فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با رونمایی از سیستم عامل ویندوز 11 توسط مایکروسافت که البته به عرضه رسمی آن منجر نشد، سوال بسیار مهمی در ذهن کاربران شکل گرفت که فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟ به نظر می رسد که وجود فناوری TPM در کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ برای نصب سیستم عامل ویندوز 11 ضروری بوده و از این رو کاربران نسبت به فعال سازی آن کنجکاو شده اند. در این مطلب، ابتدا با TPM آشنا شده و سپس به صورت تصویری نحوه بررسی پشتیبانی کامپیوتر شخصی از این فناوری و روند فعال کردن آن را مشاهده خواهید کرد.

فناوری TPM چیست؟

فناوری TPM که مختصر شده Trusted Platform Module است، یک پلتفرم قابل اعتماد سیلیکونی مقاوم در برابر دستکاری است که برای تولید، ذخیره و محافظت از کلید های سخت افزاری رمزگذاری شده مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری به صورت پیش فرض روی مادربرد ها لحاظ شده، اما در صورت عدم وجود آن می توان از ماژول های خارجی به جای ماژول های مجتمع بهره برد.

پیش از این کاربران خانگی از وجود TPM بی خبر بودند و هیچگاه نیازی به بررسی وضعیت آن نداشتند، به این دلیل که پلتفرم قابل اعتماد ذکر شده برای کاربرد های مخصوص صنایع و تجارت طراحی شده بود. اما با روی کار آمدن ویندوز 11 و اجباری بودن پشتیبانی از فناوری TPM توسط آن، حتی کاربران خانگی نیز نسبت به این ماژول کنجکاو شده اند.

در صورتی که قصد نصب سیستم عامل ویندوز 11 روی کامپیوتر شخصی خود را داشته و برنامه Windows PC Health Check را نیز فعال کرده اید، برای دستیابی به بالاترین سطح امنیت، باید ماژول امنیتی UEFI را فعال کنید. به این ترتیب کامپیوتر های شخصی قدیمی که از ساختار UEFI پشتیبانی نمی کنند، امکان نصب ویندوز 11 را ندارند.

 

https://behin.net/%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85-2-0-tpm-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%9f-%d9%88-%da%86%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%af%d8%a7/

چگونه بفهمیم که دستگاه من از فناوری TPM پشتیبانی می کند؟

یکی از مهم ترین چالش های کاربران که لحظات پر استرسی را برای آنها به وجود می آورد، فرآیند بررسی پشتیبانی از فناوری TPM در محیط سیستم عامل ویندوز 10 است. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید که زمان بسیار کمی را طلب می کند:

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

1- عبارت TPM.MSC را در محیط استارت تایپ کرده و این ابزار را اجرا کنید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

2- در پنجره باز شده می توانید توضیحات مختلفی را در صورت پشتیبانی از آن مشاهده کنید. اما در صورتی که دستگاه شما فاقد فناوری TPM باشد، فقط با پیغامی مبنی بر عدم پشتیبانی مواجه می شوید. در تصویر بالا توضیحات مختلفی مبنی بر پشتیبانی از این فناوری وجود دارد و البته در ادامه به این نکته اشاره شده که باید نسبت به فعال سازی آن از طریق بایوس اقدام کنید.

3- در گوشه سمت راست پنجره باز شده، عبارتی به نام Prepare the TPM وجود دارد که دستگاه شما را برای فعال سازی آن آماده می کند.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

4- پس از کلیک کردن روی این گزینه، پیغامی مبنی بر نیاز به خاموش کردن کامپیوتر و راه اندازی مجدد آن نمایش داده می شود، اما پیشنهاد می کنیم که ادامه مطلب را مطالعه کرده و با بهره گیری از مراحل ذکر شده نسبت به فعال سازی آن اقدام کنید.

