فرق بین سی پی یو های Intel وAMD

فرق بین سی پی یو های Intel وAMD
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

برای خرید مینی کامپیوتر ، آل این وان و لپ تاپ  مناسب ، انتخاب بین پردازنده های AMD یا Intel یکی از مهم ترین تصمیماتی است که باید در نظر داشته باشیم. رقابت بین این دو پردازنده مانند MacOS در مقابل ویندوز یا Legends Apex با Fortnite ، مقایسه می شوند. با در نظر گرفتن هزینه خدمات به عنوان یک عامل اصلی در ساخت ، به روزرسانی و یا خرید رایانه شخصی ، انتخاب CPU مناسب ، معمولًا برای یافتن موردی که بهترین عملکرد را برای شما فراهم می کند اهمیت زیادی دارد. در گذشته ، CPU های AMD قیمت های پایین تری را همراه با عملکرد پایین ارائه می دادند. اما این مورد در جدیدترین نسل CPU های آن صادق نیست. در حالی که AMD هنوز هم از لحاظ قیمتی بسیار به صرفه است ، اما چندین گزینه دارد که حتی در مواردی از نمونه های اینتل نیز قدرتمندتر است.

با انواع چیپست مادربرد آشنا شوید ! 

در قیمت های پایین ، تراشه های AMD و Intel برای یک مجموعه هسته و سرعت اورکالک کارآمد بین ۴۰ تا ۶۰ دلار قیمت دارند. در قیمت های بالا ، هر دو کمپانی دارای تراشه های ۵۰۰ دلاری شگفت آور هستند.

سی پی یو رایزن

برای تیم قرمز ، Ryzen 9 3950X AMD سلطان فعلی است که دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته است. در همین حال ، تراشه برتر گیمر فعلی اینتل ، ۹۹۰۰K ، دارای هشت هسته و ۱۶ رشته است. با سرعت ۵ گیگاهرتزی در مقابل ۳۹۵۰X AMD با ۴.۷ گیگاهرتز کمی بالاتر است و قیمت آن ۴۷۲ دلار است.

برای گزینه های میان رده ، تراشه های پیشنهادی ما از اینتل شامل Core i5-9400F با قیمت ۱۴۵ دلار و Core i7-9700K با ۳۵۹ دلار است.

درگزینه های سطح بالا، AMD ، Ryzen 7 3700X گزینه ای خارق العاده است و دارای هشت هسته و ۱۶ رشته و یک افزایش چشمگیر در اورکلاک در مقایسه با خود یعنی ۲۷۰۰X داشته است که ۳۲۸ دلار قیمت دارد.

CPU های Intel Core i9 و AMD Threadripper که علاقه مندان و محققان را به خود جلب کرده است، عملکرد بسیار متنوع تری ارائه می دهند و همچنان به افزایش تعداد هسته و موضوعات دیگر ادامه می دهند. پردازنده های نسل هفتم و نهم اینتل i9 بین ۱۰ تا ۱۸ هسته و تا ۳۶ رشته به لطف پرکردن سرعت اورکلارک ارائه می دهند. با این حال ، قیمت آنها بسیار بالاست و پرچمدار Core i9-9980XE تا ۲۱۹۹ دلار قیمت دارد.

در صورت نیاز به تعداد زیادی از PCI Express ، پردازنده های نسل جدید Ryzen 3000 AMD می توانند در برخی از کارها ، این تراشه ها را با هزیته مناسب در اختیارتان قرار دهد. اما پردازنده های نسل اول و دوم Threadripper هم می توانند اینکار را انجام دهند.

به عنوان مثال ، CPU های سری Threadripper 2000 بین ۱۲ تا ۳۲ هسته و تا ۶۴ رشته با چند رشته همزمان دارند. قیمت آنها گرانتر است و بین ۳۲۹ دلار و ۱۷۰۰ دلار قیمت دارند. اگر می خواهید با هزینه نسبتا کم سیستم خود را ارتقاء دهید ، Threadripper 2950x را با قیمت ۳۲۹ دلار پیشنهاد می کنیم.

سی پی یو اینتل

تراشه های Threadripper نسل اول و دوم ۶۴ رشته PCI Express را پشتیبانی می کنند ، این یک مزیت بزرگ نسبت به حداکثر ۴۴ مورد مشاهده درپردازنده های هم رده اینتل است.

