انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0

انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کارت های گرافیک مجهز به اسلات نسل پنجم PCI در راهند و طبق اخبار اولیه، امکان انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0 در محصولات نسل آینده فراهم شده است. به نظر می رسد که افزایش قدرت پردازشی و پارامتر های مهم دیگر در کارت های نسل آینده سبب نیاز بیشتر به توان الکتریکی شده و کانکتور های فعلی پاسخگوی نیاز آنها نیست.

با تولید کارت های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا، کانکتور انتقال توان جدید 12 پین توسط این کمپانی معرفی شده که در نسخه مرجع یا Founders Edition نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. با توجه به اینکه در زمان معرفی آن، هیچ منبع تغذیه ای دارای این کانکتور به صورت پیش فرض نبود، شرکت های تولید کننده کارت گرافیک تصمیم به تغییر ساختار کانکتور 12 پین به نمونه های رایج 8 و 6 پین گرفتند تا امکان استفاده از محصولات جدید فراهم شود.

انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0

به دلیل نیاز شدید بازار به کارت های نسل جدید و اتمام موجودی در بسیاری از کشور های جهان و همچنین بحران نرخ تولید کمتر به دلیل شیوع ویروس کرونا، انویدیا با شرکای تجاری خود بر سر تغییر ساختار کانکتور 12 پین به توافق رسید و به این ترتیب اثری از پافشاری توسط انویدیا مشاهده نشد. اکنون با نزدیک شدن به زمان رونمایی از کارت های گرافیک نسل جدید، اطلاعاتی در خصوص کانکتور PCI 5.0 نیز منتشر شده است.

کانکتور جدید دنیای پردازش تصویر که با نام 12VHPWR شناخته می شود، همانند نمونه به کار رفته در سری RTX 3000 دارای ساختار 12 پین بوده و به نظر می رسد که این بار شرایط برای تغییر استاندارد فراهم شده است. هر چند انویدیا به خوبی می داند که ارائه راهکار تبدیل ساختار 12 پین به 8 پین می تواند به افزایش میزان استقبال و فروش محصولات منجر شود، اما این بار شاهد مقاومت بیشتری از سوی یکی از بزرگترین تولید کنندگان پردازنده های گرافیکی خواهیم بود.

انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0

نکته جالب توجه در خصوص کانکتور PCI 5.0 وجود 16 پین است که دوازده عدد از آنها برای انتقال توان و چهار عدد دیگر برای انتقال امواج مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس اخبار منتشر شده، کانکتور جدید مختص به کارت های گرافیکی دارای رابط PCI 5.0 بوده و امکان پشتیبانی از محصولات نسل گذشته توسط آن وجود ندارد. این حرکت نیز یک نشانه واضح از پافشاری انویدیا برای توسعه حداکثری فناوری نسل جدید است که امکانات قابل توجهی را در اختیار شرکت های تولید کننده ثانویه قرار می دهد.

انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0

قدم دیگر انویدیا برای پافشاری روی استاندارد جدید 12VHPWR عدم به کارگیری سه کانکتور 8 پین برای انتقال حداکثر توان مورد نیاز بوده که پیش از این در کارت های گرافیکی پرچمدار مانند RTX 3090 و RX 6900 XT مورد استفاده قرار گرفته بود. در حقیقت برای انتقال توان بیشتر که مورد نیاز محصولات نسل جدید و آینده است، باید به استاندارد کانکتور PCI 5.0 تن داد و حتی شرکت های تولید کننده مانند NVIDIA و AMD نیز چاره ای به جز این کار ندارند.

انتقال 600 وات توان توسط کانکتور PCI 5.0

بر اساس مشخصات رسمی درج شده در وب سایت PCI-SIG هر پین می تواند به صورت مجزا تا 9.2 آمپر شدت جریان را منتقل کند که مجموع شدت جریان 55.2 آمپر را در ازای ولتاژ 12 ولت ارائه دهد. به این ترتیب حجم کل توان قابل انتقال توسط کانکتور جدید به صورت دقیق برابر با 662 از نظر تئوری بوده که بر اساس نتایج آزمایشگاهی به توان 600 وات محدود شده است. در حال حاضر شرکت Amphenol ICC اقدام به تولید و عرضه کانکتور PCI 5.0 در وب سایت خود کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.