نکاتی‌که پیش از خرید مینی‌ پی‌سی باید مورد توجه قرار گیرند

نکاتی‌که پیش از خرید مینی‌ پی‌سی باید مورد توجه قرار گیرند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کامپیوترها روز به‌ روز کوچکتر می‌شوند، بنابراین اگر برای خرید پی‌ سی اقدام  می‌کنید، این روزها بهتر است مینی‌ پ سی را هم به‌عنوان گزینه‌ای جایگزین برای پی‌سی‌های موجود در بازار مورد توجه‌ قرار دهید. البته در کنار قدرت زیاد این دستگاه‌ ها با وجود حجم‌ کمی که دارند، نکانی هم در هنگام خرید آن‌ ها مورد توجه‌ قرار گیرند که در این نوشته به آن‎ها اشاره ‎می‌ کنیم:
 تا به امروز تصور می‌‌ شد که مینی‌ پی‌ سی‌ ها به‌عنوان جایگزینی برای کامپیوترهای شخصی بزرگ، به‌گونه‌ ای طراحی‌شده‌ اند که در بسیاری از موارد ممکن است قدرت تامین نیاز های محاسباتی کاربران را نداشته‌باشند. که البته تا چند سالی پس از ورود مینی‌ پی‌ سی‌ ها به‌بازار، این تصور حقیقت‌داشت. اما پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی، این امر را به‌ اثبات‌رسانده‌است‌که عواملی که منجر به کوچک‌شدن نسل جدید کامپیوتر های شخصی شده، به‌هیچ‌ وجه از قدرت آن‌ها نکاسته‌ است.

   

نکاتی که برای خرید مینی پی سی باید به آن توجه شود

 
 درواقع، با کوچک‌ تر شدن ساختار سخت‌ افزاری PCها، این دستگاه‌ ها دیگر قادر نبودند که با پیشرفت‌ های به‌کار رفته در سیستم نرم‌ افزاری این دستگاه‌ها هم‌ گام‌ باشند. در نتیجه، شرکت اینتل، برآن‌شد تا سیستم عامل های مشابه و برنامه های پیشین را به صورت مسطح در نسخه های کوچکتری از رایانه های ساخته شده قرارداده و مینی‌ پی‌ سی را طراحی‌ نماید. بنابراین، امروزه نسل جدیدی از مینی‌پی‌سی‌ها به خانه‌ها و ادارات راه‌‌ یافته‌ اند. این دستگاه‌ها نه‌تنها می‌توانند به‌عنوان  Media Player  مورد استفاده‌قرارگیرند، بلکه می‌توانند جایگزینی برای ستاپ‌ باکس‌ها و پخش‌کننده‌ی رسانه‌ای اخبار اختصاصی نیز به‌کارروند. ضمن‌این‌که بسیاری از مینی‌ پی‌ سی‌ها، می‌توانند به‌عنوان یک کامپیوتر شخصی مناسب نیز مورداستفاده‌قرارگیرند.
 بسیاری از این دستگاه‌ها، قابلیت کاربا سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و یا سیستم‌عامل‌هایی که بر پایه‌ی اندروید سازگار با کامپیوترهای رومیزی نیز هستند را نیز دارند.
 با این حال، هنوز نکاتی وجوددارند که پش از خرید مینی‌پی‌سی‌ها باید مورد توجه‌قرارگیرند.
 به‌طور معمول، شما در هنگام خرید مینی‌پی‌سی‌ها، با طیف وسیعی از نمونه‌های موجوددربازار، مانند Intel NUC، که مشهورترین نسخه‌ی موجوددر میان مینی‌ پی‌ سی‌ هاست، مواجه‌می‌شوید.
  
