مصرف باتری لپ تاپ و تبلت خود را بهینه کنید

مصرف باتری لپ تاپ و تبلت خود را بهینه کنید
زمان مطالعه: 7 دقیقه

روش های مختلفی برای صرفه جویی در مصرف باتری لپ تاپ و تبلت وجود دارد. بهترین راه برای بهینه سازی مصرف باتری در هر دستگاهی، تنظیم روشنایی صفحه نمایش است. روش آسان دیگر، غیرفعال کردن Wi-Fi و برنامه های پس زمینه در شرایطی است که از آن استفاده نمی کنید.

به طور کلی حتی بهترین لپ تاپ ها یا تبلت ها هم بیش از نیمی از روز با یک بار شارژ کار نمی کنند، بنابراین  اگر نیاز دارید که در تمام روز با لپ تاپ یا تبلت خود کار کنید باید حتما از روش های مختلفی، مصرف باتری دستگاه خودتان را بهینه کنید.

خوشبختانه، مایکروسافت در چند سال گذشته روش های مختلفی برای تنظیمات مدیریت انرژی در لپ تاپ های ویندوز ارائه داده است. اکنون، اکثر لپ تاپ ها، تنظیماتی دارند که به طور خاص برای افزایش عمر باتری شما طراحی شده اند. در تبلت های اندرویدی و IOS نیز می توانید با روش های ساده ای، مصرف باتری را بهینه کنید.

در این مقاله، پنج روش برتر برای بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف باتری لپ تاپ و تبلت تان را با شما به اشتراک می گذاریم. با ما همراه باشید.

نحوه صرفه جویی در مصرف باتری در لپ تاپ ویندوز PC

1.     حالت پاور (Power Mode) را تنظیم کنید

ساده ترین و سریعترین راه برای بهبود چشمگیر عمر باتری استفاده از کنترل “Power mode” در نوار وظیفه (Task bar) لپ تاپ یا تبلت است. این نماد مانند باتری به نظر می رسد و تقریباً میزان ماندگاری باتری را نشان می دهد.

تنظیم حالت پاور برای ویندوز

  1. روی آیکون power mode کلیک کنید. شما باید پنجره بازشو را با جزئیات مربوط به مدت زمانی که برای مصرف باتری باقی مانده ببینید.

 

باتری تبلت را بهینه کنید

  1. لغزنده Power mode را به سمت چپ بکشید. هرچقدر آن را بیشتر به سمت چپ (Best batteryLife) حرکت دهید، عمر باتری شما بیشتر خواهد شد اما عملکرد کلی رایانه شما کندتر است. اگر قرار است فقط برای مدت کوتاهی از لپ تاپ خود استفاده کنید، نگه داشتن لغزنده به سمت راست (Best Performance) منطقی است. اما اگر نیاز دارید که تمام روز را با باتری لپ تاپ کار کنید، آن را تا حد ممکن است به سمت چپ حرکت دهید.

کنترل power mode در نوار وظیفه بهترین روشی است که برای افزایش عمر باتری، در اختیار شما است.

تنظیم حالت پاور برای تبلت اندرویدی

در اکثر تبلت ها، زمانیکه نوار وظیفه یا همان نوتیفیکشن بار را به سمت پایین می کشید، گزینه Power Mode را مشاهده می کنید. برای بهینه سازی مصرف باتری تبلت خود می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • Optimized
  • Medium Optimized
  • Maximum Optimized

2.     تنظیمات Sleep را نحوی تغییر دهید که لپ تاپ یا تبلت شما سریعتر خاموش شود

تنظیمات حالت Sleep موجب می شود که لپ تاپ یا تبلت شما پس از چند دقیقه که با آن کاری انجام نمی دهید روی کمترین حالت مصرف برق قرار بگیرد و اصطلاحا به خواب برود. هرچقدر دقایق کوتاهتری را برای رفتن به حالت Sleep لپ تاپ تنظیم کنید، باتری شما کمتر مصرف می شود.

تنظیم Sleep برای لپ تاپ

  1. در کادر جستجوی Start، کلمه “Sleep” را تایپ کنید و پس از جستجو، روی ” Power & sleep settings” کلیک کنید.
  2. در بخش ” Screen “، مدت زمانی که لپ تاپ قبل از خاموش شدن صفحه باید منتظر باشد تا شما کاری انجام دهید را تعیین کنید. بهتر است این عدد را روی 1 دقیقه تنظیم کنید.
  3. در بخش ” Sleep “، انتخاب کنید که لپ تاپ چه زمانی باید به این حالت برود. این عدد را نیز روی یک دقیقه تنظیم کنید.

 

تنظیمات sleep و خاموش شدن خودکار ویندوز

تنظیم Sleep (خاموش شدن خودکار صفحه نمایش ) برای تبلت

برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش تبلت در قسمت Setting به مسیر زیر بروید:

Setting > Display > Screen Time out

بهتر است این زمان را روی 1 یا دقیقه تنظیم کنید.

3.     روشنایی صفحه را کم کنید

روشن نگه داشتن نمایشگر بیشترین تاثیر را روی خالی شدن شارژ باتری لپ تاپ و تبلت می گذارد. بنابراین اگر می خواهید مدت بیشتری از باتری لپ تاپ خود استفاده کنید و ان را روشن نگه دارید، باید تا حد امکان روشنایی صفحه را کم کنید.

کنترل روشنایی صفحه لپ تاپ

برای کنترل روشنایی صفحه دو روش اصلی وجود دارد:

  • در کادر جستجوی Start، عبارت “” screen brightness را تایپ کنید و روی ” Change brightness level ” که در صفحه جستجو ظاهر می شود، کلیک کنید. سپس، در قسمت تنظیمات صفحه نمایش، نوار لغزنده روشنایی را تا حدی که می توانید به راحتی مطالب روی صفحه نمایش را ببینید، به سمت چپ بکشید.
  • برای کاهش روشنایی صفحه از میانبر صفحه کلید استفاده کنید. بیشتر لپ تاپ ها، کلیدهای مخصوصی با نمادی که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای کاهش و افزایش روشنایی صفحه اختصاص می دهند.

