تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت در چیست ؟

تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت در چیست ؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مقاله به معرفی تین کلاینت و زیرو کلاینت پرداخته و سپس به بررسی تفاوت های میان این دو می‌پردازیم.تین کلاینت و زیرو کلاینت هر دو از دستگاه های قابل اطمینانی هستند که برای سرویس های مبتنی بر VDI طراحی شده اند . می توان گفت به طورکلی این دو دستگاه برای انجام پردازش روی سرور طراحی شده است. اما دارای تفاوت های خاصی با یکدیگر میباشند.

زیرو کلاینت و تین کلاینت دو سخت افزار مدرن و پیشرفته هستند که امروزه بیشتر مشاغل از آنها استفاده می کنند و خرید کامپیوتر های کوچک، زیروکلاینت و تین کلاینت در میان صاحبان مشاغل رواج پیدا کرده است.

Thin Client چیست؟

تین کلاینت یک کامپیوتر جمع و جور است اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم تین کلاینت می‌تواند دارای سیستم عامل و یا فاقد سیستم عامل باشد. به این معنی که می‌تواند یک سیستم عامل محلی داشته باشد و یا اینکه برای بوت شدن کاملاً وابسته به سرور باشد. انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز مایکروسافت، توزیع‌های لینوکس و یونیکس را می‌توان بر روی تین کلاینت‌ها نصب و اجرا نمود.
تین کلاینت‌ها فاقد هر گونه قطعه مکانیکی مانند هارد دیسک و فن می‌باشند. لذا نگهداری آنها آسان‌تر است و به صرف وقت و هزینه کمتری نیاز دارد. این دستگاه‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی حرارت کمتری تولید می‌کنند. لذا برای محیط‌های صنعتی و یا محیط‌های گرم مناسب تر هستند. همچنین به دلیل کوچکی و حجم کم، فضای کمی اشغال می‌کند. تین کلاینت توان مصرفی بسیارکمی حدود ۳۰ وات (بسته به نوع) دارد. بنابراین استفاده از این دستگاه در سازمان‌هایی که تعداد زیادی رایانه را به خدمت می‌گیرند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین در سیستم عامل ویندوز امکان نصب برنامه های کاربردی بر روی تین کلاینت نیز وجود دارد.

Zero Client چیست ؟

زیرو کلاینت به سیستمی اطلاق می‌شود که برای تحقق وظایف محاسباتی خود به سرور وابسته است. این مفهوم در برابر تین کلاینت قرار می‌گیرد که طوری طراحی شده تا تمام نیازهای خود را خودش برآورده کند. وظایفی که توسط خدمات دهنده فراهم می‌شود مختلف است، از فراهم آوردن ساختار پایدار داده گرفته تا پردازش اطلاعات. زیرو ‌کلاینت مانند جزئی از یک زیرساخت کامپیوتری گسترده است، که در این زیرساخت کلاینت های زیادی قدرت محاسباتی خود را با یک سرور به اشتراک گذاشته‌اند.

با زیروکلاینت و کارکرد آن بیشتر آشنا شوید

زیروکلاینت ها به تنهایی قادر به ارائه سرویس نیستند و برای انجام فعالیت ها حتما به یک رایانه مرکزی (سرور) نیاز دارند. زیروکلاینت، بیشتر برای سرورهای مبتنی بر VDI طراحی شده است.

در واقع زیروکلاینت به عنوان یک درگاه برای متصل شدن به سرور مرکزی محسوب می شود و تمامی برنامه ها و سیستم عامل ها روی رایانه ی مرکزی نصب می شوند.

زیروکلاینت به طور خیلی معمول از پروتکل های HDX و PCOIP و RemoteFX که مختص VDI هستند استفاده می کند. این سخت افزار بنا به نیاز افراد با شغل های گوناگون در ابعاد و قیمت های متفاوت توسط برندهای مختلف تولید می شوند.

نکته دیگر اینکه در مقابل ویروس های کامپیوتری مقاوم هستند و نیازی به تعمیرات دوره ای کمتری دارند. زیروکلاینت ها هم از یک سیستم عامل و یک پردازنده قدرتمند استفاده می کنند.

زیروکلاینت ها بنا به ارتباطی که با سرور دارند در دسته های مختلف قرار می گیرند.

