زیروکلاینت و کامپیوتر ، انتخاب شما کدام است ؟

زیروکلاینت و کامپیوتر ، انتخاب شما کدام است ؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

امروزه خرید و استفاده از ابزارهای زیروکلاینت ها در دنیای تجارت و در بنگاه های اقتصادی به شدت رواج یافته است. شاید از خود پرسیده یاشید که تفاوت اصلی زیروکلاینت با مینی کامپیوتر در چیست؟

در ادامه با تفاوت زیروکلاینت و مینی کامپیوتر بیشتر آشنا می شوید. در این مقاله ضمن مقایسه انها به مزایا و معایب هریک از این دو ابزار به لحاظ فنی و تخصصی می پردازیم، بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید!

 زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت کامپیوتری است که به یک شبکه متصل است و خود به تنهایی کاری انجام نمی دهد. به زبان ساده تر این کامپیوتر خدمات مورد نظر کاربران را از طریق اتصال تحت شبکه به یک سرور اجرا کرده و اطلاعات و داده ها را از طریق این شبکه به کامپیوتر کاربر منتقل می کند.

لذا زیروکلاینت ها فاقد سیستم‌عامل بوده و تنها دارای یک firmware برای اتصال به  سرور تحت شبکه  می باشند. بنابراین فضایی برای ذخیره‌سازی داده ها در این دستگاه ها در نظر گرفته نشده و تنها به حافظه کوچکی برای اجرای برنامه firmware بسنده شده است. این نکته مهمترین تفاوت زیروکلاینت و مینی کامپیوتر است.

به همین دلیل خرید زیروکلاینت برای بنگاه های اقتصادی و سازمان هایی با تعداد کاربران زیاد بسیار ضروری است زیرا گذشته از انکه بسیار ارزان می باشد، حجم اشغالی توسط این دستگاه ها اندک بوده و تا حد بسیار زیادی (۵ تا ۱۵ وات) در مصرف برق صرفه جویی می کند.

کاربردهای زیروکلاینت در مقایسه با کامپیوتر

شما احتمالاً کامپیوتر دسک تاپ یا  لپ تاپی در محل کار خود دارید و تمام نرم افزارهایی که استفاده می کنید روی آن کامپیوتر نصب شده است. اگرچه داده های شما احتمالاً در سرورها ذخیره شده است، شما به نرم افزار مستقر در کامپیوتر خود دسترسی پیدا می کنید.

زیروکلاینت ها، کامپیوتر های سبک وزنی هستند که جایگزین کامپیوتر دسک تاپ شما می شوند و به طور هدفمند برای اتصال به سرور و ارائه برنامه های نرم افزاری مورد نیاز شما به انها طراحی شده اند.

بنابراین، تا زمانی که به آن نیاز داشته باشید این نرم افزار روی سرور شما قرار می گیرد. به این کار مجازی سازی دسک تاپ گفته می شود.

تفاوت زیروکلاینت با کامپیوتر

از نقطه نظر امنیت، مزیت اصلی استفاده از زیروکلاینت ها برای مجازی سازی دسک تاپ این است که نیازی به دسترسی مستقیم به سیستم عامل ندارند. به این ترتیب،  امنیت اطلاعات کاربران نیز در شرایطی که با ویروس ها و حملات هکری کمتری روبرو هستند، بیشتر حفظ می شود.

بسیاری از ما با مشکل استفاده و نصب نرم افزارهای غیرمجاز و بالقوه آلوده بر روی دسک تاپ، حذف تصادفی فایل های سیستم، کپی کردن اطلاعات حساس در درایوهای فلش، یا شاید بازدید از یک وب سایت ویروسی برخورد کرده ایم یا حداقل در مورد آنها شنیده ایم. از جمله مزایای زیروکلاینت این است که این مشکلات هنگام استفاده از زیروکلاینت بسیار کاهش می یابد یا برطرف می شود.

