تاثیر افت بازار رمز ارز ها بر عرضه جهانی کارت گرافیک و GPU چیست؟

تاثیر افت بازار رمز ارز ها بر عرضه جهانی کارت گرافیک و GPU چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با کاهش یافتن ارزش رمز ارزها در حال حاضر به نظر می آید که به تدریج شاهد کاهش نسبی قیمت کارت گرافیک، سخت‌افزار مهمی که خیلی وقت است چند برابر قیمت رسمی در بازار به فروش می‌رسد در بازار می‌باشیم.

در یکی، دوسال اخیر گیمرها سخت‌ترین سال‌ها را گذرانده‌اند. چراکه فقر جهانی تراشه موجب شده تولید سخت‌افزارهای مهمی مانند کارت گرافیک و کنسول‌های بازی کم شوند. همینطور شیوع کرونا و قرنطینه افراد  نیز  باعث افزایش تقاضا برای  سخت‌افزارهای سرگرمی شده است. از طرف دیگر رشد چشمگیر این ابزار موجب شد که کاربرد ارزش ارزهای دیجیتال زیاد شود و موجب شده تا ماینرها به بازار کارت گرافیک هجوم آوردند. در نهایت تاثیر افت بازار رمز ارزها بر عرضه جهانی کارت گرافیک و GPU باعث شده است که کارت‌های گرافیک حداقل ۲ برابر قیمت رسمی فروخته شوند.

تاثیر افت بازار رمز ارزها بر عرضه جهانی پردازنده ها کامپیوتر

درسالهای گذشته به دلیل خالی بودن عرصه ماینینگ، استخراج بیت کوین رواج بسیار کمتری داشته است. در حقیقت پروسه محاسبات ریاضی یا همان حدس زدن این عددهای خاص به انرژی کمی احتیاج دارد. به همین دلیل در آن زمان ها از پردازنده‌هایی مثل CPUهای معمولی به منظور استخراج این رمزارزها استفاده شده است.

تاثیر افت بازار رمز ارزها بر عرضه جهانی کارت گرافیک‌های گیمینگ

کم کم با اشباع شدن بازار و همینطور شکل گرفتن رقابت شدید به جهت استخراج کوین‌های زیادتر، ماینرها به استفاده از پردازنده‌های قدرتمند تری چون GPUها روی آوردند. پردازندهای گرافیکی و در مرکز آنها، کارت گرافیک‌های گیمینگ توان محاسباتی بالاتر و بهتری (تا سی برابر) نسبت به CPUها دارند. بنابراین تقاضا برای این محصولات افزایش پیدا کرده و بازارش رشد بیشتری پیدا کرده است.

با افزایش قیمت بیت کوین به خاطر عوامل مختلف، تعداد اشخاص تازه وارد در زمینه ماینینگ نیز زیادتر شد. در نتیجه هر روز تعداد افراد بیشتری خواهان تهیه پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند شدند. از سوی دیگر شرکت‌های مادر تولید کننده توانایی رقابت در  بازار را نداشتند و نمی‌توانستند تقاضای بیشتری را قبول کنند. به همین دلیل خرید و فروش کارت گرافیک‌های قدرتمند وارد بازار سیاه گشت. کم کم و با زیاد شدن این تقاضا، قیمت جهانی کارت گرافیک هم زیاد شد. به گونه ای که  اخیرا ارزش رمزارزها و در راس آن‌ها بیت کوین موجب شده است که یکی از عوامل اصلی مشخص کردن قیمت کارت گرافیک‌ها تبدیل شوند. البته در سالهای گذشته پردازنده‌هایی با تراشه قدرتمندتر مثل FPGA یا ASIC  که با محوریت ماینینگ درست شده اند هم به بازار وارد شدند، ولی به خاطر اینکه دارای قیمت بالا و محدودیت عرضه هستند همچنان نمی‌توانند با کرات گرافیک‌ها رقابت نمایند و موجب جلوگیری از افزایش قیمت شوند.

