راهنمای خرید بهترین ذخیره ساز تحت شبکه ( حافظه NAS )

راهنمای خرید بهترین ذخیره ساز تحت شبکه ( حافظه NAS )
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر به دنبال خرید حافظه NAS هستید و انتخاب بهترین گزینه برایتان دشوار است، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

با پیشرفت یک کسب‌وکار، حجم داده‌هایی که ذخیره می‌کند و همچنین نیاز به مدیریت این داده‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ذخیره این داده‌ها روی هارد درایوهای ضعیف یا کامپیوترهای شخصی، پاسخگوی نیاز کسب‌وکار نخواهد بود.

داده‌ها باید همواره در دسترس باشند و همچنین در برابر از دست رفتن نیز ایمن باشند. همچنین باید رشد ظرفیت با توجه به افزایش حجم داده‌ها در آینده در نظر گرفته شود. بهترین راهی که بتوان این سه نیاز را برای یک کسب‌وکار برآورده کرد، استفاده از شبکه متصل ذخیره‌سازی یا Network attached storage است.

این حافظه‌ها که به اختصار NAS نیز نام دارند، به شبکه متصل شده و امکان ویرایش و مدیریت فایل را برای شما فراهم می‌کنند. با توجه به این که گزینه‌های زیادی برای خرید حافظه NAS پیش روی شماست، در این مطلب قصد داریم به راهنمای خرید حافظه NAS بپردازید تا بتوانید خرید هوشمندانه‌ای را تجربه کنید.

مزایای حافظه NAS برای یک کسب و کار

مزایای زیادی در خرید یک حافظه NAS برای یک کسب و کار وجود دارد و در واقع کاربران متصل به شبکه از این مزایا بهره‌مند خواهند شد. اما اصلی‌ترین مزایای خرید NAS را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

بهره مندی از فضای ذخیره سازی بیشتر

مزیت اصلی حافظه NAS، فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی بیشتر است. به خصوص زمانی که برای ذخیره‌سازی از کامپیوتر شخصی یا هارد درایو استفاده کرده باشید.

در سیستم‌های NAS، تمامی داده‌ها روی چندین هارد درایو ذخیره می‌شوند. با استفاده از چند هارد درایو، سرعت دسترسی به داده‌ها افزایش می‌یابد.

حفاظت از داده ها در برابر از دست رفتن

ذخیره داده‌ها روی چندین هارد درایو، احتمال از دست رفتن داده‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. استفاده از روش ذخیره سازی Redundant Array of Independent Disks یا به اختصار RAID که به معنای آرایه افزونه از دیسک‌های مستقل است، کمک می‌کند تا خیال کسب‌وکار بابت از دست رفتن داده‌هایش راحت شود.

سرعت و امنیت

در سیستم‌های NAS می‌توان امنیت داده‌ها را در برابر دسترسی خارجی و بدون اجازه تضمین کرد. می‌توان کامپیوترها و کاربران مجاز را تعیین کرد تا فقط آن‌ها به داده‌های مورد نظر دسترسی داشته باشند.

همچنین سرعت دسترسی به داده‌ها نیز در سیستم‌های NAS بسیار بالاست. امکان نوشتن یا خواندن داده در تمامی هارد درایوهایی که داده‌ها قرار است روی آن‌ها ذخیره شوند، وجود دارد. بنابراین عملکرد سیستم و سرعت آن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

بهره مندی از ابزارهای مدیریت داده

ایجاد خودکار نسخه‌های پشتیبان، حذف داده‌های تکراری، فشرده سازی اطلاعات و رمزگذاری آن‌ها تنها بخشی از ابزارهای مفید موجود در سیستم‌های NAS است.

وجود این ابزار باعث می‌شود تا مدیریت داده‌های ذخیره شده به صورت بهینه و امن انجام شود. همچنین می‌توان با همگام‌سازی اطلاعات بین کاربران، روند همکاری بین اعضای یک تیم را تسهیل کرد.

حال که مزایای استفاده از سیستم NAS برای شما روشن شد، در ادامه راهنمای خرید سیستم های NAS به نکاتی که باید هنگام خرید در نظر بگیرید اشاره خواهیم کرد.

نکاتی که باید هنگام خرید حافظه NAS در نظر بگیرید

هنگام خرید حافظه NAS، چگونه متوجه تفاوت بین محصولات موجود در بازار می‌شوید و بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کنید؟ با معرفی مؤلفه‌های اصلی حافظه NAS در این قسمت به خرید شما کمک می‌کنیم.

مؤلفه های حافظه NAS

عملکرد حافظه NAS به مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده سیستم و همچنین امکان ارتقای سیستم در آینده بستگی دارد.

 

 چه مقداری از فضای ذخیره سازی، نیاز شما را برطرف می‌کند؟

یکی از راه‌های متمایز شدن سیستم‌های مختلف NAS از یکدیگر، تعداد هارد درایوهایی است که اطلاعات روی آن‌ها ذخیره می‌شود. در حالت کلی هرچه تعداد هارد درایوها بیشتر باشد، می‌توانید فضای ذخیره سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار داده و خیالتان بابت از دست رفتن اطلاعات نیز راحت‌تر شود.

