ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تحولی در عصر دیجیتال امروز

ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تحولی در عصر دیجیتال امروز
زمان مطالعه: 6 دقیقه

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء از مفاهیمی هستند که کاربرد گسترده ای در دنیای هوشمند امروز پیدا کرده اند. اینترنت اشیا به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اطلاق می شود که هم اکنون به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع آوری و به اشتراک می گذارند. اینترنت اشیاء باعث می شود که دنیای پیرامون ما هوشمندانه تر و واکنش پذیرتر عمل کند و جهان دیجیتال و فیزیکی با یکدیگر ادغام شوند.

تحقق آینده و پتانسیل کامل دستگاه های اینترنت اشیاء مستلزم سرمایه گذاری در فناوری های جدید از جمله هوش مصنوعی است. همگرایی یا ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء می تواند تعریف مجددی از عملکرد صنایع، مشاغل و اقتصاد ارائه دهد. با ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی دستگاه های هوشمندی خلق می شوند که می توانند رفتار هوشمند را شبیه سازی کنند و حامی تصمیم گیری ها بدون دخالت انسان باشند.

ترکیب این دو جریان قطعا برای افراد عادی و متخصصین سودمند خواهد بود. در حالی که اینترنت اشیاء با دستگاه هایی که با استفاده از اینترنت تعامل دارند، سر و کار دارد، هوش مصنوعی نیز باعث خواهد شد تا دستگاه ها از داده های موجود بیشترین بهره را برای خدمت رسانی به انسان ببرند.

ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی چه تحولی در دنیای دیجیتال بوجود خواهد آورد؟

چندین کسب و کار هستند که تا کنون هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را به عنوان بخشی از فرآیندها و محصولات خود پذیرفته اند. بررسی های اخیر Tech Trend که توسط سیستم SADA صورت گرفته است نشان می دهد اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هر دو تکنولوژی های معروفی هستند که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرارمی گیرند. در حقیقت این دو فناوری به منزله بهترین تکنولوژی هایی هستند که شرکت ها برای افزایش کارآیی و ارائه یک مزیت رقابتی روی آنها سرمایه گذاری می کنند.

ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی که به سرعت در حال پیشرفت هستند می توانند ماشین های هوشمندی را خلق کنند که رفتار هوشمندانه را شبیه سازی کرده و تصمیمات کاملا آگاهانه ای را با دخالت اندک و یا بدون دخالت بشر اتخاذ کنند. این شتاب در نوآوری می تواند به طور قابل توجهی بهره وری از این تکنولوژی های پیشرفته را افزایش دهد. پس تعجبی ندارد که بازار ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی به سرعت و به طور همزمان رو به رشد است.

ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تحولی عظیم در آینده جهان

هسته اینترنت اشیاء به طور کلی بر سنسورهای نهفته در دستگاه هایی تمرکز دارد که جریانی از داده ها را از طریق اتصال به اینترنت ارائه می دهد. تمامی خدمات مرتبط با اینترنت اشیاء ناگزیر از پنج مرحله اساسی خلق، ایجاد ارتباط، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و عمل پیروی می کنند. اما، ارزش کاربرد اینترنت اشیاء در مرحله تجزیه و تحلیل مشخص می شود. در اینجاست که هوش مصنوعی، نقش مهمی را ایفا می کند.

در حالی که اینترنت اشیاء داده ها را ارائه می دهد، هوش مصنوعی، خلاقیت لازم برای هدایت اقدامات هوشمندانه را فراهم می کند. از آنجایی که داده های ارسال شده از سنسور می تواند با هوش مصنوعی تحلیل شود، مشاغل می توانند از این فرایند برای تصمیم گیری های آگاهانه و هوشمندانه بهره بگیرند.

ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء می تواند منجر به ارائه راه حل های زیر شود:

  • مدیریت، تجزیه و تحلیل و کسب آگاهی معنادار از داده ها
  • حصول اطمینان از تجزیه و تحلیل سریع و دقیق
  • الزامات تعادل برای هوش محلی و متمرکز
  • شخصی سازی تعادل با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی داده ها
  • حفظ امنیت در برابر حملات سایبری

 

ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، تحولی در عصر دیجیتال امروز

مزایای ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء می توانند طیف وسیعی از مزایا را برای شرکت ها و مصرف کنندگان نظیر مداخله فعال، تجربه شخصی و اتوماسیون هوشمند در بر داشته باشند. در اینجا به برخی از محبوب ترین مزایای ادغام این دو فناوری اشاره خواهیم داشت:

– افزایش کارایی عملیاتی

ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء جریان های ثابت داده ها را پردازش کرده و الگوهایی را که در مقیاس های ساده فریبنده نیستند، شناسایی می کنند. علاوه بر این، یادگیری دستگاه با هوش مصنوعی می تواند شرایط عملیاتی را پیش بینی نموده و پارامترهایی را اصلاح کند که از نتایج ایده آل اطمینان حاصل می نمایند. با ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی مشخص خواهد شد که کدام یک از فرآیندها زائد و وقت گیر هستند و با چه شیوه ای می توان به بهترین کارایی دست پیدا نمود.

به عنوان مثال گوگل، قدرت هوش مصنوعی را به اینترنت اشیا وارد می کند تا هزینه های خنک سازی مرکز داده خود را کاهش دهد.

