مجازی سازی با Citrix Virtual Apps and Desktops

مجازی سازی با Citrix Virtual Apps and Desktops
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مجازی سازی با Citrix Virtual Apps and Desktops راه حل‌ ایده الی است که به شما امکان ساخت و کنترل ماشین مجازی، به اشتراک گذاشتن دستکتاپ ها، برنامه‌ها و برقراری امنیت را می‌دهد. در عین حال دسترسی به هر دستگاه را در هرجایی فراهم می‌کند. کاربران نهایی می‌توانند به طور مستقل از سیستم عامل و رابط کاربری دستگاه، برنامه‌ها و دسک تاپ ساخته شده توسط سیتریکس روی یک سرور یا منبع اصلی استفاده کنند.

با استفاده از سرویس Citrix Virtual Apps and Desktops، می‌توانید برنامه‌ها و دسک تاپ‌های مجازی امن را در هر دستگاهی اجرا کنید و تمام عملیات نصب، راه اندازی و به روزرسانی‌ها را به Citrix بسپارید. با Citrix علاوه بر بهترین تجربه کاربری در هر دستگاهی، کنترل کاملی روی برنامه‌ها، سیاست‌ها و کاربران خواهید داشت.

نمای کلی برنامه Citrix Virtual Apps and Desktops برای مجازی سازی

نمودار زیر سرویس‌ها و اجزایی را نشان می‌دهد که مدیران Citrix در استقرار و ساخت سرویس Citrix Virtual Apps and Desktops (که به آن سایت نیز می‌گویند) از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

همانطور که در نمودار نشان داده شده است، Citrix سرویس‌ها و اجزای دسترسی و مدیریت کاربر را در  Citrix Cloud  (فضای ابری Citrix) مدیریت می‌کند. برنامه‌ها و دسک تاپ‌هایی که به کاربران تحویل می‌دهید، در چند ماشین مجازی با منابع مشخصی که به آنها اختصاص می دهید، مستقر هستند. در استقرار سرویس Citrix Virtual Apps and Desktops، فضای منبع شامل اجزاء لایه دسترسی و لایه‌های منبع است. هر فضای قابل دسترس در منبع به عنوان یک منطقه (Zone) در نظر گرفته می‌شود.

مجازی سازی چگونه توسط Citrix Virtual Apps and Desktops مدیریت می‌شود؟

سرویس سیتریکس برای ساخت و مدیریت ماشین های مجازی بسیار ساده و کاربردی است و شامل اجزا زیر می شود:

 دلیوری کنترلرها (Delivery Controllers):

دلیوری کنترلرها در مجازی سازی با Citrix Virtual Apps and Desktops قابلیت لود کردن برنامه ها و دسکتاپ ها را به طور همزمان فراهم می آورد و پس از مجازی سازی ، امکان احراز هویت کاربران و واسطه‌گری یا اولویت بندی مستقیم ارتباطات از طریق فضای ابری را بدون نیاز به مدیریت دلیوری کنترلرهایی مانند آنچه که باید در Citrix Virtual Apps and Desktops تحت وب اجرا شود، فراهم می‌کند.

  • دیتابیس:

تنظیمات، نظارت و داده‌های ثبت تنظیمات سایت در سرویس ابری ذخیره می‌شوند و نیاز پایگاه داده SQL که توسط Citrix Virtual Apps and Desktops تحت وب ایجاد شده را رفع می‌کنند.

  • لایسنس:

لایسنس، مجوزهای استفاده از هر ماشین مجازی ساخته شده با برنامه سیتریکس را مدیریت می‌کند و [آمار استفاده] را ارائه می‌دهد.

رابط‌های مدیریت (Management interfaces):

رابط مدیریت بسیار ساده و در عین حال کاملی در سیتریکس طراحی شده تا مدیران بتوانند به راحتی ماشین های مجازی مورد نظر خود را براساس منابع مشخص ساخته، آنها را در اختیار کاربران مورد نظر خود با دسترسی های مشخص قرار دهند و در نهایت استفاده از آنها را مدیریت کنند.

