کدام چیپست موبایل بهتر است؟ اسنپدراگون یا اگزینوس

کدام چیپست موبایل بهتر است؟ اسنپدراگون یا اگزینوس
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چیپست موبایل موضوع امروز مقاله ماست. از دهه گذشته تا به اکنون سامسونگ کاری بسیار عجیب و غریب با گوشی های موبایل معروف خود انجام داده است. این شرکت به طور معمول دو نوع مختلف از مدل های مشابه را وارد بازارهای مختلف می کند. تا به حال فکر کرده اید که چرا این استراتژی را اجرا می کند؟ و اینکه این انواع مختلف دستگاه ها چقدر شبیه یکدیگر یا متفاوت از هم هستند؟ خوب، این پرسش همان چیزی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

اگر نیاز به اطلاعات در مورد چیپست و ماژول بلوتوث دارید می توانید به مقاله مزایا و معایب چیپست و ماژول بلوتوث مراجعه کنید.

از زمان تولید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S2(غول گوشی های هوشمند کره ای در زمان خود)، دو نسخه مختلف از این نوع موبایل با پردازنده های مختلف به بازارهای مختلف ارسال شد. یک نوع پردازنده مبتنی بر چیپست موبایل اگزینوس (Exynos) شرکت سامسونگ است، در حالی که نوع دیگر از کلاس ۸ سری شرکت کوالکام به نام اسنپدراگون (Snapdragon) استفاده می کند. این روش تا به امروز در سال ۲۰۲۱، هنگامی که سامسونگ نسخه های اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ از آخرین سری Galaxy S21 خود را ارائه داد، ادامه یافته است.

حال به سراغ تعریفی در مورد چیپست می رویم تا کمی با این تراشه الکترونیکی بیشتر آشنا شویم.

  • چیپست موبایل چیست؟
  • تفاوت چیپست موبایل های اسنپدراگون و اگزینوس
  • چرا سامسونگ از دو چیپست موبایل در همان مدل گوشی استفاده می کند؟
  • کدام یک از این دو چیپست عملکرد بهتری را در پرچمداران سامسونگ ارائه می دهد؟

چیپست موبایل چیست؟

امروزه صحبت در مورد چیپست موبایل معطوف به کامپیوترها، مینی پی سی ها و کنسول های بازی نیست. بلکه در بروزترین مدل های گوشی موبایل نیز از چیپست های با قدرت بالا استفاده می شود. اگر علاقه مند به حوزه فناوری اطلاعات و وسایل به روز الکترونیکی باشید حتما با چیپست ها آشنا بوده و اطلاعاتی در مورد عملکرد آن ها می دانید.

چیپست را با نام اختصاری SoC می شناسند. یک سیستم پردازشی کامل شامل چندین بخش پردازشی، حافظه، مودم و قطعات الکترونیکی دیگر است که بر روی یک برد قرار دارد. چیپست ها بر روی تمامی لوازم الکترونیکی مانند دوربین ها، مانیتورها، پی سی ها، موبایل و غیره نصب می شوند تا دستگاه های الکترونیکی عملکرد بهتری را ارائه دهند.

اجزای اصلی یک چیپست چیست؟

  • پردازنده
    دارای یک واحد پردازش مرکزی CPU
    دارای یک واحد پردازش گرافیکی GPU
    دارای یک واحد پردازش تصویر ISP
    دارای پردازنده سیگنال دیجیتال DSP
    دارای واحد پردازش عصبی
  • مودم
    دارای مودم ۴G و ۵G

تفاوت چیپست موبایل های اسنپدراگون و اگزینوس

در این قسمت مشخصات دو مدل از چیپست های اسنپدراگون و اگزینوس را با هم مقایسه می کنیم:

