پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟

پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کمپانی اینتل به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پردازنده دارای سری محصولات متنوعی از جمله Celeron یا Pentium است که در این مقاله به بررسی تفاوت های این دو خانواده پرداخته و به شما اعلام می کنیم که هر کدام از آنها برای چه کاربردی مناسب هستند.

پردازنده های Celeron یا Pentium از دید بسیاری از کاربران به عنوان محصولاتی بسیار ضعیف شناخته می شوند و به طور معمول در کامپیوتر های شخصی خانگی یا لپ تاپ های دانش آموزی از آنها استفاده می شود. هر چند این موارد در سال های گذشته درست بوده، اما در حال حاضر با افزایش عملکرد و منابع سخت افزاری، نمی توان صفتی مانند ضعیف را برای آنها به کاربرد. هر چند پردازنده های خانواده سلرون به هیچ وجه در حد و اندازه خانواده Core i3 (حتی نسل های قدیمی) عمل نمی کنند، اما محصولات خانواده پنتیوم به شدت پیشرفت کرده و برای راه اندازی کامپیوتر های شخصی یا لپ تاپ های اقتصادی مناسب هستند.

پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟

تعداد هسته ها

در مقام مقایسه بین Celeron یا Pentium باید به تعداد هسته های کمتر در انواع سلرون اشاره کرد که کارکرد آنها را در امور چند وظیفگی (Multi Tasking) به شدت کاهش می دهد. با وجود آنکه بسیاری از مدل های سلرون دارای دو هسته و دو رشته پرازشی هستند، اما در نمونه های جدید شاهد به کارگیری تعداد چهار هسته و چهار رشته در مدل هایی مانند Celeron N4120 و Celeron J4125 هستیم. به طور حتم افزایش تعداد هسته و رشته های پردازشی به عملکرد بهتر در اجرای چند نرم افزار به صورت همزمان منجر می شود، اما با توجه به تعداد هسته های بیشتر و معماری بهینه تر در خانواده پنتیوم، باید برگ برنده را از آن محصولات سری Pentium اینتل دانست. پردازنده های پنتیوم نیز دارای محصولات دو هسته ای هستند، اما در بیشتر موارد ردپای چهار هسته و چهار رشته پردازشی مشاهده می شود.

پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟

فرکانس کاری

در مقایسه ای اجمالی و کوتاه از نظر فرکانس کاری میان پردازنده های Celeron یا Pentium باید به فرکانس بالاتر محصولات خانواده پنتیوم اشاره کرد که در کنار تعداد هسته های برابر یا بیشتر، قدرت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می دهند. به طور کلی پردازنده های پنتیوم به دلیل برخورداری از هسته های بیشتر و فرکانس کاری بالاتر، می توانند گزینه ای بهتر برای اجرای همزمان چند نرم افزار و حتی اجرای اپلیکیشن های تخصصی به شمار آیند. به طور کلی پردازنده های پنتیوم در مقایسه با نمونه های مشابه در خانواده سلرون دارای فرکانس کاری بیشتری هستند. یکی از ویژگی های مهم پردازنده های اینتل که در دو خانواده Celeron یا Pentium تعبیه نشده، فناوری Turbo Boost است و به این ترتیب محصولات این دو سری فقط در حالت فرکانس پایه می توانند فعالیت کنند.

پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟

حافظه کش

تمامی پرازنده های ساخت اینتل و حتی AMD از حافظه کش یا حافظه نهان بهره می برند. حافظه کش به طور کلی در سه سطح دسته بندی می شود که بسیاری از CPU های قدیمی فقط از حافظه نهان سطح اول و دوم بهره می بردند. در حال حاضر می توان گفت که بیشتر محصولات موجود در بازار از هر سه سطح (L1/L2/L3) برخوردارند. حافظه نهان سطح اول که دارای حجم بسیار کمی است، بیشترین تاثیر را روی سرعت کار این واحد دارد و سرعت کار آن از دو سطح دیگر بیشتر است. حافظه نهان سطح سوم که دارای بیشترین حجم حافظه است، بیشترین تاثیر را روی عملکرد کلی پردازنده ایفا می کند. پردازنده های Celeron یا Pentium امروزی نمی توان به صورت دقیق در خصوص بیشتر یا کمتر بودن حافظه کش نظر داد، اما به طور کلی در مقایسه میان محصولات هم سطح، پردازنده های پنتیوم از حافظه نهان بیشتری برخوردارند.

پردازنده Celeron یا Pentium اینتل : کدام یک بهتر است؟

نتیجه گیری

در صورتی که به اجرای همزمان چند نرم افزار و حتی اجرای بازی های سبک علاقه دارید، پردازنده های Pentium بهترین گزینه برای شما به شمار می روند، اما در صورتی که نیازی به اجرای همزمان چند نرم افزار و اجرای بازی نداشته و بودجه شما نیز محدود است، به طور حتم پردازنده های سری Celeron را پیشنهاد می کنیم. در حال حاضر خانواده پردازنده های Pentium Gold به عنوان قدرتمندترین سری خانواده پنتیوم در طول تاریخ شناخته می شوند و از مشخصات و قدرت سخت افزاری بسیار بالایی بهره می برند. به طور کلی در بحث مقایسه Celeron یا Pentium پیشنهاد می شود که در صورت عدم وجود محدودیت بودجه، خانواده پنتیوم را در اولویت قرار دهید تا از ویژگی های آن بهره مند شوید. در غیر این صورت پردازنده های سلرون را باید با اندکی محدودیت در عملکرد و مشخصات سخت افزاری انتخاب کنید.


خرید مینی کامپیوتر و آل این وان ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  ، خرید مینی کامپیوتر و خرید آل این وان از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 8850045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.