فایل با پسوند RTF چیست و چه کاربردی دارد؟

فایل با پسوند RTF چیست و چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فایل با پسوند RTF که مخفف عبارات Rich Text Format است، در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم تا شما را با پسوند RTF و کاربردهای آن آشنا سازیم. در حال حاضر فرمت های بسیاری برای ذخیره سازی فایل های متنی وجود دارد که هر کدام از آنها خصوصیات منحصر بفرد خود را دارند. با قاطعیت نمی توان یکی از آنها را به عنوان نمونه برتر معرفی کرد، اما برخی از فرمت های ذخیره سازی فایل های متنی دارای ویژگی های جالب توجهی در مقایسه با سایر پسوند ها هستند.

در فایل با پسوند RTF می توانید علاوه بر متن،اطلاعات بیشتری مانند استایل، قالب بندی، تصاویر و مواردی از این قبیل را نیز ذخیره کنید. به دلیل قابلیت خواندن آسان این نوع فایل در سیستم عامل های مختلف و همچنین قابلیت اجرا و ویرایش توسط نرم افزار های متنوع، یکی از بهترین پسوند های ذخیره سازی به منظور اشتراک گذاری میان پلتفرم ها به شمار می رود.

شکل گیری فایل با پسوند RTF

فایل با پسوند RTF برای اولین بار در دهد ۸۰ میلادی و توسط تیم Microsoft Word شکل گرفت تا به عنوان یک قالب ذخیره سازی متن در سراسر جهان شناخته شود. این فرمت می توانست با اکثر پردازشگر های کلمه فراخوانی و باز نویسی شود و افرادی که از نرم افزار Word نیز استفاده نمی کردند، قادر به ایجاد یا ویرایش RTF با بهره گیری از سایر نرم افزار ها بودند. فایل های پیش فرض در نرم افزار WordPad سیستم عامل ویندوز با پسوند RTF ذخیره می شوند و در طول سال های اخیر نیز تغییری در این رویه رخ نداده است.

پیش از اینکه فایل های راهنمای ویندوز با کد های HTML جایگزین شوند، از فرمت ذخیره سازی Rich Text Format استفاده می شد. با توجه به اینکه بیشتر پردازشگر های کلمه از فایل با پسوند RTF پشتیبانی کرده و قادر به خواندن و ویرایش آن هستند، امکان اشتراک گذاری بین پلتفرم های مختلف از جمله سیستم عامل مک، لینوکس و کروم بوک به آسانی انجام می شود و حتی در صورت ارسال آن از طریق پست الکترونیکی، اپلیکیشن های مخصوص ایمیل و جیمیل نیز قادر به ویرایش و خواندن هستند. با وجود قابلیت های متعدد و مفید، اما مایکروسافت در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت تا توسعه RTF به طور کامل متوقف شود، اما امکان استفاده از آن تاکنون در سیستم عامل های مختلف پابرجاست.

چگونه فایل RTF را باز کنیم؟

برای این منظور باید روی فایل مورد نظر دو بار کلیک کرده و از لیست نرم افزار های موجود، بهترین گزینه را برای این کار انتخاب کنید. یکی از بهترین نرم افزار های موجود در سیستم عامل ویندوز که می تواند این نوع از فایل ها را باز کند، نرم افزار Word Pad است که به صورت رایگان و پیش فرض در نسخه های مختلف ویندوز وجود دارد. از سایر اپلیکیشن ها نیز می توان به Microsoft Word، LiberOffice، OpenOffice و AbiWord اشاره کرد. همچنین در صورت استفاده از سرویس های ذخیره ساز ابری مانند DropBox، Google Drive و OneDrive نیز قادر به باز کردن فایل با پسوند RTF خواهید بود. حتی با بهره گیری از سرویس Google Docs می توانید این نوع از فایل را به سادگی ویرایش کنید.

سیستم عامل های رایج نیز به صورت پیش فرض دارای ویرایشگر پیش فرض هستند که می توان به Word Pad در ویندوز و نرم افزار های Apple TextEdit یا اپلیکیشن Apple Pages در سیستم عامل مک اشاره کرد. در سیستم عامل لینوکس، هیچ نرم افزار پیش فرضی برای این منظور وجود ندارد و باید از LiberOffice به عنوان گزینه پیشنهادی استفاده کنید.

چگونه فایل RTF را تبدیل کنیم؟

برای تبدیل فرمت RTF به سایر فرمت های متنی، می توانید از نرم افزار Microsoft Word یا Word Pad استفاده کرده و فایل خود را به صورت “Save As Type” ذخیره کنید. در لیست نرم افزار مایکروسافت ورد می توانید به فرمت های بیشتری دسترسی پیدا کنید و البته شرایط محدود تری در Word Pad وجود دارد.

 

عملیات تبدیل فرمت فایل متنی RTF به سادگی انجام می شود و نیازی به طی کردن مراحل پیچیده وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.