معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD
زمان مطالعه: 6 دقیقه

تجهیزات ذخیره سازی متداول برای استفاده در کامپیوتر های شخصی پس از سال ها کارکرد طبیعی دچار مشکل شده و مواردی مانند شوک، ضربه و نوسان در تامین توان به این روند سرعت می بخشند، از این رو تست سلامت هارد دیسک و SSD می تواند به عنوان یک راهکار به منظور مشاهده وضعیت سلامت تجهیزات ذخیره سازی مورد استفاده قرار گیرد. هر چند ابزاری مانند SSD (مخفف Solid State Drive) در مقابل شوک و ضربه دارای مقاومت بسیار بالاتری در مقایسه با هارد دیسک بوده و حتی طول عمر آن نیز حدود 10 تا 20 برابر بیشتر از HDD (مخفف Hard Disk Drive) است، اما این قطعه بسیار محبوب نیز به مراقبت نیاز دارد.

در این مطلب کاربردی به علائم خرابی هارد دیسک اشاره کرده و در ادامه به معرفی و بررسی امکانات 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD می پردازیم.

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

علائم خرابی هارد دیسک

هارد دیسک ها در شرایطی که دچار مشکل شوند، بر اساس میزان آسیب دارای علائم مختلفی هستند، هر چند نمی توان تمام این علائم را برای همه هارد دیسک ها نسبت داد، اما مواردی که در ادامه مطرح می شوند، از شایع ترین علائم خرابی HDD به شمار می روند:

1- هر گونه صدای غیر عادی از جمله صدای تق تق و نویز شدید

2- کندی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ

3- نمایش صفحه آبی مرگ BSOD

در صورتی که درایو شما دچار علائم ذکر شده است، باید هر چه سریع تر نسبت به بررسی تست سلامت هارد دیسک اقدام کرده و در صورت نیاز، عملیات تعمیر نرم افزاری و سخت افزار را در دستور کار خود قرار دهید. باید به این نکته اشاره کرد که تعمیر نرم افزاری هارد دیسک تا زمانی که مشکل درایو شما به وضعیت حاد نرسد، می تواند موثر واقع شود، اما در صورت عدم بررسی وضعیت سلامت HDD، وارد فاز اقدامات سخت افزاری می شوید. هزینه تعمیر هارد دیسک بر اساس ظرفیت آنها، حفظ یا بازیابی داده ها و اهمیت داده های ذخیره شده، فناوری های مورد استفاده و حتی برند تولید کننده دارای تفاوت های اساسی است و به این ترتیب نمی توان ارقام دقیقی را برای خدمات سخت افزاری و نرم افزاری تعمیر هارد دیسک اعلام کرد.

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

ابزار S.M.A.R.T در انواع هارد دیسک

یکی از ابزارهای حیاتی برای بررسی تست سلامت هارد دیسک ، ابزار S.M.A.R.T به شمار می رود که در بسیاری از درایو های ذخیره سازی امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری مهم برای گزارش دادن وضعیت سلامت انواع تجهیزات ذخیره سازی به کار می رود و همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از ابزار های ذخیره سازی از آن پشتیبانی می کنند. با استفاده از فناوری اسمارت، می توانید گزارش دقیق و کاملی از وضعیت میزان خطای خواندن و نوشتن داده ها، سرعت چرخش، نرخ دستیابی به داده ها، دستیابی به حداکثر سرعت چرخش، دما و سایر پارامتر را دریافت کنید.

در حقیقت بدون وجود این ابزار، نمی توانید به اطلاعات ذکر شده دسترسی پیدا کنید و به این ترتیب وضعیت سلامت هارد دیسک شما دور از دسترس شما قرار می گیرد. در نتیجه روند آسیب پذیری تجهیزات ذخیره سازی بدون سر و صدا و علائم ریز بینانه آغاز شده و هیچ ابزاری برای نمایش پارامتر های تحت تاثیر وجود نخواهد داشت. هر چند این ابزار نمی تواند با دقت به نمایش سکتور های آسیب دیده و وضعیت دقیق مشکلات بپردازد و به همین دلیل باید از نرم افزار های مختلفی برای این منظور استفاده کنید که در ادامه به معرفی سه مورد از بهترین نرم افزار های تست سلامت هارد دیسک و SSD می پردازیم. باید به این نکته اشاره کنیم که عملکرد صحیح نرم افزار های تست سلامت HDD و SSD منوط به پشتیبانی درایو شما از ابزار S.M.A.R.T است.

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

نرم افزار iolo System Mechanic Pro

نرم افزار شماره 1 جهان از نظر میزان فروش به عنوان یک ابزار بی نظیر برای تست پارامتر های مختلف یک کامپیوتر شخصی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری که قابلیت های بی شماری دارد. یکی از مهم ترین امکانات نرم افزار iolo System Mechanic Pro، بررسی تست سلامت هارد دیسک و SSD بر مبنای ابزار اسمارت است. علاوه بر ارائه گزارش کامل مبنی بر بروز مشکلات متعدد در کامپیوتر شخصی، امکان برطرف سازی مشکلات و بهینه سازی عملکرد سیستم عامل وجود دارد.

