آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تغییر DNS در ویندوز 11 به دلایل مختلفی از جمله تجربه وب گردی سریع تر با یک سرویس DNS رایگان، بهبود حریم خصوصی و دریافت امکانات بیشتر نسبت به آنچه ارائه دهنده سرویس اینترنت در اختیار شما قرار می دهد، توسط کاربران صورت می پذیرد. با فراگیر شدن سیستم عامل جدید مایکروسافت و تغییراتی که در بخش های مختلف آن از جمله تنظیمات کلی انجام شده، دسترسی به برخی تنظیمات از مسیرهای متفاوتی نسبت به ویندوز 10 امکان پذیر است.

در این مطلب به آموزش تغییر DNS در ویندوز 11 به صورت تصویری می پردازیم تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به این کار مهم و حیاتی اقدام کنید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

1- در مرحله اول با استفاده از کلید های ترکیبی Windows+I یا راست کلیک روی آیکن استارت و انتخاب Setting وارد بخش تنظیمات شوید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

2- سپس در منوی تنظیمات به بخش Network & Internet بروید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

3- در بخش شبکه، روی اتصال اینترنت مورد نظر خود که قصد تغییر DNS در ویندوز 11 را دارید، کلیک کنید.

4- در تنظیمات اتصال اینترنت مورد نظر خود، به بخش Hardware Properties بروید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

5- در صفحه جدیدی که پیش روی شما باز می شود، به بخش DNS Server Assignment رفته و سپس روی Edit به منظور تغییر DNS در ویندوز 11 کلیک کنید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

6- اکنون پنجره ای جدید برای شما باز می شود که در این بخش با قرار دادن نوع تنظیمات روی Manual می توانید DNS را در هر دو حالت IPv4 و IPv6 به صورت مجزا تغییر دهید. هر دو پارامتر Preferred DNS Encryption و Alternate DNS Encryption را روی حالت Encrypted Only (DNS over HTTPS) قرار دهید. در صورت نیاز به اتصال IPv6 این مراحل را برای آن نیز انجام دهید.

آموزش تغییر DNS در ویندوز 11

7- در صورتی که از امن بودن و فعال بودن حالت رمزنگاری اتصال DNS خود اطمینان ندارید، این بخش را در حالت Unencrypted Only قرار داده و تنظیمات را Save کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که در به روز رسانی نوامبر 2021 برای سیستم عامل Windows 11، برخی از تنظیمات DNS بر پایه HTTPS از کار افتاده و فقط تعداد محدودی از آنها قادر به فعالیت هستند.

8- در نهایت با بررسی تنظیمات اتصال اینترنت خود می توانید از تغییر DNS در ویندوز 11 مطمئن شوید.

در صورتی که پس از تغییر DNS با مشکل در اتصال به اینترنت و شبکه مواجه شدید، آی پی وارد شده را به درستی بررسی کنید. همانطور که در بخش 7 اشاره کردیم، برخی از آی پی ها در سیستم عامل جدید مایکروسافت از دسترس خارج شده اند و به همین دلیل ممکن است چند آی پی مختلف را به منظور کارکرد صحیح مورد بررسی قرار دهید. اگر با ورود آدرس صحیح نیز اتصال اینترنت شما دچار مشکل شده، تنظیمات IPv6 را غیر فعال کنید. در شرایطی که کارت شبکه شما از اتصال IPv6 پشتیبانی نکند و شما در این بخش، آدرس DNS وارد کنید، اتصال اینترنت شما دچار مشکل می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.