تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟

تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پردازنده های Core اینتل در نسل های متعددی روانه بازار شده و هر کدام از آنها بر اساس مشخصات، کاربرد، عملکرد و قیمت دسته بندی می شوند. مهم ترین چالش کاربران در خصوص آنها، تفاوت های موجود بوده و به نوعی آنها به درستی نمی دانند که چه تفاوت هایی میان خانواده پر جمعیت Core وجود دارد.

عدد Core نشان دهنده تعداد هسته نیست!

پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که پردازنده های Core i3 دارای سه هسته پردازشی نیستند و این رویه برای سایر محصولات از جمله سری i5/i7/i9 نیز صدق می کند، اما متاسفانه چنین طرز فکری در میان کاربران و حتی فروشندگان وجود دارد که عدد درج شده پس از عبارت Core به معنی تعداد هسته های پردازشی است. در حقیق چنین چیزی به هیچ وجه صحیح نبوده و تشخیص تعداد هسته ها از روی نام پردازنده امکان پذیر نیست. به خصوص در حال حاضر که خانواده پردازنده Core اینتل بسیار پر جمعیت شده و محصولات جدید دست خوش تغییرات قابل توجهی از نظر تعداد هسته شده اند.

تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟

پردازنده های Core i3 اینتل

پردازنده های Core i3 اینتل در نسل دهم که با نام Comet Lake شناخته می شوند، در سطح پردازنده های Core i5 نسل های گذشته ظاهر شده اند. به گونه ای که در محصولی مانند Intel Core i3-10320 شاهد استفاده از ۴ هسته پردازشی و ۸ رشته پردازشی با فرکانس بوست خیره کننده ۴.۶ گیگاهرتز و ۸ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) هستیم. این مشخصات و اعداد به خوبی نشان می دهند که محصولات خانواده Core i3 به شدت پیشرفته شده و اختلاف خود را با خانواده Pentium افزایش داده اند.

پیش از این پردازنده های Core i3 اینتل فاصله اندکی با خانواده Pentium داشتند، اما پیشرفت های اخیر نشان می دهد که فاصله آنها به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر گیمرها می توانند روی پردازنده ای مانند Intel Core i3-10320 حساب باز کنند و از قدرت بالای آن بهره مند شوند. تا نسل هشتم اثری از فرکانس بوست و فناوری توربو بوست در خانواده Core i3 مشاهده نمی گردید، اما از نسل نهم می توانید ردپای توربو بوست را مشاهده کنید که سبب افزایش فرکانس CPU به میزان قابل توجهی می شود.

به طور کلی افرادی که به یک کامپیوتر شخصی چند منظوره و اقتصادی نیاز دارند، خریداری یک پردازنده مانند Intel Core i3-10320 توصیه می شود. حتی گیمرهای میان رده و نیمه حرفه ای نیز می توانند از پردازنده های نسل جدید Core i3 بهره مند شده و قدرت بسیار بالایی در سطح خانواده Core i5 نسل ۶ تا نسل ۸ و حتی نمونه های Core i7 نسل های ۳ و ۴ دریافت کنند. به عنوان مثال باید به امتیاز ۱۰۲۴۷ پردازنده Core i3-10320 در مقابل امتیاز ۶۳۶۷ پردازنده Core i7-3770 و همچنین امتیاز ۷۰۲۱ پردازنده Core i7-4770 اشاره کرد.

تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟

پردازنده های Core i5 اینتل

نسل پیشرفته تری از پردازنده های Core اینتل که به عنوان گزینه های میان رده بی نظیر شناخته شده و به شدت در میان گیمرها پر طرفدار هستند. به طور کلی پردازنده های Core i5 انتخابی ایده آل برای کاربران میان رده و حرفه ای به شمار می روند تا سیستم گیمینگ و چند منظوره مالتی مدیای خود را اسمبل کنند. پردازنده های Core i5 نیز در نسل های جدید به شدت دچار تغییر شده و پیشرفت های قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار داده اند، به گونه ای که یک پردازنده مانند Intel Core i5-10600K می تواند عملکردی قویتر از Core i7-9700K و همچنین Core i7-8700K ارائه دهد.

محصول میان رده اینتل مدل Intel Core i5-10600K با در اختیار داشتن ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی، فرکانس پایه ۴.۱ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۸ گیگاهرتز به همراه ۱۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) قادر به اجرای هر گونه بازی جدید و هماهنگی با بسیاری از کارت های گرافیک میان رده و حرفه ای است. وجود پسوند K در انتهای نام پردازنده نشان می دهد که این محصول دارای ساختار ضریب باز بوده و کاربران حرفه ای به سادگی امکان اورکلاک آن را با توجه به نوع خنک کننده مورد استفاده دارند.

هر چند اینتل همچنان از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری بهره می برد و کمپانی رقیب یعنی AMD به فناوری ساخت ۷ نانومتری روی آورده، اما اینتل در حال حاضر از تمام توان لیتوگرافی ۱۴ نانومتری خود استفاده می کند و به نظر می رسد که این لیتوگرافی قدرت بسیار بالایی دارد، اما کاربران حرفه ای نسبت به عدم به روز رسانی خط تولید و عرضه محصولات به روز تر به بازار انتقاداتی را به اینتل وارد می کنند.

تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟

پردازنده های Core i7 اینتل

تا سال ۲۰۱۸ و پیش از عرضه Intel Core i9-8950HK به عنوان یک پردازشگر مخصوص لپ تاپ های گیمینگ، محصولات خانواده Core i7 بالاترین سطح از پردازنده های Core اینتل به شمار می رفتند. هر چند تا ورود نسل نهم، فرمان روایی خانواده Core i7 در محصولات دسکتاپ ادامه داشت و با عرضه نسل نهم شاهد معرفی خانواده جدید Core i9 بودیم. اما پردازنده های i9 قیمت بسیار بالایی دارند و از این رو بسیاری از کاربران ترجیح می دهند نیاز خود را با محصولات سری Core i7 برطرف سازند.

در میان محصولات جدید اینتل از سری i7 می توان به پردازشگر Intel Core i7-10700K اشاره کرد که با دارا بودن ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی، فرکانس پایه ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵.۱ گیگاهرتز به همراه ۱۶ مگابایت حافظه نهان سطح سوم، قدرت بسیار بالایی را برای کاربرد های حرفه ای و حتی فوق حرفه ای ارائه می دهد. از سوی دیگر وجود پسوند K نشان می دهد که در صورت خریداری یک خنک کننده مناسب، قادر به اورکلاک CPU و افزایش قدرت پردازشی آن خواهید بود.

افزایش قدرت پردازشی در این محصول به گونه ایست که عملکرد Core i7-10700K را بالاتر از پردازنده قدرتمندی مانند Core i9-9900K و حتی AMD Ryzen 5 3600X قرار می دهد. با توجه به نتایج کسب شده توسط این محصول قدرتمند اینتل، گیمرهای حرفه ای و حتی افرادی که به تولید محتوای حرفه ای و حتی رندرینگ و راه اندازی ماشین مجازی می پردازند، نیازی به خریداری محصولات خانواده i9 نخواهند داشت. با خریداری محصولات i7 نسل جدید اینتل می توانید از فناوری های بهینه سازی شده بهره مند شوید، هر چند عدم به روز رسانی لیتوگرافی شما را از دریافت فناوری های جدید باز می دارد.

تفاوت پردازنده های Core اینتل چیست؟

پردازنده های Core i9 اینتل

کمپانی AMD با عرضه محصولات خانواده RYZEN 9 زنگ خطر را برای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری اینتل به صدا در آورد و دوست داران اینتل نیز نسبت به آینده این کمپانی به شدت نگران شدند، اما اینتل با عرضه رسمی خانواده Core i9 در نسل نهم و نمایش قدرت بسیار بالای آنها به این نگرانی خاتمه داد. هر چند خانواده Core i9 اینتل در نسخه دسکتاپ به شدت کم جمعیت است، اما پردازنده ای مانند Intel Core i9-10900K می تواند به تمام نیاز های یک کاربر فوق حرفه ای در هر زمینه ای پاسخ مناسب دهد.

وجود ۱۰ هسته و ۲۰ رشته پردازشی، فرکانس پایه ۳.۷ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵.۳ گیگاهرتز در کنار ۲۰ مگابایت حافظه نهان سطح سوم نشان از قدرت بسیار بالای این محصول ۵۰۰ دلار اینتل دارند. از نظر قدرت پردازشی در میان CPU های نسخه دسکتاپ، جایگاه دوم را پس از RYZEN 9 3900X در اختیار دارد و البته اختلاف قابل توجهی نیز میان آنها مشاهده می شود که یکی از دلایل آن، بهره مندی ای ام دی از لیتوگرافی به روز تر ۷ نانومتری است. ساختار ضریب باز پردازنده که امکان اورکلاک را در اختیار کاربران قرار می دهد، می تواند کارایی بالاتری را در اختیار شما قرار دهد، هر چند به نظر می رسد که بدون اورکلاک نیز قادر به انجام هر کاری به عنوان یک پردازشگر دسکتاپ خواهید بود.

اینتل در خانواده Core i9 فناوری جدیدی به نام Thermal Velocity Boost را ارائه داده که فرکانس بوست پردازنده را بر اساس شرایط دما کنترل کرده و اجازه افزایش غیر استاندارد آن را نمی دهد. به این ترتیب کاربرانی که از خنک کننده ضعیفی استفاده می کنند و دمای CPU آنها بسیار بالاست، قادر به دریافت بالاترین سطح از فرکانس بوست برای تمامی هسته ها نخواهند بود. در چنین شرایطی سلامت محصول قدرتمند شما از پردازنده های Core اینتل به خوبی تضمین می شود.

به طور کلی کنترل حرارت پردازنده های Core اینتل در نسل جدید بسیار دشوار بوده و دلیل آن افزایش چشم گیر پارامتر های پردازشی و عدم به روز رسانی لیتوگرافی ساخت CPU است که در نتیجه توان حرارتی محصولات را در سطح بالایی نگه می دارد. از این رو برای دریافت حداکثر کارایی در شرایط ایمن، به یک خنک کننده قدرتمند نیاز دارید.

 


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۸۸۱۷۷۸۹۵ و ۸۸۵۰۰۰۴۵ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.