چیپست “اسنپدراگون ۸۴۵” محصول شرکت کوالکام است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. دارای لیتوگرافی ۱۰نانومتری بوده و پردازنده ۸ هسته ای است. حداکثر سرعت پردازنده آن ۲.۸ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی آن Adreno 630 و دارای سرعت ۷۵۰-۸۰۰ مگاهرتز است. دارای حداکثر رزولوشن تصویر قابل پشتیبانی ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل / نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. حافظه LPDD4X، مودم X20 LTE، بلوتوث ۵ از دیگر مشخصات آن بوده و حداکثر رزولوشن ضبط و پخش فیلم ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

چیپست “اگزینوس ۹۸۱۰” محصول شرکت سامسونگ است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. دارای لیتوگرافی ۱۰نانومتری بوده و پردازنده ۸ هسته ای است. حداکثر سرعت پردازنده آن ۲.۹ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی آن Mali G72 MP18 و دارای سرعت ۵۷۲ مگاهرتز است. دارای حداکثر رزولوشن تصویر قابل پشتیبانی ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل / نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است. حافظه LPDD4X، مودم LTE Cat. 18، بلوتوث ۵ از دیگر مشخصات آن بوده و حداکثر رزولوشن ضبط و پخش فیلم ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارد.

بنابراین سرعت در تراشه اگزینوس۹۸۱۰ شرکت سامسونگ بیشتر است و از نظر سرعت فرایندهای پردازشی نسبت به سایر رقبا بهتر عمل می کند. همچنین اگزینوس ۹۸۱۰ از حداکثر رزولوشن ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای ضبط و پخش فیلم پشتیبانی می‌ کند. این در حالی است که در اسنپدراگون حداکثر از رزولوشن ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌ شود. اما چیپست موبایل کوالکام دارای حافظه گرافیکی قوی تری است.

در ادامه توجه شما را به مثالی در مورد گوشی های موبایل سامسونگ که از چیپست موبایل های اگزینوس و اسنپدراگون استفاده می کنند جلب می کنیم.

چرا سامسونگ از دو چیپست موبایل در همان مدل گوشی استفاده می کند؟

صادقانه بگوییم که سامسونگ در واقع دلایل دقیقی در مورد استفاده از دو چیپست موبایل را فاش نکرده اما تا حدودی می توان دلایلی را برای این اقدام عنوان کرد.

یکی از دلایلی که سامسونگ این مسیر را حداقل در روزهای ابتدایی ساخت تلفن های اندرویدی انتخاب کرد این بود که چیپست های اگزینوس خود سامسونگ دارای مودم هایی بودند که پشتیبانی گسترده تری از شبکه های GSM و LTE مورد استفاده در کشورهای اروپایی و آسیایی را ارائه می دادند. از طرف دیگر چیپست های کوالکام با مودم هایی عرضه شد که طیف گسترده ای از باندها را ارائه می داد و در عین حال از شبکه های CDMA در ایالات متحده پشتیبانی می کرد. سامسونگ از این دو تراشه که عملکردی تقریباً مشابه ارائه می دهند جهت پشتیبانی شبکه بهتر استفاده می کند.

دلیل دیگر اقتصاد محض است. حتی اگر سامسونگ چیپست های اگزینوس خود را از زیرمجموعه خود خریداری کند، خرید چیپست داخلی همیشه ارزان تر از خرید آن از شخص ثالث است. علاوه بر این شرکت کوالکام (تا به امروز) در بخش چیپست های پیشرفته تا حدودی دارای انحصار است. یعنی می تواند از موقعیت خود برای استفاده از قیمت های بالاتر استفاده کند. این یکی از دلایلی است که حتی اگر مسئله GSM / CDMA دیگر وجود نداشته باشد، سامسونگ سیاست خود را در داشتن دو نوع تلفن مشابه با چیپست های مختلف ادامه می دهد. این از نظر اقتصادی منطقی تر است و به سامسونگ اجازه می دهد با فروش نسخه های اگزینوس از گوشی های پرچمدار خود، حاشیه سود بیشتری به دست آورد.

