همه چیز درباره پردازنده جدید اپل به اسم Apple M2

همه چیز درباره پردازنده جدید اپل به اسم Apple M2
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اپل در ژوئن 2022 از M2، پردازنده جدید اپل که از تراشه M1 پیروی می‌کند، رونمایی کرد. در ادامه این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد پردازنده جدید اپل M2 بدانید؛ از بهبود عملکرد گرفته تا ویژگی‌های اضافه‌شده و جدید، به شما معرفی می‌کنیم.

پردازنده جدید اپل M2

M2 نسل جدید سیستم روی تراشه (SoC) اپل است که برای استفاده در مک و آیپد توسعه یافته است. اپل تا سال 2020 از تراشه‌های اینتل در مک استفاده می‌کرد، اما هم‌اکنون تراشه‌های اختصاصی خود را در محصولاتش به‌کار می‌برد.

به عنوان یک «سیستم روی یک تراشه»، M2  از ترکیب چندین مؤلفه مختلف از جمله CPU، GPU، معماری حافظه یکپارچه (RAM)، موتور عصبی، Secure Enclave، کنترلرSSD، پردازنده سیگنال تصویر، موتورهای رمزگذاری/رمزگشایی، کنترلر Thunderbolt با پشتیبانی از USB 4 و موارد دیگر ساخته شده که منجر به تقویت ویژگی‌های مختلف در مک می‌شود.

قبل از تراشه‌های سیلیکونی اپل، مک‌ها از تراشه‌های متعددی برای  CPU، I/O  و امنیت استفاده می‌کردند، اما اپل تصمیم گرفت تمامی این کاربردها را در یک تراشه یکپارچه‌ کند به همین دلیل تراشه جدید اپل M2 بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از تراشه‌های اینتل است. معماری حافظه یکپارچه‌ای که اپل در این تراشه استفاده کرده امتیاز بزرگی محسوب می‌شود، زیرا تمام فناوری های موجود در M2 می‌توانند بدون نیاز به جابجایی بین چندین مجموعه حافظه به همان داده‌ها دسترسی داشته باشند.

پردازنده جدید اپل

معماری حافظه یکپارچه که در تراشه جدید اپل M2 تعبیه شده این امکان را فراهم می‌کند که  CPU، GPU  و سایر اجزای پردازنده نیازی به کپی کردن داده‌ها بین یکدیگر نداشته باشند و به یک مخزن داده دسترسی داشته باشند. در این معماری حافظه، RAM  قابلیت ارتقا توسط کاربر را ندارد، جای تعجبی نیست زیرا تعداد کمی از مک‌ها RAM قابل دسترس برای کاربر دارند. حداکثر حافظه رم پردازنده جدید اپل 24 گیگابایت است، اما 8 گیگابایت هم برای کارهای روزمره کافی است.

طراحی پردازنده‌ کاری گران و دشوار است. اما با تراشه‌های سری  M، اپل از طراحی تراشه‌های سری A که قبلاً برای آیفون‌ها و آی‌پدهای خود انجام می‌داد بهره می‌برد، سپس به شرکت تولید نیمه‌رسانا تایوان (TSMC) پول می‌دهد تا تراشه‌ها را در خطوط تولید پیشرفته‌اش بسازد.

CPU، GPU  و موتور عصبی (Neural Engine)

M1 هم مانند  M2 شامل یک CPU  هشت هسته‌ای است، اما از 9 یا 10 هسته گرافیکی پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با نسل قبلی M1 از هفت یا هشت هسته بیشتر برخوردار است. چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته با بازدهی بالا وجود دارد. هسته‌های با کارایی بالا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بهترین عملکرد را برای کارهای تک‌نخی پرمصرف ارائه دهند. در این پردازنده هر هشت هسته برای داشتن عملکردی چندرشته‌ای در همکاری با هم عمل می‌کنند.

برای کارهایی مانند مرور وب که کم‌مصرف‌تر هستند، چهار هسته با بازدهی بالا وجود دارد که از یک دهم انرژی برای حفظ عمر باتری استفاده می‌کنند.

اپل می‌گوید که تراشه M2 با استفاده از فناوری نسل جدید 5 نانومتری ساخته شده که عملکرد بهتری در هر وات دارد. پردازنده جدید اپل شامل 20 میلیارد ترانزیستور است که در مقایسه با تراشه M1، 25 درصد بیشتر است و پهنای باند حافظه بیشتری با سرعت 100 گیگابایت بر ثانیه اضافه می‌کند.

تراشه M2 به لطف داشتن CPU‌ای که 18 درصد سریع‌تر از CPU تراشه M1 است، سرعتی 1.4 برابر بیشتر از M1 دارد. GPU تراشه جدید اپل 35 درصد قدرتمندتر و موتور عصبی آن 40 درصد سریع‌تر از M1  است.

بنچمارک‌های Geekbench تأیید کرده‌اند که تراشه M2 در عملکرد چند هسته‌ای تا 20 درصد سریع‌تر از تراشه M1 است.

