فهرست مطالب

درباره مجازی‌سازی و راه‌کارهای آن بیشتر بدانید

حمایت از یادگیری دیجیتال و تعالی آموزش

با پیشرفت تکنولوژی ،سازمان‌ها و مراکز آموزشی نیاز به تطبیق با تغییرات فناوری دارند. از آنجا که مکانیزم‌های حضور در محل کار معمولی تغییر کرده و کلاس‌های حضوری به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، تجهیزات فناوری اطلاعات و نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌های آموزشی به یکی از اولویت‌های مهم تبدیل شده است. در این شرایط، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سعی دارند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و بهینه‌سازی هزینه‌ها، سیستم‌های آموزشی خود را به‌روز کنند.

همچنین، با توجه به تعداد بالای اعضای هیئت علمی و پرسنل مدیریتی که به صورت معمول در محل کار حضور ندارند (به ویژه در بخش فناوری اطلاعات)، جلوگیری از پیچیدگی‌های مرتبط با نصب، راه‌اندازی، و خدمات دوره‌ای در تجهیزات جدید به اهمیت ویژه‌ای دست یافته است. به علاوه، از نظر امنیتی، مجازی‌سازی اطلاعات با عدم ذخیره‌سازی آنها روی هر دستگاه کاربری و تجهیزات دسک‌تاپ مجازی VDI نسبت به کامپیوترهای سنتی، حفاظت بیشتری ارائه می‌دهد. به طور کلی، مجازی‌سازی فناوری سازمانی به مراکز آموزشی امکان می‌دهد که به کمترین هزینه و پیچیدگی، به بهره‌وری بالاتری دست یابند.

جذب دانش آموزان و مدیریت هزینه ها از طریق بهره وری، بینش و سازگاری

بسیاری از اساتید و دانشجویان نیازی به ذخیره سازی اطلاعات خود روی کامپیوتر های شخصی ندارند و اطلاعات مورد نیاز خود را پس از انجام تغییرات به فلش مموری یا هارد دیسک پرتابل منتقل می سازند. از این رو وجود تجهیزات ذخیره سازی روی کامپیوتر های سنتی، ضرورتی نداشته و موسسات آموزشی به دلیل ساختار کلی آنها از تجهیزاتی مانند SSD یا هارد دیسک استفاده می کردند که با توجه به تعداد بالای کامپیوتر های مورد نیاز، هزینه بسیار زیادی را به موسسات آموزشی و دانشگاه ها تحمیل می کرد. با بهره گیری از سیستم دسک تاپ مجازی VDI و انواع زیرو کلاینت نسل جدید، تمام اطلاعات در صورت لزوم روی سرور ذخیره شده و هر کاربر از طریق پروفایل اختصاصی خود به آنها دسترسی پیدا می کند.

کامپیوتر های سنتی قادر به تامین امنیت کافی برای بسیاری از مراکز سازمانی نیستند و اولین قدم در این راه، حذف درایو های ذخیره سازی داخلی و اتصال به یک سرور متمرکز بوده که با به کارگیری VDI امکان پذیر می شود. به این نکته نیز باید اشاره کرد که طول عمر محدود قطعات به کار رفته در کامپیوتر های سنتی در مقایسه با زیرو کلاینت ها، سبب اعمال هزینه عیب یابی، تعمیر و حتی تعویض آنها می شود که با توجه به تعداد بالای دستگاه ها، بودجه سنگینی را می طلبد. از سوی دیگر نیازی به استقرار اساتید، پرسنل و دانشجویان در نقاط مشخص وجود نداشته و از هر نقطه ای می توان با استفاده از یک زیرو کلاینت به سیستم دسک تاپ مجازی VDI متصل شد و برنامه های تحقیقاتی و آموزشی را راه اندازی کرد.