سپس بحث دیگری در رابطه با زنجیره تأمین وجود دارد. سامسونگ از نظر حجم در میان بزرگترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در جهان قرار دارد. بنابراین ساخت تراشه برای پاسخگویی به نیازهای سامسونگ به راحتی می تواند تنها مورد توجه یک سازنده تراشه باشد. پیرو همین موضوع وابستگی نیز نقشی اساسی دارد؛ زیرا اگر در کوالکام مشكلی وجود داشته باشد سامسونگ می تواند وارد عمل شود و بازار را به تراشه های اگزینوس مجهز كند.

این شکاف همچنین به سامسونگ امکان می دهد تا از دو جبهه به بازار حمله کرده و مشخص کند که چه چیزی بهترین نتیجه را دارد! ناگفته نماند که طبق گزارش ها قراردادی بین سامسونگ و کوالکام وجود دارد که هر دو طرف همچنان به آن متعهد هستند. در هر صورت بعید به نظر می رسد که سامسونگ حتی اگر به کوالکام هم متصل نباشد؛ بتواند تراشه های اگزینوس کافی برای همه دستگاه های خود تولید کند.اکنون که به نوعی فهمیدید چرا سامسونگ با این سیاست “استفاده از چیپست های مختلف در مدل های شاخص خود”  به راه خود ادامه می دهد، به سراغ مقایسه دو چیپست موبایل اسنپدراگون و اگزینوس در گوشی های موبایل سامسونگ می رویم.

کدام یک از این دو چیپست عملکرد بهتری را در پرچمداران سامسونگ ارائه می دهند؟

شاید بسیاری از شما از این واقعیت آگاه باشید که طی چند سال گذشته پرچمداران چیپست اسنپدراگون تقریباً از هر نظر از چیپست های اگزینوس جلوتر بودند. این تفاوت در سال ۲۰۲۰ به قدری فاحش بود که کاربران مایوس سامسونگ اگزینوس، به سامسونگ هشدار تحریم دادند. برخی از افراد حتی برای مجبور کردن سامسونگ برای شروع استفاده از چیپست های کوالکام در گوشی های شاخص دادخواست های اینترنتی را در سال ۲۰۲۰ تنظیم کردند. در آن زمان چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ بر روی موبایل سامسونگ گلکسی ۲۱s هنوز عملکرد کلی بهتری را در مقایسه با اگزینوس ۲۱۰۰ خود ارائه می داد. اما امروزه در سال ۲۰۲۱ سامسونگ مطمئناً موفق شده تا شکاف گسترده عملکرد بین چیپست های اسنپدراگون و اگزینوس های گذشته را برطرف کند. شاید اولتیماتوم صادر شده توسط کاربران اگزینوس سامسونگ، باعث این پیشرفت شده باشد.

جمع بندی

چیپست (SoC) یک سیستم پردازشی کامل شامل چندین بخش پردازشی، حافظه، مودم و قطعات الکترونیکی دیگر است که بر روی یک برد قرار دارد. در این مقاله به تفاوت های دو چیپست موبایل اسنپدراگون محصولی از شرکت کوالکام و اگزینوس از سامسونگ پرداخته شده است. این دو تراشه در بسیاری از مشخصات شبیه به هم هستند. اما تفائت اساسی بین آن ها در مورد سرعت پردازش فرایندهای پردازشی اگزینوس در مقایسه با اسنپدراگون است. همچنین اگزینوس ۹۸۱۰ از حداکثر رزولوشن ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای ضبط و پخش فیلم پشتیبانی می‌ کند. این در حالی است که در اسنپدراگون حداکثر از رزولوشن ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌ شود. اما چیپست موبایل کوالکام دارای حافظه گرافیکی قوی تری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  و خرید آل این وان ، خرید مینی کامپیوتر از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع محصولات یونیوو با شماره ۸۶۰۴۳۳۰۶ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

۱ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.