تفاوت های core i3، core i5 و core i7

تفاوت های core i3، core i5 و core i7
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بیش از 3 سال است که سی پی یو های  Intel Core i3، Intel Core i5 و Intel Core i7 شناخته شده اند ولی هنوز بسیاری از خریداران در انتخاب بین این سه دچار تردید می شوند. با طراحی اخیر سندی بریج انتظار می رود موجی از خریداران سوالات مشابه را بیش از بیش بپرسند.
 Core i3، Core i5 ، Core i7– خلاصه تفاوت ها
 اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، Core i7 از Core i5 و Core i5  از Core i3 بهتر است. اشتباه نکنید؛ Core i7 هفت هسته ای و Core i3 سه هسته ای نیست؛ این اعداد فقط نشان دهنده توان های نسبی پردازش می باشند.
 سطح نسبی توان پردازش نیز توسط رتبه بندی اینتل بر مبنای مجموعی از عوامل از جمله تعداد هسته ها، سرعت، اندازه cache و نیز چند تکنولوژی اینتلی مانند توربو بوست (Turbo Boost) و هایپر تریدینگ (Hyper-Threading) تعیین می شوند. Core i3 ها با سه ستاره، i5 با چهار ستاره و i7 با پنج ستاره رتبه بندی می شوند. رتبه بندی ها از سه ستاره شروع نمی شوند و CPU های سلرون (Celeron) و پنتیوم (Pentium) به ترتیب یک و دو ستاره دارند.
 نکته: پردازنده های هسته ای ممکن است بر اساس دستگاه هدفشان گروه بندی شوند، پردازنده های لپ تاپ و پردازنده های دسکتاپ که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند. 

 

 
 تعداد هسته ها
 هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد تسک یا ترد هایی که در یک زمان به آن پرداخته می شوند بیشتر می شود. کمترین تعداد هسته ها در Core i3  با تنها دو هسته می باشد. در حال حاضر تمام core i3 ها پردازنده های دو هسته ای هستند.
 هم اکنون تمامی core i5  ها به جز core i5-661  همگی چهار هسته ای هستند. core i5-661 تنها یک پردازنده دو هسته ای با توان سرعت 3.33 گیگا هرتز است. به یاد داشته باشید که تمام core i3  ها دو هسته ای هستند. از این گذشته، i3-560 نیز 3.33 گیگاهرتزی است و البته ارزان تر. به نظر می رسد این خرید بهتری نسبت یه i5 باشد ولی هنوز برای تصمیم گیری زود است.
 در این مرحله باید به این نکته اشاره کنیم که چطور تعدادی از فاکتورها توان کلّی پردازش یک CPU را تحت تاثیر قرار می دهند.
 حتّی اگر i5-661 به صورت عادّی در همان سرعت core i3-560 اجرا شود، و اگر آنها همان تعداد هسته را داشته باشند، i5-661 از تکنولوژی به نام توربو بوست بهره می برد.
 اینتل توربو بوست
 تکنولوژی اینتل توربو بوست این امکان را به یه پردازشگر می دهد که به صورت فعّال توان سرعت را در زمان نیاز افزایش دهد. بالاترین حدّی که توربو بوست در هر زمانی می تواند توان سرعت را بالا ببرد به تعداد هسته های فعّال، میزان تخمینی مصرف جریان ، میزان تخمینی مصرف انرژی ، و دمای پردازنده بستگی دارد.
  برای core i5-66، بالاترین حد فرکانس پردازشگر 3.6 گیگا هرتز است. از آنجایی که هیچ یک از CPU های core i3 توربو بوست ندارند، i5-661 می توانند در زمان نیاز جایگزین آن شوند. از آنجایی که تمام پردازنده های core i5 مجهّز به آخرین نسخه این تکنولوژی یعنی توربو بوست 2 هستند، تمامی آنها می توانند جایگزینcore i3  شوند.
 اندازه Cache
  هر زمان که CPU متوجه شود که دارد اطلاعات مشابهی را مکرّراً استفاده می کند، این اطلاعات را در cache خود ذخیره می کند. Cach  همانند RAM است، فقط سرعت بیشتری دارد زیرا روی آن CPU ساخته شده است. هر دوی RAM و cache برای اطلاعاتی که مکرّراً استفاده می شوند فضایی را نگه می دارند. بدون این ها CPU مجبور است به خواندن از روی هارد دیسک ادامه دهد که زمان زیادی را می برد.
 اساساً، RAM تعاملات هارد دیسک را را به حداقل می رساند، در حالی که cache تعاملات با RAM را به حداقل می رساند. مسلّماً با داشتن cache  بزرگتر اطلاعات بیشتر با سرعت بیشتر قابل دسترسی هستند.
 فرا ریسمانی (Hyper-Threading)
 یک core  در یک زمان می تواند تنها به یک ترد بپردازد. بنابراین چنانچه یک CPU دو هسته ای باشد می تواند به دو ترد به طور همزمان بپردازد . با این وجود، اینتل تکنولوژی را معرّفی کرده است به نام هایپر تریدینگ که یک هسته را قادر می سازد تا به چند ترد بپردازد.
 برای مثال، یک core i3 که تنها دو هسته دارد، می تواند با هر هسته به دو ترد بپردازد. به عبارتی دیگر، مجموعاً 4 ترد می تواند به طور همزمان اجرا شوند. بنابراین، چنانچه پردازنده های core i5 ،4 هسته ای باشند، از از آنجایی که از هایپر تردینگ پشتیبانی نمی کنند (مجدّداً به جز i5-661)، تعداد ترد هایی که می تونند در آن واحد به آنها بپردازند همانند core i3 می باشد.
 این یکی از دلایل برتری core i7 است که نه تنها 4 هسته ای هستند بلکه از هایپر تردینگ نیز پشتیبانی می کنند. بنابراین مجموع 8 ترد می توانند در آن واحد اجرا شوند. 8 مگابایت cache، تکنولوژی توربو بوست اینتل و هایپر تردینگ همه و همه core i7  را از سایرین متمایز می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.