مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای
زمان مطالعه: 6 دقیقه

از مهم‌ ترین ابزارهایی که موقع بازی برای گیمرها ضروری است و به آن احتیاج دارند، کیبورد و ماوس گیمینگ است. صفحه کلید‌ ها هر میزان که پیشرفته تر باشند استفاده از آنها آسان‌تر و بهتر است.

با پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است انواع زیاد و گوناگونی از محصولات گیمینگ تولید و به بازار عرضه شده که گیمرها با استفاده از آنها می‌توانند با قدرت بیشتر و بهتری بازی کنند و در حین بازی امتیازات بیشتری را کسب کنند.

یکی از مزیت های کیبورد گیمینگ این است که به منظور برآورده کردن بهتر نیازهای گیمرها ساخته شده‌اند. به این صورت که با طراحی اختصاصی، باعث بهبود عملکرد گیمیرها هنگام بازی می‌شود.

از ویژگی های کیبورد مخصوص بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با کیبورد های گیمینگ شرکت در بازی‌های رقابتی بهتر و پرهیجان تر است و خیلی سریع‌تر به پاسخ‌ ها و واکنش‌هایی که در بازی اتفاق می‌افتد عمل می ‌کند و در کمترین زمان ممکن این واکنش ها صورت می‌پذیرد.
  • معمولا کیبوردهای معمولی طوری طراحی شده‌اند که مانند کیبوردهای گیمینگ عمل نمی‌ کنند و سرعت بالای این کیبوردها را ندارند.
  • تفاوت اصلی میان کیبوردهای گیمینگ با کیبوردهای معمولی در طرح صفحه ‌کلید و سوئیچ‌ های آنها است.
  • تفاوت دیگر طراحی ظاهری و نورپردازی RGB کیبوردهای گیمینگ است که به زیبایی دسکتاپ می‌افزاید.

ویژگی ‌‌ها و مزیت های کیبورد گیمینگ

کیبورد های گیمینگ به خاطر اینکه از سوئیچ‌های مکانیکی بهره‌مند هستند مزایای زیادی دارند که برای گیمرها مفید است.

در شرایطی که رقابت شدید است، گیمرها احتیاج به ورودی‌های دقیق و پاسخ سریع دارند تا به حملات سریع در طول بازی پاسخ دهند، در صورتی که کیبورد‌های معمولی و استاندارد از فناوری غشایی کمی استفاده می‌کنند که معمولا به نام کلیدهای گنبدی شکل شناخته می‌شود و نیاز گیمرها را براورده نمی کنند.

آیا برای بازی کردن و رقابت با سایر گیمرها لازم است کیبورد گیمینگ داشته باشیم یا خیر؟

سوالی که ممکن است برای هر گیمر پیش بیاید این است که آیا می‌توان از کیبوردهای معمولی هم برای گیمینگ استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانید بر رقبای حرفه ای خود در هر بازی پیروز شوید بهتر است به فکر خرید کیبورد مخصوص بازی باشید. برای خرید این نوع کیبورد به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع کاربرد

کیبوردهای گیمینگ کاربردی مشابه کیبوردهای معمولی دارند و بیشتر برای اهداف مشابه استفاده می شوند.

  • سوئیچ‌های مکانیکی

یکی از ویژگی‌های کیبورد گیمینگ که باعث برتری آن نسبت به کیبورد معمولی می شود، سوئیچ‌های مکانیکی است که در این کیبوردها تعبیه شده است. وجود سوئیچ‌های مکانیکی باعث شده که استفاده از آن را راحت تر کند زیرا صفحه‌ کلید های گیمینگ فقط منحصر به یک دستگاه‌ نیستند.

  • نوع فن آوری

در حال حاضر دو نوع فناوری در ساخت کیبوردها به کار می رود که در ادامه مزایا و معایب هریک را با هم بررسی می کنیم:

کیبورد غشایی

معمولا کیبوردهای استاندارد فناوری غشایی یا سوئیچ‌ های گنبدی را مورد استفاده قرار می‌دهند. صفحه‌ کلیدهای غشایی، از گنبدهای سیلیکونی استفاده می‌کنند که در زیر هر کلید هستند. زمانی که کلید بر روی صفحه فشار داده می‌شود، نیرو به مدار زیرین منتقل داده می‌شود، به این صورت ضربات کلید ثبت می گردد. تعبیرهای گوناگونی از نحوه عملکرد کلیدهای گنبدی وجود دارد، که همگی مثل هم عمل می ‌کنند.

