مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

باتری لیتیوم یون که سال ها از ورود آن به دنیای گوشی های هوشمند، تبلت، لپ تاپ، پاور بانک و تجهیزات قابل حمل می گذرد، در حال از دست دادن جایگاه خود و واگذاری بازار به باتری لیتیوم پلیمر است. هر دو نوع باتری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و در این مقاله به مقایسه آنها می پردازیم.

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

بررسی باتری لیتیوم یون

اولین نسل از باتری لیتیوم یون در سال ۱۹۱۲ میلادی وارد فاز توسعه و شکل گیری شد، اما اولین محصول رسمی با استفاده از آن در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط کمپانی سونی روانه بازار شده و به محبوبیت قابل توجهی دست یافت. در سال های اخیر نیز شاهد استفاده از آنها در تجهیزات مختلفی از جمله دوربین های قابل حمل، دستگاه های پخش موسیقی و تلفن هوشمند بودیم و به دلیل مزایای آن نسبت به باتری های نسل گذشته، استقبال شرکت های تولید کننده و کاربران از آنها افزایش یافت.

باتری های لیتیوم یون به دلیل تراکم بسیار بالای انرژی، مشکل دیر شارژ شدن باتری های نسل گذشته را برطرف ساخته و زمان شارژ شدن تجهیزات مختلف به شدت کاهش یافت. این نوع از باتری ها از دو الکترود مثبت و منفی ساخته شده اند که توسط یک الکترولیت شیمیایی مایع مانند کربنات اتیلن یا کربنات دی اتیل از هم جدا شده اند. ترکیب شیمیایی باتری لیتیوم یون آن را به شکل تقریباً مستطیلی محدود می کند. ظرفیت باتری لیتیوم یون در طی چرخه شارژ کاهش می یابد و حتی در صورت عدم استفاده تخلیه می شود، که برای کاربرانی که استفاده محدودی از تجهیزات قابل حمل دارند، ایده آل نیست.

از این بدتر، الکترولیت شیمیایی می تواند در دمای شدید یا وضعیت نشت به دلیل سوراخ شدن جداره داخلی ناپایدار شود و منجر به “فرار گرمایی” و آتش سوزی شود. هر چند این اتفاق در شرایطی که باتری درون دستگاه های قابل حمل به صورت محافظت شده نگهداری می شوند، بسیار به ندرت رخ می دهد. از کنترل کننده های الکترونیکی اغلب برای تنظیم شارژ و دشارژ برق استفاده می شود تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کند. در حقیقت یکی از مهم ترین و بزرگترین نقاط ضعف باتری لیتیوم یون، گرم شدن بیش از حد هنگام استفاده یا شارژ شدن است که می تواند طول عمر و کارایی آن را به شدت کاهش دهد.

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

بررسی باتری لیتیوم پلیمر

باتری های نسل جدید لیتیوم پلیمر برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی وارد آزمایشگاه های تحقیق و توسعه شدند و پروسه تجاری سازی آنها نیز تا به امروز ادامه یافته است. در حال حاضر بسیاری از گوشی های هوشمند و پاور بانک های نسل جدید به باتری لیتیوم پلیمر مجهز شده اند که مزایای بسیار مهمی دارند. باتری های پلیمری با بهره گیری از الکترود مثبت و منفی در کناری یک الکترولیت جامد خشک ، متخلخل یا ژله ای تولید می شوند و به این ترتیب قابلیت انعطاف پذیری دارند. به دلیل ساختار داخلی آنها، احتمال نشت الکترولیت ها و همچنین افزایش دمای بی رویه کاهش می یابد و در کنار استفاده از انواع مدار های محافظتی، می توان باتری های پلیمری را ایمن تر از انواع لیتیوم یون خواند.

با این وجود باتری لیتیوم پلیمر قیمت تولید بالاتری داشته و چرخه طول عمر آن به ازای سیکل شارژ و دشارژ، کمتر است. با این وجود یکی از مشکلات مهم باتری های لیتیوم یون که همان حرارت بالا هنگام شارژ شدن یا استفاده طولانی مدت است، در نسل باتری لیتیوم پلیمر به میزان قابل توجهی برطرف شده است.

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

باتری لیتیوم یون بالاترین ظرفیت را در مقایسه با قیمت ارائه می دهند و هزینه تولید آن بسیار کمتر از نسل جدید است. این نوع از باتری ها در صورت عدم استفاده دچار تخلیه بار شده و به تدریج تمامی شارژ خود را از دست می دهند که این مورد چندان خوشایند کاربران نیست. در نقطه مقابل اما باتری لیتیوم پلیمر از ایمنی بالاتری برخوردار بوده و توانایی شارژ بی سیم را هم ارائه می دهد که یک ویژگی کاربردی برای برخی از کاربران به شمار می رود.

تخلیه شدن خودکار باتری لیتیوم پلیمر به شدت کمتر از نمونه های لیتیوم یون بوده، اما به هر حال این مشکل همچنان وجود دارد. از دیگر نقاط ضعف سلول های باتری پلیمری می توان به قیمت تولید بالاتر، طول عمر و تراکم ظرفیت کمتر اشاره کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که وزن کمتر آنها برای تولید کنندگان تجهیزات قابل حمل، یک نکته بسیار مثبت به شمار می رود و از این رو تولید کنندگان گوشی هوشمند در پرچم داران خود از تکنولوژی پلیمری بهره می برند.

مقایسه باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر

به طور کلی باتری لیتیوم پلیمر به دلیل ایمنی برتر، قابلیت انعطاف پذیری، فرم فکتور و ویژگی های وزن در دستگاه های سطح بالا و متوسط ​​بازار، به آرامی جایگزین لیتیوم یون در صنعت گوشی های هوشمند می شود. اگرچه طرح ها و گوشی های مقرون به صرفه تری با ظرفیت سلول بسیار زیاد احتمالاً برای مدتی بیشتر با فناوری باتری لیتیوم یون تولید و روانه بازار های جهانی می شوند.

لازم به ذکر است که شرکت بهین تکنولوژی نیز در نسل جدید پاور بانک های خود با نام تجاری Univo Prime از سلول های باتری نسل جدید لیتیوم پلیمر استفاده می کند که مزایای ذکر شده را در دسترس کاربران قرار می دهند.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۸۸۱۷۷۸۹۵ و ۸۸۵۰۰۰۴۵ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.