چهار مزیت مینی پی سی بدون فن

چهار مزیت مینی پی سی بدون فن
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک به عنوان یک راهکار هوشمندانه برای بهینه سازی مصرف توان، ارائه عملکرد پر قدرت، ابعاد بسیار کوچک با قابلیت نصب در فضاهای متنوع (پشت مانیتور، روی دیوار و زیر میز کار) و ارائه فناوری های ارتباطی مجتمع از جمله بلوتوث و شبکه بی سیم به شمار می رود. خنک سازی سخت افزار به کار رفته در انواع Mini PC به دو صورت Active (دارای فن) و Passive (بدون فن) صورت می پذیرد که در این مقاله سعی داریم تا مزایای خریداری مینی پی سی بدون فن را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع مینی پیسی دارای فن در بحث خنک سازی و کنترل دمای تولید شده توسط سخت افزار داخلی به مراتب بهتر از نمونه های بدون فن عمل می کنند، اما اختلاف عملکرد آنها محدوده به چند درجه سانتی گراد بوده و دلیل آن نیز فضای محدود برای به کارگیری از فن های بزرگ و با سرعت چرخش مناسب است. به طور معمول کامپیوتر های کوچک دارای خنک کننده Active دارای محدودیت هایی برای تامین توان مورد فن بوده و از این رو یک سیستم خنک کننده کم مصرف و دارای بازدهی نه چندان مناسب برای آنها در نظر گرفته می شود.

کاربرد مینی کامپیوتر به صورت عمده به ادارات و سازمان ها اختصاص دارد و از این رو در بسیاری از موارد به سخت افزار قدرتمند مانند پردازنده های چند هسته ای سری Core i7 اینتل و بالاتر نیاز ندارند و حضور پردازنده های مناسبی مانند سری Celeron، Pentium و حتی Core i3 به ما ثابت می کنند که برای خنک سازی آنها نیازی به استفاده از فن نیست. در حقیقت یک مینی کامپیوتر بدون فن با بهره گیری از سخت افزار ذکر شده نیز می تواند دمای مطلوبی را ارائه دهد که مشکلی برای کارکرد دستگاه به وجود نمی آورد. در ادامه شما را با ۴ مزیت مینی کامپیوتر بدون فن یا Fanless آشنا می سازیم.

  • خداحافظی با نویز:
    همانطور که می دانید به کارگیری فن در کامپیوتر های سنتی، لپ تاپ، مینی کامپیوتر، آل این وان و دستگاه های مشابه سبب ایجاد سر و صدا می شود. در صورتی که طول عمر دستگاه افزایش یافته و مقدار زیاد گرد و خاک نیز وارد سیستم خنک کننده شود، سر و صدای ناشی از کارکرد فن به شدت افزایش یافته و مشکلاتی را به وجود می آورد. این در حالیست که نتیجه به کارگیری فن در یک کامپیوتر کوچک، در بسیاری از موارد چندان قابل ذکر نبوده و تفاوت دمای قابل توجهی را مشاهده نمی کنیم. با خریداری یک مینی پی سی بدون فن از مشکلی مانند نویز خلاص شده و هیچ نگرانی بابت آن وجود نخواهد داشت. در صورتی که کامپیوتر کوچک خود را در فضایی با گردش هوای مناسب نصب کنید، نگرانی شما در خصوص افزایش دمای قطعات نیز به میزان قابل توجهی برطرف خواهد شد.
  • عدم نیاز به سرویس دوره ای:
    همانطور که در بخش پیشین توضیح دادیم، سر و صدای خنک کننده دارای فن به دلیل ورود گرد و غبار به داخل آن در دراز مدت افزایش می یابد و حتی سر و صداهای آزار دهنده ای را تجربه خواهیم کرد. برای برطرف ساختن این مشکل نیز باید قاب بدنه کامپیوتر کوچک خود را به همراه سیستم خنک کننده باز کرده و نسبت به سرویس دوره ای آن (۳ تا ۶ ماه بر اساس محل قرار گیری و میزان گرد و غبار موجود در محیط) اقدام کنید. این فرآیند سبب از کار افتادن دستگاه برای مدت زمانی بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت می شود و در صورت استفاده از مینی پی سی در سازمان یا اداره، عملکرد آن بخش به طور کامل مختل خواهد شد. از این رو در بسیاری از موارد، امکان انجام سرویس های دوره ای به آسانی وجود نداشته و نمی توان این کار را در بازه های زمانی مورد نیاز انجام داد. در نقطه مقابل اما، یک مینی پی سی بدون فن نیازی به این اقدامات نداشته و قرار دادن دستگاه در معرض باد فشار قوی برای کمتر از ۱ دقیقه می تواند گرد و غبار موجود روی هیت سینک آلومینیومی را به طور کامل از بدنه خارج کند. شما می توانید این کار را حتی در زمان روشن بودن دستگاه نیز انجام دهید و به این ترتیب اختلالی در روند عملکرد واحد اداری یا سازمانی رخ نمی دهد.

