چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

هنگام انتخاب لپ تاپ یا رایانه رومیزی جدید، مهم است که مشخصات و ویژگی هایی را که در هر مدل ذکر شده است، درک کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که لپ تاپ مناسب را برای نیازهای خاص خود انتخاب کرده اید. فهمیدن مشخصات تینکپد لنوو نیز دقیقا به همین علت مهم است.

این که بدانید با چه پردازنده ای باید کار کنید، به چه مقدار RAM نیاز دارید و آیا به کارت گرافیک نیاز دارید یا خیر، همه اینها بر تنظیمات و بودجه شما تأثیر می گذارد.

در این مقاله ابتدا برخی از مشخصات کلیدی را که هنگام خرید یک لپ تاپ تینکپد جدید باید به آنها توجه کنید را توضیح می دهیم سپس به شما نشان می دهیم چطور مشخصات تینکپد لنوو خود را بفهمید.

آیا تینک پد ارزش خرید دارد؟

مشخصات یک لپ تاپ خوب چیست؟

پردازنده – مغز لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ تینکپد لنوو به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آن شناخته می شود، پردازنده میزان قدرت کامپیوتر شما را تعیین می کند. دو نوع پردازنده اصلی برای لپ تاپ ها وجود دارد، Intel و AMD. البته اکثر مدل های موجود در فروشگاه با تراشه اینتل یافت می شود که دارای پردازنده  i3، i5، i7 یا i9 هستند. معمولا هرچه عدد بزرگتر باشد، پردازنده بهتر است.

پردازنده Intel Core i3 برای افرادی مناسب است که نمی خواهند کارهای بیشتری را خارج از وظایف معمول با لپ تاپ انجام دهند. اما، برای کسانی که به دستگاهی نیاز دارند که بتواند کارهای سنگین را انجام دهد،i7  بهترین انتخاب است. همچنین در نظر گرفتن نسل پردازنده اینتل بسیار مهم است.

پردازنده i7  سال ۲۰۱۴ با دریافت ارتقاء منظم، در مقایسه با همین پردازنده که در سال ۲۰۲۱ ارائه شده بسیار متفاوت است. هنگام خرید، آخرین نسل اینتل را بشناسید. اکثر دستگاه ها از نسل ۱۰ استفاده می کنند اما تراشه های نسل ۱۱ در محصولات پیشرفته تر یافت می شوند.

شاید AMD در گذشته برای ارائه خدمات خود مشکل داشت ، اما آخرین پردازنده آن یعنی Ryzen مطمئناً می تواند در مقابل اینتل مقاومت کنند و جایگزینی مناسب با قیمت ارزان تر ارائه دهد.

به نظر بسیاری از متخصصین، پردازنده به عنوان مغز لپ تاپ، مهمترین مشخصات تینکپد است و اگرچه این تا حدی درست است، اما تطبیق آن با سخت افزاری که به آن اجازه می دهد به بهترین نحو کار کند، نیز مهم است. پس هنگام خرید تینکپد باید به سایر امکانات آن مانند RAM و کارت گرافیک توجه کنید نه اینکه فقط قوی ترین پردازنده ای را که می توانید پیدا کنید، خریداری نکنید.

هرچه پردازنده بهتر باشد، رایانه شما سریعتر کار می کند. برای یک لپ تاپ قابل اعتماد، Intel i3  خوب است، اما i5 سرعت خوبی را تضمین می کند. لپ تاپ هایی با تراشه های i7 هزینه بسیار بیشتری دارند و برای کسانی که از نرم افزار طراحی یا بازی های سنگین استفاده می کنند، مناسب تر است.

صفحه نمایش – مهمترین مشخصات تینکپد لنوو برای طراحان

اندازه و وضوح صفحه نمایش تأثیر زیادی بر تجربه شما خواهد داشت. بهتر است مشخصات تینکپد شما کوچکتر از یک صفحه ۱۳ اینچی نباشد، اگرچه بدون نمایشگر ۴k هم می توانید تمام کارهای مورد نیاز را با لپ تاپ خود انجام دهید اما اگر یک طراح حرفه ای یا ویرایشگر عکس هستید، حداقل وضوح تصویر Full HD را در نظر بگیرید.

