کارت گرافیک ماینینگ و کارت گرافیک گیمینگ چه تفاوتی باهم دارند؟

کارت گرافیک ماینینگ و کارت گرافیک گیمینگ چه تفاوتی باهم دارند؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ چه تفاوتی باهم دارند؟ شاید این سوال، یکی از مهمترین سوالاتی باشد که امروزه ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول نموده است. یا این سوال که آیا از کارت گرافیک ماینینگ می توان برای گیمینگ نیز استفاده نمود؟ به منظور پاسخ دادن به این دو سوال در ابتدا باید مشخصات هر یک از این دو کارت گرافیک را بررسی نمود و اینکه مهمترین تفاوت های میان آنها چیست.

معیارهای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب

اکثر ما از این قضیه آگاه هستیم که خرید یک کارت گرافیک به دلیل تنوع زیاد مدل هایی که از نظر قیمت و کارایی، تفاوت های اساسی با هم دارند کار آسانی نبوده و برای یک خرید خوب و مقرون به صرفه باید با دقت مدل های مورد نظر را بررسی نمود. به طور کلی معیارهای انتخاب کارت گرافیک عبارتند از:

شرکت های تولید کننده کارت گرافیک

امروزه دو شرکت مشهور در جهان هستند که کارت گرافیک را برای دسکتاپ و لپ تاپ به بازار عرضه می کنند: انویدیا و AMD. البته اینتل نیز کارت گرافیک های منسجمی را برای برخی از پردازنده های خود تولید می کند اما به پای دو شرکت انویدیا و AMD نمی رسد. از میان این دو نیز می توان گفت که انویدیا بزرگترین تولید کننده کارت گرافیک در جهان محسوب می شود. البته AMD هم در این عرصه پیشتاز است اما برای مثال از نظر قدرت کارت گرافیک گیمینگ در رده پایین تری نسبت به انویدیا قرار دارد.

حجم حافظه گرافیکی

می توان گفت حجم حافظه یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید کارت گرافیک است. چرا که این مولفه نقش بسیار مهمی را در اجرای بازی ها داشته و همچنین در قیمت گذاری می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. البته نمی توان همه چیز را به حجم حافظه محدود نمود. برای نمونه، کارت گرافیک GTX 1070 و RTX 2080 SUPER، هر دو ۸ گیگا بایت حافظه دارند اما تفاوت آن دو از نظر قدرت بسیار زیاد است.

انواع حافظه گرافیکی

نوع حافظه می تواند بر قدرت کارت گرافیک بسیار تأثیرگذار باشد و یا در واقع می توان گفت بر موارد مهمی مانند پهنای باند اثرگذار است. به عبارتی، پهنای باند و سرعت حافظه در اجرای بهتر و روان تر بازی ها نقش بسزایی را ایفا می نماید. در حال حاضر دو حافظه GDDR6X و HBM2 در صدر بازار قرار دارند اما حافظه HBM2 پهنای باند بیشتر و حافظه GDDR6X سرعت بالاتری دارد. همانطور که مشاهده می نمایید حافظه گرافیکی انواع مختلفی داشته و هر یک دارای کارایی و ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند.

بهترین های کارت گرافیک در یک نگاه

در حال حاضر بهترین کارت های گرافیک عبارتند از

  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
  • Nvidia GeForce RTX 3080
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Ti
  • Nvidia GeForce RTX 3090
  • AMD Radeon RX 5600 XT
  • Nvidia GeForce RTX 3070
  • AMD Radeon RX 6700 XT
  • AMD Radeon RX 6800
  • MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio
  • PNY GeForce GTX 1660 Ti XLR8 Gaming OC

برای کارت گرافیک گیمینگ چه ویژگی هایی را باید لحاظ نمود؟

صنعت بازی در انقلاب فناوری GPU یا واحد پردازش گرافیکی همیشه نقش اساسی را بر عهده داشته است. بازی های رایانه ای امروزه بیش از هر زمان دیگری واقع گرایانه و پیچیده تر بوده و افزایش عملکرد کارت گرافیک گیمینگ نیز به همین دلیل است چرا که گیمرها برای بازی های بهتر و پیچیده تر همیشه در پی یک انتخاب خود کارت گرافیک گیمینگ بر می آیند.