مینی پی سی یونیوو مدل UR1 K10

  • توان مصرفی کمتر:
    به کارگیری فن در سیستم خنک کننده به معنی مصرف توان بیشتر بوده و در شرایطی که یک پردازنده نسل جدید از سری Celeron یا Pentium به همراه واحد گرافیکی مجتمع دارای توان مصرفی ۱۰ تا ۱۵ وات است، توان مورد نیاز یک فن می تواند از حدود ۴ تا ۲۴ وات متغیر باشد که رقم قابل توجهی به شمار می رود. به طور حتم استفاده از یک فن دارای توان مصرفی بالا سبب اعمال فشار زیاد روی آداپتور و منبع تغذیه مینی پی سی شده و آنها به ناچار، عملکرد پردازنده و سایر قطعات سخت افزاری را کاهش می دهند. حتی در برخی مواقع نیز متعادل سازی عملکرد و توان مصرفی پاسخگو نبوده و منبع تغذیه از مدار خارج می شود. در شرایطی که تعداد مینی پی سی دارای فن در یک سازمان یا اداره افزایش یابد، میزان توان مصرفی و هزینه اعمال شده روی قبض برق مجموعه نیز افزایش چشم گیری خواهد یافت.
  • بدون هزینه نگهداری:
    همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فن ها پس از مدتی کارکرد و به دلیل برخورداری از طول عمر مفید و وجود گرد و غبار در محیط، دچار فرسایش شده و عملکرد خود را از دست می دهند. فن سیستم خنک کننده در بسیاری از موارد پس از ۳ تا ۵ سال کارکرد متوسط (روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت) و پس از ۱ تا ۳ سال کارکرد مداوم (۲۴ ساعت / ۷ روز هفته) دچار خرابی شده و باید تعویض آن را در دستور کار قرار دهید. در بسیاری از انواع مینی پی سی نمی توانید مدل دقیق همان محصول نصب شده را پیدا کرده و با دقت فراوان باید گزینه های مشابه را بررسی کنید. در نهایت اگر شانس با شما همراهی کند، گزینه مناسب را پیدا کرده و با قیمت به نسبت گرانی باید آن خریداری کنید. تمام موارد ذکر شده با خریداری مینی پی سی بدون فن برطرف شده و هیچ نگرانی بابت عملکرد سیستم خنک کننده وجود نخواهد داشت.

شرکت بهین تکنولوژی با بیش از ۳۱ سال سابقه فعالیت در حوزه تولید سخت افزار کامپیوتر، در حال حاضر تنوع قابل توجهی از انواع مینی پی سی بدون فن را به همراه سخت افزار مدرن و گارانتی در سبد محصولات خود قرار داده است. با خریداری کامپیوتر های کوچک بدون فن Univo که برند ثبت شده شرکت بهین تکنولوژی به شمار می رود، از مزایای این دستگاه های کاربردی بهره مند خواهید شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.