۳ نمونه از کاربرد ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیا در جهان امروز‎

۳ نمونه از کاربرد ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیا در جهان امروز‎
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در مقالات قبلی به موضوعات مختلفی در مورد هوش مصنوعی و اینترنت اشیا پرداختیم مثل اینترنت اشیاء چطور به رشد کسب و کار شما کمک می کند؟  ، هوش مصنوعی چگونه به تولید انواع مینی کامپیوتر کمک می کند؟ و … حال در این نقاله به 3 نمونه از کاربرد این تکنولوژی نوظهور میپردازیم ، کاربردهایی که روز به روز پیشرفته تر شده و جمعیت بیشتری از این فناوری ها استفاده میکنند.

هوش مصنوعی علیرغم اینکه اصطلاح مبهمی می باشد، یک ضرورت نهایی برای مشاغل و کسب و کارهای صنعتی به ویژه برای مواردی که دارای اینترنت اشیاء هستند به شمار می رود. یادگیری ماشینی و کامپیوتری در حال حاضر در بسیاری از صنایع جایگاه خوبی پیدا کرده و علم داده ها مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است.

هوش مصنوعی نقش فزاینده ای در اپلیکیشن ها و گسترش اینترنت اشیاء دارد. در طی این دو سال اخیر نیز هم سرمایه گذاری ها و هم خرید در استارتاپ‌هایی که هوش مصنوعی را با اینترنت اشیاء ادغام می کنند افزایش یافته اند. هدف از این مقاله توضیح سه نمونه از کاربردهای واقعی ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است که امروزه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند و نیز نشان دادن روندهای مهم و موارد استفاده در آینده برای تکنسین هایی که می خواهند اطلاعاتی در مورد عملکرد هوش مصنوعی به دست آورند.

ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء

نمونه هایی از ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء که در زیر شرح داده خواهند شد، همه امروزه مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان نمونه های نمایشی یک مسیر گسترده تر از برنامه ها انتخاب شده اند:

  1. جارو برقی های خودکار، مانند دستگاه iRobot Roomba

iRobot استاندارد خود را با اولین جاروی برقی خودکار که از نظر تجاری کاملا موفق بود در سال 2002 تعیین نمود. این شرکت با تأسیس رباتیک MIT یک تکنولوژی را گسترش داده است که با کمک ربات های جارو برقی یا جاروهای خودکار می توان چیدمان خانه را به خاطر سپرد و با سطوح مختلف اتاق سازگار شد. با این جاروها که دارای کارآمدترین الگوی حرکتی هستند می توان خانه را تمیز کرد.

اگر چه برنامه های هوش مصنوعی در Roomba به اندازه پیشرفت های گسترش هوش مصنوعی مصرف کننده مانند شناسایی چهره فیس بوک یا Siri اپل مشهور نیستند اما با این وجود، این یک امتیاز در این صنعت به شمار رفته و نمونه بارزی از هوش مصنوعی “تجسم یافته” در ربات است.

  1. راه حل های ترموستات هوشمند مانند Nest Labs

گرچه “خانه هوشمند”برای اکثر ما انقلابی در زندگی به پا نکرده است اما برخی از شرکت ها مشتاقانه قصد تغییر آن را دارند و بهترین مثال در این خصوص Nest است. همانطور که تلفن های هوشمند برای ارتقا روش های ارتباطی به وجود آمده اند، وسایل پیشرفته در منازل نیز برای راحت تر نمودن زندگی انسان ها ساخته شده اند. نمونه های بسیار زیادی از این نوع فناوری ها در یک ساختمان هوشمند وجود دارند که می توان از ترموستات هوشمند Nest نام برد. آزمایشگاه های Nest با تمرکز بر کارایی، راحتی و امنیت، محصولاتی را برای منازل تولید می کنند.