به زبان ساده تر، اگر شما با مینی کامپیوتر یا رایانه شخصی خود می خواهید بازی کنید، GPU مهمترین انتخاب شما خواهد بود. البته سایر مولفه ها مانند پردازنده، فضای ذخیره سازی و RAM نیز می توانند بر عملکرد تأثیرگذار باشند اما GPU بیشترین ارتباط مستقیم را با آنچه روی صفحه مشاهده خواهید نمود دارد.

لازم به ذکر است که انواع مختلفی از بازی ها وجود دارند و از این رو شما، به قدرتمندترین کارت گرافیک گیمینگ نیاز خواهید داشت. به همین دلیل هنگام خرید باید اطمینان حاصل نمایید که gpu مناسبی را دریافت می کنید.

خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ که توانایی خرید آن را دارید می تواند به جز بازی های فعلی، شما را برای انجام بازی های مشهور و پیچیده ای که هنوز عرضه نشده اند آماده نگه دارد. با این اوصاف، اگر دقیقا از نوع بازی هایی که قصد دارید انجام دهید اطلاع دارید، کمی تحقیق در مورد کارت گرافیک گیمینگ ایده آل می تواند راهی عالی برای شروع روند خرید شما باشد، ما هم در مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک به تمامی مواردی که نیاز دارید هنگام خرید بدانید پرداخته‌ایم.

کارت گرافیک ماینینگ

استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند فشرده و پیچیده است و شما برای این کار باید قدرتمندترین و بهترین کارت گرافیک ماینینگ را انتخاب کنید. برای مثال RTX 3080 یکی از پردازنده های گرافیکی شگفت انگیز است اما این نوع کارت نمی تواند انرژی قابل توجهی را جذب کند و در نتیجه ممکن است کارآمدترین گزینه نباشد. برای همین شما باید از ویژگی ها و کارایی یک کارت گرافیک ماینینگ و تفاوت آن با کارت گرافیک گیمینگ آگاهی داشته باشید.

به طور کلی بهترین کارت گرافیک ماینینگ NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti،

نائب قهرمان: NVIDIA GeForce RTX 2070،

بهترین قیمت: AMD Radeon RX 5700 XT،

بهترین عملکرد NVIDIA GeForce RTX 3090

و بهترین قیمت انویدیا برابر است با NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER.

در ادامه اولین مورد یعنی بهترین کارت گرافیک ماینینگ را با هم بررسی خواهیم نمود.

بهترین: NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

مدل GeForce 3060 Ti از انویدیا شاهکاری از کارت گرافیک ماینینگ است. در واقع این نوع کارت هم برای گیمینگ و هم ماینینگ خارق العاده عمل می کند. این مدل برای بازی های  ۱۰۸۰p و  ۱۴۴۰pدر نوع خود بهترین است. البته برای کسانی که به بازی های ۴k علاقه ای ندارند مناسب نیست. به همین ترتیب، این کارت گرافیک برای ماینینگ نیز بهترین نوع از نظر عملکرد و کارایی می باشد.

تفاوت کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ

برای بهتر درک کردن تفاوت های میان کارت گرافیک ماینینگ و گیمینگ بهتر است که به جز مواردی که در بالا برای گیمینگ ذکر شد، ویژگی های کارت گرافیک ماینینگ را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی، هنگام خرید که GPU، باید این نکته را به ذهن بسپارید که هر مدل هش ریت یا hash rate (منظور از هش ریت این است که چه تعداد عملیات هشینگ در فرآیند ماینینگ بیت کوین در حال انجام می باشد) خاص خود را دارد، یعنی یک مدل پایین یا بالاتر باشد. در واقع، حتی اگر قدرت محاسبه یا سرعت عملکرد آنها یکسان باشد، بهره وری هر کارت گرافیک با توجه به ارز رمز پایه در حال استخراج متفاوت می باشد.

