تکنولوژی شارژ سریع در گجت های هوشمند چگونه کار می کند؟

تکنولوژی شارژ سریع در گجت های هوشمند چگونه کار می کند؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

امروزه یکی از مسائلی که اهمیت بسیاری برای گوشی های همراه دارد، شارژ سریع با شارژرهای اصل و با کیفیت است. اما برخی افراد ندانسته و از روی نداشتن اطلاعات کافی، شارژر های نامرغوب برای گوشی خود تهیه می کنند.

شارژر یکی از وسایل مهمی است که در عمر باطری گوشی تاثیر خیلی بالایی دارد ولی ممکن است افراد با خریدن شارژر های نامرغوب و بی کیفیت آسیب های جدی به گوشی بزنند که اصلا قابل جبران نباشد. پس همیشه در خرید شارژر به خصوص آنهایی که به تکنولوژی شارژ سریع مجهز هستند برای گوشی خود دقت کامل را به کار ببرید تا بتوانید جنس مرغوبی خریداری نمایید.

شارژ سریع چیست؟

باید گفت که، امروزه یکی از مسائلی که بین افراد رایج شده، شارژ کردن سریع گوشی های همراه می باشد. اما آیا اصلا دستگاهی وجود دارد که این خواسته افراد را برآورده سازد؟ جواب بله است. مهندسان زیادی با علم و فناوری توانستند، شارژر هایی تولید کنند که در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از باطری گوشی را کامل کند. قطعا تا به حال اسم هایی مثل کوئیک شارژ کوالکام، فلش شارژ، دش شارژ وان پلاس یا اسم هایی نظیر اینها را شنیده اید. به اینها شارژر سریع گوشی ها می گویند که در مدت زمان کوتاهی مانند ۳۰ دقیقه حدود ۶۰ درصد باطری را پر می کند. اما کار کردن با این شارژر های سریع چگونه است؟

شارژ سریع باتری های لیتیوم یونی

برای اینکه با چگونگی کار کردن با شارژر های سریع آشنا شویم، اول باید اصل چگونگی شارژ شدن گوشی ها را بفهمیم. امروزه در اکثر گوشی های اندروید، از نمونه باطری به نام باطری یون لیتیومی استفاده می کنند. این باطری ها متشکل از سه الکترود هستند.

آیا می دانید این الکترودها چه وظیفه ای در باطری را به عهده دارند؟

الکترود اول که به الکترود منفی معروف است با الکترود دوم یعنی الکترود مثبت در ارتباط است و ما بین این دو الکترود یک الکترود دیگر نیر وجود دارد. وظیفه این الکترود ها در باطری این است که، یون های متعلق به این الکترود ها، از یک الکترود به الکترود دیگر وصل شوند و این گونه گوشی را در دو حالت شارژ شدن یا تخلیه شارژ قرار می دهند. این یون ها به طوری در باطری طراحی شده اند که مسیر حرکت آنها، نشانگر و گویای این است که باطری در حال شارژ شدن یا در حال تخلیه شارژ است. وقتی گوشی بخواهد شارژ شود، مسیر حرکت از مثبت شروع و در منفی پایان می یابد و وقتی باطری در حال تخلیه شارژ است از منفی مسیر حرکت آغاز می شود و در مثبت ها پایان می یابد.

تکمیل شدن نحوه شارژ کردن گوشی ها در سال های اخیر

بعد از توضیحات مختصری که درباره ی نحوه شارژ شدن گوشی ها دادیم، دوباره این سوال پیش می آید که نحوه کار کردن با شارژر های سریع چگونه انحام می گیرد؟ آیا اصلا استفاده از شارژر های سریع برای باطری های گوشی ایمنی است و باعث کوتاه شدن عمر باطری نمی شود؟

قابل ذکر است که، شارژ سریع به معنی سریع تر شارژ شدن باطری گوشی ها می باشد. این تسریع شارژ از طریق افزایش قدرت در خروجی شارژ یا، افزایش ولتاژ و جریان انجام می گیرد. اما وقتی این عمل ها به دست افراد نابلد و ناکارآمد صورت بگیرد اصلا ایمن نیست و ممکن است ضرر های جبران ناپذیری، هم به باطری و هم به گوشی همراه شما وارد کند. امروزه با تولید این شارژ های سریع برای گوشی های همراه، ممکن است اکثر افراد به این فکر بیافتند که ممکن است با استفاده از آنها آسیب های جدی به باطری وارد شود.