تفاوت اندکی بین یک سیستم کامپیوتری با یک دستگاه زیروکلاینت وجود دارد. کامپیوترها دارای سیستم عامل نصب شده روی دستگاه هستند و از حافظه ذخیره سازی پشتیبانی می کنند. درحالیکه در زیروکلاینت تمام فضای ذخیره سازی روی سرور در نظر گرفته شده و سیستم عاملی نیز روی دستگاه وجود ندارد.

درصورتیکه کامپیوترها معمولا دارای چندین پورت USB هستند و از این لحاظ کاربر برای انتقال اطلاعات راحت تر است. البته این ویژگی دستگاه های زیروکلاینت، آنها را در برابر دستکاری مقاوم می کنند، بنابراین احتمال آلوده شدن دستگاه به بدافزار به مراتب کم تر می شود.

اگرچه برخی از فروشندگان مانند دل وایز” Dell Wyse “ایمنی در برابر ویروس” را تضمین می کنند،  استفاده از یک دستگاه زیروکلاینت، خطر عدم ابتلا به ویروس یا بد افزار را به طور کامل تضمین نمی کند. یک مثال عالی این است که اگر کاربری از وب سایتی مخرب بازدید کند، باز هم ممکن است انتقال ویروس رخ دهد، اما در این حالت این مشکل بر سیستم عامل دسک تاپ مجازی تأثیر می گذارد نه بر خود دستگاه.

یکی از بهترین دستگاه های زیرو کلاینت با امنیت بالا ساخت شرکت بهین تکنولوژی زیرو کلاینت یونیوو مدل UZ100 است که علاوه بر کیفیت ساخت بسیار بالایی که دارد می تواند هزینه های جانبی شما را به حداقل برساند.

مزایای استفاده از زیروکلاینت ها در مقایسه با کامپیوترها

مزایای متعددی برای استفاده از فناوری زیروکلاینت ها برای شرکت ها و زیرساخت های فناوری اطلاعات وجود دارد. برخی از بخش های فناوری اطلاعات در حال انتقال به ساختار زیروکلاینت ها هستند تا با استفاده از فن‌آوری های دسکتاپ مجازی تجارت خود را متمرکز کنند.

برخی از مهم ترین مزایای زیروکلاینت ها نسبت به کامپیوترها شامل موارد زیر می شوند:

تفاوت زیروکلاینت و کامپیوتر از لحاظ هزینه

زیروکلاینت ها هزینه های چندگانه زیررا کاهش می دهند:

  • هزینه های پشتیبانی فناوری اطلاعات
  • هزینه های پیش خرید
  • هزینه های مربوط به سرمایه
  • استفاده از فضای داخلی در مرکز داده
  • هزینه های صدور مجوز
  • مدیریت کلی و کاهش هزینه های عملیاتی تا 70٪
  • کاهش مصرف انرژی تا 97٪
  • زیروکلاینت ها در مقایسه با کامپیوتر 150 واتی به طور متوسط ​​8-20 وات انرژی مصرف می کنند که باعث کاهش اثر کربن می شود.
  • صرفه جویی در هزینه برق می تواند دوباره سرمایه گذاری شود.
  • کاهش هزینه های خرید قفل های نرم افزاری ( لایسنس )

اکثر نرم افزارهای کامپیوتری دارای قفل هستند و برای استفاده باید مبلغی را بابت خرید قفل های سخت افزاری ( لایسنس ) آن نرم افزار که غالبا گران قیمت هستند، بپردازید. در شبکه های کامپیوتری با زیروکلاینت و فن آوری مجازی سازی دسک تاپ این مانع از سر راه برداشته شده  و می توان قفل های سخت افزاری فقط برای سرور تهیه نموده و ان را در دسترس تعداد زیادی از کاربران قرار داد تا همگی از این نرم افزارها بدون محدودیت استفاده کند.

