با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !
زمان مطالعه: 6 دقیقه

از بین انواع قطعاتی که باید هنگام خرید رایانه شخصی جدید خودتان در نظر بگیرید، چیپست مادربرد پیچیده ترین گزینه به نظر می رسد. انتخاب مادربردی که دارای پردازنده پر سرعت، کارت های گرافیک قدرتمند و کیت های حافظه با تأخیر کم باشد، نیاز به بررسی فنی و دانش تخصصی دارد.  مطمئناً بدون یک چیپست مادربرد خوب، هرچقدر هم که هزینه کنید، بسیاری از ویژگی های مدنظرتان را در لپ تاپ یا کامپیوتر نمی بینید.

هرچند هر مادربرد، ویژگی ها و امتیازات خاص خود را دارد، اما عامل اصلی مورد توجه هنگام انتخاب یک مادربرد مناسب، چیپست آن است که آنچه مادربرد شما به آن مجهز است از تعداد پورت های USB تا پردازنده های پشتیبانی شده را در سیستم کامپیوتری تان را کنترل می کند.

با توجه به اینکه در هر نسل از پردازنده ها، اغلب دو یا چند چیپ ست به بازار عرضه می شود، خرید مادربرد مناسب می تواند کمی گیج کننده باشد. اینجاست که آشنایی با انواع چیپ ست مادربرد به کمک شما می آید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

اکثر مادربردهایی که در سیستم های کامپیوتری با عملکرد مناسب در بازار وجود دارد، از نوع AMD یا اینتل ( Intel ) هستند. به همین علت در این مقاله به بررسی انواع چیپست های این دو مادربرد پرفروش می پردازیم.

انواع چیپست مادربرد اینتل (Intel)

پردازنده های نسل نهم: سری300

اگرچه اینتل، پردازنده های جدید نسل دهم  Comet Lake را در آوریل 2020 به بازار معرفی کرده، اما هنوز هم دلایل زیادی از قیمت گرفته تا ویژگی های کاربردی وجود دارد که شما را متقاعد می کند به جای یک پردازنده نسل دهم، CPU نسل نهم را انتخاب کنید. از آنجایی که این دو نسل پردازنده از سوکت های مختلفی استفاده می کنند، خرید مادربردی با CPU نسل نهم به معنای انتخاب چیپست متفاوتی نیز هست.

تعداد گزینه هایی که برای خرید انواع چیپست مادربرد پردازنده های نسل نهم وجود دارد، ممکن است شما را گیج کند. از H310 گرفته تا   B360، B365، H370، Q370، Z370و Z390، هرکدام با اهداف، ویژگی ها، قابلیت ها و قیمت های مختلف به بازار آمده است.

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !

برای اینکه انتخاب چیسپت مادربرد را برای شما راحت تر کنیم، بهترین انواع چیپ ست مادربرد را با ویژگی های ترکیبی و قیمت مناسب با هم بررسی میکنیم که شامل انواع B365 و Z390 می شوند.

چیپ ست مادربرد B365

B365  یک چیپست تقریبا سطح پایین است اما نسبت به B360 پیشرفت فوق العاده ای داشته و بسیاری از ویژگی های آن با انواع چیپ ست مادربرد بسیار توانمندتری که معمولاً بسیار گران ترند، مشترک است. این چیپست، از حافظه Optane اینتل و 20 باند PCIExpress برای تعداد زیادی از فضاهای ذخیره سازی پشتیبانی می کند.

البته این چیپست مادربرد از پورت های سریعترمثل USB 3.2 Gen 2 پشتیبانی نمی کند، اما با این وجود در پورت های سریع تر خود، سرعت 3.2 Gen 1 را ارائه می دهد.

آنچه B365 نمی تواند انجام دهد، اورکلاک است که همین مسئله موجب شده قیمت آن نسبت به Z390  بسیار ارزان تر شود. پس اگر به اورکلاک نیازی ندارید، چیپست مادربرد B365 بهترین گزینه برای شما است.

چیپ ست مادربرد Z390

فقط اورکلاک نیست که چیپست Z390 را از B365  متمایز می کند. برندهای بسیار معتبری از چیپ ست Z390 بر روی مادربرد سیستم های کامپیوتری خود استفاده می کنند چون این چیپ ست، ویژگی های منحصر به فردی دارد از جمله:

  • خنک کننده بسیار بهتر،
  • اجزای با کیفیت بالاتر،
  • پشتیبانی بهتر از چندین کارت گرافیک
  • مجموعه ای از چندین پورتUSB با سرعت بالا

به طور خلاصه، اگر به یک سیستم کامپیوتر مخصوص کار حرفه ای یا بازی با سرعت بالا نیاز دارید، کامپیوترها، مینی پی سی ها یا آل این وان هایی که به یک چیپ ست مادربرد Z390 مجهز اند کاملاً متناسب با نیازهای شما هستند. اما اگر به سیستمی با کارایی متوسط، اندازه کوچکتر و سر و صدای کمتر نیاز دارید و می خواهید در این راه اندکی پس انداز کنید، در عوض به خرید مادربردی با چیپست  B365 توجه کنید.

پردازنده های نسل دهم: سری400

CPU های Comet Lake از طرح جدید سوکت LGA 1200 استفاده می کنند و بنابراین، برای پشتیبانی از آنها به نسل جدیدی از مادربردها نیاز است. سری 400 تمام ویژگی های سری 300 را با بسیاری ویژگی های منحصر به فرد دیگر در تعداد انگشت شماری چیپست جدید ارائه داده است: Z490، H470، B460  و H410.

