تفاوت تینکپد Thinkpad و آیدیاپد Ideapad لنوو چیست؟

تفاوت تینکپد Thinkpad و آیدیاپد Ideapad لنوو چیست؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تینکپد Thinkpad و آیدیاپد Ideapad دو سری لپ تاپ پرفروش هستند که توسط شرکتل لنوو Lenovo ساخته شده اند و به عنوان بهترین مدل های ساخت این شرکت شناخته می شوند. هرچند ممکن است کارایی آنها به نظر یکسان باشد اما اگر با تفاوت های تینکپد Thinkpad و آیدیاپد Ideapad لنوو آشنا شوید، متوجه خواهید شد که هرکدام برای کاربران مختلف با اهداف مشخصی تولید شده است.

پیش از اینکه به تفاوت های تینکپد و آیدیاپد  لنوو بپردازیم، بهتر است با تاریخچه و سابقه شرکت لنوو آشنا شویم.

تاریخچه شرکت لنوو

شرکت لنوو یکی از بزرگترین شرکتهای فروش لپ تاپ و فناوری در جهان است که رایانه های شخصی بی نظیر و ابتکاری نظیر تینکپد و آیدیاپد را تولید می کند. لنوو به عنوان بزرگترین فروشنده رایانه های شخصی در جهان شناخته می شود و همچنین گوشی های هوشمند و تبلت های تولید شده توسط این شرکت، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

علیرغم این واقعیت که برند لنوو در سال ۲۰۰۴ به وجود آمد اما این نام تجاری دارای سابقه طولانی است. در سال ۱۹۸۴، هولدینگ legend با ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا کارخود را در چین آغاز کرد و سپس دفتر این شرکت در هنگ کنگ در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد. در سال ۲۰۰۴، هولدینگ Legend  نام خود را به لنوو “Lenovo”  تغییر داد.

آیدیاپد Ideapad  چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در حالی که بیشتر تمرکز در طراحی و ساخت سری Thinkpad روی عملکرد های کاری و تجاری است، لپ تاپ های سری آیدیاپد Ideapad لنوو بیشتر بر روی مصرف کنندگان متوسط تمرکز دارد. ویژگی ها و طرح های بسیار متنوع در عین عرضه با قیمت مقرون به صرفه، خرید لپ تاپ آیدیاپد را برای کاربران خانگی، اقتصادی و مقرون به صرفه کرده است. برخی از آنها حتی مجهز به صفحه نمایش بدون فریم، سیستم Dolby بلندگو ، کنترل های لمسی و غیره هستند که برای کاربران خانگی بسیار جذاب است.

سری های محبوب آدیاپد Ideapad لنوو

  1. سری C
  2. سری L
  3. سری S

تینکپد چیست؟

تینکپد، لپ تاپی است که نه تنها برای کاربران تجاری بلکه برای کاربرانی که در حوزه آموزش و تدریس کار می کنند نیز کاربرد دارد و در سراسر دنیا توسط مدارس و دانشگاه ها استفاده می شود.

اولین سری تینکپد توسط IBM در سال ۱۹۹۲ شکل گرفت و حتی در دهه ۹۰ نیز بهترین مدل فروش بود. تام هاردی، ریچارد ساپر و کازوهیکو یامازاکی اولین سری Thinkpad را با همکاری یکدیگر طراحی کردند. تام هاردی رئیس طراحی IBM، ریچارد ساپر یک طراح ایتالیایی و کازوهیکو رئیس طراحی مرکز طراحی یاماتو بودند. حق تولید ThinkPad توسط Lenovo در سال ۲۰۰۵ خریداری شد.

لپ تاپ های ThinkPad لپ تاپ های تجاری هستند که برای همه مشاغل و حرفه ها، بسیار بادوام و قدرتمند عمل می کنند و از نظر عملکرد و طراحی کاملاً چشمگیر می باشند.

سری های محبوب لپ تاپ تینکپد لنوو

  1. سری X
  2. سری E
  3. سری L
  4. سری T
  5. سری P
  6. سری یوگا

تفاوت های تینکپد Thinkpad و آیدیاپد Ideapad لنوو

اصلی ترین تفاوت Thinkpad با Ideapad لنوو در این است که ThinkPad در واقع به عنوان لپ تاپ مناسب برای کار و تجارت تولید شده و در حقیقت برای کاربران تجاری طراحی شده است. در حالی که IdeaPad یک لپ تاپ مبتنی بر مصرف کنندگان خانگی است که برای کارهای روزمره طراحی شده است.

لنوو، ساخت لپ تاپ های سری تینکپد Thinkpad را از سال ۲۰۰۵ و سری آیدیاپد  Ideapad را از سال ۲۰۰۸ شروع کرد.

تفاوت تینکپد و آیاپد لنوواز لحاظ عملکرد

تمرکز اصلی ساخت در سری  Thinkpad روی عملکرد آن است به همین علت دارای رم درجه یک با پردازنده های Intel و دوام باتری عالی است. در واقع، اگر به دنبال لپ تاپ با عملکرد بالا میگردید، سری تینکپد یکی از بهترین  گزینه است.

Ideapad  از نظر عملکرد به اندازه Thinkpad قدرتمند نیست. رم نسبتاً کمتری دارد. این مسئله برای کاربران عمومی، مسئله چندان مهمی نیست، مگر اینکه قصد داشته باشند کارهای سنگینی را با لپ تاپ خود در خانه انجام دهند.