درباره کارت گرافیک ماینینگ انویدیا بیشتر بدانید 👇

تولید کارت گرافیک ماینینگ انویدیا CMP 170HX برای اتریوم

تاثیر افت بازار رمز ارزها بر قیمت کارت گرافیک

قیمت کارت گرافیک رو به کاهش است. در چندسال اخیر، برخی وب سایت ها تحقیقاتی بروی  قیمت کارت گرافیک در بازار آمریکا و آلمان انجام داده اند. بنابراین منبع قیمت‌ها وب‌سایت‌های رسمی، فروشگاه‌های محلی و وب‌سایت Ebay می‌باشد. هر دو تحقیق نشان داده است که قیمت کارت گرافیک آکبند انویدیا و AMD نسبتا برای تمام مدل‌ها موجب کاهش یافتن آنها شده است.

کمی قبل، قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 تقریبا چیزی حدود ۱۷۷۳ دلار بوده است که ۲.۵ برابر بیشتر از قیمت رسمی و واقعی آن است و معمولاً همراه با بالا رفتن قیمتی که  در مدل‌های دیگر وجود دارد می‌باشد. با این حال، در ماه‌های اخیر قیمت‌ها چیزی حدود ۱۱ درصد کم شده است و RTX 3080 را می‌توان با قیمت متوسط تقریبا۱۶۰۰ دلار خریداری نمود.

بیشتر کارت‌های گرافیک RTX 3000 و Radeon RX 6000 با کم شدن قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصد روبه‌رو شده‌اند. البته کارت RX 6900X جدای از این روند بوده است و قیمت این مدل نیز زیادتر شده است.

دلایل افت بازار رمز ارزها بر عرضه جهانی کارت گرافیک و GPU

یکی از دلایلی که می‌تواند موجب افت چشمگیری در قیمت ارزهای دیجیتال مخصوصا اتریوم باشد این است که اخیرا محبوبیت این رمزارز ها کاهش یافته است و چیزی حدود بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده اند. البته با حفظ سختی بالای شبکه، صرف استخراج با کارت گرافیک هم این میزان کاهش یافته است. به همین خاطر خرید کارت گرافیک و ماین دیگر مثل قبل به صرفه نمی‌باشد.

همچنین انتظار می‌رود که این افت قیمت بر روی بازار کارت گرافیک در آینده تأثیر بیشتری بگذارد و احتمالا بیشتر نمایان شود.

تحقیقات، نشان می‌دهد که کاهش قیمت کارت گرافیک فقط در بازار دست دوم نمی‌باشد بلکه فروشنده‌های رسمی آلمانی نیز قیمت‌ها را کم کرده‌اند:

دو فاکتور مهم و اصلی که قیمت ها را افزایش می دهد، عرضه و تقاضا می‌باشد. بنابراین همه‌ گیری جهانی ۲۰۲۰ بسیار به تولید کنندگان تراشه، مخصوصا در چین که تعداد بیش‌تری از آنها در آن فعالیت دارند، ضربه وارد کرده اند. با گسترش و شیوع ویروس کرونا، بنادر و خطوط کشتیرانی در تمام دنیا ، به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا مسدود گشته است.

با گسترش کامل همه‌ گیری، دولت‌ ها برنامه قرنطینه‌ را اجرا نمودند و موجب شدند که کسب‌ و کار ها به اجبار تعطیل شوند به همین خاطر افراد زیادی در خانه مشغول به کار شدند. با گذشت چند سال افراد زیادی متوجه شدند که استخراج رمزارزها مخصوصا بیت کوین و اتریوم بسیار سودآور است.

این سودآوری موجب شده که قیمت ها از حدود ۶۰۰۰ دلار در مارس ۲۰۲۰ به بیش از ۵۵۰۰۰ دلار فقط یک سال بعد افزایش پیدا کند. این افزایش چیزی حدود ده برابر بیشتر شده است که موجب تقویت بیشتر ارز های دیجیتال شده‌ است. اما متاسفانه برای پردازش به GPU ها متکی هستند.