در اینجا مواردی وجود دارند که باید قبل از انتخاب یک مدل کارت گرافیک ماینینگ در نظر داشته باشید:

هش ریت

هش ریت GPU بر اساس مقدار هش آن در واحد ثانیه بیان می شود. این قدرت استخراج کارت گرافیک است که برای نوشتن یا تأیید بلاک ها در شبکه بلاکچین تولید می شود.

قیمت

قیمت نیز یکی از عوامل مهمی است که باید قبل از تصمیم گیری در مورد خرید کارت گرافیک ماینینگ و تفاوت آن با گیمینگ در نظر داشته باشید. با قیمت حداقل شما می توانید ارزش GPU را با مقایسه قیمت مدل های مختلف بر اساس ویژگی های اصلی آنها تخمین بزنید.

برق

برق یا الکتریسیته یکی دیگر از معیارهای اساسی برای در نظر گرفتن حداکثر سودآوری کارت گرافیک است. در واقع، بسیاری از GPUها برای استخراج ارز بهینه نشده اند و اغلب برق بسیاری را نسبت به هش ریت خود مصرف می کنند. لازم به ذکر است که در انتخاب کارت گرافیک ماینینگ، هدف اصلی باید استخراج هر چه بیشتر ارز با حداقل مصرف برق باشد. در حقیقت، بسیاری از ماینرها به دلیل در نظر نگرفتن هزینه برق در حین استخراج، نه تنها سودی نکرده اند بلکه ورشکست نیز شده اند.

حافظه دسترسی تصادفی یا RAM

عامل دیگری که باید هنگام خرید کارت گرافیک ماینینگ و تفاوت آن با گیمینگ در نظر داشته باشید، میزان حافظه RAM در هر مدل است. در حقیقت، برای استخراج برخی از ارزها مانند Cardano و اتریوم، به کمتر از ۳ گیگا بایت حافظه نیاز دارید. ارزهای دیگری نظیر Monero و Zcash را می توان با GPUهایی که مقدار حافظه کمتری دارند استخراج نمود.

به طور کلی وقتی صحبت از کارت گرافیک ماینینگ می شود باید توجه نمود که کارت های انویدیا به دلیل مصرف انرژی نسبتا کم، گزینه های هوشمندانه ای هستند. از سوی دیگر، کارت های AMD، ارزان تر و کارآمدتر هستند اما برق بیشتری را مصرف می کنند. توانایی در نظر گرفتن دقیق این عوامل ممکن است در طولانی مدت، عملیات استخراج شما را مختل سازد.

سخن پایانی

با توجه به موارد ذکر شده و ویژگی های منحصر به فرد هر یک از کارت های گرافیک ماینینگ و گیمینگ، واضح است که هر پردازنده گرافیکی مزایای منحصر به فرد خود را دارا می باشد و تنها در برخی از محیط ها عملکرد خوبی خواهند داشت. در واقع باید در نظر داشته باشید که شما وسایل کاربری نظیر آل این وان ، رایانه های شخصی یا مینی کامپیوتر با برندهای معتبر را خریداری نمایید تا بهترین خدمات را دریافت نمایید. در نهایت شما باید GPU را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید و قبل از آن تمامی موارد بالا را با دقت بررسی کنید.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۸۸۱۷۷۸۹۵ و ۸۸۵۰۰۰۴۵ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

۱ نظر

  • جالبه که همین اخیرا AMD توانسته است ۳۰% سهم بازار کارت گرافیک بازی رو بگیره . ماینرها هم که بازار کارت گرافیک رو حسابی بهم ریختند. باید دید آینده به کدوم سمت میره

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.