کیببورد معمولی مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای
مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

مزایای کیبوردهای غشایی

استفاده از کیبوردهای غشایی برای گیمینگ، مزیت هایی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • بی صدا بودن کلیدها

صداهایی که این نوع کلیدها تولید می‌کنند تقریبا آرام است. این ویژگی برای کار در مکان‌های عمومی مثل ادارات بسیار و مناسب عالی است.

  • سبک بودن وزن کلیدها

اجزایی که بر روی  این صفحه ‌کلیدهای غشایی یا سوئیچ‌های گنبدی نصب شده اند تقریبا وزن سبکی دارند. به همین خاطر وزن کل دستگاه کم است و به آسانی می‌توانید آن را جابه‌جا کنید.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

در این صفحه کلیدها فناوری غشایی موجب شده است که قیمت نسبتا پایینی داشته باشند و بسیاری از تولیدکنندگان صفحه‌ کلید این فنّاوری را مورد استفاده قرار دهند. بنابراین می توان گفت تقریبا این صفحه ‌کلیدها با قیمت کمتری تولید و فروخته می‌شوند.

معایب کیبوردهای غشایی

از جمله معایب کیبوردهای غشایی می توان موارد زیر را عنوان نمود.

  • نیاز به اعمال فشار زیاد

اغلب کلیدهای ساخته شده بر روی صفحه ‌کلیدهای غشایی احتیاجی به نیرو و فشار زیادی ندارند که بر روی صفحه  قرار دارند. برای ثبت ضربات احتیاج است که  کلید را به طور کامل فشار دهید. به همین خاطر کاربران اغلب بعد از مدتی کار با این مدل کیبوردها خسته می‌شوند.

  • نداشتن کلید اختصاصی

از دیگر معایب صفحه کلیدهای معمولی نداشتن کلیدهای اختصاصی جهت شخصی سازی بوده که این مشکل در اغلب کیبوردهای گیمینگ وجود ندارد.

کیبورد های مکانیکی

اغلب کیبوردهای گیمینگ مثل کیبوردهای برند فنتک از سوئیچ‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. در حقیقت تمام کلیدهای تنظیم شده بر روی صفحه ‌کلید مکانیکی شامل سوئیچ‌های جدا ازهم و مخصوص به خود هستند که هر یک توانایی چرخش دارند.

هر کدام از سوئیچ ها، قسمتی برای فعال ‌سازی دارد که در قسمت بالا یا پایین آن قرار گرفته و تنظیم شده‌اند. به همین خاطر در زمان بازی احتیاجی به پایین آوردن کلیدی نیست که ضربات را ثبت کند.

مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای
مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

انواع سوئیچ‌های مکانیکی

مدلهای متفاوتی از سوئیچ‌های مکانیکی قابل دسترس است که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. این کلیدها شامل سه نوع اصلی سوئیچ گروه بندی می شوند که عبارتند از:

  • خطی
  • لمسی
  • کلیکی

مزیت های استفاده از کیبورد مکانیکی برای گیمرها‌ی حرفه ای

مزایای استفاده از کیبورد گیمینگ که برای گیمرهای حرفه ای به کار می رود شامل موارد زیر است، حتما قبل از خرید کیبورد گیمینگ به این موارد توجه کنید.

  • نیاز به نیروی فشار کمتر

از ویژگی‌ های دیگر کیبورد گیمینگ این هست که کاربر در زمان استفاده از صفحه‌ کلید مکانیکی برای ثبت ضربات خود و تحریک کلید احتیاج به  فشار کمتر دارد.

  • طول عمر بیشتر

سوئیچ‌های مکانیکی شامل فنرها و مؤلفه‌هایی هستند که طول عمر زیادی دارد.  بنابراین این کیبوردها دارای طول عمری زیاد هستند که حدود تقریبا ۵۰ میلیون کلیک دارند. یکی از مهم ‌ترین ویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ طول عمر زیاد آن است.

