افزایش قیمت حافظه فلش در بازارهای جهانی

افزایش قیمت حافظه فلش در بازارهای جهانی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدتی قبل به دلیل مشکلات رخ داده در دو کمپانی WDC و Kioxia، بخش بسیار عظیمی از چیپ ست های حافظه دچار آلودگی شده و دیگر قابل استفاده نیستند، به همین دلیل پیش بینی می شود در ماه های اخیر با افزایش قیمت حافظه فلش در بازارهای جهانی مواجه شویم. دو کمپانی WDC و Kioxia بخش قابل توجهی از چیپ ست های فلش بازار را تامین می کنند و بروز مشکل در محصولات هر دو مجموعه به کاهش قطعه مورد نیاز سایر شرکت ها منجر می شود.

پس از همه گیری کرونا در سراسر جهان و بروز مشکلات لجستیکی برای ارسال قطعات و تعطیلی خطوط تولید بسیاری از کارخانه ها، با کاهش تولید و البته افزایش تقاضا مواجه شده بودیم. در نهایت این روند به افزایش قیمت حافظه فلش در بازارهای جهانی و در نتیجه آن بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات مبتنی بر حافظه های NAND FLASH منجر شد. پس از فروکش کردن سرایت کرونا و واکسیناسیون سراسری، خطوط تولید به روند سابق فعالیت بازگشتند و پیش بینی کاهش قیمت انواع حافظه بین 5 تا 10 درصد مطرح گردید.

اما با آلوده شدن بیش از 6 میلیون و 500 گیگابایت چیپ ست حافظه در دو کارخانه WDC و Kioxia که طبق آمار سه ماهه سوم سال 2021 در حدود 32.5 درصد از سهم کل بازار را در اختیار داشتند، احتمال افزایش قیمت حافظه فلش به میزان 5 تا 10 درصد در سه ماهه اول و دوم سال 2022 وجود دارد. حجم چیپ ست های آلوده به میزان 13 درصد از خروجی کل دو کمپانی در سه ماهه ابتدایی سال 2022 و در حدود 3 درصد از خروجی کل سال میلادی را شامل می شود که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

 

افزایش قیمت حافظه فلش
افزایش قیمت حافظه فلش

 

در حال حاضر هر دو کمپانی به عنوان تولید کننده انبوه انواع حافظه SSD و eMMC در بازار جهانی به شمار می روند و جایگاه اول تولید حافظه SSD و جایگاه دوم تولید حافظه eMMC در اختیار WDC قرار دارد که اهمیت بسیار بالای آسیب وارد شده به این مجموعه را نشان می دهد. با توجه به اینکه تولیدات WDC در گروه SSD معطوف به کامپیوتر های شخصی می شود، به طور حتم افزایش قیمت حافظه فلش روی قیمت نهایی SSD در بازار های جهانی تاثیر فراوانی به جای خواهد گذاشت.

برند Koaxia که روی تولید حافظه PCIe 4.0 SSD تمرکز دارد و در تلاش برای افزایش سهم بازار در سال 2022 بود، باید حجم تولید را افزایش دهد و در نتیجه روند کاهش قیمت در سال 2022 منتفی شده است. به این ترتیب در صورتی که Koaxia موفق به افزایش حجم تولید نشود، دچار افزایش قیمت خواهد شد و سایر تولید کنندگان نیز به دلیل عدم توانایی کافی در تولید مازاد، اندکی افزایش قیمت به دلیل کاهش توان تولید جهانی را تجربه خواهند کرد. هر چند این تاثیر پذیری می تواند برای سایر برند ها عملی نشده یا درصد آن بسیار ناچیز باشد، اما احتمال آن وجود دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.