  • زیروکلاینت های RDP
  • زیروکلاینت های DDP
  • زیروکلاینت های VDI

در اصل زیرو کلاینت ها فاقد رم و هارد به شکل موجود در PC ها و TC ها هستند و به همین دلیل دارای ظاهری کوچک و سبک بوده و قیمت بسیار نازل تری نسبت به آنها دارد. این سیستم ها صرفا در شبکه هایی قابل استفاده خواهند بود که دارای سرور بوده  و از طریق سرور برای آنها محدوده کابری تعریف گردد.
در این دستگاه بسیاری از فرآیندها و پردازش های رمزگشایی در یک سخت افزار اختصاصی انجام می شود و در نتیجه بسیار کارآمد تر و سریعتر از انجام در مدل های نرم افزارهای مشابه است . در کمتر از 5 ثانیه بوت می شود و در مقابل ویروس ها ایمن می باشند. همچنین از پهنای باند بسیار پایینی برای ارتباط با سرور استفاده میکنند. در این دستگاه زمان downtime کاهش یافته تا بهره وری استفاده کاربران از سیستم را افزایش دهد. این دستگاه ها نیاز به تعمیرات و بازدید دوره ای کمتر دارند و به ندرت نیاز به بروز رسانی پیدا می کنند مگر در مواردی که نیاز به تغییرات اساسی در سیستم BIOS آن پیدا شود.

زیروکلاینت w100

کاربرد زیروکلاینت

اصلی ترین کاربرد زیروکلاینت استفاده از آنها برای ساخت یک دسکتاپ مجازی است. با استفاده از این شبه کامپیوتر ها می توانید زیر ساخت دسکتاپ مجازی یا VDI ایجاد کنید.

به این ترتیب شما نیازی به آپدیت و ارتقای همه سیستم های کامپیوتری موجود در محل کار خود نداشته و تنها با ارتقای سرور می توانید عملکرد کاری خود را بالا ببرید.

.

مزیت های خرید زیروکلاینت

قیمت کم و هزینه های راه اندازی پایین

به دلیل اینکه زیروکلاینت ها با یک سرور سروکار دارند، هزینه راه اندازی و خریداری این دستگاه ها کم است. در واقع اگر از یک زیروکلاینت استفاده میکنید، تنها باید هزینه های مربوط به سرور را بپردازید.

نصب راه اندازی و مدیریت آسان

اگر از یک متخصص برای نصب و راه اندازی زیرو کلاینت ها استفاده کنید، خیلی زود کار شما راه می افتد.

چون که نیازی به یادگیری نحوه نصب و راه اندازی نخواهید داشت. علاوه بر آن کار با این دستگاه ها نیاز به آموزش خاصی نداشته و کارمندان به راحتی با آن ها کنار خواهند آمد.

توان مصرفی پایین

از آنجایی که زیروکلاینت تنها یک واسط میان سرور و کاربر است، توان بسیار بالایی نیاز  نداشته و مصرف برق آن بسیار پایین تر از دیگر کامپیوترهای اداری است.

امنیت بالا به دلیل عدم نگهداری اطلاعات در زیروکلاینت

برای حفظ امنیت اطلاعات می توانید از یک سرور مخصوص برای شرکت خود استفاده کنید. پس کسی از خارج به سرور های شما دسترسی نداشته و اطلاعات تنها در اختیار افراد مجاز قرار می گیرد.

به علاوه از آنجایی که اطلاعات در خود کامپیوترها ذخیره نمی شوند، در ساعات تعطیلی شرکت می توانید دسترسی افراد را محدودتر کنید تا امکان سرقت اطلاعات به صفر برسد.

عدم نیاز به ارتقای سخت افزاری

زیروکلاینت  نیازی به بهبود سخت افزاری ندارد. چون وظیفه ای جز واسطه گری نداشته و تنها برای دریافت و ارسال اطلاعات و ارتباط با سرور استفاده می شود. بنابراین سخت افزار قابل توجهی در این دستگاه نیست که نیازی به ارتقا داشته باشد.

6 مورد دیگر از مزیت های  زیرو کلاینت

1-مدیریت مرکزی کاربران

2-انرژی مصرفی بسیار پایین

3-تعمیر و نگهداری راحت

4-صرفه جویی در فضا

5-عملکرد گرافیکی بالا

6-نرخ بازگشت سرمایه اولیه بالا

معایب زیروکلاینت

وابستگی به سرور و از کار افتادگی در صورت قطعی شبکه

از آنجایی که زیرو کلاینت کاملا وابسته به سرور است، باید مراقب قطع و وصل سرور و شبکه خود باشید. چون افت سرعت شبکه سرعت کار شما را نیز کم می کند و قطعی سرورها باعث تعطیلی کار تا زمان وصل مجدد آنها می شود.

