ویندوز 10 LTSC چیست و چه کاربردی دارد؟

ویندوز 10 LTSC چیست و چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کمپانی بزرگ مایکروسافت در سال 2015 و برای اولین بار از نسخه ای اختصاصی از سیستم عامل خود به نام ویندوز 10 LTSC رونمایی کرد که در ابتدای امر نام آن LTSB بود و پس از مدتی اقدام به تغییر نام این نسخه کرد. نسخه LTSC سیستم عامل ویندوز که تفاوت هایی با نسخه های پرو و هوم دارد، در بسیاری از مراکز حساس و امنیتی مورد استفاده قرار گرفته، اما با این حال در برخی از کشور ها از جمله ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تا کنون سه انتشار از Windows 10 LTSC منتشر شده که شامل بیلد 1507 در سال 2015، بیلد 1607 در سال 2016 و بیلد 1809 در سال 2019 می شود و همه آنها قابلیت دریافت به روز رسانی های اساسی و حساس ویندوز 10 را دارند.

ویندوز 10 LTSC چیست و چه کاربردی دارد؟

ویندوز 10 LTSC چیست؟

این نسخه از سیستم عامل محبوب ویندوز که در ابتدا با نام LTSB (مخفف Long-Term Servicing Branch) نامگذاری شده بود، پس از مدتی با تغییر نام مواجه شده و اکنون به نام LTSC (مخفف Long-Term Servicing Channel) شناخته می شود. برنامه ریزی مایکروسافت برای عرضه بیلد های جدید از آن به گونه ایست که باید هر دو تا سه سال در انتظار تحول عظیم و عرضه یک بیلد جدید برای آن بمانیم. مایکروسافت در نسخه های پرو، هوم و انترپرایز خود به صورت مداوم اقدام به عرضه آپدیت هایی می کند که برای بسیاری از کاربران چندان ضروری نبوده و به نوعی حکم آزمون و خطا برای ارائه امکانات قابل ارائه در آینده را دارد. از این رو مشکلات متعددی پس از نصب به روز رسانی های بزرگ مایکروسافت مشاهده شده و حتی صدماتی نیز به کامپیوتر های شخصی کاربران وارد گردیده است.

در سال های اخیر مشکلاتی مانند از دست رفتن اطلاعات موجود روی تجهیزات ذخیره سازی از جمله هارد دیسک و SSD و همچنین افت فریم شدید در سیستم های گیمینگ به کاربران تحمیل شده که میزان نارضایتی را از به روز رسانی های ویندوز 10 افزایش داده است. از این رو مایکروسافت با ارائه ویندوز 10 LTSC که مبتنی بر ارائه آپدیت های امنیتی و ضروری برای این سیستم عامل است، احتمال بروز باگ را به شدت کاهش داده است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قابلیت دریافت امکانات متنوع و جدید سیستم عامل نیز از شما دریغ می شود، با این حال بسیاری از کاربران نیازی به دریافت به روز رسانی ندارند و از این رو نسخه LTSC برای آنها بسیار مفید است.

ویندوز 10 LTSC چیست و چه کاربردی دارد؟

ویندوز 10 LTSC چه مزایایی دارد؟

در ادامه برخی از ویژگی های مثبت این نسخه را در مقایسه با نسخه های Pro/Home/Enterprise را مرور خواهیم کرد:

