راهنمای خرید حافظه رم در کامپیوتر

راهنمای خرید حافظه رم در کامپیوتر
زمان مطالعه: 4 دقیقه

رم ( RAM ) یا حافظه موقت که مخفف Memory Access Random است، به معنی حافظه دسترسی تصادفی است. یک حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده ها را فراهم می آورد. در واقع وظیفه این قطعه این است که داده هایی که کامپیوتر اکنون مشغول پردازش آنهاست را نگهداری کند.
حافظه بالاتر به پردازنده اجازه می دهند فرآیند محاسبات را سریعتر انجام دهد در نتیجه بالا بردن رم، سرعت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد. فاکتورهای متعددی برای انتخاب یک رم ( RAM ) مناسب وجود دارند که توجه به آنها میتواند خرید بهتری را برایتان رقم بزند. از این جهت در این مقاله قصد داریم این فاکتورها را بررسی کنیم.

حافظه موقت یا رم ( RAM ) چطور کار میکند؟

همان طور که پیشتر بیان کردیم، در واقع وظیفه رم، نگهداری از دادههایی است که کامپیوتر مشغول پردازش آنهاست. معمولا پردازنده ها دارای سرعت پردازش بالایی هستند. در صورتی که حافظه های جانبی، سرعت ذخیره کمتری دارند و کند هستند. بنابراین رم در بین این دو ماژول ( حافظه جانبی و پردازنده ) قرار گرفته و تعامل ایجاد میکند.

راهنمای-خرید-حافظه-رم-کامپیوتر-01

رم، برخالف حافظه های HDD یا SSD در کامپیوتر، به صورت مداوم بازنویسی و حذف میشود. زیرا هدف آن این است که به پردازنده اجازه دهد با سرعت بالا به داده های مورد نیاز دست پیدا کند. این اطلاعات موقتی بوده و نیازی به ذخیره دائمی ندارند. سرعت رم بالا است اما کارکرد آن وابسته به تغذیه است. یعنی اگر جریان برق قطع شود، اطلاعات درون رم حذف یا به اصطلاح ریست (Reset) می شوند.

انواع حافظه ی رم ( RAM ) و نسل حافظه

حافظه های موقت در انواع مختلفی ارائه میشوند که با عنوان شماره داری از استاندارد DDR مخفف (Rate Data Double) از یکدیگر قابل تشخیص هستند. استانداردهای DDR که با ترتیب شماره هایشان مشخص می شوند، تا DDR4 معرفی شده اند. هر نسل DDR در مقایسه با نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف میکند و زمان تاخیر کمتری خواهد داشت.

باید توجه داشته باشید که مادربرد استفاده شده در هر سیستم کامپیوتری، به علت تفاوت در تعداد پینها و شیارهای موجود، تنها یک نوع از این استاندارد و نسل رم را پشتیبانی میکنند. با این حال مادربردهای امروزی ( ۲۰۱۴ به بعد ) از جدیدترین استاندارد یعنی، DDR4 است.

همچنین رم ها در دو فرم ساختاری DIMM و DIMM-SO عرضه میشوند. این دو نوع رم در سایز متفاوت هستند. نوع اول کمی کشیده تر و بزرگتر است و غالبا در کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده قرار میگیرد. نوع دوم در کامپیوترهای in All One و لپتاپها مورد استفاده قرار میگیرد.

ظرفیت رم ( RAM ) و پیکربندی

امروزه با بالا رفتن حجم تبادلات دیتا، اهمیت ظرفیت حافظه ها بیش از پیش برای کاربران، به خصوص گیمرها نمود دارد. هرچه ظرفیت رم کامپیوتر شما بیشتر باشد، سرعتش افزایش پیدا میکند. پس برای سیستم گیمینگ یا ورک استیشن بایستی حداقل ۱۶ گیگابایت رم پیشبینی شود. چینش و پیکربندی مورد دیگری است که در تهیه ی رم بایستی به آن توجه نمایید. در بازار امروز شاهد رم های تک کاناله، دو کاناله و چهار کاناله هستیم که هر یک تعریف و کاربرد خاص خود را دارند. اما به صورت کلی افزودن تعداد کانالهای رم که بایستی مضربی از دو باشد، باعث افزایش پهنای باند در دسترس خواهد شد.

بالا رفتن پهنای باند در دسترس، به معنی افزایش توانایی جابه جایی میزان بیشتری از داده ها در هر لحظه است. به طور مثال به جای خرید یک رم ۱۶ گیگابایت، میتوانید از چینش دو کاناله دو عدد رم ۸ گیگابایتی استفاده کنید. این گونه ضمن کاهش هزینه، تعویض رم معیوب ساده تر در آینده، سرعت و پهنای باند بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت.

فرکانس و سرعت رم ( RAM )

هر نسل رم با سرعت گوناگون قابل خریداری است . مثال رم DDR4 دارای فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز است، ولی در سرعت های ۲۴۰۰ ،۳۰۰۰ ،۳۲۰۰ ،۳۶۰۰ مگاهرتز و بالاتر نیز در بازار موجود است. قاعدتا هرچه سرعت رم بالاتر باشد بهتر است اما در نظر داشته باشید که مادربرد و پردازنده شما از آن سرعت پشتیبانی کند. چنانچه فرکانس رم شما از حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی توسط مادربردتان بیشتر باشد، حافظه ی رم با سرعتی کمتر از سرعت اصلی خود کار خواهد کرد. برخی از رمها از فناوری XMP مخفف ( Profiles Memory Extreme ) بهره میبرند. این فناوری به شما اجازه میدهد تنظیمات رم های سیستم خود را تنها با انتخاب یک پروفایل تغییر دهید و از فرکانس های بالاتری نسبت به فرکانس استاندارد حافظه بهره ببرید. همچنین اگر قصد اورکلاک رم های سیستم خود را دارید، استفاده از پروفایلهای XMP شیوهای مناسب برای این کار است.

 

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.