مراحل مجازی سازی دسکتاپ

مراحل مجازی سازی دسکتاپ
زمان مطالعه: 5 دقیقه

وقتی حرف از مراحل مجازی سازی دسکتاپ به میان می آید، پیچیدگیهایی را با خود همراه دارد. شرکت بهین تکنولوژی با بهره گیری از نیروهای متخصصش به شما در مجازی سازی دسک تاپ کمک میکند.

همانطور که میدانید استفاده از نرم افزارهای جدید در سازمانهای کوچک و بزرگ یک چیز است، اما  استفاده از ابزارهای جدید مثل زیرساخت دسکتاپ مجازی چیز دیگریست.

بهین تکنولوژی که در عرصه فروش زیروکلاینت فعالیت حرفه ای دارد متن پیشِ رو را برای آشنایی شما با مراحل مجازی سازی دسک تاپ ارائه کرده است.

چطور زیرساخت دسکتاپ مجازی ایجاد کنیم؟

حتما شما نرم افزارهای مختلفی در شرکتتان بکار میگیرید. عموما این نرم افزارها نحوه عملکرد کلی شرکتتان را تحت تاثیر قرار نمیدهند. اما مجازی سازی دسک تاپ میتواند تاثیر به سزایی بر عملکرد سازمانتان داشته باشد.

درواقع تغییراتی که به کار گیری مجازی سازی دسک تاپ یا همان VDI در کارکرد سازمان شما دارد بسیار مهم هستند. به گامهای زیر توجه کنید.

توسعه موردی کسب و کار شما:

همانطور که میدانید مجازی سازی دسکتاپ یک راهکار است. پیش از به کار بستن این راهکار نیز حتما با کسانیکه کارشان تحت تاثیر قرار میگیرد ، قضیه را مطرح کنید.

مثلا هدفتان از راه اندازی VDI را بگویید. مزایای داشتنش ، خطرات احتمالی به کار نبستن آن و … را مطرح کنید. روی نقاط ضعف کارکردن به روشهای فعلی تاکید کنید. چند نمونه از مواردی که باید عنوان کنید در ادامه آمده است.

  • دورکاری کارمندان با بهره وری خوب و بستر امن
  • دسترسی راحت تر و تسهیل تر از قبل به دسک تاپ
  • بالا بردن امنیت و نگهداری اطلاعات ذخیره شده در دسک تاپها
  • کاهش دادن بار سنگین مسئولیت بر دوش دپارتمان IT

 

انتخاب نوع VDI:

گام بعدی در مراحل مجازی سازی دسکتاپ ، انتخاب نوع VDI است. دو نوع مجازی سازی دسک تاپ وجود دارد : ماندگار و موقت. انتخاب شما بستگی به نوع کاربران شما در سازمان دارد. تفاوت آنها به شرح زیراست.

  • VDI ماندگار: در این راهکار کاربران میتوانند دسک تاپ خود را شخصی سازی نمایند. همه تغییرات مورد نظررا ایجاد و ذخیره کنند.

به طور کلی این روش برای سازمانهایی خوب است که میخواهند کاربران دقیقا مثل دسک تاپ فیزیکی خود کارها را انجام داده و ذخیره کنند.

  • VDI موقت: در این روش کاربر دسک تاپ شخصی سازی شده ندارد. وقتی کاربر لاگین میکند، به اپلیکیشن دسکتاپ مجازی دسترسی دارد. هیچ تغییری را نمیتواند ذخیره کند.
  • مشخص کردن روش گستراندن دسکتاپ مجازی:

گام بعدی مشخص کردن روش اجراست. بعد از اینکه تصمیم به استفاده از دسک تاپ مجازی گرفتید. لازم است مشخص کنید که چقدر آهسته یا سریع میخواهید پروسه را اجرا کنید.

  • بعضی از سازمانها فقط برای یک پروژه از مجازی سازی استفاده میکنند. سپس به اعمال اصلاحات میپردازند. سپس سراغ پروژه دوم میروند.
  • روش دوم این است که بخش به بخش در شرکت پیش بروید. اول بخش حسابداری را به VDI مجهز کنید. بعد سراغ بخش بازاریابی و … بروید.

اگر نگران جریان انجام کارها در شرکت هستید، روش دوم به نظر روش بهتری میآید.

به طور کلی میدانیم که مجازی سازی دسک تاپ، برای تسهیل کار کاربر نهایی صورت میگرد. بنابر این شناخت نیازهای هر کاربر و دادن دسترسی لازم به او اولویت راه اندازی VDI است. در مراحل مجازی سازی دسکتاپ باید امکاناتی که لازم است در دسترس هر کاربر قرار دهید دقیقا مشخص شود. با این کار هر کاربر میتواند با سیستم دسک تاپ مجازی کارکرده و مسئولیتهای خود را انجام دهد.

با این حساب از مهمترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید محیط کاربری است. محیط کاربری هر شخص به خاطر تفاوت در دسترسی به پرینتر و …  میتواند متفاوت باشد.

اما برای اینکه کمی کار را راحتتر کنید، میتوانید کاربرانی که نیازهای یکسان دارند را در یک دسته قرار دهید.

در این بین به تنها چیزهایی که باید توجه ویژه کنید موارد روبرو هستند: تعداد کاربران فعال، میانگین لودتایم و دوره های پیک استفاده.

  • خلق یک طرح زیر سازی :

مرحله چهارم از مراحل مجازی سازی دسکتاپ خلق طرح زیرسازیست. برای انجام این کار یک بازدید سراسری از تکنولوژیهایی مورد استفاده سازمانتان داشته باشید. فضای ذخیره مورد مصرف را ارزیابی کنید.