از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار کاربردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص نرم افزار های استارت آپ و قابلیت غیر فعال سازی آنها
  • اسکن سریع و عمیق پارامتر های مختلف کامپیوتر شخصی
  • غیر فعال کردن سرویس های پس زمینه که منابع سیستمی را درگیر می کنند
  • بهینه سازی و افزایش عملکرد و پایداری پردازنده، حافظه رم و هارد دیسک
  • شناسایی و از بین بردن فایل ها و حافظه کش بدون استفاده برای بهبود عملکرد هارد دیسک
  • حذف کامل داده های چت آنلاین و تاریخچه وبگردی برای محافظت از حریم خصوصی
  • دیفرگمت، بهینه سازی و بک آپ گیری از فایل های رجیستری

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

نرم افزار Paesslar PRTG

ابزار قدرتمند Paesslar PRTG که در حال حاضر توسط بیش از 200 هزار کاربر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، بخش قابل توجهی از امکانات خود را در مدیریت و مانیتورینگ اتصال به شبکه ارائه می دهد. این ابزار می تواند تمامی تجهیزات متصل به شبکه از جمله پرینتر، سوییچ، روتر، تجهیزات ذخیره سازی ابری، پهنای باند، پایگاه داده، اپلیکیشن ها، سرور و تجهیزات ورک استیشن را تحت کنترل گرفته و بر پایه یک رابط گرافیکی جذاب به ارائه اطلاعات مفید می پردازد. با توجه به توضیحات ارائه شده توسط نرم افزار PRTG می توان به این نتیجه رسید که ابزار تولید شده توسط مجموعه Paesslar به طور کلی برای تست سلامت هارد دیسک و کلیه تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه کاربرد دارد.

بسیاری از کاربران خانگی می توانند از نرم افزار های متنوعی برای این منظور استفاده کنند، اما در حالت استفاده تحت شبکه نمی توان به هر نرم افزار یا ابزاری اعتماد کرد. به این ترتیب PRTG به عنوان یک گزینه بی نظیر برای این دسته از کاربران توصیه می شود و آنها می توانند از امکانات متعدد و انبوه آن بهره مند شوند. در ادامه بخشی از ویژگی های نرم افزار Paesslar PRTG را مرور خواهیم کرد:

  • نمایش پهنای باند، پایگاه داده، اپلیکیشن ها، سرویس های محاسبات ابری، سرور و شبکه سیمی LAN
  • بررسی فناوری های متعدد از جمله WMI، SNMP و SSH
  • نقشه لحظه ای با نمایش وضعیت زنده (دارای 300 نقشه برای نمایش وضعیت قطعات و فناوری های مختلف)
  • داشبود جامع و قابلیت ارائه گزارش عمیق و کامل
  • سیستم هشدار انعطاف پذیر که قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی توسط کاربر را دارد
  • مکانیزم بومی برای نمایش اعلان ها (email، push یا درخواست های HTTP)
  • رابط چند کاربره
  • راه حل های رفع خرابی کلاستر

معرفی 3 نرم افزار تست سلامت هارد دیسک و SSD

نرم افزار Hard Disk Sentinel

بدون شک این ابزار یکی از بهترین نمونه های موجود برای تست سلامت هارد دیسک و SSD در جهان به شمار می رود که نسبت به دو مورد دیگر، از اقبال بیشتری در مقابل کاربران برخوردار است. یکی از عوامل مهم در محبوبیت Hard Disk Sentinel رابط کاربری بسیار دقیق و حساب شده است که در کنار ارائه امکانات مهم و کاربردی به یکی از مهم ترین ابزار های بررسی سلامت تجهیزات ذخیره سازی تبدیل گردیده است.

تست های نرم افزار Hard Disk Sentinel بسیار کامل و جامع بوده و اطلاعاتی مانند وضعیت سلامت دیسک، سرعت انتقال داده، پهنای باند، زمان دستیابی به داده ها و دمای لحظه ای درایو به همراه میزان درگیر شدن پردازنده را ارائه می دهد. بدون شک تمامی امکانات این ابزار به دلیل بهره مندی و پشتیبانی از فناوری S.M.A.R.T در دسترس کاربران قرار گرفته است.

  • هشدار ها و گزارش های کامل برای اطمینان از بالاتری سطح ایمنی داده های ارزشمند
  • الگوریتم های تشخیص پیچیده
  • قابلیت بررسی انواع هارد دیسک، درایو سالید، SSHD، کارت های حافظه Micro SD، درایو های تحت شبکه NAS و درایو های eMMC
  • نمایش وضعیت سلامت، دما، سرعت انتقال دیسک و تمامی پارامتر های قابل پشتیبانی توسط فناوری S.M.A.R.T

خرید محصولات سازمانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.