معرفی ابر کامپیوتر Intel Aurora با قیمت 500 میلیون دلار

معرفی ابر کامپیوتر Intel Aurora با قیمت 500 میلیون دلار
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قرارداد همکاری اینتل برای ساخت و تجهیز ابر کامپیوتر Intel Aurora با وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا به امضا رسیده و مراحل نهایی کار در حال انجام است. طبق اعلام طرفین قرارداد، تجهیز و بهره گیری از ابر کامپیوتر جدید مستقر در خاک آمریکا شامل دو مرحله بوده و در هر مرحله نیز قدرت پردازشی آن تغییر می کند.

ابر کامپیوتر Intel Aurora که در آزمایشگاه ملی آرگون مستقر خواهد شد، در فاز اول اجرایی قادر به ارائه قدرت پردازشی معادل ۱ اگزافلاپ خواهد بود و در مراحل بعدی قدرت آن به ۱.۷ تا ۲.۴۳ اگزا فلاپ افزایش می یابد. بار اصلی پردازش در این سوپر کامپیوتر قدرتمند آمریکایی بر دوش شتاب دهنده های گرافیکی Ponte Vecchio قرار دارد که بیش از ۳ برابر قدرت بیشتر نسبت به شتاب دهنده گرافیکی NVIDIA A100 را در دسترس محققین قرار می دهد.

 

معرفی ابر کامپیوتر Intel Aurora با قیمت 500 میلیون دلار

 

شتاب دهنده گرافیکی انویدیا A100 در حالت پردازش FP16 قادر به ارائه قدرت ۳۱۲ ترافلاپ بوده و این در حالیست که شتاب دهنده گرافیکی Ponte Vecchio می تواند قدرت پردازشی ۱۰۰۰ ترافلاپ را فراهم آورد. پاتریک گسلینکر به عنوان مدیر عامل اینتل در خصوص ابر کامپیوتر Intel Aurora به ارائه توضیحاتی در خصوص قدرت پردازشی متغیر آن اشاره کرده است.

این غول پردازشی در حالت استاندارد می تواند قدرت پردازشی ۱.۷ اگزا فلاپ را در محاسبات FP64 با دقت دو برابر ارائه دهد و این قدرت پردازشی در حالت پیک پردازش به ۲.۴۳ اگزافلاپ نیز افزایش می یابد. در ساخت ابر کامپیوتر Intel Aurora که هزینه ساخت آن در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده، از پردازنده های مرکزی Intel Xeon Sapphire Rapids استفاده شده است.

 

معرفی ابر کامپیوتر Intel Aurora با قیمت 500 میلیون دلار

 

هر کدام از رک های کامپیوتر قدرتمند اینتل به ۶ شتاب دهنده گرافیکی Ponte Vecchio و ۲ عدد پردازنده مرکزی Sapphire Rapids مجهز شده اند. بهره مندی از ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور و به کارگیری چیپ ست های حافظه HBM از دیگر ویژگی های ابر کامپیوتر جدید اینتل به شمار می روند که به زودی مراحل ساخت و تجهیز آن آغاز خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.