  1. حذف نرم افزار های پیش فرض: یکی از مهم ترین مزایای این نسخه، عدم وجود برخی از نرم افزار ها و قابلیت های جدید ویندوز 10 از جمله مرورگر Microsoft Edge، پخش موزیک Groove و نمایش تصویر Windows Photo Viewer است و همچنین سبک تر شدن هسته اصلی سیستم عامل که به کمتر شدن حجم ویندوز پس از نصب منجر می شود. به این ترتیب Windows 10 LTSC گزینه بسیار مناسبی برای کاربرانی به شمار می رود که فضای ذخیره سازی بسیار محدودی داشته و قصد استفاده از سیستم عامل ویندوز 10 را دارند. عدم وجود مرورگر Edge و پخش موزیک Groove Music به دلیل وجود نرم افزار های جایگزین که عملکرد بهتری دارند، چندان به چشم نمی آید، اما در دسترس نبودن نرم افزار نمایش تصویر Windows Photo Viewer می تواند اندکی آزار دهنده باشد. با این حال می توان با دانلود و نصب یک فایل رجیستری بسیار سبک و کم حجم، این نرم افزار را مجدد فعال کرد تا بدون نیاز به نرم افزار جانبی، تصاویر خود را مشاهده کنید. نکته عحیب در خصوص نرم افزار های ذکر شده، نصب مجدد آنها پس از به روز رسانی ویندوز 10 در نسخه های پرو، هوم و انترپرایز است و در صورتی که آنها را حذف کنید، پس از آپدیت به صورت خودکار نصب می شوند.
  2. عدم دریافت آپدیت های غیر ضروری با حجم بالا: مزیت بعدی این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، عدم دریافت به روز رسانی های پر حجم و غیر ضروری است که علاوه بر صرفه جویی در حجم بسته اینترنت، مشکلات و ریسک های احتمالی پس از نصب آنها را به طور کامل برطرف می سازد. وجود پشتیبانی 10 ساله برای ویندوز 10 LTSC مزیت بعدی آن به شمار می رود و به این صورت اگر نسخه 2019 آن را نصب کنید، تا سال 2029 قادر به دریافت به روز رسانی و پشتیبانی از سوی مایکروسافت خواهید بود. این در حالیست که نسخه های دیگر از جمله Windows 10 Pro به طور معمول دارای پشتیبانی 18 ماهه هستند.
  3. حذف مایکروسافت استور: مزیت بعدی در عدم ارائه فروشگاه مایکروسافت یا همان Microsoft Store است که این مورد نیز مشکلاتی را برای کاربران به وجود می آورد. فروشگاه مایکروسافت همواره در حال ارسال دیتا از کامپیوتر شخصی شما به سمت سرور های مایکروسافت بوده و علاوه بر مصرف بخش اندکی از حجم بسته اینترنت، حریم خصوصی شما را با مشکل مواجه می سازد. هر چند می توان این ویژگی را غیر فعال کرد، اما با این کار، مایکروسافت اجازه دریافت به روز رسانی های ضروری ویندوز 10 LTSC را به شما نمی دهد و به ناچار باید Microsoft Store را فعال کنید. کاربرانی که علاقه ای به آپدیت نرم افزار های ویندوز از جمله بسته آفیس را ندارند، می توانند روی نسخه سبک LTSC حساب باز کنند.
  4. حذف کورتانا: دستیار صوتی مایکروسافت که برای درصد بسیار زیادی از کاربران ضروری نبوده و به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گیرد، درصد قابل توجهی از سخت افزار را درگیر کرده و از جمله عوامل افزایش حجم ویندوز 10 پس از نصب به شمار می رود. در نسخه LTSC شاهد حذف این ویژگی نه چندان مفید بوده و دیگر نگران آماده باش بودن همیشگی Cortana نخواهید بود.
  5. حذف Microsoft Office 365: بسته نرم افزاری آفیس 365 که با استفاده از آن می توانید نسخه کامل مجموعه نرم افزاری آفیس را دانلود کنید، به صورت کامل از سیستم عامل حذف است. به این ترتیب کاربران می توانند به دلخواه خود نسبت به نصب هر کدام از نرم افزار های موجود در بسته آفیس اقدام کنند و باری از دوش ویندوز 10 LTSC بردارند.
  6. حذف پشتیبانی از محصولات سری Surface: محصولات خانواده سرفیس مایکروسافت که با بهره گیری از سیستم عامل ویندوز 10 ارائه می شوند، قادر به نصب ویندوز 10 LTSC نیستند و در حقیقت این نسخه نمی تواند از سخت افزار این خانواده پشتیبانی کند. البته مایکروسافت از عملکرد محصولات سری سرفیس با بهره گیری از نسخه های Home و Pro مطمئن بوده و به این شکل نیازی به نصب نسخه سبک تر نخواهید داشت.
  7. حذف بهینه سازی های ویندوز دیفندر: شاید مایکروسافت نیز به خوبی می داند که ویندوز دیفندر نمی تواند یک نرم افزار امنیتی قابل اعتماد تلقی شود و به همین دلیل دریافت بهینه سازی های مربوط به آن را در Windows 10 LTSC متوقف کرده است. در تست های امنیتی نیز می توانید امتیازات بسیار پایین ویندوز دیفندر را مشاهده کنید که در عمل هیچ کارایی ندارد. باید به این نکته اشاره کنیم که در نسخه LTSC این نرم افزار امنیتی آماده به کار بوده و فقط دریافت بهینه سازی های آن غیر فعال گردیده است. با وجود ضعف عملکرد دیفندر، اما می توان این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت را به عنوان یک ویندوز 10 پایدار و ایمن در مقابل آسیب های مختلف (آپدیت های پر از باگ و مشکلات نرم افزار های از پیش نصب شده روی سیستم عامل) دانست. با این وجود توصیه می شود که مقاله “چگونه می توانیم امنیت سیستم ویندوز 10 را افزایش دهیم” را مطالعه کنید.
  8. حذف Windows Analytics Upgrade: این افزونه جدید در سیستم عامل ویندوز 10 برای بررسی سیستم، نرم افزار ها و درایور ها به کار می رود و به طور معمول برای شرکت های بزرگ به منظور ارتقای سخت افزاری کاربرد دارد. این ویژگی که به صورت سرویس ابری ارائه شده، به ارسال و دریافت داده از سرور های مایکروسافت می پردازد و به هر حال بخشی از سخت افزار شما را درگیر می کند. در ویندوز 10 LTSC اثری از این ویژگی مشاهده نمی کنید که مزیت مهمی برای آن به شمار می رود.