جدای از ظاهر زیبایی ترموستات Nest، تکنولوژی های زیادی در این محفظه بسیار کوچک وجود دارد. این وسیله با کاربرد هوش مصنوعی و اتصال به یک برنامه اندرویدی این امکان را به شما می دهد تا از راه دور دمای خانه را کنترل کنید. البته ترموستات هایی که به گوشی های هوشمند متصل می شوند، محصول جدیدی نیستند اما شرکت Nest در تلاش است که کاربری این ابزار هر روز آسان تر شود. برای مثال، گذشته از سیستم عددی ترموستات که برای کاربران آشنا است، رنگ صفحه و رابط کاربری انیمیشنی، می تواند یک تجربه کاملا جدید برای آنها باشد.

از نظر کاربرد هوش مصنوعی، دستگاه Nest تنظیمات دمایی منظم کاربران خود را یاد گرفته و همچنین با کم کردن مصرف انرژی، با برنامه کاری کاربران خود سازگار می شود. به دلیل مزایای عملی بی نظیر این ترموستات که می توان به راحتی در منزل و کاهش جدی مصرف بالقوه انرژی اشاره نمود می توان گفت بازاریابی موثر آن، بزرگترین عامل موفقیت در فروش آن است که تخمین زده می شود که ماهانه فروش بسیار بالایی داشته باشد.

  1. وسایل نقلیه خودران، مانند وسایل نقلیه تسلا

یکی از عرصه هایی که با استفاده از هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در حال توسعه است، صنعت تولید خودروهای هوشمند یا همان وسایل نقلیه خودران است. خودروهای هوشمند مانند وسایل نقلیه تسلا، با حذف دخالت در رانندگی، خود هدایت خودرو را بر عهده دارند. در وسایل نقلیه خودران، تلاش بر این است که کلیه دخالت های انسانی از آن حذف شده و سرعت خودرو بدون راننده افزایش یا کاهش یابد و در مواقع لزوم، آن متوقف شود.

تأثیر هوش مصنوعی بر این خودروهای هوشمند کاملا مشهود است. هوش مصنوعی در این خودروها باید به طور کامل و در هر لحظه محیط اطراف خود را درک کند.  سپس باید با استفاده از موقعیت جغرافیایی و مسیری که مشخص شده است شروع به حرکت نماید. هوش مصنوعی در تمام طول مسیر، وظیفه کنترل خودرو را بر عهده دارد. مثلا اگر خودرویی جلوی اتومبیل خودران تسلا وجود داشته باشد، هوش مصنوعی می تواند سرعت خودرو را پردازش کرده و فاصله با خودروی جلویی را حفظ نماید و یا در صورت لزوم بهترین واکنش را نشان دهد.

عملکرد هوش مصنوعی در این خودروها، مانند مغز خودرو عمل می کند. در واقع هوش مصنوعی باید بتواند تمامی اقدامات یک راننده واقعی را انجام دهد.

سخن پایانی

به زودی ممکن پیدا کردن یک دستگاه اینترنت اشیاء که از هوش مصنوعی خاصی استفاده نمی کند، نادر باشد. شرکت بین المللی Data Corp پیش بینی کرده است که تا سال 2019، هوش مصنوعی با تمام توان از اینترنت اشیاء پشتیبانی خواهد نمود و بدون هوش مصنوعی، داده ها دارای ارزش محدودی خواهند بود. پس در آینده اگر شرکت شما برنامه هایی را برای پیاده سازی راه حل های مبتنی بر اینترنت اشیاء داشته باشد، احتمالا این برنامه ها باید شامل هوش مصنوعی نیز باشند.

ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء به کسب و کارها کمک می کند تا مجموعه ای از وظایف به صورت هوشمندانه انجام شود. در واقع ترکیب این دو با هم به این معنا است که دستگاه های اینترنت اشیاء می توانند داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و بدون دخالت انسان در مورد آنها تصمیم گیری نمایند. در نهایت به دنبال پردازش و تجزیه و تحلیل سریع داده ها، مستقیما محصولات جدیدی تولید شده و یا محصولات و خدمات موجود ارتقا می یابند.


خرید مینی کامپیوتر و آل این وان ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  ، خرید مینی کامپیوتر و خرید آل این وان از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 8850045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.