روشنایی باتری لپ تاپ

 

معمولا کلیدهای کنترل روشنایی در اکثر لپ تاپ ها روی کلیدهای عملکرد مانند F2 یا F3 قرار دارد. با فشردن این دکمه ها به راحتی می توانید روشنایی صفحه نمایش را حین کار با لپ تاپ کاهش دهید تا در مصرف باتری لپ تاپ خود صرفه جویی کنید.

کنترل روشنایی صفحه تبلت

کنترل روشنایی صفحه نمایش تبلت معمولا به راحتی با پایین کشیدن نوتیفیکشین بار امکان پذیر است. بهتر است حالت Auto را خاموش کنید و نوار لغزنده را تا حدی که نور صفحه نمایش چشمان تان را اذیت نمی کند، کاهش دهید. اگر این نوار را در نوتیفیکشن بار ندیدید به مسیر زیر بروید:

Setting > Display > Brightness

4.      بلوتوث و Wi-Fi را غیرفعال کنید

اگر به ویژگی های بی سیم لپ تاپ ای تبلت خود نیازی ندارید، می توانید با خاموش کردن آنها در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. بدیهی است که این روش، معمولا آخرین راهکار است، چون برای اتصال به اینترنت احتمالاً به Wi-Fi یا روشن بودن اینترنت دیتا نیاز دارید.

غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای در لپ تاپ

  • برای خاموش کردن موقت Wi-Fi، روی نماد Wi-Fi در نوار وظیفه (Task Bar) کلیک کنید. باید منوی Wi-Fi را ببینید که تمام شبکه های Wi-Fi موجود را نشان می دهد. روی “Wi-Fi” یا “حالت هواپیما” کلیک کنید. هر دو روش استفاده از Wi-Fi را قطع می کنند تا زمانی که شما به همین قسمت برگردید و دوباره آن را روشن کنید.

بلوتوث و وای فای را غیر فعال کنید

  • برای غیرفعال کردن موقت بلوتوث، ” Bluetooth” را در کادر جستجوی دکمه شروع تایپ کنید و روی ” Bluetooth and other device settings” کلیک کنید. سپس کافیست سوئیچ بلوتوث را به سمت چپ بکشید تا خاموش شود. درصورتیکه زمانی به بلوتوث نیاز داشتید می توانید به همین قسمت برگردید تا دوباره آن را روشن کنید.

غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای در تبلت

غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای در تبلت به راحتی از قسمت نوتیفیکیشن بار امکان پذیر است. اگر نیازی به استفاده از وای فای، اینترنت دیتا و بلوتوث ندارید روی نماد مربوط به آنها کلیک کنید تا غیرفعال شوند.

5.     برنامه های پس زمینه را که شارژ باتری شما را تمام می کنند، غیرفعال کنید

ویندوز و اندروید سعی دارند برنامه های خاصی را در پس زمینه نگه دارند تا تجربه کاربری بهتری برای شما ایجاد کنند. اما اجرای این برنامه ها در پس زمینه می تواند شارژ باتری شما را به سرعت تمام کند. برای بهینه سازی مصرف باتری لپ تاپ و تبلت خود می توانید ببینید که کدام برنامه ها بیشترین میزان مصرف باتری را دارند و توانایی اجرای آنها در پس زمینه غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه در لپ تاپ

  1. در جعبه جستجوی Start، کلمه ” Battery” را تایپ کنید. وقتی « Battery saver settings» ظاهر شد، روی آن کلیک کنید.
  2. زیر درصد باتری باقیمانده، روی ” See which apps are affecting your battery” کلیک کنید.

Battery saver settings behinTechnology

ویندوز برنامه ها را به ترتیب میزان مصرف باتری نمایش می دهد. روی یکی از مواردی که انرژی زیادی را از باتری لپ تاپ شما می گیرد، کلیک کرده ، گزینه زیر را غیر فعال:

“”Let Windows decide when this app can run in the background

و سپس گزینه ” Reduce the work the app can do when it’s in the background” را فعال کنید.

 Reduce the work the app can do when it's in the background

3- این کار را برای تمام برنامه های موجود در لیست که به نظر می رسد انرژی زیادی مصرف می کنند، تکرار کنید.

غیرفعال کردن برنامه های پس زمینه در تبلت

برای غیرفعال کردن برنامه هایی که باتری زیادی در تبلت شما مصرف کرده اند به مسیر زیر بروید:

Setting> Device Care > Battery > Battery Usage

در این قسمت شما لیست تمام اپلیکیشن هایی که باتری شما را مصرف کرده اند، مشاهده می کنید. با کلیک کردن روی هر کدام از آنها وارد صفحه App Use می شوید و در این صفحه با فعال کردن گزینه Put app to sleep می توانید از مصرف باتری توسط این نرم افزار جلوگیری کنید.

جمع بندی

در این مقاله با روش هایی که می توانید مصرف باتری لپ تاپ و تبلت خود را بهینه کنید آشنا شدید. اما به خاطر داشته باشید که نحوه شارژ کردن باتری نیز در طول عمر آن بسیار موثر است. اگر برای شارژ کردن تبلت خود از کابل های شارژ اصل مثل کابل lightning یونیوو مدل  UN-004i، کابل Micro-USB بهین تکنولوژی مدل UN-004m یا کابل Type-C یونیوو مدل UN-004a استفاده کنید، مطمئن خواهید بود که باتری شما بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 88500045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.