رابط نظارت (Monitor interface):

رابط مانیتور، پشتیبانی از فناوری اطلاعات و کمک به تیم‌های میز کار را برای نظارت بر کار ماشین های مجازی، عیب یابی مشکلات قبل از بحرانی شدن آنها و انجام وظایف پشتیبانی از کاربران نهایی پس از مجازی سازی را امکان پذیر می‌کند.

رابط‌های ابری (Cloud Connectors):

رابط ابری، کانال ارتباطی بین اجزای Citrix Cloud و اجزای قابل دسترس منبع را فراهم می آورد. رابط ابری در منبع، به عنوان یک پروکسی برای دلیوری کنترلر در Citrix Cloud عمل می‌کند. هر منبع حداقل یک رابط ابری دارد و برای عملکرد بهتر توصیه می شود که از دو یا چند کلود کانکتور استفاده شود. پس از اینکه رابط‌های ابری نصب شوند، Citrix آنها را مدیریت و به روز می‌کند. تنها وظیفه شما به روزرسانی و ایجاد ارتباط بین رابط ابری و ویندوز است.

قابلیت های رابط مدیریت Citrix Virtual Apps and Desktops برای ساخت و کنترل ماشین های مجازی

پس از نصب و راه اندازی سیتریکس، رابط مدیریت آن از قسمت Manage در دسترس مدیر قرار می گیرد. در این قسمت دسترسی های زیر جهت ساخت و کنترل ماشین های مجازی و مجازی سازی وجود دارد:

Web Studio

در قسمت Web Studio مدیر به راحتی می تواند برقراری ارتباط با هاست ها را کنترل کرده و ماشین های مجازی مختلفی را بسازد و اپلیکیشن ها و دستکتاپ های مورد نظر خود را از طریق آن ها با کاربران به اشتراک بگذارد.

Quick Deploy

این قابلیت امکان مدیریت و کنترل محیط های کاری را از طریق Microsoft Azure برای مدیر فراهم می کند. با استفاده از Citrix Managed Azure می توان کاتالوگ های مختلفی را ایجاد و مدیریت کرد. تصاویر را به اشتراک گذاشت یا ویرایش کرد.

Environment Management

در قسمت Environment Management مدیران می توانند پس از مجازی سازی با سیتریکس از منابع مدیریت هوشمند و تکنولوژی های مدیریت پروفایل استفاده کنند تا بهترین عملکرد را ارائه داده و نحوه Logon دستکتاپ و زمان پاسخ اپلیکیشن ها را مدیریت کنند.

قابلیت های رابط کاربری Citrix Virtual Apps and Desktops برای استفاده کاربر از ماشین های مجازی

کاربران پس از اینکه مدیر به آنها مجوز استفاده از ماشین های مجازی ساخته شده توسط سیتریکس را دارد می توانند از اجزا و تکنولوژی های مجازی سازی زیر استفاده کنند:

Citrix Gateway

زمانیکه کاربران از فضایی خارج از فایروال شرکت با ماشین مجازی ارتباط برقرار می کنند، , Citrix Virtual Apps and Desktops می تواند از تکنولوژی Citrix Gateway که روی فضای ابری بارگزاری می شود و یا می تواند در خود سرور آن را بارگزازی کرد، استفاده کند تا ارتباط امنی را با TLS برقرار کند.

Active Directory

اکتیو دیرکتوری پس از مجازی سازی با سیتریکس، کاربر را شناسایی کرده و مجوز استفاده آن را صادر می کند. با استفاده از این قابلیت، منابعی که مدیر برای ماشین مجازی مشخص کرده در دسترس کاربر مجاز قرار می گیرد.

Identity Provider (IdP)

IdP آخرین مرحله دادن مجوز دسترسی بر اساس هویت کاربر است که ربای امنیت بیشتر پس از مجازی با سیتریکس مورد استفاده قرار می گیرد.