مزایای مجازی سازی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی:

تغییرات اخیر در ساختار آموزشی و نیاز به آموزش آنلاین در مراکز آموزشی، نیاز به راهکارهای تکنولوژیک جدید را ایجاد کرده است. متاسفانه برخی از مراکز آموزشی به تجهیزات مورد نیاز برای این تغییرات مجهز نیستند و خرید تجهیزات سنگین و گران‌قیمت نیاز به بودجه فراوانی دارد. در این شرایط، به جای خریداری کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها، مینی‌پی‌سی‌ها و آل‌این‌وان‌های جداگانه برای هر کاربر و پرسنل، راهکارهای مجازی‌سازی متعددی مطرح شده و باعث پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه شده است.

چالش هایی که با آنها مواجه هستیم

از جمله چالش های مهمی که مدیران سازمانی را به سمت مجازی سازی دسکتاپ سوق می دهند، می توان به موارد زیر اشاره کرد که مهم ترین چالش های یک سازمان در ارائه دسترسی به کارکنان خود به شمار می روند:

سایر چالش‌های پیش‌رو

راه‌کارهای پیشنهادی

جنس چالش های دانشگاه ها و مراکز آموزشی با سایر سازمان ها اندکی متفاوت بوده، اما به طور کلی همه آنها نیازمند کاهش هزینه عملیاتی، کاهش پیچیدگی در نصب و راه اندازی و سهولت در افزودن دستگاه های جدید هستند که تمام این موارد در کنار بهینه سازی امنیت اطلاعات توسط زیرو کلاینت PCoIP قدرت گرفته از سیستم روی یک چیپ Teradici امکان پذیر می شوند. با توجه به آغاز به کار تدریجی مراکز آموزشی در بسیاری از نقاط اروپا و کشور های توسعه یافته، روند توسعه زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آغاز گردیده و برای برطرف سازی چالش های موجود نیز راهکارهای مناسب ارائه شده است. لازم به ذکر است که مزایای ذکر شده در ادامه، با بهره گیری از زیرو کلاینت های PCoIP قدرت گرفته از پردازنده Teradici به دست می آیند.

مجازی سازی دسکتاپ و بهره مندی از تجهیزات متناسب با آن به صورت کلی می تواند فواید فراوانی را برای سازمان های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی فراهم آورد. این فواید به شرطی در دسترس مدیر شبکه یا IT سازمان و همچنین پرسنل آن مجموعه قرار می گیرند که انتخاب صحیحی برای ارائه راهکار صورت پذیرد. از جمله مهم ترین راهکارهای دقیق و صحیح برای بهره مندی از مجازی سازی دسکتاپ VDI می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب بهترین زیر ساخت دسکتاپ مجازی از میان راهکارهای موجود

زیروکلاینت یونیوو

UZ100
زیرو کلاینت های Teradici PCOIP

زیروکلاینت یونیوو

UZ100
مشاهده محصول
شتاب دهنده های سخت افزاری Teradici PCOIP

زیروکلاینت یونیوو

UZ100

نتایج به دست آمده

پس از به کارگیری راهکارهای مجازی سازی دسکتاپ VDI و استفاده از زیرو کلاینت های PCOIP و شتاب دهنده های سخت افزاری مبتنی بر آنها، نتایج بسیار خوبی در رفع چالش ها و ارتقا امنیت اطلاعات در مراکز سازمانی به وقوع پیوست که در ادامه برخی از این نتایج را به اشتراک می گذاریم:

پس از به کارگیری راهکارهای مجازی سازی دسکتاپ VDI و استفاده از زیرو کلاینت های PCOIP و شتاب دهنده های سخت افزاری مبتنی بر آنها، نتایج بسیار خوبی در رفع چالش ها و ارتقا امنیت اطلاعات در مراکز سازمانی به وقوع پیوست که در ادامه برخی از این نتایج را به اشتراک می گذاریم:

زیروکلاینت w100

تجهیز دانشگاه ها و مراکز آموزشی با زیروکلاینت یونیوو UZ-100 (w100)