ظرفیت سیستم NAS با توجه به تعداد هارد درایو، فضای ذخیره سازی مشترک و نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات مشخص می‌شود. برای مثال یک عدد هارد درایو هیچ‌گونه بهبودی در عملکرد سیستم یا امنیت اعمال نخواهد کرد.

اما با استفاده از دو هارد درایو می‌توان یک فضای ذخیره سازی مشترک را ایجاد کرده و در صورت خرابی یک هارد، اطلاعات را از هارد دوم بازیابی کرد. به این سیستم NAS، RAID 1 می‌گویند. در این حالت اطلاعات هم روی هارد اول و هم روی هارد دوم ذخیره می‌شوند.

با استفاده از دو هارد درایو می‌توان سیستم RAID 0 را نیز ایجاد کرد که در آن بخشی از اطلاعات روی هارد اول و بخشی از اطلاعات روی هارد دوم ذخیره می‌شود. با این کار عملکرد سیستم افزایش پیدا خواهد کرد اما با افزایش ریسک از دست رفتن اطلاعات نیز همراه خواهد بود.

در حال حاضر بهتر است سیستمی را تهیه کنید که اجاره پیکربندی در حالت RAID 6 را به شما بدهد. در این سیستم حداقل از پنج هارد درایو استفاده می‌شود. بنابراین حتی در صورت خرابی دو هارد درایو نیز می‌توان از امنیت اطلاعات و از دست نرفتن آن‌ها اطمینان حاصل کرد. چنین سیستمی عملکرد بهتر و سرعت بالاتری را برای شما فراهم خواهد کرد.

راهنمای خرید حافظه رم در کامپیوتر

راهنمای خرید حافظه NAS : هارد درایوهای تهیه شده باید چه ظرفیتی داشته باشند؟

فرمولی وجود دارد که به شما در تعیین ظرفیت هاردهایی که قصد خریداری آن‌ها را دارید، کمک می‌کند. فرض کنید در محل کار شما، ۶ کاربر وجود دارد و هر یک از آن‌ها نیز از سیستم‌هایی با ظرفیت ۲ ترابایت استفاده می‌کنند.

همچنین شما به ۶ ترابایت فضای مشترک برای ذخیره‌سازی اسناد، تصاویر و ویدیوها نیاز دارید. عاملی به نام عامل رشد یا فاکتور رشد وجود دارد. این عامل، مشخص کننده میزان فضای بیشتری است که شما در آینده به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در مثال ما، این عامل را عدد ۲ در نظر می‌گیریم. فرمول به صورت زیر است:

((تعداد کاربران سیستم NAS x حجم هارد درایو استفاده شده توسط آن‌ها) + میزان فضای مشترک) x عامل رشد = ظرفیت NAS

با جایگذاری اعداد تعریف شده در مثال خواهیم داشت:

((۶ x ۲) + ۶) x ۲ = ۳۶ ترابایت

بنابراین باید سیستم NAS شما در مجموع از ۳۶ ترابایت پشتیبانی کند.

راهنمای خرید حافظه NAS : در نظر گرفتن پردازنده و حافظه (Memory)

سیستم‌های NAS پایه، از پردازنده مناسبی بهره می‌برند. اما اگر می‌خواهید از ابزارهایی مانند رمزگذاری روی اطلاعات، حذف داده‌های تکراری یا فشرده‌سازی اطلاعات استفاده کنید، بهتر است پردازنده‌های قدرتمندری را تهیه کنید.

همچنین بهتر است در سیستم شما قابلیت تعویض رم وجود داشته باشد تا در صورت لزوم بتوانید عملکرد سیستم را افزایش دهید.

راهنمای خرید حافظه NAS : شبکه و سرعت و ظرفیت آن

پهنای باندی که در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرد و همچنین سرعت انتقال اطلاعات به نیاز شما و کاربران بر‌می‌گردد. برای مثال اگر کاربران با ویرایش ویدیو سروکار دارند بهتر است که بالاترین سرعت ممکن برای ردوبدل شدن اطلاعات در اختیار آنان قرار بگیرد.

اگر به دنبال بالاترین سرعت‌ها و اتصال مستقیم به سیستم NAS هستید بهتر است از پورت‌های تاندربولت (Thunderbolt) استفاده کنید. این پورت‌ها پهنای باند بیشتر و سرعت انتقال تا ۵ گیگ بر ثانیه را فراهم می‌کنند.

راهنمای خرید حافظه NAS : از ذخیره‌سازی ابری غافل نشوید

زمانی که فضای ذخیره‌سازی ابری را به سیستم NAS اضافه کنید، می‌توانید فایل‌ها را هم به صورت محلی و هم از راه دور به اشتراک بگذارید.

همچنین یک نسخه پشتیبان از اطلاعات را می‌توانید در فضایی خارج از سیستم NAS ایجاد کنید. در این صورت، حتی اگر تمامی سیستم نیز دچار مشکل شود، می‌توانید به راحتی اطلاعات را از سرور ابری بازیابی کنید.

ذخیره‌سازی ابری به شما در همگام سازی اطلاعات بین کاربران فارغ از محلی که در آن قرار دارند نیز کمک می‌‌کند.

کلام آخر

در این مطلب به راهنمای خرید حافظه NAS پرداختیم. با استفاده از حافظه NAS می‌توانید دسترسی به اطلاعات را برای کاربران خود تسهیل کنید و همچنین بابت از دست رفتن اطلاعات خود هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.