Virtual Delivery Agents (VDAs)

روی هر ماشین مجازی که منابعی شامل اپلیکیشنها، نرم افزار ها یا دسکتاپ را در اختیار کاربران قرار می دهد،  باید Citrix VDA نصب شده باشد. VDA ها ارتباط بین ماشین مجازی و دستگاهی که کاربر در حال برقراری ارتباط با آن است را تصمین می کنند و سیاست هایی را اجرا می کنند تا جلسه بین منبع کاربر و منبع سروری که ماشین مجازی روی آن ساخته شده برقرار شود.

Hypervisors  و  cloud services

معمولا در هر سیستمی که مجازی سازی با سیتریکس انجام می گیرد، منابه از طریق یک سرویس ابری یا hypervisor پشتیبانی می شود. سرویس ابری امکان دسترسی از راه دور را به ماشین های مجازی فراهم می کند. البته ممکن است سیستمی که شما در حال استفاده از آن برای مجازی سازی هستید، تحت وب باشد یا در فضای ابری عمومی میزبانی شود یا از هر دو روش به صورت ترکیبی استفاده کند.

Citrix StoreFront

Citrix StoreFrontبه عنوان یک تحلیلگر فضای کاری سیتریکس مبتنی بر ابر عمل می کند که به صورت یک رابط تحت وب امکان دسترسی به نرم افزارها و دستکتاپ ها را برای کاربرد فراهم می کند. البته می توان با نصب سرورهای StoreFront روی سرورها به جای استفاده از فضای ابری به صورت داخلی به آنها دسترسی داشت. این روش در مصرف اینترنت صرفه جویی کرده و سرعت ارائه برنامه ها و دستکتاپ را به کاربر افزایش می دهد.

نحوه استفاده از فضای کاری سیتریکس (Citrix Workspace)

مشترکین (کاربران) از طریق فضای کاری Citrix به دسک تاپ و برنامه‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند. برای استفاده از فضای کاری سیترکیس پس از نصب و مجازی سازی، لینک URL فضای کاری به شما داده می‌شود که در دو مکان ثبت شده است:

  • در کنسول Citrix Cloud، که اگر در آن، گزینه Workspace Configuration را انتخاب کنید از زبانه Access می توانید URL  فضای کاری ایجاد شده را ببینید.
  • در صفحه Welcome برنامه Citrix Virtual Apps and Desktops، که URL فضای کاری در پایین صفحه نشان داده می‌شود.

پس از دریافت این لینک URL ، می توانید فضای کاری را با مشترکین خود (کاربران) بررسی کرده و به اشتراک بگذارید تا به آنها اجازه دسترسی به برنامه‌ها و دسک تاپ‌ها را بدهید. مشترکان شما می‌توانند بدون هیچ گونه تنظیمات اضافی به URL فضای کاری دسترسی پیدا کنند.

مزایای مجازی سازی با برنامه  Citrix Virtual Apps and Desktops

  • برنامه Citrix به راحتی روی هر دستگاهی قابل نصب است و مجازی سازی با آن در کمتر از چند دقیقه انجام می شود.
  • امکان دسترسی به محیط کاری(Citrix Workspace) آن از هر دستگاهی از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی وجود دارد.
  • دسترسی امن و سلف-سرویس به اسناد، برنامه‌ها و دسک تاپ‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • محیط کاری هر ماشین مجازی ایجاد شده توسط سیتریکس را می توان در فضای ابری نیز به اشتراک گذاشت.
  • برنامه Citrix Workspace برای سیستم عامل‌های مختلف در دسترس است و محدودیتی از لحاظ سیستم عامل مورد استفاده برای مجازی سازی ندارد.

محدودیت‌ها و معایب مجازی سازی با سیتریکس

  • امکان ایجاد اختلال در دسترسی به ماشین های مجازی وجود دارد چون مجازی سازی با سیتریکس در فضای ابری انجام می گیرد.
  • احتمال خرابکاری و هک شدن ماشین های مجازی، وجود دارد.
  • در صورتیکه کاربر به هر دلیلی به خدمات اینترنت دسترسی نداشته باشد امکان استفاده از خدمات مجازی سازی سیتریکس را ندارد.

خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت با شماره 88177895 و 88500045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.