ریز پردازنده 4004 اینتل پنجاه ساله شد

ریز پردازنده 4004 اینتل پنجاه ساله شد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ریز پردازنده ۴۰۰۴ اینتل در ماه نوامبر سال ۱۹۷۱ برای اولین بار رونمایی شد و تاریخ سازی این کمپانی در تولید تراشه آغاز گردید. ریز پردازنده های ۵۰ سال قبل با توجه به امکانات و سطح توقع آن زمان، یکی از قدرتمندترین محصولات موجود در بازار به شمار می رفت و از این رو در دستگاه های متعددی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

ریز پردازنده ۴۰۰۴ اینتل در حقیقت آغاز گر محاسبات مدرن با استفاده کامپیوتر به شمار می رود و در سال های ابتدایی معرفی خود از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود. ساخت این محصول، مسیر را برای تولید تجهیزات محاسبه گر نسل جدید هموار کرده و ساخت مدارهای مجتمع پیچیده در ابعاد بسیار کوچک را امکان پذیر کرده بود.

 

ریز پردازنده 4004 اینتل پنجاه ساله شد

 

طراحی و تولید ریز پردازنده ۴۰۰۴ اینتل با همکاری Tedd Hoff و Stan Mazor انجام گرفته بود و می توان گفت که با بهره گیری از آن، سرعت توسعه ریز پردازنده ها و استفاده از آنها در صنایع مختلف، شگفت آور بود. اولین دستگاهی که با بهره گیری از این محصول وارد بازار شد، ماشین حساب رومیزی Busicom 141-PF بود که یکی از قدرتمندترین و عجیب ترین تجهیزات دهه ۱۹۷۰ میلادی به شمار می رفت.

 

 

اینتل فعالیت تجاری خود را با تولید ریز پردازنده ۴۰۰۴ در سال ۱۹۷۱ به صورت رسمی آغاز کرد و اکنون در سال ۲۰۲۱ از نسل دوازدهم پردازنده های سری Core به نام Alder Lake با انبوهی از هسته های پردازشی و قدرت محاسباتی خیره کننده را معرفی کرده است. این موضوع به خوبی نشان می دهد که کمپانی آمریکایی Intel همواره در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داشته و این روند قصد متوقف شدن ندارد.

 

 

در سال ۱۹۶۹ کمپانی Nippon Calculating Machine Corp سفارش تولید تراشه ای اختصاصی را برای ماشین حساب رومیزی Busicom 141-PF به اینتل داد و مهندس ارشد اینتل به نام Faggin به همراه تیم خود، موفق به ساخت ۱۲ تراشه اختصاصی شدند. چهار عدد از آن تراشه ها شامل ریز پردازنده ۴۰۰۴ اینتل بودند که به درستی برای چالش مورد نظر طراحی و تولید شده بودند. طرح اولیه ساخت یک تراشه به اندازه ناخن یا بند انگشت انسان از سال ۱۹۴۶ در زمان ساخت اولین کامپیوتر الکتریکی جهان که ابعادی برابر با یک اتاق داشت، شکل گرفته بود.

 

ریز پردازنده 4004 اینتل پنجاه ساله شد

 

به هر حال ۵۰ سال از رویا پردازی مهندسین اینتل در دنیای پردازنده سپری شده و این کمپانی در حال حاضر محصولات متنوعی از جمله سیستم روی یک چیپ و تراشه های مجتمع متعددی را برای کاربرد های اختصاصی از جمله هوش مصنوعی تولید می کند. این روند به خوبی نشان می دهد که اینتل همواره درک صحیحی از پیشرفت صنایع و نیازهای تجاری دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.