آیا شارژر وایرلس عمر باتری موبایل را کاهش می دهد؟

آیا شارژر وایرلس عمر باتری موبایل را کاهش می دهد؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس شاید یکی از موضوعاتی باشد که این روزها ذهن افرادی را که با شارژهای بی سیم یا وایرلس کار می کنند درگیر کرده باشد. زمانی که شارژر وایرلس به بازار عرضه شد، محدودیت های مشخصی با آن همراه بودند اما با پیشرفت تکنولوژی، مشکلاتی مانند نیاز به قرارگیری دقیق یا سرعت فوق العاده پایین شارژ کردن آن برطرف شدند.

زمانی که می خواهید باتری تلفن خود را شارژ کنید دیگر مجبور نیستید که حتما وابسته به کابل باشید و این بسیار عالی است. اما با وجود این مزایای بی نظیر، هنوز هم این بحث وجود دارد که شارژر وایرلس عمر باتری موبایل را کاهش می دهد. آیا این موضوع حقیقت دارد؟

برخی می گویند که شارژر بی سیم، باتری موبایل را سریع تر از شارژر معمولی کاهش می دهد. اگر می خواهید بدانید این تصور درست است یا خیر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عملکرد باتری موبایل چگونه است؟

برای بررسی اینکه آیا کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس واقعیت دارد یا خیر، ابتدا بهتر است توضیح دهیم که باتری موبایل چطور کار می کند؟

تلفن های هوشمند ما از باتری های لیتیوم – یون (lithium-ion) استفاده می کنند. تلفن دارای دو الکترود است – یک کاتد و یک آند – با یک الکترولیت در میان آن که اجازه می دهد یون های لیتیوم بین الکترودها حرکت کنند. هنگامی که شما گوشی خود را شارژ می کنید، الکترونها از قطب مثبت به منفی حرکت می کنند و زمانی که شارژ تمام شد، جهت خود را تغییر می دهند.

انرژی الکتریکی هنگام شارژ به انرژی شیمیایی تبدیل می شود و عکس این قضیه هنگام تخلیه رخ می دهد. سازندگان باتری تصمیم می گیرند که چه مقدار انرژی در تلفن ذخیره شود و آن تعیین می نماید که چه مقدار انرژی برای استفاده دارید.

تا زمانی که شما دامنه ولتاژ درست را انتخاب کنید، این سیکل هزاران بار تکرار می شود. در واقع فرقی نمی کند که شما شارژر وایرلس داشته باشید یا معمولی. پس نمی توان کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس را به گذاشتن بیش از حد موبایل روی پد آن نسبت داد و در واقع با این کار نمی توان این محدودیت ها را دور زد. شما همچنین نمی توانید عکس این عمل را انجام دهید  یعنی کاری کنید که تلفن خیلی سریع شارژ را خالی کند.

کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس و محدودیت های سیکل

باتری های مختلف استانداردهای متفاوتی نیز دارند، اما این قضیه پذیرفته شده است که یک باتری زمانی که فراتر از چندین سیکل شارژ را بگذراند، خراب خواهد شد. برای مثال، در مورد دستگاه های آیفون، باتری ها پس از پانصد بار شارژ کامل، تا ۸۰ درصد از ظرفیت اصلی را حفظ خواهند کرد.

یکی از انتقاداتی که به کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس و به طور کلی این نوع شارژرها وارد می آید این است که وقتی گوشی موبایل از طریق کابل شارژ می شود، باتری استراحت می کند، اما زمانی که از طریق شارژر بی سیم شارژ می شود، این اتفاق نمی افتد. از این رو، باتری سیکل های سریع تری را با این شارژرها طی کرده و در نتیجه سریع تر تخریب می شوند. اما آیا این قضیه درست است؟

طبق گفته Menno Treffers، رئیس کنسرسیوم پاور وایرلس، باتری موبایل در زمانی که شما هنگام شارژ با شارژر وایرلس با آن کار می کنید، تخلیه نمی شود و این یک سوء تفاهم است.

به طور کلی اگر می خواهید چرخه یا سیکل های شارژ را کم کنید، ساده ترین راه این است که میزان توان مصرفی خود را کاهش دهید. یک اپلیکیشن موبایل که دائما در حال دریافت داده ها است و یا زمانی که در منطقه ای هستید که اتصال ضعیفی دارد و موبایل شما سعی در افزایش سیگنال برای اتصال دارد، می تواند به عمر باتری شما آسیب برساند و نمی توان گفت که کاهش عمر باتری موبایل حتما با شارژر وایرلس رخ می دهد بلکه این مورد در هر دو نوع شارژر صدق می کند.

