رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟

رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سال های بسیار طولانی از روی کار آمدن حافظه رم DDR3 و چند سالی هم از حضور حافظه رم DDR4 در بازار می گذرد، اما همواره در سال های اخیر این پرسش مطرح می شود که رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟ در این مقاله کاربردی و مفید به بیان تفاوت های میان این دو نسل از حافظه های رم می پردازیم. هر چند یافتن حافظه های رم DDR3 در بازار اندکی سخت شده، اما به هر حال می توان با گشت و گذاری مختصر به هدف خود دست یافت.

رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟

بسیاری از کاربران در حال حاضر از کامپیوتر های شخصی دسکتاپ، مینی پی سی، آل این وان و لپ تاپ مجهز به حافظه رم DDR3 بهره می برند و بنابر دلایل متعددی قصد ارتقای آن به نمونه های جدید دارند. از بحث پیشرفت های حاصل شده در انواع پردازنده، کارت گرافیک، مادربرد و تجهیزات ذخیره سازی که بگذریم، این پرسش مطرح می شود که کدام گزینه را از میان رم DDR3 یا DDR4 انتخاب کنیم؟

رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟

تفاوت در تعداد پین

حافظه های رم DDR3 در بحث اتصال به مادربرد از نظر نوع پایه، محل قرار گیری بخش جدا کننده مدار و تعداد پین با انواع DDR4 متفاوت هستند. حافظه های نسل گذشته برای کامپیوتر های شخصی PC دارای 240 پین بوده و این تعداد برای نمونه های نسل جدید برابر با 280 پین است. از سوی دیگر بخش جدا کننده مدار در حافظه های جدید، اندکی بیشتر به سمت مرکز متمایل شده و به همین دلیل نیز اسلات مربوط به آنها متفاوت است.

حداکثر حجم به ازای هر ماژول

در ادامه پاسخ به پرسش رم DDR3 یا DDR4 باید به حداکثر حجم قابل ارائه به ازای هر ماژول بپردازیم. در حافظه های قدیمی به ازای هر ماژول به حداکثر 8 گیگابایت رم دسترسی خواهید داشت که این رقم برای نمونه های نسل جدید به 16 گیگابایت به ازای هر ماژول افزایش یافته است. از سوی دیگر هر پک حافظه دو کاناله یا 4 کاناله DDR3 قادر به ارائه حداکثر حجم 32 گیگابایت بوده که در انواع DDR4 به 128 گیگابایت افزایش یافته است.

رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟

ولتاژ کاری کمتر

در مقایسه میان حافظه رم DDR3 یا DDR4 باید به ولتاژ کاری کمتر محصولات نسل جدید اشاره کرد. حافظه های قدیمی با ولتاژ 1.35 تا 1.5 ولت فعالیت می کردند، اما محصولات نسل جدید به طور معمول با ولتاژ 1.2 ولت کار می کنند.

فرکانس بیشتر

حافظه های DDR4 از نظر فرکانس کاری به شدت پیشرفت داشتند و حتی می توانید انواع حرفه ای آنها را با فرکانس 5000 مگاهرتز نیز در بازارهای جهانی مشاهده کنید. هر چند حداکثر فرکانس حافظه های رم DDR3 به شدت کمتر بوده و در بالاترین سطح خود به فرکانس 1866 مگاهرتز دست می یافتند. این در حالیست که حتی فرکانس پایه رم های DDR4 با رقم 2133 مگاهرتز، به مراتب بالاتر از حداکثر فرکانس حافظه رم DDR3 فعالیت می کنند.

رم DDR3 یا DDR4 کدامیک بهتر است؟

سرعت انتقال یا پهنای باند بیشتر

همانطور که در بخش پیشین به تفاوت میان فرکانس حافظه رم DDR3 یا DDR4 اشاره کردیم، این موضوع روی سرعت انتقال یا پهنای باند نیز تاثیر گذار است. یک ماژول حافظه DDR3 با فرکانس 1866 مگاهرتز قادر به ارائه حداکثر پهنای باند 14928 مگابایت بر ثانیه بوده که این رقم برای یک ماژول رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز برابر با 25600 مگابایت بر ثانیه خواهد بود. به طور حتم در حافظه های دارای فرکانس بالاتر می توان پهنای باند بیشتری را دریافت کرد که به طور حتم روی عملکرد کلی کامپیوتر شخصی به شدت تاثیر گذار خواهد بود.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 88500045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.