همه چیز در مورد پایه دیواری تلویزیون VESA

همه چیز در مورد پایه دیواری تلویزیون VESA
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به افزایش ابعاد مورد نیاز کاربران و به دلیل محدودیت در نصب انواع مانیتور و تلویزیون روی میز کار در فضای محدود خانه ها و ادارات، بسیاری از مردم به خریداری پایه دیواری تلویزیون VESA تمایل نشان می دهند. پایه های دیواری VESA دارای انواع مختلفی بوده که در این مطلب، علاوه بر تاریخچه و کاربرد آنها، با انواع پایه های دیواری برای نصب مانیتور و تلویزیون نیز آشنا خواهید شد.

همه چیز در مورد پایه دیواری تلویزیون VESA

تاریخچه پایه دیواری تلویزیون VESA

پایه دیواری مانیتور و تلویزیون در سال 1997 توسط انجمن استاندارد های الکترونیک ویدئویی (VESA) به حالت اجرایی در آمد و مهم ترین دلیل طراحی آن، افزایش ابعاد و سنگین تر شدن تلویزیون ها در اواخر دهه 90 میلادی بود. با افزایش ابعاد تلویزیون ها و مانیتور ها، کاربران به فضای بیشتری برای نصب آنها روی میز کار نیاز داشتند و در بسیاری از موارد فضای کافی برای این کار فراهم نبود. به همین دلیل انجمن استاندارد های الکترونیک ویدئویی اقدام به طراحی و تولید پایه های مخصوص برای نصب انواع صفحه نمایش روی دیوار کرد که با استقبال بسیاری از صنایع، کسب و کارهای تجاری، فرودگاه ها، فروشگاه های بزرگ، موسسات تبلیغاتی و مواردی از این قبیل مواجه شد.

انواع پایه دیواری VESA

به دلیل ساختار طراحی متنوع انواع مانیتور و تلویزیون، موسسه VESA نیز به ناچار بر تنوع محصولات خود افزود تا بتواند طیف وسیعی از کاربران را تحت پوشش قرار دهد. به مرور زمان شرکت های تولید کننده مانیتور و تلویزیون نیز به این نتیجه رسیدند تا از الگوی طراحی به نسبت مشابهی استفاده کنند تا یک استاندارد مشخص برای این منظور به وجود آید. به طور کلی دو نوع اصلی از پایه های VESA وجود دارد که شامل پایه های ثابت و متحرک می شود.

از انواع کلی ثابت و متحرک که بگذریم، استاندارد های دیگری بر اساس محل قرار گیری پیچ ها، حالت ثابت یا چرخشی پایه و وزن قابل تحمل برای انتخاب پایه مناسب وجود دارد. به شدت توصیه می شود که دفترچه راهنمای مانیتور یا تلویزیون خود را برای انتخاب پایه دیواری قابل پشتیبانی بررسی کرده و سپس اقدام به خرید همان مدل یا نمونه های مشابه بر اساس آن مشخصات کنید.

در شرایطی که شرکت تولید کننده تلویزیون یا مانیتور به معرفی پایه قابل پشتیبانی نپرداخته، یا اطلاعاتی از آن در دسترس نیست، می توان از استاندارد ظاهری و ابعاد به عنوان مهم ترین پارامتر ها برای انتخاب پایه دیواری مناسب استفاده کرد. به عنوان مثال استاندارد MIS-D به فرم ظاهری پایه و اعداد 100×100 (اعداد مقابل استاندارد ظاهری بر حسب میلی متر محاسبه می شوند) به ابعاد آن اشاره می کند.

در برخی موارد، احتمال رخ دادن تداخل میان تولیدات موجود در بازار با انواع پایه دیواری تلویزیون VESA وجود دارد، به عنوان مثال تلویزیون یا مانیتور شما از پایه MIS-D با ابعاد 100×100 یا 50×50 پشتیبانی می کند، اما فقط ابعاد 100×100 و 75×75 در بازار به فروش می رسد و نمی توانید ابعاد دقیق را خریداری کنید. شرکت های تولید کننده تلویزیون و مانیتور در سال های اخیر برای رفع این مشکل، اقدام به عرضه براکت های مخصوص کرده اند تا مشکل عدم تناسب را برطرف سازند.

به طور کلی پایه دیواری تلویزیون VESA که کاربرد چند منظوره برای نصب مانیتور را هم دارد، به دلیل افزایش تنوع در ابعاد و استاندارد ها سبب سردر گمی کاربران شده و از این رو توصیه می شود برای خریداری مدل مناسب به مطالعه دفترچه راهنمای تلویزیون و مانیتور پرداخته و در قدم بعدی از فروشنده کالای خود، مشاوره لازم را دریافت کنید. لازم به ذکر است که از پایه VESA می توان برای نصب مینی پی سی، زیرو کلاینت و تجهیزات مشابه روی پنل پشت مانیتور یا تلویزیون نیز استفاده کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.