فرآیند تولید نیز نقش مهمی را در کاهش عمر باتری موبایل با شارژر ایفا می نماید. کیفیت مواد مورد استفاده تفاوت زیادی را در دوام باتری دارند و به عبارتی شما هر چقدر پول بدهید به همان اندازه آش می خورید.

عواملی که بر طول عمر باتری موبایل تأثیرگذار هستند

قبل از اینکه عوامل تأثیرگذار بر طول عمر باتری موبایل را توضیح دهیم باید بگوییم که واضح است که کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس صحت ندارد. پس چرا بسیاری از مردم فکر می کنند که شارژر وایرلس عمر باتری را کم می کند؟

بزرگترین مزیت شارژر بی سیم خلاص شدن از شر کابل شارژ است، اما بسیاری از کاربران گمان می کنند که شارژ مکرر و قطع برق باعث کاهش عمر باتری تلفن می شود. در حقیقت این طرز تفکر غلط است زیرا در حال حاضر که تلفن های همراه از یک باتری لیتیوم یونی استفاده می کنند، هیچ خللی در حفظ باتری ایجاد نمی شود. اما توجه داشته باشید که برای حفظ فعالیت باتری لیتیوم یونی بهتر است زمانیکه درصد باتری خیلی پایین است از گوشی موبایل یا تبلت خود استفاده نکنید و همچنین آن را خیلی شارژ نکنید.

چه شرایطی می تواند باعث کاهش عمر باتری موبایل شود؟

به طور کلی عوامل زیر می توانند عمر باتری را کاهش دهند:

۱. عادات اشتباه شارژ کردن

یکی از عواملی که در کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس و به طور کلی تمامی شارژرها تأثیر دارد، عادات غلط شارژ کردن است. تلفن های همراه که بیشتر از باتری های لیتیوم استفاده می کنند نباید بیش از حد تخلیه شوند زیرا عمر باتری کاهش می یابد.

همچنین سعی نکنید در حالتی که باتری بسیار کم است و شما آن را به شارژ زده اید با آن کارهای پرمصرف انجام دهید.

۲. دمای باتری بسیار بالا است

یکی از آسیب های جبران ناپذیری که به باتری لیتیوم وارد می شود دمای بالا است. دمای مناسب معمولا بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است و توجه داشته باشید که دمای خیلی کم یا خیلی زیاد می تواند به نوعی باعث آسیب باتری شود.

۳. تجهیزات شارژ غیر استاندارد

از بحث کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس که بگذریم باید بگوییم که به طور کلی استفاده از شارژرهای استاندارد و کابل های داده فرعی می توانند باعث آسیب رسیدن به هسته باتری شوند.

در نهایت شما به خاطر داشته باشید که هنگام تهیه شارژر بی سیم، راهنمای خرید شارژر وایرلس را به خوبی در نظر بگیرید و سعی کنید مواردی چون ابعاد شارژر، وزن آن، ولتاز و شدت جریان خروجی. قابلیت شارژ سریع بیسیم و … را بررسی نمایید.

 جمع بندی

از مطالب بالا متوجه شدیم که شارژر وایرلس عمر باتری موبایل را کاهش نمی دهد و این یک تفکر نادرست است که در ذهن برخی از افراد شکل گرفته است. در حقیقت اکنون که متوجه شده اید که برای تلفن همراه خود، از تعداد محدودی چرخه کامل شارژ برخوردار هستید، می توانید نکاتی را که در بالا به آنها اشاره شد به کار گیرید تا طول عمر باتری موبایل شما بهینه شود.

شارژر بی سیم نه تنها می تواند شما را از به کار بردن کابل شارژهای دردسر ساز خلاص کند بلکه می توانید با روش صحیح شارژ کردن، از این فناوری بدون نگرانی در خصوص کاهش عمر باتری موبایل با شارژر وایرلس، از کار کردن با تلفن همراه خود لذت ببرید.

علاوه بر این، انتخاب نوع شارژر وایرلس نیز بسیار حائز اهمیت بوده و باید آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری نمایید. قطعا محصولات فرعی زیادی در بازار وجود دارند که می توانند دستگاه های شما را دچار آسیب کرده و در نتیجه شما متحمل هزینه زیادی شوید. فراموش نکنید در آینده نزدیک با یک دنیای وایرلس روبرو خواهد بود و احتمالا تمامی فناوری های بی سیم به تدریج محبوب خواهند شد.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۰۲۱۵۹۱۴۲ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.