 مینی‌ پی‌ سی‌ ها معمولا در دونوع مختلف موجودند: Barebones  و To Go  Ready.
 Barebones  شامل کیس، مادربرد و پردازنده است. برای راه‌اندازی آن لازم‌است تا هارددرایو و رم را به‌طورجداگانه، تهیه و نصب‌کنید. معمولا، این ورژن‌ها نسبت به Ready To Go  بسیارارزان‌ترهستند. بنابراین اگر می‌خواهید از قسمت‌های مختلف کامپیوترهای قدیمی خود مجددا استفاده‌کرده و یا قطعات تازه‌ای را تهیه‌کنید، می‌توانید Barebones  را به‌عنوان یک گزینه‌ی مناسب بررسی‌نمایید. Intel NUC5i5RYK  340 دلاری، از سری Barebones می‌تواند به‌عنوان یک گزینه‌ی مناسب موردبررسی قرارگیرد.
 کیت Ready To Go ، به خودی خود، دارای هارددرایوو رم بوده و دیگر نیازی به تهیه‌ی این قطعات به‌طور جداگانه برای آن نیست. این وسیله بلافاصله پس از بیرون‌آوردن از جعبه می‌تواند مورداستفاده‌قرارگیرد. مینی‌پی‌سی Ready To Go  برای تمامی  کسانی که می‌خواهند کاری تازه را آغازکنند مناسب‌است.
 هردو ورزن این مینی‌پی‌سی‌ها به وای‌فای، بلوتوث، یو اس بی و دیگر قطعات این‌چنینی مجهزشده‌اند.
 وقتی مینی‌پی‌سی مناسب را برای خود تهیه‌کردید، باید به فکر تهیه‌ی کیبورد، موس، مانیتور و اسپیکر نیز به‌طور جداگانه برای آن باشید. می‌توانید از کیبورد، موس و مانیتور قبلی خود نیز برروی این مینی‌پی‌سی در صورت سازگاربودن با آن استفاده‌نمایید.
 برای مانیتورها: مینی‌پی‌سی‌ها تنها به یک خروجی Mini-HDMI مجهزشده‌اند. بنابراین مانیتور شما به یک خروجی HDMI نیز نیازخواهدداشت. پس حتما بررسی کنید که مینی‌پی‌سی شما به کابل تبدیل Mini-HDMI به HDMI مجهزشده‌باشد. یا این‌که باید این کابل را تهیه‌نمایید و اگر مانیتور شما خروجی HDMI ندارد، باید حتما یک کابل تبدیل HDMI به DVI را برای آن تهیه‌کنید
 برای کیبورد و موس:  شما امکان اتصال کیبورد و موس‌های قدیمی را به پورت PS/2  ندارید. مینی‌پی‌سی‌ها تنها از کیبوردها و موس‌هایی که برپایه‌ی اتصال به یو اس بی یا بلوتوث طراحی‌شده‌اند،  پشتیبانی‌می‌کنند. پیشنهاد می‌شود از کیبوردها و موس‌هایی که قابلیت اتصال‌به بلوتوث را دارند استفاده‌کنید که دیگر نیازی به کابل یو‌اس‌بی پیدانکنید.
 برخلاف پی‌سی‌ها، مینی‌پی‌سی‌ها، امکانات ارتقای سسخت‌افزاری پایینی‌دارند. در واقع اندازه‌ی کوچک دستگاه باعث‌شده تا جایگاه‌های محدودی برای قطعات مختلف داشته‌باشد.
 بنابراین اگر معمولا یک پی‌سی با  پردازنده‌ی Core i3  را خریده و پس از چندی آن را  به Core i7  ارتقا می‌دهید، بایدبدانید که مینی‌پی‌سی‌ها امکانات پایینی برای ارتقای پردازنده دارند و درصورت انجام این امر، ممکن است مشکلاتی برای دستگاه به‌وجودآید.
 لازم‌به یادآوری است که مینی‌پی‌سی‌ها تنها قابلیت پشتیبانی از  RAM  لپ‌تاپ را دارند و نه RAM کامپیوترهای رومیزی. علاوه‌براین پیش از خرید RAM برای مینی‌پی‌سی خود به این نکته توجه کنید که مینی‌پی‌سی مورد استفاده، چند جایگاه DIMM دارد. بیشتر مینی‌پی‌سی‌ها دو جایگاه دارند اما نمونه‌هایی از آن‌ها نیز موجودند که تنهایک جایگاه دارند.
  بنابراین، پیش از خرید دستگاه، به این نکته توجه‌کنید که به چند RAM  روی مینی‌پی‌سی خود نیازدارید.
 مینی‌پی‌سی‌ها به‌طور معمول،قابلیت پشتیبانی از یکی از دو نوع هارددرایو M2. و 2.5-Inch  را دارند. M2  تنها یک flash storage  است درحالی‌که فرمت 2.5  اینچی این قابلیت را دارد که هم به‌عنوان SSD و هم به‌عنوان HDD به‌کاررود.
 M.2 در واقع ورژن جدید mSATA  است. اینSSD ها، کمی بلندتر و باریک‌تر از SSDهای استانداردهستند که بسیار به قطعات RAM Stick  شبیه‌اند. هم‌چنین M.2  کمی سریع‌تر از SSDهای استاندارد عمل‌می‌کنند.
   
 پس از این توضیحات، بهتر است به قطعه‌ای برگردیم که به‌راحنی قابل‌ ارتقا نیست:پردازنده. در کنار دسکتاپ، خط جدید پردازنده‌های اینتل، در مقایسه با AMD ، تا حد زیادی ارتقا یافته‌اند. حتی در دنیای لپ‌تاپ نیز، پردازنده‌های اینتل، توان‌مصرفی کم‌تری داشته و بنابراین عمرباتری طولانی‌تری دارند.
 مینی‎پی‌سی‌ها، پردازنده‌های یکسان با لپ‌‌تاپ‌ها را استفاده‌می‌کنند. بنابراین، از آنجایی که به لحاظ عمر باتری جای نگرانی نیست، مصرف انرژی کم می‌تواند به‌عنوان یک پشتیبان برای دستگاه موردتوجه‌قرارگیرد.
 یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مینی‌پی‌سی این است که با اندازه‌ی کوچکی که دارد به‌راحتی می‌تواند در پشت  مانیتور یا تلویزیون نصب‌شود. مینی‌پی‌سی‌ها در اندازه‌های مختلف ارائه‌شده‌اند.  ممکن است گاهی از اوقات اندازه‌ی مینیپی‌سی به‌گونه‌ای باشد که برای قرارگرفتن در پشت مانیتو و یا تلویزیون شما مناسب‌نباشد. بنابراین در هنگام خرید مینی‌پی‌سی به تناسب آن با اندازه‌ی جایگاه پشت مانیتور یا تلویزیون خود دقت‌کنید.
 سوالی که در هنگام خرید مینی‌پی‌سی برای هرکسی ممکن است به‌وجودآید این است که: آیا با صبرکردن ممکن است بتوانم مینی‌پی‌سی جدیدتر با کیفیت بهتر،بخرم؟ خب، وقتی صحبت از تکنولوژی به‌میان‌می‌آید همیشه ممکن است انتخاب بهتر و جدیدتری موجودشود. بنابراین اگر تمایل‌دارید بیش‌ازیک‌ماه برای خرید مینی‌پی‌سی جدید صبرکنید، همیشه ممکن است گزینه‌ی بهتری پیداکنید. در واقع، سوال اصلی این‌است که چقدر می‌توانید برای خرید مینی‌پی‌سی موردنیازخود صبرکنید. اگر به‌زودی نیازبه‌یک مینی پی‌سی دارید پشیمانی را کنارگذاشته و بهترین گزینه‌ی موجودرا انتخاب‌کنید.  

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.