انتشار اولین تصویر از چیپ ست Z690 اینتل

انتشار اولین تصویر از چیپ ست Z690 اینتل
زمان مطالعه: 2 دقیقه

با نزدیک شدن به زمان رونمایی از جدیدترین محصولات اینتل در انتهای سال 2021 میلادی، اولین تصاویر از چیپ ست Z690 اینتل در رسانه های سراسر جهان منتشر شد. چیپ ست جدید اینتل در مقایسه با نسل گذشته تغییرات زیادی را شامل شده که مهم ترین آنها، پشتیبانی از حافظه رم DDR5 و اسلات PCI Express 5.0 به شمار می رود.

انتشار اولین تصویر از چیپ ست Z690 اینتل

اینتل از مدت ها پیش نسبت به تولید پردازنده های نسل دوازدهم خود به نام Adler Lake اطلاع رسانی کرده و امروز نیز اولین تصاویر از چیپ ست Z690 اینتل در کنار چیپ ست نسل گذشته Z590 در دسترس رسانه ها قرار گرفت. چیپ ست و پردازنده های جدید اینتل پس از مدت ها دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به کمپانی رقیب یعنی AMD هستند که می توان به پشتیبانی از هر دو نوع حافظه رم DDR4 و DDR5 اشاره کرد.

سال ها قبل نیز اینتل چنین رویکردی را برای پشتیبانی مشترک از حافظه رم DDR2 و DDR3 به کار گرفته بود، به این صورت که دو اسلات مادربرد از حافظه های DDR3 و دو اسلات دیگر مادربرد از حافظه های DDR2 پشتیبانی می کردند. به این ترتیب کاربران می توانستند به سادگی نسبت به ارتقای حافظه رم کامپیوتر خود برای دریافت پهنای باند بیشتر اقدام کنند.

چیپ ست Z690 اینتل قادر به ارائه 12 مسیر ارتباطی PCI Express 4.0 بوده و 16 مسیر ارتباطی PCIe 5.0 نیز توسط کنترلر داخلی پردازنده های نسل دوازهم Adler Lake تامین می شود. مسیرهای ارتباطی PCIe 5.0 قابلیت استفاده به صورت مشترک بین کارت گرافیک و SSD (از طریق اسلات M.2) را دارند.

انتشار اولین تصویر از چیپ ست Z690 اینتل

چیپ ست Z690 اینتل در مقایسه با نسل گذشته یعنی Z590 از نظر ظاهری تفاوت هایی دارد که مهم ترین آن، بیشتر شدن طول و کاهش عرض است. به نوعی می توان گفت که فرم فکتور آن از حالت مربعی خارج شده و در نسل جدید شاهد پدید آمدن یک چیپ ست مستطیلی شکل هستیم که امکانات نوظهوری را ارائه می دهد.

در حال حاضر برخی از شرکت های تولید کننده مادربرد، محصولات مبتنی بر چیپ ست Z690 و پردازنده های نسل دوازدهم Adler Lake اینتل را تولید کرده و برخی از آنها را نیز رونمایی کرده اند. به طور حتم در روز های آینده به تعداد مادربرد های معرفی شده توسط شرکت های تولید کننده افزوده خواهد شد و همچنین اینتل نیز اطلاعات بیشتری در خصوص پردازنده های Adler Lake منتشر خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.