اندازه صفحه نمایش

هنگام نگاه کردن به صفحه لپ تاپ، چند نکته مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اولا اندازه. چقدر می خواهید بزرگ باشد؟ یک صفحه نمایش کوچک برای قابلیت حمل بسیار مناسب است، اما ممکن است برای مشاهده جزئیات دقیق به یک پهن تر نیاز داشته باشید پس به سراغ مشخصات تینکپد لنوو با نمایشگر بزرگتر بروید و یک صفحه نمایش مناسب خریداری کنید که البته ممکن است دیگر در کیف شما جا نگیرد.

وضوح صفحه نمایش

وضوح صفحه نمایش نیز چیزی است که باید به آن توجه کنید که نشان دهنده تعداد پیکسل هایی است که روی صفحه، نمایش داده می شود – هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد، جزئیات بیشتری قابل مشاهده است. رزولوشن اکثر لپ تاپ ها ۱۹۲۰ ۱۰ ۱۰۸۰ است که برای کارها و فیلم های روزانه مناسب است، اما اگر به دنبال انجام بازی یا انجام برخی از ویرایش های تصویری هستید، بهتر است تینکپدی خریدرای کنید که از وضوح بالاتری بهره ببرد.

همچنین باید در نظر بگیرید که یک صفحه مات برای شما مناسب تر است یا براق. چون صفحه نمایش براق می تواند زیبا به نظر برسد، اما هنگام استفاده در نور آفتاب به دلیل بازتاب نور از صفحه نمایش می تواند مشکل ساز باشد.

فضای ذخیره سازی

میزان فضایی که می توانید برای ذخیره سازی فایل های خود استفاده کنید بهتر است کمتر از ۲۵۶ گیگابایت برای درایو حالت جامد یا SSD، که به لپ تاپ ها کمک می کند تا سریعتر اجرا شوند، نباشد. بنابراین به عنوان یکی از مهمترین مشخصات تینکپد لنوو به کمتر از ۱ ترابایت برای هارد دیسک معمولی راضی نشوید.

داشتن فضای ذخیره سازی کافی روی لپ تاپ می تواند کار سختی باشد. آیا می خواهید همه فایل های خود را به صورت محلی در دسترس قرار دهید یا خوشحال هستید که از فضای بی نهایت ابری استفاده می کنید؟

هارد دیسک سنتی (HDD) یا حالت جامد (SSD)

همه چیز بستگی به نیاز شما دارد. اگر عمدتا از لپ تاپ خود برای وب گردی، ایمیل و نوشتن استفاده می کنید، به فضای زیادی احتیاج نخواهید داشت و به احتمال زیاد زمان زیادی طول می کشد تا یک هارد معمولی ۵۰۰ گیگابایتی را پر کنید.

با این حال، اگر شما از افرادی هستید که فیلم، موسیقی می بینید و می خواهید همه بازی های شما به طور همزمان نصب شوند، باید مشخصات تینکپد لنوو با یک هارد دیسک بسیار بزرگ را در نظر بگیرید. بهترین راه برای سنجش میزان فضای مورد نیاز این است که به اندازه فایل هایی که در حال حاضر قصد دارید به لپ تاپ انتقال دهید، توجه کنید و سپس حداقل آن را دو برابر کنید.

حتما می دانید که در مقایسه با یک هارد دیسک فضای ذخیره سازی کمتری برای SSD دریافت می کنید. این به این دلیل است که SSD ها سریعتر هستند و می توانند زمان بارگیری برنامه ها یا حتی سیستم عامل شما را افزایش دهند. بهترین راه حل، استفاده ترکیبی از SSD/HHD است که به شما سرعت راه اندازی را به همراه مقدار زیادی فضای ذخیره سازی می دهد.

– RAM مهمترین مشخصات تینکپد لنوو برای اجرای همزمان چند برنامه

RAM  برای اجرای چندین برنامه به طور همزمان استفاده می شود و هر چه بالاتر باشد می تواند سرعت را افزایش دهد. این روزها، ۸ گیگابایت RAM حداقل هدفی است که باید به آن توجه کنید. ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت فقط برای دستگاه های رده بالا مورد نیاز است.