مدیریت ساده زیروکلاینت ها نسبت به کامپیوترها

  • انجام کلیه به روزرسانی های نرم افزاری و سخت افزاری، سیاست های امنیتی، تغییرات برنامه ها و غیره را می توان در مرکز داده
  • خرابی کمتر، افزایش بهره وری در بین کاربران نهایی ( End Point ) و پرسنل فناوری اطلاعات
  • پشتیبان گیری متمرکز و ساده از دسکتاپ، لپ تاپ و سایر دستگاه های قابل دسترسی مشتری.

تفاوت زیروکلاینت با کامپیوترها از لحاظ امنیت

  • بر خلاف کامپیوترها سرویس های گیرنده زیروکلاینت در برابر نرم افزارهای غیر مجاز یا حملات ویروس ها محافظت می شوند.
  • بااستفاده از زیروکلاینت ها بر خلاف کامپیوتر ها نمی توان داده ها را بر روی دیسک کپی کرد یا در مکان دیگری غیر از سرور ذخیره کرد.
  • زیروکلاینت ها بر خلاف کامپیوتر ها پردازش متمرکز مدیریت را امکان پذیر نموده و نظارت بر سیستم را آسان می کند.
  • زیروکلاینت مساله حفظ امنیت را ساده کرده، مالکیت معنوی را حفظ کرده و از حریم خصوصی داده ها محافظت می کند.

تفاوت زیروکلاینت و کامپیوتر از لحاظ قابلیت پردازش

زیروکلاینت ها قابلیت پردازش و بهروری بیشتری نسبت به کامپیوترها دارند، به این معنا که سیستم ها می توانند به صورت مجازی از قبل تصویر سازی و بسته بندی شده  و ظرف چند دقیقه اجرا شوند.

  • زیروکلاینت ها قابلیت نصب و راه اندازی سریع تر و انعطاف پذیری بیشتری ، بدون نیاز به کارکنان متخصص نسبت به کامپیوترها دارند.
  • قابلیت بهره وری در زیروکلاینت ها می تواند افزایش یابد، در حالی که کامپیوتر های شخصی استاندارد مدت زمان بازسازی و طول زمان تعمیر طولانی دارند که باعث ایجاد تاخیر و به وجود آمدن هزینه های بیشتری می شود.
  • با زیروکلاینت تقریباً از هرجایی به صورت مجازی به برنامه ها و داده های مشابه دسترسی پیدا می کنید در حالیکه این ویژگی در کامپیوتر ها وجود ندارد.

امکان مدیریت و نظارت متمرکز زیروکلاینت ها بر عملکرد کاربران و کنترل از راه دور

از انجایی که یک سیستم واحد در شبکه (سرور ) در زیروکلاینت ها وجود دارد، کنترل بر روی تمامی کاربران در زیروکلاینت ها بیش از کامپیوتر ها می باشد.

مزیت کامپیوتر نسبت به زیروکلاینت

امکان ارتقای تجهیزات جانبی در کامپیوترها

یکی از تفاوت های زیروکلاینت با کامپیوتر امکان ارتقای کامپیوترها است که می توان آن را به عنوان یک مزیت در نظر گرفت. از انجایی که این دستگاه ها برعکس کامپیوتر ها قطعات جانبی زیادی ندارند، ارتقای زیروکلاینت فقط منحصر به ارتقای سرور می شود. در حالیکه قطعات جانبی کامپیوترها را می توان با تکنولوژی روز ارتقا داد.

امکان برقراری اتصال وایرلس

در حال حاضر در بسیاری از زیروکلاینت ها امکان برقراری اتصال وایرلس وجود ندارد و برای اتصال آنها حتما باید از کابل استفاده شود. در صورتیکه کامپیوترها به راحتی با وای فای متصل شده و از این لحاظ مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت خرید زیرو کلاینت ها با توجه به فضای کمی که اشغال می کنند و صرفه جویی در هزینه ها بهترین انتخاب برای شرکت هایی با فضای محدود باشند، این دستگاه ها امکان دسترسی چندین کاربر را به داده ها و اطلاعات موجود در سیستم ابری می دهد و تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کند.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 02159142 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.