– مدیریت ریسک بهتر

ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء همچنین به کسب و کارها کمک می کند تا طیف گسترده ای از خطرات را پیش بینی کرده و پاسخ سریع را به طور خودکار ارسال کنند. بدین ترتیب، این امر باعث می شود که خسارات مالی، ایمنی کارمندان و تهدیدهای سایبری را بهتر بتوان کنترل نمود. برای مثال، فوجیتسو با درگیر کردن هوش مصنوعی برای تحلیل داده های گرفته شده از دستگاه های متصل به لباس کارکنان، ایمنی کارگران را تضمین می نماید.

– راه اندازی محصولات و خدمات جدید و پیشرفته

NLP یا پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) این امکان را به افراد می دهد تا بهتر با دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. بدون شک، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی با کمک یکدیگر می توانند به طور مستقیم محصولات جدید را خلق کرده و خدمات فعلی را ارتقا دهند تا تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها سریع تر صورت گیرد.

مثلا، رولز رویس قصد دارد تا از فناوری های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در پیاده سازی امکانات نگهداری موتور هواپیما استفاده نماید. در واقع، این روش از الگوهای نقطه ای پشتیبانی می نماید و بینش عملیاتی جدید را کشف می کند.

– افزایش مقیاس پذیری اینترنت اشیاء

دستگاه های اینترنت اشیاء شامل طیف وسیعی از دستگاه های همراه و رایانه های پیشرفته از مانیتور و مینی پی سی گرفته تا سنسورهای سطح پایین می شوند. با این حال، رایج ترین اکوسیستم اینترنت اشیاء شامل سنسورهای سطح پایین می شوند که سیلی از داده ها را ارائه می دهند.

اکوسیستم اینترنت اشیاء مجهز به هوش مصنوعی داده ها را قبل از انتقال یک دستگاه به سایر دستگاه ها تحلیل و خلاصه می کند. به همین ترتیب، حجم زیادی از داده ها را به یک سطح مفید کاهش داده و امکان اتصال به طیف وسیعی از دستگاه های اینترنت اشیاء را فراهم می آورد. این عمل مقیاس پذیری نام دارد.

– از بین رفتن هزینه های از کارافتادگی

در برخی از بخش ها، مانند نفت و گاز و نیز تولیدات صنعتی، خرابی تجهیزات می تواند به هزینه های زیادی را به پروژه تحمیل کند. تعمیر و نگهداری پیش بینی شده با ادغام اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می آورد تا خرابی تجهیزات را از قبل پیش بینی کنید و بتوانید برای نگهداری منظم آن برنامه ریزی نمایید.

به عنوان مثال، Deloitte، با ترکیب این دو فناوری شاهد نتایج زیر بوده است:

  • بیست تا پنجاه درصد کاهش در زمانی که صرف تعمیر و نگهداری میشده است؛
  • ده تا بیست درصد افزایش در دسترس پذیری و زمان استفاده از تجهیزات.

نمونه هایی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در عمل

در اینجا قصد داریم نگاهی دقیق به مشاغلی بیندازیم که با این دو فناوری به تجربه کاربری بهتری دست یافته اند و مدل های جدید تجاری را با اینترنت اشیاء مجهز به هوش مصنوعی طراحی کرده اند.

کاربرد ربات ها در ساخت و ساز

ساخت و ساز یکی از صنایعی است که قبلا از تکنولوژی های جدیدی مثل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، تشخیص چهره، ربات ها و … بهره برده است. ربات های شاغل در کارخانه ها که با پشتیبانی از سنسورهای نهادینه شده، انتقال داده ها را تسهیل می کنند، هوشمندتر می شوند.

علاوه بر این، با در اختیار قرار دادن الگوریتم های هوش مصنوعی به ربات ها، آنها می توانند از داده های جدیدتری بیاموزند. این روش، نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود بلکه باعث می شود که روند تولید با گذشت زمان بهتر شود.

اتومبیل های خودران

اتومبیل های خودران تسلا بهترین مثال از همکاری مشترک اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی است. با قدرت هوش مصنوعی، این نوع خودروها، رفتار عابران پیاده را در شرایط مختلف پیش بینی می کنند. همچنین، آنها می توانند با هر سفر، شرایط جاده، سرعت مطلوب و وضعیت آب و هوا را هوشمندانه تر پیش بینی نمایند.

تجزیه و تحلیل خرده فروشی

تجزیه و تحلیل خرده فروشی شامل داده های متعددی از دوربین ها و سنسورها می شود که حرکت مشتریان را مشاهده کرده و زمان رسیدن آنها به خط پرداخت را پیش بینی می نمایند. بدین ترتیب، سیستم می تواند سطح پویای کارکنان را برای کاهش زمان پرداخت و افزایش بهره وری صندوق داران را ارائه دهد.

به طور کلی، اینترنت اشیاء با ترکیب هوش مصنوعی می تواند راه را برای پیشرفت و تجربه هموار سازد. پس شما نیز می توانید برای به دست آوردن ارزش بهتر شبکه و تغییر شغل خود، هوش مصنوعی را با داده های دریافتی از دستگاه های اینترنت اشیاء ادغام کنید.


خرید مینی کامپیوتر و آل این وان ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  ، خرید مینی کامپیوتر و خرید آل این وان از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 02159142 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.