میزان رم در لپ تاپ ها بسیار مهم است، زیرا تعداد عملکردهایی را که دستگاه می تواند همزمان انجام دهد، کنترل می کند. شاید فکرش را نکنید، اما لپ تاپ شما دائماً در حال انجام چند کار همزمان است، نیازهای شما را کنترل کرده و چندین عملیات را همزمان اجرا می کند. با  رم بالاتر کارهای شما سریعتر انجام می شود اما خرید لپ تاپ با ۳۲ گیگابایت رم نه تنها گران، بلکه بیش از حد نیز گران می شود. با این حال، اگر یک لپ تاپ با RAM کافی خریداری نکنید با مشکلات متعددی روبرو می شوید.

اکثر کاربران معتقدند که ۸ گیگابایت رم نسبتاً استاندارد است و برای کارهای روزمره به خوبی از آنها استفاده می کند. اگر فکر می کنید ممکن است نیاز به کمی رم بیشتر داشته باشید، به دنبال لپ تاپی باشید که به شما امکان می دهد در آینده RAM خود را ارتقا دهید. این کار معمولا در تینکپدهای لنوو آسان است و با باز کردن چند پیچ ​​و قرار دادن یک رم جدید در اسلات خالی انجاممی شود. مطمئن باشید نیازی نیست که یک جادوگر فناوری باشید تا سرعت لپ تاپ خود را افزایش دهید.

کارت گرافیک از دیگر مشخصات مهم تینکپد لنوو

یک کارت گرافیک مناسب برای بازی و ویرایش تصویر استفاده می شود. اگر فقط نیاز به مرور وب، ارسال و دریافت ایمیل و پخش ویدئو دارید، می توانید بدون کارت گرافیک پیشرفته نیز با تینکپد لنووی خود کار کنید.

آیا به کارت گرافیک حرفه ای احتیاج دارید؟ اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید یا کسی که می خواهد تصاویر و ویدئوهای زیادی را ویرایش کند، پاسخ مثبت است. اگر عمدتا در حال ارسال ایمیل، جستجو در نت و نوشتن هستید، نیازی به آن ندارد.

دو نکته در مورد کارت های گرافیک در لپ تاپ ها وجود دارد. برخلاف رایانه های رومیزی، ارتقا دادن آنها عملاً غیرممکن است و گران هستند. این بدان معناست که اگر می خواهید یک لپ تاپ بخرید، نه تنها باید به کارایی کارت گرافیکی در کاربرد روزمره خود فکر کنید، بلکه باید مطمئن شوید که در آینده نیز برای شما کارایی لازم را دارد. به لطف هجوم استخراج بیت کوین در قرن ۲۱، قیمت کارت های گرافیک، که جزء اصلی استخراج هستند، در حال افزایش است.

در حالی که این خبر بدی برای گیمرها و طراحان است، به شما یادآوری می کند که انتخاب لپ تاپ مناسب با کارت گرافیک مناسب مهم است، زیرا اگر در اینده نیاز به کارت گرافیک بهتری داشته باشید، به احتمال زیاد باید کل دستگاه را جایگزین کنید.

راهنمای خرید کارت گرافیک

تشخیص مشخصات تینکپد لنوو

برای تشخیص مشخصات تینکپد لنوو، ابتدا باید مدل دستگاه خود را بشناسید.

شناسایی مدل دستگاه تینکپد لنوو

  • برنامه اطلاعات سیستم
  • برنامه اطلاعات دستگاه
  • برچسب روی دستگاه

تشخیص مدل تینکپد لنوو از طریق برنامه اطلاعات سیستم

  1. در منوی Start عبارت “System Information” را تایپ کرده و آن گزینه را از نتایج نمایش داده شده انتخاب کنید.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

  1. پنجره ای ظاهر می شود که اطلاعات کامپیوتر شما را نشان می دهد. شماره مدل رایانه، هفتمین مورد از بالا است.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

تشخیص مدل تینکپد لنوو از طریق برنامه اطلاعات دستگاه

از برنامه Machine Info برای یافتن اطلاعات زیر می توان استفاده کرد:

  • شماره سریال دستگاه
  • آدرس MAC
  • نام میزبان

نام میزبان دستگاه شما شامل سه تکه اطلاعات، شناسه کاربر  NMU، نوع دستگاه و نسخه تصویر است.

  1. در منوی استارت یا Classic Shell، عبارت “Machine Info”  را تایپ کرده و آن را از نتایج نمایش داده شده انتخاب کنید.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

  1. پنجره ای ظاهر می شود که اطلاعات کامپیوتر شما را نشان می دهد.