  • بازخورد تایپ کردن

سوئیچ‌های گوناگونی که به کار گرفته شده اند به خاطر بازخورد لمسی و تحریک کوتاه ‌تر به کاربر اجازه می‌دهد که تایپ بهتری انجام دهد.

  • قابلیت ثبت چند کلید همزمان

اکثر صفحه ‌کلیدهای مکانیکی به کاربر این امکان را می‌دهد که امکان ثبت چند کلید را به طور همزمان داشته باشد، یعنی اینکه کاربر می‌تواند به طور هم‌ زمان چند کلید متفاوت را فشار دهد تا ضربات ناشی از کلید به وسیله دستگاه ثبت شود.

همین طور یکی ازخصوصیات ‌‌های کیبورد گیمینگ استفاده کردن از N key Rollover است. این بدان معنی است که هر کلید را می‌توان به طور هم‌ زمان یا جداگانه فشار داد تا به صورت خیلی دقیق ضربه را ثبت کند.

  • سفارشی‌سازی

بیشتر صفحه ‌کلیدهای مکانیکی به خاطر استفاده آسان از سوئیچ، کلیدها و آرایه‌ای وسیع ازمدل‌های سوئیچ‌های قابل دسترس به افراد توانایی شخصی‌سازی صفحه ‌کلید خود را می‌دهد و همینطور از ویژگی کیبوردهای گیمینگ این است که به کاربران توانایی آرایه ‌بندی کلیدها به صورت دلخواه را می ‌دهند.

  • کیفیت ساخت

 بیشتر صفحه ‌کلیدهای مکانیکی خیلی مقاوم و با دوام هستند و از مواد درجه یک تولید می‌شوند. این عوامل مخصوصا در دستگاه‌های سطح بالا بسیار آشکار و نمایان است. از مهم‌ترین ویژگی‌های کیبورد گیمینگ کیفیت ساخت بالای این دستگاه ها است.

  • نگهداری

کلیدهای کیبوردهای مکانیکی توانایی عوض شدن و قابلیت جابه‌جا شدن را دارند، بنابراین به آسانی می‌توان صفحه ‌کلید را تمیز نمود. همین طور می‌توان تمام کلیدها را برداشت و با یکدیگر تمیز کرد. این کار موجب می‌شود که گرد و غباری که در زیر کلیدها جمع شده است، به آسانی تمیز شود.

مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای
مزیت استفاده از کیبورد گیمینگ برای گیمرهای حرفه‌ای

معایب کیبورد مکانیکی برای گیمینگ

بعضی از معایب کیبورد گیمینگ :

  • قیمت بالا

یکی از معایب کیبوردهای مکانیکی گران قیمت بودن ساخت کلید های آنها است، همین ویژگی موجب زیاد شدن قیمت نهایی کیبورد مکانیکی در مقایسه با صفحه‌ کلیدهای غشایی می شود.

  • سروصدا

در کیبوردهای مکانیکی معمولا زمانی که کلیدی را فشار می‌دهید کلیدها صدای تقریبا بالایی دارند. بنابراین سطح صدای تولید شده بستگی به مدل سوئیچ مورد استفاده شده تفاوت می کند. در نتیجه یکی ازویژگی ‌‌های کیبورد گیمینگ پر سرو صدا بودن آنها است که موجب شده است استفاده از این محصول در محیط‌های اداری زیاد رواج نداشته باشد.

  • سنگین ‌وزن بودن

صفحه ‌کلیدهای مکانیکی نسبت به مدل های معمولی دارای وزن بیشتری هستند. در حقیقت اگر قصد دارید به خانه دوستتان بروید یا در موقع مسافرت صفحه‌ کلید خود را به همراه خود ببرید، این امکان وجود دارد که کمی با مشکل روبه رو شوید و حمل کردن این کیبوردها آسان نیست.

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا و توضیحات در مورد ویژگی های کیبورد گیمینگ، گیمرهای حرفه ای می‌توانند بهترین کیبورد را برای کسب امتیازات بیشتر و یک رقابت سالم و عالی از شرکت بهین تکنولوژی خریداری نموده و به راحتی از آن استفاده کنند. جهت مشاهده محصولات و خرید کیبورد گیمینگ میتوانید به صفحه محصولات گیمینگ مراجعه کنید.

۲ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.