کمبود عرضه موجب زیاد شدن قیمت کارت گرافیک می باشد. زیاد شدن تقاضا نیز به افزایش آن کمک می‌کند و باعث می شود که قفسه ها خالی شوند، و در نتیجه باعث افزایش قیمت فروشنده ها و قیمت های بیشتر آنلاین شده است.

با افزایش قیمت خود یعنی ۶۰۰۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین به ۳۶۰۰۰ دلار رسید. این موضوع موجب شده است که ماینر ها خیلی روی سیستم سرمایه گذاری نکنند، یا افرادی که هزینه های الکتریکی بالاتری دارند، دیگر در آن مشارکت نکنند. در هر صورت، اگر ارزش ارز دیجیتالی که استخراج می شود به زیر آستانه ای مشخص برسد، مبلغ دلاری که دریافت می شود نمی تواند هزینه عملیاتی خریداران را تامین کند.

تاثیر افت بازار رمز ارزها بر کاهش قیمت GPU

سوال این است که آیا GPUها بعد از افت شدید رمزارزها ارزانتر می‌شوند؟ به خاطر تقاضای کمتر برای ماینر ها، قیمت GPU کاهش یافته است. بعضی از فروشگاه ها کاهش پنج تا ده درصدی را اعلام کرده‌اند. حتی می توانید چندین GPU به کارگرفته شده را به صورت آنلاین با قیمت های بسیار مناسبی تهیه کنید، با این حال هنوز قیمت ها در خرده فروشی ها بیشتر می‌باشد.

اگرچه هنوز هم قیمت ها بالا می باشد، ولی در حال حاضر می‌بایست بتوانید کارت های جدید را به صورت آنلاین تهیه کنید و از  فروشگاه های فیزیکی خریداری نمایید.

بازگشایی آهسته اقتصاد جهانی به تولید کنندگان تراشه ها اجازه می‌دهد که تولید خود را زیادتر کنند. شکی نیست که این موضوع بر در دسترس بودن کارت تأثیر می‌گذارد، ولی مطمئنا سقوط کریپتو  به این روند در طول مسیر کمک خواهد کرد.

سقوط کریپتو، موجب شده است که محدودیت‌ های جهانی و افزایش تولید سازنده به آسانی مشکل کارت گرافیک را کاهش دهد. بنابراین اگر هیچ اتفاق بین‌ المللی دیگری به وجود نیاید، می‌ توانیم منتظر باشیم که عرضه کارت گرافیک بلاخره عادی شود و به حد تعادل خود برسد.

اگر ما یک GPU داشته باشیم، خوش شانس هستیم به خاطر اینکه برای دریافت آن احتیاجی به صبر نیست، البته اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشیم. ولی اگر احتیاج شما فوری نیست، می توانید کمی بیشتر صبر کنید تا قیمت ها به حد معقول و طبیعی خود برسند و کاهش پیدا کنند.

جمع بندی

اخیرا دنیای امروز دنیایی بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و با داشتن تکنولوژی‌های نو زندگی نیز متفاوت تر است. ارزهای دیجیتال یا رمزارزها می‌تواند یکی از این تفاوت‌ها و آن دسته از تکنولوژی‌های نویی باشد که کم کم و در یک پروسه طولانی در حال به وجود آوردن تغییراتی اساسی در سیستم‌های مالی و بانکداری جهانی به منظور تسهیل استفاده جهانی آن می باشد.

یقیناً ایجاد هر تغییر بزرگی با هزینه‌هایی نیز همراه می‌باشد.  بنابراین هزینه این تحول جهانی  با زیاد شدن قیمت سخت افزار، مخصوصا پردازنده‌ها همراه است. ولی این که تغییرات این تحولات بر زندگی آینده ما به چه صورت است، سوالی است که فقط  گذشت زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.