عدم پشتیبانی از برخی از پروتکل های ارتباطی

ممکن است زیروکلاینت خریداری شده برای شرکت شما از پروتکل های ارتباطی شبکه پشتیبانی نکند. بنابراین پیش از خرید زیروکلاینت مطمئن شوید که پروتکل های ارتباطی شبکه شما برای آن تعریف شده باشد. چرا که هر پروتکلی نیاز به گیرنده و فرستنده مخصوص خود دارد.

 

تفاوت های Zero Client و Thin Client

تفاوت های اصلی در این دو دستگاه شامل نوع اتصال،پیکربندی و قابلیت کار است که به شرح ذیل می باشد :

  • نوع اتصال : در Thin Client با توجه به عدم وجود پردازشگر سخت افزاری مخصوص VDI ارتباط همانندPC  ها برقرار می شود .
  • Zero Client با توجه به وجود پردازشگر مخصوص برای پروتکل PCoIP  و HDX,ICA  سرعت بالاتر , امنیت بیشتر , پهنای باند مصرفی کمتر از قابلیت های Zero Client بشمار می رود.
  • پیکربندی: در Thin Client برای پیکربندی از یک قالب مشخص استفاده می شود که این کار مدیریت دستگاه را راحتتر می کند . به روز رسانی نرم افزار نیز در این نوع کمتر از یک pc کار می برد.
  •  زیرو کلاینتانجام پیکربندی کوتاه و ساده است. بروز رسانی برروی پروتکل ها در دقیقه انجام می شود. و معمولا تنها به روز رسانی برای پروتکل PCoIP و یا به روز رسانی BIOS گاه به گاه برای بهبود پشتیبانی محیطی بکار گرفته    می شود. که این امر نگهداری و تعمیرات را در این دستگاه ها ساده کرده است. می توان عملیات بروز رسانی را درخارج از زمان استفاده کاربر از دستگاه نیز انجام دارد بدون اینکه کاربر تغییری را احساس کند.

PCoIP ترافیک ویدیو استثنایی را ارائه می دهد که به طور خاص برای پردازنده PCoIP طراحی شده است ، از نمونه دستگاه های این پروتکل دستگاه AtrutW100 را می توان نام برد.

  • قابلیت کار: در این مرحله شناسایی نیازهای مورد استفاده کاربر نهایی بسیار مهم است. در Thin Client مدیران IT به سادگی می توانند با کشیدن و رها کردن برنامه ها دسترسی به برنامه های کاربردی مانند برنامه مایکروسافت آفیس و … را مقدور سازند. همچنین کاربر می تواند از برنامه هایی مانند مرورگر، برنامه های ایمیل، PDF  و …در Thin Client بصورت مستقل استفاده نماید.
  • Zero Client  کاربر تنها میتواند از برنامه های دسکتاپ مجازی استفاده کند که درآن برنامه های گرافیکی بالا مانند 3D MAX و ویدئو کنفرانس نیز در صورت امکانات سخت افزاری سرور پشتیبانی می شوند .

در پایان می توان گفت :
Thin Client: دارای پشتیبانی بهتر محیطی ، پشتیبانی بهتر بی سیم و در حالت ایده آل برای محیط های چند پروتکل مناسب است.
Zero Client: دارای عملکرد ویدیو استثنایی ، به روز رسانی کمتر ، در حالت ایده آل برای محیط های CAD هم مناسب است.

جمع بندی

یک مقایسه کلی که می توان از نتیجه مباحث بالا گرفت این است که تین کلاینت برای محیط هایی که از چندین پروتکل استفاده می کند مناسب است و دارای پشتیبانی بهتر در محیط کاری است.

در زیروکلاینت یوزر فقط از برنامه های روی دسکتاپ می تواند استفاده کند. .ولی خب نرم افزارهای گرافیک بالا را هم پشتیبانی می کند.

همچنین می توان گفت زیرو کلاینت مناسب برای افرادی است که برای کار با نرم افزارهای گرافیکی نیاز به گرافیک یا دقت بالا دارند. زیروکلاینت به آپدیت کمتری احتیاج دارد و برای مکان های CAD بسیار مناسب و ایده آل است.

شما می توانید محصولات باکیفیت و متنوعی از زیروکلاینت ها و تین کلاینت ها را از سایت بهین تکنولوژی سفارش داده و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.