نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس

نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در روزگاری که ساخت تصاویر جعلی به شدت باب شده و تکنیک های فراوانی برای اعمال تغییرات وجود دارد، تشخیص فتوشاپ بودن عکس بسیار دشوار است. با این وجود روش های متعددی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. با استفاده از روش هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به سادگی دستکاری شدن تصاویر را تشخیص خواهید داد.

تشخیص دستکاری شدن تصویر یا فتوشاپ بودن عکس در بسیاری از موارد بسیار آسان بوده و از طریق تغییر بیش از حد که به طور معمول توسط کاربران مبتدی و نیمه حرفه ای انجام می شود، قابل مشاهده است. به خصوص اگر کیفیت تصاویر در حد نرمال باشد، امکان بررسی دقیق نواحی مختلف آن بسیار آسان است و بسیاری از کاربران از ابزارهای پیش پا افتاده فتوشاپ از جمله Air Brushing بهره می برند که تشخیص دستکاری عکس را ساده تر می کند.

تاب خوردن عکس را بررسی کنید

بررسی خطوط مستقیم در تصاویر که در یک امتداد قرار دارند، یکی از روش های ساده در تشخیص فتوشاپ بودن عکس به شمار می رود. زمانی که به یک زاویه خاص نگاه کنید، خطوط موجود باید در یک راستا و هماهنگ با زاویه عکس برداری قرار گیرند و در غیر این صورت می توان استفاده از قابلیت wrap یا تاب خوردگی را تشخیص داد.

نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس

بررسی الگو و تکرار

شبیه سازی تصویر از طریق کپی کردن الگو یا تکرار پس زمینه روی بخش از تصویر که نیاز به ویرایش یا حذف شدن دارد، از متداول ترین روش های ویرایش به شمار می رود که توسط نرم افزار فتوشاپ به سادگی امکان پذیر است. در برخی موارد نیز با اضافه کردن یک الگو یا تکرار آن به عکس می توانید تراکم را در برخی نقاط دلخواه افزایش دهید. به عنوان مثال می توانید یک ورزشگاه را مملو از تماشاگر کرده یا یک خیابان خلوت را به یک خیابان مملو از ترافیک تبدیل کنید. تشخیص فتوشاپ بودن عکس از طریق بررسی الگو و تکرار به مهارت ویرایش کننده و همچنین مهارت بررسی کننده آن بستگی دارد. در صورتی که ویرایشگر به شکل حرفه ای کار خود را انجام دهد، احتمال تشخیص تا حدود زیادی کاهش می یابد.

نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس

بررسی سایه ها

یکی از ساده ترین روش های تشخیص فتوشاپ بودن عکس از طریق بررسی سایه ها و بازخورد نور روی سطوح مختلف است. قرار دادن سایه در تصاویر شلوغ به شدت دشوار بوده و از این رو امکان تشخیص جعلی بودن عکس بسیار بالاست. اما در تصاویری که از نمای دور ثبت شده تا تراکم اجسام در آن پایین است، قرار دادن سایه کار چندان دشواری به شمار نمی رود. بسیاری از کاربران برای تعیین جعلی بودن تصاویر از بررسی سایه ها استفاده می کنند، اما این روش به تنهایی نمی تواند همه چیز را مشخص کند و در برخی موارد باید از چند روش مختلف بهره گیرید.

بررسی مناطق تار و نویز JPEG

زمانی که یک تصویر در دفعات متعدد از چرخه اشتراک، ذخیره و بارگذاری مجدد عبور می کند، شاهد تغییرات زیادی در کیفیت و حتی رنگ بندی و کنتراست آن خواهیم بود. مهم ترین دلیل این اتفاق، الگوریتم های فشرده سازی متفاوت در شبکه های اجتماعی و ابزار های آنلاین است که بر اساس آن الگوریتم نسبت به اعمال تغییرات خودکار اقدام می کنند. در تعداد دفعات ذخیره و اشتراک تصویر شاهد به وجود آمدن لبه های در هم شکسته، نواحی تار در کل تصویر و حتی نویز خواهیم بود که تشخیص آنها چندان دشوار نیست. میزان آسیب های وارده به تصویر در فرمت JPEG بیش از پیش به چشم می آید و دلیل آن نیز الگوریتم فشرده سازی این فرمت محبوب است.

نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس

بررسی مشخصات EXIF و  داده های مکانی

در صورتی که یک تصویر توسط دوربین های عکاسی یا گوشی هوشمند به ثبت رسیده، به طور حتم از طریق مشخصات EXIF یا داده های مکانی می توان به اصالت تصویر پی برد. به طور معمول تصاویری که مورد ویرایش، ذخیره چند باره و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی واقع شود، این مشخصات از بین رفته یا دچار تغییر خواهند شد. به این ترتیب با بررسی مشخصات EXIF یا داده مکانی می توان تا حدودی به فتوشاپ بودن یک عکس در شرایط استاندارد پی برد.

بزرگ نمایی و پیکسل زنی

بزرگ نمایی تصویر و بررسی پیکسل های آن در نقاط مختلف به عنوان یک راهکار بسیار دقیق در این زمینه شناخته می شود که به طور معمول شما را به نتیجه مطلوب می رساند. با بزرگ نمایی تصویر می توانید ردپای پیکسل ها و آثار فتوشاپ بودن عکس را مشاهده کنید. برای این منظور نیازی به تجهیزات گران قیمت نبوده و از طریق گوشی هوشمند و کامپیوتر شخصی نیز می توانید اقدام کنید. هر چند برای دریافت نتیجه مطلوب، استفاده از یک دستگاه مجهز به صفحه نمایش با کیفیت و دقیق از نظر ترکیب و عمق رنگ کمک شایان توجهی خواهد کرد. تصاویری که توسط تجهیزات با کیفیت ثبت شده اند، با چند درجه بزرگنمایی دچار به هم ریختگی پیکسل نمی شوند و بررسی این مورد نیاز به دقت فراوانی دارد.

نحوه تشخیص فتوشاپ بودن عکس

بررسی وب سایت Image Edited

در صورتی که علاقه ای به بررسی شخصی تصاویر ندارید، وب سایت Image Edited با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی به کمک شما آمده و فتوشاپ بودن آنها را بررسی می کند. این ابزار آنلاین با استفاده از روش های متعددی که در این متن به آنها اشاره کردیم و برخی الگوریتم های پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی، در خصوص ویرایش شدن یا خالص بودن اظهار نظر می کند. هر چند مدت زمان آنالیز و پردازش در این وب سایت به شدت طولانی بوده و در نهایت ترجیح می دهید که به صورت شخصی و با بهره گیری از روش های ذکر شده، اصالت عکس را تشخیص دهید.

فقط با یک روش می توان فتوشاپ بودن را تشخیص داد؟

با توجه به توضیحاتی که در متن ارائه دادیم، به طور حتم می توان گفت که یک روش به تنهایی برای تشخیص دست کاری یا ویرایش شدن تصاویر مناسب نبوده و در بسیاری از موارد باید چند روش را به صورت همزمان مورد استفاده قرار داد. در صورتی که فرد ویرایشگر در کار خود مهارت کافی داشته، حتی با روش های بیان شده نمی توان با قطعیت در خصوص فتوشاپ بودن عکس اظهار نظر کرد. بنابراین زود قضاوت نکرده و تمامی موارد را با دقت بررسی کنید تا به نتیجه قطعی برسید.

خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.