CPU های نسل سوم این تعداد را به ۷۲ رشته قابل استفاده (۸۸ کل) افزایش می دهند. تراشه های Threadripper به دلیل هسته های بیشتر ،مصرف برق بیشتری دارند.

پردازنده های لپ تاپ

بازار لپ تاپ داستانی متفاوت است. در این بازار بیشتر آنچه شما پیدا خواهید کرد مبتنی بر پردازنده های اینتل نسل های مختلف و گرافیک های یکپارچه است. همانطور که نماینده دل در سال ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد ، بررسی سهام اینتل در مقایسه با AMD بسیار ساده است: فاصله بین این دو شرکت از نظر سهم بازار بسیار قابل توجه است.سی پی یو های مناسب لپتاپ

با این حال AMD اعلام کرد که سخت افزار خود را تا پایان سال ۲۰۱۹ در قلب بسیاری از لپ تاپ ها قرار خواهد داد. این در حال حاضر در چند لپ تاپ جدید ، مانند Acer Swift 3 یا لپ تاپ ۱۵ اینچی Surface Laptop 3 گنجانده شده است. پیشرفت در بازار تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ ادامه دارد ، اگرچه مسیری طولانی در پیش است.

با این حال ، در حال حاضر ، این بازار بیشتر تحت سلطه اینتل است. می توانید از طیف گسترده ای از پیکربندی ها ، از جمله CPUهای ۸ ، ۹ و ۱۰ استفاده کنید. آخرین پردازنده های اسپرت Intel Ice Lake نسل ۱۰ پردازنده ها با گرافیک پردازنده نسل یازدهم. آنها نمایانگر برخی از تواناترین و کارآمدترین لپ تاپ های موجود مانند Dell XPS 13 2-in-1 . به عنوان جایگزینی برای Ice Lake ، اینتل همچنین پردازنده های نسل ۱۰ Comet Lake را ارائه می دهد که شامل یک تراشه ویژه شش هسته ای Core i7 است.

به طور معمول اگر به دنبال پردازنده ای قوی با کارایی همه جانبه در یک لپ تاپ هستید ، پردازنده های Intel Core i5 از یکی از نسل های اخیر گزینه ای عالی است. CPU های Core i7 و Core i9 عملکرد محاسباتی بسیار کلی تری دارند ، اما مگر اینکه شما بار کاری سنگین را انجام دهید .Core i5 در بیشتر موارد کافی خواهد بود.
به طور کلی ، هر دو شرکت تقریباً در هر جبهه پردازنده هایی را با فاصله بسیار چشمگیر تولید می کنند – قیمت ، قدرت و عملکرد. تراشه های اینتل تمایل به ارائه عملکرد بهتر در هر هسته دارند ، اما AMD هسته های بیشتری را با قیمت مشخص و گرافیک بهتر ارائه می دهد. تا رسیدن تراشه های موبایل Ryzen 4000 در سال ۲۰۲۰ ، اینتل در این دسته نسبت به رقیب خود پیشتاز است.

 

انتخاب CPU مناسب برای بازی

در حوزه بازی های کامپیوتری انتخاب CPU مناسب کمی مشکل ایجاد کنید. هر پردازنده Intel شامل گرافیک یکپارچه است ، و عملکرد آن با تراشه های گرافیکی مجزا ، مستقل یا کارت های گرافیکی اضافی مطابقت ندارد.

در ضمن ، بیشتر پردازنده های دسک تاپ AMD شامل گرافیک یکپارچه نیستند و واحدهای پردازش شتاب یا APU نامیده می شوند. این تراشه ها هسته های CPU Ryzen را با هسته های گرافیکی Radeon در همان قالب ترکیب می کنند. آنها معمولاً از قابلیت های گرافیکی بهتری نسبت به هسته های پردازنده گرافیکی اینتل برخوردارند ، اما پردازش عمومی ضعیف تر. با این حال Ice Lake اینتل با گرافیک جدید Iris Plus این وضعیت را تغییر می دهد.

سی پی یو مناسب بازی

چه Intel یا چه AMD را انتخاب کنید ، در صورت نیاز به یک تراشه رده بالا برای نرخ فریم بالا یا پخش همزمان ، می توانید بین ۲۰۰ دلار و ۳۵۰ دلار هزینه کنید.