آیا استفاده از تکنولوژی شارژ سریع در گجت های هوشمند ایمن است؟

در زمان ساخت شارژر های سریع، تولید کنندگان این دستگاه، سخت افزار های پرقدرت برای نظارت تنظیم توان خروجی و دما را در شارژ های سریع ایجاد کردند تا کاملا ایمنی های لازم برای استفاده را داشته باشد و باعث ترس استفاده از شارژ سریع در دل مردم نشود. اگر قصد دارید از شارژ های سریع برای تلفن همراه خود استفاده کنید پیشنهاد می کنم از فروشگاه های معتبر خرید کنید زیرا به راحتی می توانید شارژر های سریع که از ایمنی کامل برخوردار باشد پیدا کنید.

همچنین شرکت بهین تکنولوژی با معرفی پاورباتک های جدید خود که قابلیت شارژ سریع را نیز دارند ( مثل پاوربانک UN10w و یا UN10PD ) ، قصد دارد تا با ارائه محصولات با کیفیت این نگرانی را کاملا برطرف کند.

تکنولوژی شارژ سریع چگونه به صورت ایمن کار می کند؟

قابل ذکر است که، در بیش تر گوشی های هوشمند از روند شارژ شدن باطری، بسیار حرفه ای و هوشمندانه برخورد می کنند. در بیشتر دستگاه های تلفن امروزی یک تراشه درونی قرار دارد. کار این تراشه تنظیم دمای باطری و میزان توان شارژ برای باطری می باشد.

قابلیت پیشرفته ای که در این دستگاه ها وجود دارد این است که وقتی گوشی کاملا شارژ شد، میزان دمای دریافتی در باطری را یا خیلی زیاد پایین می آورند، یا اینکه برق را کاملا در شارژر قطع می کنند. اینگونه آسیبی به تلفن همراه وارد نمی شود.

این را به خاطر داشته باشید که، وقتی گوشی را برای شارژ شدن به شارژر وصل می کنید، میزان توان و دمای باطری بالا می رود اما به محض اینکه گوشی پر شد دما کاملا پایین می آید و دیگر دما بالا نمی رود تا به باطری و گوشی آسیبی برساند.

حال می خواهیم قابلیت های شارژر های سریع در گوشی های هوشمند را برای شما شرح دهیم. وقتی گوشی را به شارژر های سریع وصل کنیم، میزان توان و ولتاژ تا جایی که دستگاه ظرفیت داشته باشد، بالا می رود. زمانی که شارژ باطری کم باشد شارژ شدن زودتر انجام می شود زیرا در آن هنگام، یون های لیتیوم در باطری آزادی بیشتری دارند و راحت تر می توانند باطری را شارژ کنند. باید گفت که استفاده از شارژ های سریع در مدت زمان بسیار کوتاهی حجم زیادی از باطری را پر می کند.

پیشرفته ترین تکنولوژی های شارژ سریع در گجت ها

کوئیک شارژ های کوالکام جز پیشرفته ترین شارژر های سریع می باشند. این شارژرها با توجه به نوع نیاز و اندازه ای که دستگاه تلفن لازم دارد، از توان ولتاژ و برق استفاده می کنند. با توجه به تراشه هایی که هم در شارژر و هم در دستگاه قرار دارد، به راحتی می توان تشخیص داد که چه میزان باید از توان و ولتاژ برای پر کردن باطری استفاده نمود. این کاربرد یکی از ویژگی های آنها به شمار می رود که آن را به خوبی انجام می دهند. پس وقتی شارژ باطری کاملا خالی و یا کم باشد از توان و انرژی بیشتری استفاده می کنند تا شارژ کامل شود. و هرچه باطری بیش تر شارژ شود، شدت و برق وارد به دستگاه کمتر خواهد شد.

از وقتی که این فناوری به بازار عرضه شده و بازخورد خوبی از خود نشان داده است، کوالکام درگیر ساخت کوئیک شارژ های پیشرفته تر با خروجی بهتر شد. تاکنون ۵ نسل از این کوئیک شارژها را با ویژگی های مختلف و کیفیت عالی به بازار عرضه نموده. این روزها پنجمین نسل کوئیک شارژ که ۴+ است به بازار عرضه گردیده که بازخور و خرید خوبی نیز از خود نشان داده است.

باید بدانید که بین ۵ نسل کوئیک شارژها، تعداد محدودی می توانند از نسل ۴ آن استفاده کنند. برای همین شرکت کوالکام تصمیم گرفت تا نسلی دیگر از کوئیک شارژها را تولید کنند که علاوه بر داشتن قابلیت های نسل ۴ ویژگی های منحصر به فرد دیگری را نیز دارا باشد.