دیگر قسمتهایی که قرار است تحت VDI قرار بگیرد شناسایی کنید. با توجه به اینکه محیط کاربری مورد نیاز را در ذهن خود دارید، ببینید که VDI شما چقدر پهنای باند میخواهد تا درست کار کند.

  • راهکارهای مختلف مپ کردن :

به یاد داشته باشید نقطه تمرکز VDI این است که کاربران قادر شوند در هر جایی که هستند از دسک تاپ خود استفاده کنند. نابر این هر کدام از شرکتهایی که خدمات راه اندای دسک تاپ مجازی را انتخاب میکنید به فاکتورهای امنیت آنها دقت کنید. چون مستقیما روی عملکرد شبکه شما تاثیرگذار خواهد بود.

بین مراحل مجازی سازی دسکتاپ ، اطمینان حاصل کنید که نرم افزارهای فعلی مورد استفاده سازمان با VDI انتخابی شما همخوانی دارد.

اگر هر یک از نرم افزارهای شما نیاز به سخت افزارخاصی دارد، همخوانی آن با VDI انتخابیتان را چک کنید.

از همه مهتر ، چون برخی از شرکتهای تولید کننده نرم افزار اجازه نصب نرم افزارشان روی VDI را نمیدهند، باید قانونی بودن نصب برنامه های مورد نظر خود را چک کنید.

  • ایجاد کردن طرح ارتباطات:

در طی  مراحل مجازی سازی دسکتاپ حتما مستنداتی آماده و به همه کاربران ارائه کنید. این مستندات باید شامل اطلاعاتی نظیر موارد زیر باشد.

  • دسکتاپ مجازی چیست؟
  • چرا شرکت ما از آن استفاده میکند؟
  • چطور این راهکار روی کارهر کاربر تاثیر میگذارد؟
  • اگر نیاز به پشتیبانی روی این سیستم دارید باید چه کاری انجام دهید؟
  • با یک تست شروع کنید.

بدون تست کردن مشکلات بزرگتر میشوند. شروع کردن با تست میتواند به شناسایی مشکلات توسط خود شما کمک کند. علاوه بر این میتوانید یک دستورالعمل برای رفع هر اشکال تهیه کنید. تا در دسترس کاربران قرار دهید.

یک فریم ورک برای راهنمایی تهیه نمایید. گروهی از کاربران تستی را وارد سیستم کرده و از ایشان بخواهید با سیستم کار کنند. سناریوهایی تهیه کنید که نشان دهد سیستم موفقیت آمیز کار میکند یا خیر؟

همین که مطمئن شدید سیستم به خوبی آب بندی شده ، طرحی برای کاربران واقعی تهیه کنید.

  • نصب VDI:

شاید این سختترین مرحله از مراحل مجازی سازی دسکتاپ باشد. زیر ساخت VDI خود را روی دیتاسنتر ایجاد کنید. اطلاعاتتان را منتقل کنید. در نهایت برای روزی که میخواهید نصب را انجام دهید تصمیم بگیرید.

برای هر یوزر یک جلسه آموزشی بگذارید. حتما برای کاربرانی که دسکتاپهای پیچیده تری دارند، با وقفه جلسات بیشتری بگذارید. جلسات اموزشی را ثبت و ضبط کنید تا کاربران در مواقع لزوم به آن سر بزنند.

  • اندازه گیری موفقیت

به محضی که سیستم راه اندازی واستفاده شود میتوانید میزان موفقیت را بسنجید. برای همیشه یک کانال ارتباطی داشته باشید تا از بازخوردها مطلع شوید.

هر چه کاربران به سیستم عادت میکنند نقطه نظرات مهمتری به گوش شما میرسانند. همین که بتوانند بی دغدغه از سیستم بهره ببرند یعنی موفقیت خوبی در راه اندازی به دست آورده اید.

بعد از اینها، اهداف روز اول راه اندازی را نگاهی بندازید. برآورد کنید که این راهکار چقدر توانسته به شما کمک کند تا به هدفهایتان برسید.

اشتباهات رایج در راه اندازی VDI:

هر راهکاری که در سازمان راه اندازی میشود ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. راه اندازی زیر ساخت دسک تاپ مجازی هم از این امر مستثنی نیست. اما سه اشتباه رایج وجود دارد که باید از آن به شدت پرهیز کنید.

  • همه مراحل را با هم انجام ندهید.

فازهای کار را از هم جدا کنید. مرحله به مرحله پیش بروید. نتایج هر مرحله را بررسی کنید. مثل یک بیگ بنگ عمل نکنید.

  • منابع کافی در دسترس داشته باشید.

قبل از کار مطمئن شوید نیاز همه کاربران را به خوبی شناخته اید. دیتا سنتر خود را تجهیز کنید. اینها باعث میشود حداقل زمان پاسخگویی در شبکه بالا برود.

  • راه اندازی VDI مورد نظرتان را جدی بگیرید.

انجام مراحل را جدی بگیرید. با بی اعتنایی کردن به هر کدام از مراحل ممکن است باعث شکست پروژه شوید.

بنابر همه گفته های بالا ، مراحل راه اندازی دسکتاپ مجازی علاوه بر تخصص، به صبر نیاز دارد. قدرت مدیریت و تجزیه تحلیل شما از محیط روی کارکرد سیستم موثر است.

شرکت بهین تکنولوژی آماده است تا خدمات تخصصی خود در زمینه مراحل مجازی سازی دسکتاپ، آل این وان ، مجازی سازی با زیروکلاینت و …  را به شما مشتریان عزیز ارائه کند.

برای دریافت مشاروه تلفنی با ما در ارتباط باشید.

02159142 داخلی 100

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.