راهنمای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 10

راهنمای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 10
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشکل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ برای بسیاری از کاربران رخ می دهد و حل آن نیز در صورتی که مشکل به صورت ناگهانی رخ دهد، چندان دشوار نیست، مگر آنکه مشکل سخت افزاری بسیار حادی رخ داده باشد. در مطلب پیش رو می خواهیم راه حل های متعددی برای حل مشکل این قطعه حساس و پر استفاده در انواع لپ تاپ مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 ارائه دهیم.

راهنمای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 10

کار نکردن Touch Pad در انواع لپ تاپ می تواند به دلایل متعددی رخ دهد و به طور معمول دلیل آن بروز مشکلات نرم افزاری است که در ادامه به بررسی علل و منشا آنها می پردازیم. پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که برای حل مشکل تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 10 باید از یک عدد ماوس استفاده کنید و کار کردن با کیبرد در چنین شرایطی بسیار دشوار خواهد بود. هر چند می توان با صفحه کلید نیز مراحل را تا حدودی پیش برد، اما این کار بسیار زمان بر و زجر آور خواهد بود.

  1. فریز شدن سیستم عامل: مشکل فریز شدن سیستم عامل به دلایل مختلفی از جمله بروز نقص نرم افزاری یا سخت افزاری در قطعاتی مانند حافظه رم و هارد دیسک رخ می دهد و برای اطمینان از بروز آن پیشنهاد می شود که کلید Windows از روی صفحه کلید را بفشارید. در صورتی که منوی استارت به نمایش در نیامد، پیشنهاد می شود که از کلید های میان بر Ctrl+Alt+Del را برای ورود به صفحه مدیریت لاگین و تسک منیجر به صورت همزمان بفشارید. در صورتی که این دو روش عمل نکردند، پیشنهاد می شود که سیستم عامل را ریستارت کرده و پس از بالا آمدن مجدد آن نسبت به تست Touch Pad اقدام کنید.
  2. فعال کردن تاچ پد با کلید های ترکیبی: بسیاری از لپ تاپ ها به کلید میان بر اختصاصی برای فعال یا غیر فعال کردن Touch Pad مجهز هستند و فشردن ناگهانی آنها می تواند دلیل کار نکردن تاچ پد لپ تاپ در ویندوز 10 را به وجود آورد. برای این کار بهتر است به دقت به صفحه کلید نوت بوک خود توجه کرده و کلید میان بر مربوطه را پیدا کرده و با استفاده از کلید FN نسبت به فعال کردن Touch Pad اقدام کنید.
  3. غیر فعال شدن به دلیل استفاده از ماوس: در برخی موارد نیز به دلیل استفاده از ماوس و وجود تنظیمات پیش فرض، امکان کار نکردن تاچ پد لپ تاپ وجود دارد و به عبارتی این قطعه در صورت استفاده از ماوس، غیر فعال می شود. به مراتب شاهد باز نگشتن تنظیمات پس از جدا سازی ماوس بوده ایم و دلیل آن وجود برخی تنظیمات پیش فرض در سیستم عامل است. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود که سیستم عامل را ریستارت کرده و پس از راه اندازی مجدد، نسبت به تست و بررسی تاچ پد لپ تاپ اقدام کنید.
  4. فعال کردن تاچ پد از تنظیمات ویندوز: با فشردن کلید Windows و تایپ عبارت Mouse به تنظیمات بخش مربوط به ماوس یا تاچ پد مراجعه کنید. سپس تیک مربوط به Touchpad On/Offرا روی حالت On قرار دهید. با این کار در صورت استفاده از ماوس و قطع شدن Touch Pad، می توانید این قطعه را چرخه حیات باز گردانید.
  5. نصب مجدد درایور: در برخی مواقع نیز بروز مشکل در تاچ پد لپ تاپ به دلیل نقص درایور بوده و احتمال بروز آن پس از به روز رسانی سیستم عامل وجود دارد. برای این کار با ورود به بخش Device Manager به قسمت Mice and other pointing devices رفته و روی درایور مربوط به تاچ پد راست کلیک کنید. در مرحله اول درایور را Disable Device کرده و پس از راه اندازی مجدد سیستم عامل، کار کردن تاچ پد را تست کنید. در صورتی که این روش به حل این معضل منجر نگردید، در مرتبه بعدی روی عبارت Uninstall Device کلیک کرده و سیستم عامل را ریستارت کنید. پس از راه اندازی مجدد، سیستم عامل اقدام به نصب مجدد درایور خواهد کرد. هر چند پیشنهاد می شود که از درایور ارائه شده توسط کمپانی سازنده استفاده کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
  6. آپدیت کردن درایور: به عنوان یک گزینه کاربردی دیگر می توان به آپدیت کردن درایور تاچ پد لپ تاپ از طریق Device Manager اشاره کرد. همانند مرحله 5 به بخش مربوط به Touch Pad رفته و پس از راست کلیک کردن روی آن، گزینه Update Driver را کلیک کنید. در صورتی که درایور مربوطه را روی فضای ذخیره سازی خود ندارید، باید از طریق اتصال به اینترنت نسبت به آپدیت کردن درایور اقدام کنید.
  7. بررسی بایوس: ورود به بایوس در لپ تاپ های مختلف از طریق فشردن کلید های مختلف بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه امکان پذیر است. برای این منظور با جست و جو در اینترنت می توانید از کلید ورود به بایوس اطلاع پیدا کنید. پس از ورود به بایوس، تنظیمات مربوط به تاچ پد لپ تاپ را پیدا کرده و این قطعه را فعال کنید. سپس تنظیمات خود را ذخیره کرده و از محیط بایوس خارج شوید. پس از این کار لپ تاپ شما ریستارت شده و وارد سیستم عامل می شود. اکنون می توانید صحت کارکرد Touch Pad را بررسی کنید.

خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 88500045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

۳ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.