توجه: در صورتی که نتوانستید نوع دستگاه خود را با استفاده از روش بالا تشخیص دهید، از برچسب پایین دستگاه استفاده کنید.

تشخیص مدل تینکپد لنوو از طریق برچسب

هر ThinkPad دارای برچسبی است که نوع دستگاه، مدل و شماره سریال را مشخص می کند. این برچسب در پشت دستگاه قرار دارد.

توجه: در صورتی که نتوانستید نوع دستگاه خود را با استفاده از روش بالا تشخیص دهید، از برچسب پایین دستگاه استفاده کنید.

برچسب در پایین دستگاه قرار دارد.

هر ThinkPad دارای برچسبی است که نوع دستگاه، مدل و شماره سریال را مشخص می کند. این برچسب در پایین دستگاه قرار دارد

در زیر نمونه ای از برچسب تینکپد را می بینید.

 

  • ThinkPad X1 Carbon Gen 5 Model 20HQ

 

چگونه می توانید مشخصات تینکپد لنوو را با داشتن مدل لپ تاپ بررسی کنید؟

  1. به سایت پشتیبانی Lenovo (support.lenovo.com) بروید.
  2. View PC Support را برای یافتن مشخصات تینکپد لنوو در لیست، انتخاب کنید. گزینه Browse Product  را بزنید و سری لپ تاپ خود یعنی Thinkpad را انتخاب کنید سپس مدل لپ تاپ خود را که از مرحله قبل مشخص کرده بودید وارد کنید.
    چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟
  3. در صفحه تینکپد، روی Knowledge Base & Guides کلیک کنید.
    چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟
  4. از لیست کشویی برگه Hardware Maintenance Manuals را انتخاب کنید.
    چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟
  5. پس از باز شدن دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری سخت افزار تینکپد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، به قسمت Specifications بروید.
    چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

تمام مشخصات تینکپد لنوو در این صفحه نمایش داده شده است.

مشخصات  RAM پشتیبانی شده توسط دستگاه تینکپد خود را چطور بفهمیم؟

برای کسب اطلاعات درخصوص مشخصات RAM پشتیبانی شده توسط دستگاه تینکپد به راهنمای کاربر و دفترچه راهنمای نگهداری سخت افزار آن مراجعه کنید. در دفترچه راهنما به دنبال اطلاعات مربوط به حافظه، حداکثر RAM پشتیبانی شده و ماژول حافظه باشید.

با جستجوی مدل تینکپد در  سایت لنوو می توانید راهنمای کاربر را پیدا کنید. بعد از تایپ نام مدل، برگه مشخصات را باز کرده و برای به دست آوردن حداکثر اطلاعات  RAM، حافظه چیپست به بخش حافظه مراجعه کنید.

یافتن اطلاعات Parts حافظه

  1. روی این لینک کلیک کنید: Parts Lookup
  2. نام مدل تینکپد یا شماره سریال را وارد کنید. قطعه مورد نظرتان را انتخاب کرده یا پس از تایپ شماره سریال Enter را فشار دهید.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

  1. زبانه Compatible یا Schematic را انتخاب کنید.
  2. در قسمت کشویی Commodity Type نوع Memory را انتخاب کنید.

 

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

مشخصات حافظه نصب شده روی دستگاه تینکپد خود را چطور بفهمیم؟

با کلیک راست بر روی This PC و انتخاب  Properties، مقدار حافظه نصب شده را می توان در Windows 10 بررسی کرد. تصویر زیر مشخصات مربوط به یک لپ تاپ تینکپد را نمایش می دهد.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

 

چطور اطلاعات مربوط به اسلات های خالی دستگاه تینکپد لنوو را تشخیص دهیم؟

برای دریافت اطلاعات در خصوص اسلات های خالی از Task Manager استفاده کنید.

  1. Task Manager را در کادر جستجو تایپ کرده و انتخاب کنید.

چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟

    1. برگه Performance را انتخاب کرده و به قسمت Memory بیابید. اطلاعات مربوط به اسلات های استفاده شده را مشاهده کنید. تصویر زیر اطلاعات مربوط به یک تینکپد نمونه را نمایش می دهد.
      چطور مشخصات تینکپد لنوو را بفهمیم؟
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.