چیپست مادربرد Z490

Z490  گل سرسبد این مجموعه است و بهترین و با کیفیت ترین ویژگی را با برچسب قیمت عالی در اختیار شما قرار میدهد. پشتیبانی کامل از اورکلاکینگ برای پردازنده های سازگار سری Comet Lake   از سری K همچنین پشتیبانی از SLI و Crossfire دو طرفه برای بنچمارکینگ و گیمینگ multi-GPU از دیگر ویژگی های آن است.

این ویژگی ها به تنهایی بهترین گزینه را برای کسانی که می خواهند یک سیستم کامپیوتری با قدرت بالا داشته باشند، ایجاد می کند. اما گر نیاز به ویژگی های بسیار پیشرفته تری نظیر hyperthreading داری بهتر است، گزینه های دیگر را در نظر بگیرید.

در کنار ویژگی های عملکردی مناسب، چیپست Z490 و برد های سازگار آن همچنین از بیشترین تعداد پورت USB پرسرعت نسل چیپست خود پشتیبانی می کنند و می توانند از Wi-Fi 6 نیز پشتیبانی کامل داشته باشد.

تفاوت چیپست مادربرد H470 که عملکردی بسیار نزدیکی به Z490 دارد، نسبت به Z490 در نداشتن قابلیت اورکلاکینگ است. همچنین در این چیپست مادربرد، 4 باند PCIExpress کمتر و 2 پورت USB 3.2 نسل 2 و نسل 1 کمتر وجود دارد اما ویژگی های مربوط به قابلیت های وایرلس در هر دو نیز مشابه است.

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !

کدام چیپست مادربرد اینتل (Intel) را بخریم؟

اگرچه اینکه کدام نوع چیپست را بخرید به مادربرد بستگی دارد، اما به طور کلی می توان گفت:

بردهای H470، B460  و حتی H410  از عهده چندین کارت گرافیک AMD برمی آیند، اما پشتیبانی آنها از باندهای PCIExpress محدود است، خصوصاً اینکه تمام بردهای سری 400 اینتل با PCIExpress 3.0  کار می کنند. البته، برخی از این چیپست ها از PCIExpress 4.0 نیز پشتیبانی می کنند که البته قیمت بالاتری هم دارند.

چیپست پرچمدار در سری 400، همان Z490 که به شما این امکان را می دهد تا CPU را با حداکثر پتانسیل، اورکلاک کنید و همچنین دارای بیشترین تعداد اتصالات پرسرعت، چه فیزیکی و چه بی سیم است.

اگر اورکلاکینگ چندان برای شما مهم نیست، چیپست مادربردH470  می تواند گزینه مناسبی باشد و اگر دارا بودن چند پورت USB کمتر کار شما را راه می اندازد به خرید مادربرد با چیپ ست B460  فکر کنید که می تواند در هزینه شما نیز صرفه جویی کند.

از طرف دیگر، چیپست H410 با حداقل کانال های حافظه، گزینه های نمایشگر و باندهای PCIExpress  فقط برای HTPC های مینیمال و دستگاه های سطح پایین تجاری مناسب است.

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید ! با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !

چیپ ست های AMD

سری 400

پردازنده های Ryzen 2000 و APY های Ryzen 3000 هر دو براساس معماری Zen + ساخته شده اند و با در نظر گرفتن چیپست سری 400 AMD طراحی شده اند.X470  اولین پرچمدار چیپست AMD بود که در مارس 2018 عرضه شد و هشت باند  PCIExpress 3.0 را ارائه داد، پشتیبانی کامل از چندین کارت گرافیک در هر دو تنظیمات SLI و Crossfire و تعداد بیشتری پورت USB 3.2 نسل 1 از دیگر ویژگی های آن است.

بردهای B450 علاوه بر اینکه کمی ارزان تر هستند و بیشتر مصرف کنندگان عمومی را هدف قرار می دهند، از SLI پشتیبانی نمی کنند و به همان اندازه باند های PCIExpress و پورت های USB آنها نیز کمتر است.

ساخت قطعات برد های B450 با کیفیت پایین تری انجام گرفته و اگرچه این چیپست از اورکلاک پشتیبانی می کند، اما اگر مادربردهای رده بالاتر با چیپ ست Z470 را خریداری کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید !

سری 500

مادربردهای AMD  سری 500 با پردازنده های رومیزی Zen 2 Ryzen 3000 نسل جدید وارد بازار شد و اولین چیپ ست این سریX570  بود که پس از آن با چیپ ست میان رده B550، توسعه یافت. هر دو چیپست به طور کامل از پردازنده های Ryzen 3000 و پردازنده های نسل آیندهZen 3 ، Ryzen 4000  پشتیبانی می کنند.

چیپست پرچمدار X570 دارای هشت پورت USB 3.2 Gen 2 و همچنین 16 باند  PCIExpress 4.0  است. در حالی که مادربردهای B550 از طریق یک پردازنده Zen 2 از PCIExpress 4.0  پشتیبانی می کند و شش باند برای پشتیبانی از PCIExpress 3.0دارد.

 

جمع بندی

انتخاب چیپست مادربرد باید با توجه به پردازنده، کارت گرافیک، درایوهای ذخیره سازی و حافظه مناسب انجام گیرد. اگر هنگام خرید چیپست مادربرد به این موارد توجه نکنید، ممکن است از بروزرسانی های نسل بعدی جا بمانید و یا حتی بدتر از آن، عملکرد و ویژگی های سیستمی که خریداری کردید، راضی کننده و مطلوب نباشد.

در این راهنما، چند مدل از انواع چیپست های مادربرد AMD و Intel را بررسی کردیم و چیپ ست های پرچمدار و میان رده هر نسل را به شما معرفی کردیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.