این نسخه قابلیتی به نام دوئال شارژ دارد که تعادل جریان حرارتی را در دستگاه و شارژر تنظیم می کند. کوئیک شارژ کوالکام از نسخه ۴+ می تواند جریان حرارتی را از نقاط داغ، به نقاط سرد منتقل کند. این نسخه که دارای قابلیت های امن و مطمئن می باشد، برگرفته از نسل ۴ است که افراد کثیری می توانتد از خدمات آن بهره مند شوند.

تکنولوژی شارژ سریع در گجت های هوشمند

امروزه در بازار رقابت های زیادی بر سر گوشی های هوشمند صورت می گیرد. این رقابت ها شامل چیز هایی مثل این است که افراد به دنبال دستگاهی هستند که علاوه بر داشتن نیازها و خواسته های آنها، تمام ویژگی های منحصر به فرد را نیز در دستگاه بیابند برای همین قبل از خرید، درباره ی دستگاه مورد نظر تحقیق می کنند. در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره ی مزایا و معایب شارژ سریع در گجت های هوشمند صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

مزایای شارژ سریع در گجت های هوشمند

با به وجود آمدن شارژ های سریع در برندها و نسل های مختلف این امکان برای افراد به وجود آمد که بتوانند به جای چند ساعت، در عرض حدودا یک ساعت دستگاه خود را پر کنند و گجت های آنها کمتر در معرض شارژ قرار بگیرد. با استفاده از این شارژها از اتلاف وقت نیز جلوگیری می شود و همگان می توانند به راحتی از این تکنولوژی که در دسترس آنها قرار دارد بهره ببرند.

شایان ذکر است که شارژ های سریع همه از استاندارد های لازم و ایمنی برای استفاده برخوردارند اما در این بین باید توجه داشته باشید که این استانداردها، استاندارد های پیچیده ای می باشند که از ترکیب های قوی فیزیکی و شیمیایی به دست آمده اند.

محدودیت های تکنولوژی شارژ سریع

این شارژ سریع ها محدودیت هایی نیز دارند که اگر با توجه به مدل گوشی رعایت نشود دچار ناسازگاری هایی خواهند شد. برای استفاده از شارژ های سریع باید با توجه به مدل گوشی شارژ سریع مناسب را تهیه نمود تا به راحتی بتوانند از قابلیت های آن استفاده نمایند. برای خرید شارژ سریع مناسب گوشی همراهتان، بهتر است قبل از خرید اگر اطلاعات کافی در این باره ندارید از کسی که در این مورد اطلاعات کاملی دارد کمک بگیرید تا کارتان انجام شود.

جمع بندی کلی از شارژ سریع

به طور کلی می توان گفت که، شارژ سریع نمونه پیشرفته تری از شارژر های ساده می باشد که از نظر فنی و کارکرد شکل پیشرفته تری است که با توجه به باطری های لیتیومی کارکرد خود را نشان می دهد. همان گونه که در مطالب بالا نیز گفته شد، شما می توانید تنها در عرض مدت زمان کوتاهی گوشی خود را کاملا شارژ کنید. در حال حاضر بهترین شارژری که وجود دارد، از این نوع می باشد اما ممکن است در آینده نسل های پیشرفته تری نسبت به این نوع نیز تولید و عرضه گردد.

اگر می خواهید درباره ی انواع وسایل جانبی گوشی ها اطلاعات کسب کنید و مقاله بخوانید پیشنهاد می کنم به سایت بهین نت مراجعه کنید و در آنجا انواع وسایل جانبی را دیدن کنید. یکی از این وسایل هدفون می باشد که برای اطلاعات بیشتر درباره ی این دستگاه و یا راهنمای خرید هندزفری می توانید مقاله ای کوتاه که درباره آن قرار دارد را مطالعه فرمایید.

۱ نظر

  • با سلام يكي ديگر از مواردي كه بايد انجام بديم تا عمر باطري بيشتر بشه نزاريم كه شارژ به صفر برسه.مثلا به ۵ درصد كه رسيد بزنيم به شارژ و همچنين نزاريم شارژ ۱۰۰ درصد بشه.در گوشي هاي سامسونگ هم در بخش باطري گزينه اي هست كه اگر اون رو on كنيم اتوماتيك نميزاره گوشي بيش از ۸۵ درصد شارژ بشه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.