با فناوری Turbo Boost آشنا شوید

با فناوری Turbo Boost آشنا شوید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اینتل این فناوری را نخستین بار با عرضه پردازنده‌های خانواده Nehalem و در ابتدا با Core i7ها معرفی کرد. بعدها و با عرضه پردازنده‌های Core i5، این فناوری به تعداد بیشتری از پردازنده‌های اینتل راه یافت. هم‌اکنون تمام پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ اینتل که تحت نام‌های Core i7 و Core i5 تولید می‌شوند، به فناوری Turbo Boost مجهز هستند. این فناوری در شرایط عملیاتی خاص، پردازنده را به طور خودکار اورکلاک می‌کند که منجر به افزایش کارآیی آن می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با نحوه عملکرد این فناوری و تاثیر آن روی پردازنده‌های مختلف اینتل، آشنا کنیم.

  

  

چرا Turbo Boost؟

  

تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر در یک پردازنده، قدرت پردازشی آن را بالا می‌برد. متاسفانه طراحی تمام نرم‌افزارها و بازی‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانند از تمام هسته‌های پردازشی پردازنده‌های چند هسته‌ای بهره ببرند. تا زمانی‌ که نرم‌افزار مورد استفاده Multi Thread نباشد و پردازش خود را به صورت بسته‌های پردازشی مجزا و موازی به پردازنده ارسال نکند، تنها یک هسته پردازنده برای انجام عملیات‌های پردازشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  

اینتل برای رفع این مشکل حداقل تا زمانی‌که نرم‌افزارها به خوبی برای کار با چندهسته‌ای‌ها بهینه‌سازی شوند، چاره‌اندیشی کرده و افزایش فرکانس عملیاتی را به عنوان راه‌حل افزایش کارایی این گونه نرم‌افزارها انتخاب کرده است. این راه‌ حل همان فناوری Turbo Boost است که فرکانس عملیاتی هسته‌های فعال پردازنده را به‌طور خودکار در فواصل ??? مگاهرتزی اورکلاک می‌کند. این فواصل معمولا با نام bin یا بسته سرعت خوانده می‌شوند.

  

Turbo Boost با افزایش فرکانس عملیاتی ، عملکرد پردازنده را در انجام پردازش‌های تک‌بسته‌ای یا Single Thread افزایش می‌دهد. همان طور که در ادامه خواهید دید، این فرکانس زمانی‌که تنها یکی از هسته‌های پردازنده فعال است، بیشترین مقدار خود را خواهد داشت ولی حتی اگر تمام هسته‌های پردازنده نیز فعال باشند، یک افزایش فرکانس حداقل ???مگاهرتزی را ممکن است تجربه کنید. بنابراین Turbo Boost را نمی‌توان تنها برای افزایش سرعت پردازنده در پردازش‌های Single Thread دانست، بلکه بیشتر شبیه به یک قابلیت اورکلاک اتوماتیک است که بسته به شرایط پردازشی، فرکانس پردازنده را تا مقادیر مختلفی افزایش می‌دهد.

  

نحوه عملکرد Turbo Boost

  

میزان افزایش فرکانس توسط این فناوری توسط الگوریتمی کنترل می‌شود که فاکتورهای زیر را در نظر می‌گیرد:

  

– مدل پردازنده: پردازنده‌های مختلف اینتل، محدوده متفاوتی برای این اورکلاک دارند.

  

– تعداد هسته‌های فعال: همان طور که در جدول هم می‌بینید، میزان اورکلاک هسته‌های فعال، به تعداد هسته‌های فعال بستگی دارد.

  

– محدوده توان قابل دسترسی: میزان توانی که پردازنده مجاز است از مادربورد دریافت کند، روی میزان اورکلاک تاثیر می‌گذارد.

  

– توان و شدت جریانی تخمین زده شده برای پردازنده

  

– دمای پردازنده

  

وقتی که فناوری Turbo Boost فعال می‌شود، پردازنده به طور پیوسته شدت جریان، توان مصرفی و دمای خود را بررسی می‌کند. چنانچه مقدار این کمیت‌ها از محدوده از پیش تعیین شده برای پردازنده بیشتر نباشد، پردازنده به طور خودکار فرکانس هسته‌های عملیاتی فعال را در بسته‌های ??? مگاهرتزی افزایش می‌دهد تا زمانی‌که به حد بالای فرکانس تعیین شده برای مدل پردازنده برسد.

  

این حد فرکانس بسته به مدل پردازنده و تعداد هسته‌های پردازشی فعال، متفاوت است. حداکثر فرکانس توربو برای پردازنده‌های مختلف اینتل در شرایط عملیاتی مختلف در جدول آورده شده است.

  

باید توجه داشته باشید که این فناوری برخلاف اورکلاک دستی، همیشه فعال نیست، بلکه تنها زمانی فعال می‌شود که سیستم‌ عامل بالاترین حالت کارایی را از پردازنده بخواهد. این حالت اصطلاحا P0 State نامیده می‌شود. زمانی‌که یک نرم‌افزار که پردازش سنگین روی سی‌پی‌یو قرار می‌دهد، در حال اجرا باشد، این حالت رخ می‌دهد. هنگامی‌که شدت جریان، توان مصرفی و دمای پردازنده از حد مجاز بالاتر برود، فرکانس به میزان یک بسته ???مگاهرتزی کاهش می‌یابد و فاکتورهای فوق مجددا بررسی می‌شوند و در صورت نیاز فرکانس مجددا کاهش می‌یابد تا فاکتورهای فوق در محدوده مجاز قرار گیرند. زمانی‌که پردازنده در حالت آماده به کار قرار گیرد نیز این کاهش فرکانس رخ می‌دهد.

  

چگونه Turbo Boost را فعال کنیم؟

  

Turbo Boost به طور خودکار روی تمامی پردازنده‌های Core i5 و Core i7 فعال است. این فناوری به صورت لحظه‌ای به شیوه‌ای که در بالا توضیح داده شد، فرکانس پردازنده را اورکلاک می‌کند. بنابراین برای استفاده از این فناوری نیاز به هیچ تنظیم خاصی نیست.

  

اما در برخی موارد لازم می‌شود که این فناوری را غیرفعال کنید. در این صورت کافی است به داخل محیط BIOS بروید و این کار را از آنجا انجام دهید. با مراجعه به راهنمای مادربورد خود، به راحتی گزینه مربوط به غیرفعال کردن این فناوری را پیدا خواهید کرد.

  

اما چه موقع لازم می‌شود که Turbo Boost را غیرفعال کنید. ما به اورکلاکرها توصیه می‌کنیم که این فناوری را روی پردازنده‌های Core i5/i7 اورکلاک شده خود، غیرفعال کنند. زمانی‌که پردازنده خود را تا مقادیر بالایی اورکلاک کرده‌اید، حتی یک افزایش فرکانس ???مگاهرتزی در آن ممکن است باعث ناپایداری پردازنده شود. به علاوه اگر قصد دارید کارایی فرکانس به فرکانس پردازنده را با مدل‌های دیگر مقایسه کنید، فعال بودن Turbo Boost باعث تغییر خودکار فرکانس و از بین رفتن شرایط برابر برای ارزیابی می‌شود. برای سایر کاربران، فعال بودن Turbo Boost کاملا بی‌ضرر بوده و همیشه توصیه می‌شود.

  

torbo boust list

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.