فوجیتسو نخستین پیشگام استفاده از رنگ های پایه آب در بدنه های پلاستیکی تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات

فوجیتسو نخستین پیشگام استفاده از رنگ های پایه آب در بدنه های پلاستیکی تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کاهش 54 درصد مصرف مواد نفتی و ترکیبات ارگانیک فرار تا 80 درصد نسبت به رنگ های پایه حلال
 Fujitsu Limited و Fujitsu Laboratories به تازگی خبر از تولید رنگ های پایه آب برای استفاده در بدنه کیس های سرورها، کامپیوترهیا شخصی و دیگر تجهیزات مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات داده اند. این رنگ جدید در پنل های جلویی SPARC M10-4 و SPARC M10-4S در سری سرورهای مبتنی بر یونیکس SPARC M10 که از ابتدای سال 2013 در دسترس هستند به کار گرفته شده است.
 این رنگ جدید پایه آبی از دو نوع از صمغ در هسته اصلی ساختار خود استفاده کرده و میزان فرار بودن مناسب مشخص سبب می شود تا ذره های این صمغ ها به خوبی با هم آمیخته شده و امکان رنگ آمیزی در دماهای پایین به وجود آید. در مقایسه با رنگ های پایه حلال، این رنگ ها کاهش 54 درصد مصرف مواد نفتی و ترکیبات ارگانیک فرار تا 80 درصد را به دنبال دارند.
 فوجیتسو قصد دارد تا استفاده از این نوع رنگ را در محصولاتی چون سرور ها و لپ تاپ ها سرعت بخشیده و از  منابع طبیعی بیشتری به منظور افزایش بهره وری و کاهش اثرات خطرناک بر محیط زیست بهره گیرد.
 پیشینه
 ترکیبات فرار ارگانیک در برابر هوا و روشنایی واکنش نشان داده و از جمله موادی هستند که سبب ایجاد دود شیمیایی در اثر تابش نور می شوند.  این ترکیبات که به VOC مشهور هستند در رنگ ها ، جوهر های چاپگر ها ، چسب ها ، پاک کننده ها، بنزین و رقیق کننده ها نیز به کار گرفته می شوند. حدود چهل درصد از VOC ها توسط رنگ ها در محیط زیست انتشار می یابند  و بنابراین کاهش میزان استفاده از آن ها در رنگ ها تأثیر بسیاری بر محیط زیست خواهد داشت.
 رنگ ها از چندین ماده شکل می گیرند: رزین یا صمغ که در واقع وظیفه شکل دادن پوششی با رنگدانه ها برای تولید رنگ و درخشندگی را بر عهده دارد و حلال ها که اجزایی فرار هستند و با اینکه تأثیری در شکل دادن پوشش ندارند اما برای کمتر کردن ضخامت پوشش و پوشاندن بهتر سطوح مورد استفاده قرار می گیرند . بسیاری از VOC ها در رنگ ها نقش فرار را بازی می کند و بنابراین یکی از موثرترین راه ها برای کاستن از میزان VOC ها تغییر حلال است . رنگ های پایه آب در این راه عملکرد خارق العاده ای دارند.
 

  

  

چالش های فناوری
 در حال حاضر ، اغلب محصولات موجود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، چون سرورها و کامپیوترهای شخصی، از رنگ های پایه حلال استفاده می کنند و تغییر آن به رنگ های پایه آبی سبب می شود تا با چالش خشک شدن رنگ و شکستن زنجیره های رزین و در نیتجه کاهش کیفیت رنگ آمیزی روبرو باشیم.
 در رنگ های پایه حلال، ذره های رزین که پوشش رنگی را می سازند در حلال حل می شوند و بنابراین به آسانی می توانند سطح را بپوشانند اما در رنگ های پایه آب، ذره های رزین به جای حل شدن، در آب به عنوان ذراتی معلق و ریز مانده و بنابراین برای اتصال آن ها به یکدیگر باید آب را به دمای جوش رساند. بسیاری از رنگ های پایه آب باید تا 100 درجه سانتیگراد جوشانده شده و سپس خشک شوند اما پلاستیک های مورد استفاده در بدنه های محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات امکان ثابت ماندن در دماهای 100 درجه یا بیشتر را نداشته و تغییر شکل می دهند. علاوه بر این، نیاز به استحکام ، آمیختگی ، مقاومت شیمیایی ، مقاومت در برابر هوا و ظاهر با کیفیت سبب می شود تا استفاده از این رنگ ها در بدنه تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند شرایط ویژه ای باشد.

  

  

 درباره فناوری
 Fujitsu Laboratories رنگ پایه آبی را توسعه داده است که می تواند در دمایی خشک گردد که سبب تغییر شکل پلاستیک مورد استفاده نشده، ذره های رزین به خوبی با یکدیگر آمیخته شده و پوششی با خصوصیات ویژه برای تجهیزات مورد استفاده در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات پدید آید.
 با در نظر گرفتن میزان فرار بودن مناسب ، این رنگ های پایه آبی در دمای 65 درجه سانتی گراد که به اندازه کافی برای عدم تغییر شکل پلاستیک ، خنک هستند، خشک می شوند. علاوه بر این ، این رنگ از نوع صمغ در ساختار خود استفاده می کند و رزین نرم تر وظیفه برقراری اتصال میان ذره ها را بر عهده دارد. هسته از رزین سخت تری برای ساخت پوشش محکم مورد نیاز برای محصولات ICT استفاده می کند که منجر به پوششی مناسب و با کیفیت می گردد.
 استفاده از این رنگ های پایه آبی، میزان VOC (ترکیبات فرار ارگانیک) را در مقایسه با رنگ های پایه حلال تا هشتاد درصد کاهش می دهد. همچنین به دلیل نبود حلال ها ، رنگ جدید از میزان منابع تجدید ناپذیر مورد استفاده نفتی در رنگ نیز تا 54 درصد کاسته و استفاده بهینه تری از منابع صورت می دهد. نخستین محصولاتی که از این رنگ های پایه آبی بهره گرفتند سرورهای SPARC M10-4 و SPARC M10-4S در سری سرورهای مبتنی بر یونیکس SPARC M10  هستند که پنل جلویی آن ها با استفاده از این رنگ آراسته شد.
 فوجیتسو قصد دارد تا استفاده از این رنگ را به عنوان گامی در جهت سازگاری یافتن بیشتر با استانداردهای محیط زیستی ، استفاده بهتر از منابع و کاهش آثار محیط زیستی به شدت دنبال کرده و افزایش دهد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.