ساختار تیک تاک اینتل زنده شد؛ ردپای لیتوگرافی 2 نانومتری

ساختار تیک تاک اینتل زنده شد؛ ردپای لیتوگرافی 2 نانومتری
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ساختار تیک تاک اینتل به عنوان چرخه توسعه محصول این کمپانی پس از مدت ها زنده شده و از این پس هر سال یک فناوری سیلیکون جدید و در کنار آن یک معماری ریز پردازنده جدید معرفی خواهد شد. کمپانی اینتل برای اولین بار در ارائه روز سرمایه گذار ۶ سال پیش خود به افزایش سرعت توسعه تیک تاک خود اشاره کرده بود، اما مشکلات متعددی سبب جلوگیری از پیاده سازی آنها شده بود. اینتل در سال های اخیر همواره در حال تولید پردازنده های ۱۴ نانومتری بود و خبری از لیتوگرافی جدید نبود، تا اینکه در نهایت پردازنده های جدید ۱۰ نانومتری با نام رمز Intel 7 روانه بازار شدند.

در روند توسعه ساختار تیک تاک اینتل به زودی شاهد عرضه پردازنده های ۷ نانومتری به نام رمز Intel 4 خواهیم بود که ساخت آنها توسط کمپانی TSMC انجام می شود. ریز معماری Intel 4 در سال ۲۰۲۳ با معرفی پردازنده های مخصوص تجهیزات قابل حمل مانند لپ تاپ به نام Meteor Lake در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت و تولید انبوه این مجموعه از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی به صورت رسمی آغاز می شود. محصولات مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری Intel 3 نیز از اواخر سال ۲۰۲۳ به صورت رسمی تولید و روانه بازارخواهند شد.

 

ساختار تیک تاک اینتل زنده شد؛ ردپای لیتوگرافی 2 نانومتری

 

کمپانی اینتل در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی اقدام به عرضه پردازنده های مخصوص سرور با لیتوگرافی جدید خواهد کرد که جانشین محصولات خانواده Sapphire Rapids می شوند. در ادامه ساختار تیک تاک اینتل نیز این کمپانی به همراه چند شرکت دیگر وارد فاز تولید پردازنده های ۲ نانومتری می شود که یک جهش عظیم به شمار می رود. محصولات مبتنی بر گره ۲۰A (20 آنگستروم) اینتل که برای دسته خاصی از پردازنده های این شرکت طراحی گردیده، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. در اواخر همان سال، این شرکت نود ۱۸A (18 آنگستروم) اینتل را معرفی خواهد کرد. اینتل ریز معماری دسکتاپ جدید Arrow Lake را که در گره Intel 20A توسعه می‌یابد، با عرضه چند محصول در سال ۲۰۲۴ و تولید ویفر مورد نیاز با همراهی شتاب دهنده های GPU/XPU مجزا از یکدیگر و با توسعه گره های خاص برای هر کدام در سال ۲۰۲۳ رونمایی خواهد کرد. سپس همه این موارد به شکل یا شکلی خاص به‌ عنوان بلوک‌های IP سخت‌افزاری در ماژول‌های چند تراشه‌ای ساخته‌شده و مانند محصولات خانواده Ponte Veccio ترکیب می‌شوند.

 

ساختار تیک تاک اینتل زنده شد؛ ردپای لیتوگرافی 2 نانومتری

 

پس از تاخیر چند ساله در توسعه ساختار تیک تاک اینتل، به نظر می رسد که همه چیز طبق روال سنتی پیش خواهد رفت و در صورتی که مشکل خاصی رخ ندهد، برنامه ریزی این کمپانی به خوبی طی خواهد شد. پیش از این مشکلات مالی و لجستیکی سبب تاخیر در عرضه محصول با لیتوگرافی جدید شده بود و برنامه های اینتل بدون نظم و ترتیب مشخصی در حال سپری شدن بود. در سال های اخیر، کمپانی رقیب یعنی AMD به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کرده و بخش زیادی از مشتریان را از چنگ اینتل در آورده بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.