گیمرهای جدی به جای گرافیک یکپارچه از کارت گرافیک اضافی یا GPU گسسته استفاده می کنند (که این بهترین ها هستند). در این سناریوها ، اینتل به دلیل نحوه ساخت دو غول تراشه پردازنده های خود ، معمولاً در عملکرد بازی انتخاب بهتری است. ۹۹۰۰K اینتل احتمالاً قدرتمندترین پردازنده بازی موجود در حال حاضر است .

تراشه های AMD – به ویژه آخرین پردازنده های Ryzen آن – همچنان عالی هستند. ۳۹۰۰X و ۳۸۰۰X در بیشتر بازی ها به پردازش ۹۹۰۰K می رسند. آنها همچنین در پردازش های چند رشته ای و در اجرای برنامه هایی که از چندین هسته پشتیبانی می کنند بسیار عالی هستند. در کنار بررسی Ryzen 3900X ، به دنبال پوشش بیشتر تراشه های بازی AMD در ماه های آینده باشید.

این امر باعث می شود توصیه به اینتل برای بازی سخت تر از گذشته شود. اگر فقط بازی کنید ، ۹۷۰۰K و ۹۹۰۰K اینتل بهترین پردازنده هایی هستند که می توانید خریداری کنید.
اما اگر در کنار بازی کردن ، کارهای دیگری انجام می دهید ،تراشه های Ryzen 3000 مناسبتر هستند. آنها با قیمت های مشابه فروخته می شوند ، عملکرد قابل مقایسه ای در بازی ها ارائه می دهند و درپردازش های دیگر عملکرد بسیار بهتری ارائه می دهند.

پردازنده های Ryzen میان رده نیز ارزش ارزیابی دارند. Ryzen 3600 و ۳۶۰۰X در حالی که تراشه های بازی بسیار توانمندی دارند ، عملکردهای باورنکردنی را ارائه می دهند. حتی دررده های بسیار پایین ، Ryzen AMD با برنامه های Vega عملکرد مناسبی برای بازی را ارائه می دهد که ارزش توجه دارد. اما قابلیت پردازش ضعیف تر آنها بدان معنی است که آنها برای بلند مدت گزینه خوبی نیستند .
فراموش نکنید که همگام سازی فناوری هایی مانند
FreeSync و G-Sync می تواند ، با یا بدون بهینه سازی پردازنده شما ، تفاوت بزرگی در ظاهر بازی داشته باشد .

در برخی موارد در انتخاب CPU مناسب، شما می توانید بهترین های جهان را همزمان با هم داشته باشید . اینتل و AMD اخیراً در ساخت چیپ های ترکیبی با هسته های CPU Intel و هسته های GPU AMD مثل هسته های Core i7-8809G همکاری می کنند.

کدام CPU بهتر است؟

در طی یک پردازش کاری روزمره ، یک تراشه AMD با سطح بالا و یک تراشه برتر Intel نتایج کاملاً متفاوتی را به همراه نخواهد داشت. در سناریوها و بنچمارک های خاص تفاوت های واضحی وجود دارد ، اما CPU سنگ اصلی عملکرد رایانه شخصی که در گذشته بوده است نیست.

پردازنده های AMD ، به ویژه جدیدترین مدل های Ryzen 3000 آن ، ارزش و کارایی شگفت انگیزی را در کل دامنه ارائه می دهند. از متوسط ۳۶۰۰ تا ۳۹۰۰X ، صدای CPU با پردازنده های AMD بسیار بهتر است ، حتی اگر بیشتر گیمر باشید.
CPU های اینتل هنوز هم عالی هستند ، اما اگر آنها با AMD رقابت کنند ، اینتل باید قیمت های خود را پایین بیاورد و یا فقط طرفدارنش از آن خرید کنند.

وقتی نوبت به ارتقاء و انتخاب CPU مناسب می رسد ، بهترین شرط شما این است که به عملکرد تراشه ای که می خواهید خریداری کنید نگاهی بیندازید. شما همچنین باید این دستورالعمل های عمومی را در نظر بگیرید تا پایه و اساس خوبی برای کاربری مورد نیازتان به شما ارائه شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.