تراشهM2 که سرعتی 3.49 گیگاهرتز در مقایسه با 3.2 گیگاهرتز برای M1 دارد، امتیاز تک‌هسته‌ای 1919 را به دست آورد که تقریباً 12 درصد سریع‌تر از امتیاز تک‌هسته‌ای 1707 مک بوک ایر M1 است. M2 امتیاز چندهسته‌ای 8928 را به دست آورد که نسبت به امتیاز 7419 مدل M1 حدود 20 درصد افزایش داشته است.

در بنچمارک Metal، تراشه M2 امتیاز 30627 را کسب کرد که نسبت به امتیاز 21001 تراشه M1 ، پیشرفت قابل‌توجهی داشت. تراشهM2، GPU 10هسته ای را در مقایسه با GPU حداکثر 8 هسته‌ای M1 ارائه می‌دهد.

عمر باتری

تراشه‌های سیلیکونی اپل علاوه بر اینکه از اکثر تراشه‌های اینتل سریع‌تر هستند، باتری بسیار کارآمدتری نیز دارند. با تراشه M2، باتری مک بوک ایر تا 18 ساعت دوام می‌آورد، در حالی که باتری مک بوک پرو 13 اینچی با تراشه‌های اینتل تا 20 ساعت دوام می‌آورد.

حتی با بهبود سرعتی که تراشه M2 به ارمغان آورده، نسبت به هر تراشه مک دیگری که اپل تا به امروز عرضه کرده است، باتری کارآمدتری دارد.

عمر باتری در مک M2،  2 برابر بیشتر از نسل قبلی مک‌های اینتل است. طولانی‌ترین عمر باتری را مک بوک پرو 13 اینچی دارد که تا 20 ساعت دوام می‌آورد.

مک با تراشه M2

تراشه M2 در مک بوک ایر 2022 و مک بوک پرو 13 اینچی 2022 استفاده شده است.

ویژگی‌های امنیتی  M2

مک‌های اینتل یک تراشه T2 داخلی داشتند که مدیریت امنیت و سایر ویژگی‌ها در مک بر عهده آن‌ تراشه بود، اما با وجود تراشه‌های M1 وM2 به تراشه ثانویه نیازی نیست.

تراشه جدید اپل دارای یک Secure Enclave داخلی است که Touch ID و یک کنترلر ذخیره‌سازی با سخت‌افزار رمزگذاری AES را برای عملکرد SSD سریعتر و ایمن‌تر، مدیریت می‌کند.

Secure Enclave چیست ؟

پردازنده‌ای امنیتی که تقریباً در تمام دستگاه‌های اپل برای ایجاد یک لایه امنیتی بیشتر به کار رفته است

اجرای برنامه‌ها در مکM2

از آنجایی که تراشه M2 از معماری متفاوتی استفاده می‌کند، اپل ابزارهایی ساخته است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد باینری‌های برنامه جهانی ( Universal app binaries ) را ایجاد کنند که بر روی تراشه‌های سیلیکون اپل و اینتل بدون نقص اجرا شوند، به علاوه لایه ترجمه Rosetta 2 را توسعه داده است که به برنامه‌های x86 اجازه می‌دهد روی تراشهM1  اجرا شوند.

Rosetta 2 بازنگری Rosetta است، قابلیتی که در سال 2006 زمانی که اپل اینتل را جایگزین PowerPC کرد، به برنامه‌های PowerPC اجازه می‌داد روی مک‌های مبتنی بر اینتل اجرا شوند.

با Rosetta 2، برنامه‌های طراحی‌شده برای دستگاه‌های اینتل همچنان در مک‌های M1‌/M2 با برخی کاهش‌های عملکردی محدود اجرا می‌شوند. در بیشتر موارد، به دلیل بهبود عملکرد، برنامه‌ها به‌طور یکسان در مک اینتل و M1/M2 اجرا می‌شوند.

هنگام انتقال به مک‌های M1 و M2، همه چیز باید به‌طور عادی عمل کند. در طی سال‌های آینده، اکثر برنامه‌های محبوب مک احتمالاً برای اجرا بر روی M2 مک بومی‌سازی می‌شوند.

 M2 پرو و پرومکس

پردازنده جدید اپل | M2 Pro و M2 Max

پس از تراشه  M1، اپل M1 Pro، M1 Max  و M1 Ultra را معرفی کرد و در مورد تراشه M2 نیز همین اتفاق خواهد افتاد. اپل در حال کار بر روی M2 Pro و M2 Max است، تراشه‌هایی که ممکن است امسال عرضه شوند.

انتظار می‌رود تراشه M2 Max دارای یک CPU 12 هسته‎‌ای و همچنین دارای پردازنده گرافیکی 38 هسته‌ای باشد. M1 Max دارای پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای است، بنابراین M2 Max شاهد بهبود عملکرد قابل‌توجهی خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.