ویندوز 10 LTSC چیست و چه کاربردی دارد؟

ویندوز 10 LTSC چه کاربردی دارد؟

ویندوز 10 LTSC به طور کلی برای سیستم های نظارتی و امنیتی، دستگاه های ATM و دستگاه های پزشکی از جمله MRI کاربرد دارد و حتی در سازمان های نظامی پیشرفته از جمله وزارت دفاع آمریکا نیز از آن استفاده می شود. به این ترتیب نمی توان اتهام نا امن بودن را به این نسخه زد و ردپای آن در بسیاری از مراکز حساس امنیتی، نظامی و پزشکی نیز مشاهده می شود. از سوی دیگر به دلیل فضای اشغال شده کمتر آن در مقایسه با نسخه های Home  و Pro و همچنین نیاز کمتر به سخت افزار قدرتمند، برای کاربران کامپیوتر، لپ تاپ، مینی پی سی و آل این وان های قدیمی بسیار مناسب است.

حتی گیمر ها نیز می توانند روی ویندوز 10 LTSC حساب باز کنند و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که عملکرد این نسخه برای اجرای بازی ها نیز بسیار مناسب است و اثری از کاهش فریم و افت عملکرد سخت افزاری مشاهده نمی شود. به هر حال می توان از این نسخه به عنوان یک سیستم عامل پایدار و سبک مناسب برای تمامی کامپیوتر های شخصی یاد کرد.

۴ نظر

  • سلام شبیه ویندوز 10 هستش و من همین الان نصبش کردم و سوالم اینجاست که این نسخه فقط با پلی استور خودش کار میکنه ؟ یا میشه گوگل کروم ریخت و باهاش کار کرد ؟

    • این دقیقا همون ویندوز هست اما برنامه های مایکروسافت رو نداره که باید نصب بشن

  • با سلام این نسخه از ویندوز روی این سیستم آیا روان اجرا میشود ؟؟
    Cpu Intel Celeron g1840 دو هسته ای 2.80 ghz
    Graphics card and Radeon hd 5450 1gb
    Ram 8gb
    Directx 11

    • من این ویندوز رو روی رم 4 گرافیک 1 corei5 نصب کردم ، خیلی خوبه ُ فوتوشاپ رو هم به راحتی باز میکنه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.