چگونه فناوری TPM را فعال کنیم؟

اکنون که از پشتیبانی دستگاه خود اطمینان پیدا کرده اید، زمان آن فرا رسیده تا نسبت به فعال سازی فناوری TPM اقدام کنیم. برخی از دستگاه های جدید به صورت پیش فرض از نسخه فعال شده Trusted Platform Module بهره می برند که نیاز شما را برای انجام دستورات ادامه مطلب، برطرف می سازد. با این حال می توانید با مطالعه ادامه مطلب، دانش خود را نسبت به محیط بایوس، رابط UEFI و مواردی از این قبیل به عنوان پیش نیاز افزایش دهید.

اخطار: اعمال هرگونه تغییراتی می تواند فرآیند آغاز به کار سیستم عامل را دچار اختلال کند. به هیچ وجه از روی کنجکاوی مراحل زیر را طی نکنید و فقط زمانی به دستورات عمل کنید که به صورت جدی قصد ارتقای سیستم عامل به ویندوز 11 را دارید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

1- به Setting رفته و از آنجا بخش های Update & Security و سپس Recovery را دنبال کنید. در ادامه از بخش Advanced startup، گزینه Restart Now را انتخاب کنید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

2- پس از ورود به محیط پیشرفته استارت آپ، گزینه آخر یعنی Troubleshoot را انتخاب کنید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

3- در صفحه باز شده، روی عبارت Advanced options کلیک کنید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

4- سپس گزینه UEFI Firmware settings را انتخاب کنید. (در صورتی که دستگاه شما بسیار قدیمی است، این گزینه به دلیل عدم پشتیبانی از UEFI غیر فعال خواهد بود)

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

5- در ادامه نیز روی کلید Restart کلیک کنید.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

6- پس از ورود به محیط بایوس، به بخش Security مراجعه کرده و بخش مربوط به Trusted Platform Module را پیدا و فعال کنید. ممکن است این گزینه در بایوس شرکت های مختلف در بخش دیگری قرار گرفته باشد، از این رو نمی توان با قطعیت برای همه برند های، آدرس دهی کرد.

فناوری TPM چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

7- پس از فعال سازی فناوری TPM با ذخیره کردن تنظیمات، از بایوس خارج شده و به محیط سیستم عامل باز گردید.

8- اکنون زمان آن فرا رسیده که مراحل بررسی فعال شدن TPM را در محیط سیستم عامل بررسی کنید.

در صورتی که گزینه ای مبنی بر وجود Trusted Platform Module پیدا نکردید، به نظر می رسد که پردازنده نصب شده روی مادربرد نمی تواند از این فناوری پشتیبانی کند. نکته جالب توجه این است که برخی از پردازنده های سری 6 و سری 7 اینتل و پردازنده های مبتنی بر معماری AMD Zen 1 از این فناوری پشتیبانی نمی کنند. با این که وجود TPM 2.0 یک پیش فرض برای نصب سیستم عامل ویندوز 11 به شمار می رود و محدودیت های فراوانی از نظر سخت افزاری وجود دارد، اما مایکروسافت قصد دارد تا نسخه خاصی از سیستم عامل جدید خود را در برخی کشور ها مانند روسیه و چین، بدون نیاز به فعال سازی فناوری TPM منتشر کند.

در شرایطی که ویندوز 11 می تواند بدون فناوری Trusted Platform Module به فعالیت بپردازد، اصرار مایکروسافت برای نصب و فعال سازی آن بسیار عجیب به نظر می رسد. البته مایکروسافت به خوبی می داند که هکرهای روسی و چینی می توانند به سادگی محدودیت های موجود را دور زده و این موضوع سبب کاهش درآمد مایکروسافت به دلیل فروش ضعیف ویندوز 11 می شود. از این رو آنها قصد دارند تا به هر نحوی از سیستم عامل جدید خود کسب درآمد کنند و غیر فعال بودن فناوری TPM نیز برای آنها چندان مهم نیست.

۵ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.