تفاوت تینکپد و آیدیاپد لنوواز لحاظ طراحی

سری تینکپد، عمدتا برای کارهای تجاری طراحی شده است و بنابراین، برخلاف سری آیدیاپد تمرکز زیادی بر طراحی آن نشده است. البته طراحی لپ تاپ های سری Thinkpad کاملا استاندارد و در عین حال کارآمد دارد.

یکی از بارزترین تفات های بین تینکپد و آدیاپد ظاهر آنها است. سری  Ideapad لنوو از نظر طراحی بهتر از Thinkpad  است. در حقیقت آیدیاپد یک لپ تاپ جذاب، باریک و سبک وزن است که به راحتی قابل حمل می باشد.

تفاوت نمایش تینکپد و آیدیاپد

لپ تاپ های Thinkpad به دلیل مجهز بودن به نمایشگرهای عالی و با کیفیت، مشهور شده اند. اندازه اکثر Thinkpad ها ۱۴ اینچ است و اندازه اکثر لپ تاپ های تولید شده در این سری توسط لنوو، در بازه ۱۳.۳ اینچ تا ۱۵.۶ اینچ قرار دارند. برخی از مدل های سطح بالا دارای صفحه نمایش ۴K  هستند.

صفحه نمایش Ideapad به خوبی Thinkpad نیست زیرا نسبت کنتراست کمتری دارد و خیلی روشن نیست. درعوض، اکثر Ideapad ها از سیستم های بلندگو Dolby استفاده می کنند که ویژگی بسیار خوبی است.

تفاوت پردازنده های  تینکپد و آدیاپد

سری Thinkpad لنوو از پردازنده های مختلفی در دستگاه خود استفاده می کنند. معمولا در مدل های با کیفیت بالاتر و گران قیمت تر تینکپد از پردازنده های اینتل استفاده می شود. به عنوان مثال، استفاده از پردازنده Intel Core i5  یا حتی قدرتمندتر از آن یعنی پردازنده i7 برای سری تینکپد کاملا متداول است.

دو پردازنده مورد استفاده Ideapad پردازنده های Intel و AMD هستند. و در هر سری از لپ تاپ های آیدیاپد لنوو با توجه به کارایی آنها از پردازنده متفاوتی استفاده می شود. به عنوان مثال، سری S آیدیاپد لنوو با پردازنده AMD  بهترین نمونه از یک لپ تاپ سبک وزن است که علاوه بر طراحی چشمگیر از عمر باتری خوبی برخوردار است. اساساً سری S بیشتر مبتنی بر مصرف کاربرخانگی است و به اندازه Thinkpad قدرتمند نیست.

آدیاپد Ideapad  بخریم یا تینکپد Thinkpad ؟

با توجه به اینکه تفاوت های سری لپ تاپ های تینکپد و آیدیا پد لنوو را با هم مرور کردیم، باید بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام سری لپ تاپ برای شما مناسب تر است.

اما اگر هنوز هم نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، در ادامه به طور خلاصه این دو سری لپ تاپ را با هم مقایسه کردیم تا به شما در تصمیم گیری بهتر هنگام خرید لپ تاپ کمک کنیم.

  • لپ تاپ های ThinkPad برای مصارف تجاری مانند مدارس، سازمانهای تجاری و غیره ترجیح داده می شوند. از طرف دیگر، Ideapad بیشتر مبتنی بر مصرف کننده است و به طور روزمره توسط مصرف کنندگان خانگی قابل استفاده است.
  • خط تولید سری تینکپد لنوو در سال ۱۹۹۲ راه اندازی شد در حالی که Ideapad در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد.
  • Thinkpad ها به اندازه IdeapPad ها سبک نیستند و آیدیاپد ها طراحی جذاب تری دارند.
  • یکی از مهمترین تفاوتهای تینکپد و آیدیاپد در عملکرد بالاتری آنها است به طوریکه باطری های لپ تاپ سری تینکپد از عملکرد فوق العاده ای برخوردار هستند.
  • صفحه نمایش تینکپد لنوو بهتر از سری آیدیاپد است چون نسبت کنتراست Ideapad کمتر است و از روشنایی نمایشگر های Thinkpad برخوردار نیست.
  • از سری تینکپد لنوو می توان در کاربردهای بسیار تخصصی مثل ایستگاه های فضایی بین المللی استفاده کرد در حالی که Ideapad چنین قابلیتی ندارد.

 جمع بندی

لپ تاپ های سری  Thinkpad و Ideapad ، دو سری لپ تاپ معروف ساخته شده توسط شرکت لنووLenovo هستند که در این بازار رو به رشد مورد توجه بسیاری از کاربران در سراسر جهان قرار گرفته اند. هر دو سری این لپ تاپ ها یک تجربه کاربری عالی را ارائه می دهند.

تفاوت اساسی بین آنها این است که تینکپد لنوو (Lenovo Thinkpad) گزینه مناسبی برای استفاده های تجاری و حرفه ای است در حالی که آیدیاپد (Ideapad ) برای استفاده روزمره ترجیح داده می شود.


خرید محصولات سازمانی و جانبی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی ، خرید مینی کامپیوتر ، خرید آل این وان ،خرید مانیتور و یا محصولات جانبی از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره ۰۲۱۵۹۱۴۲ تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.