چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پردازنده یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر شخصی به شمار می رود و انتخاب آن نیازمند بررسی پارامترهای مختلف است. سازگاری با چیپ ست مادربرد و سایر قطعات، یک امر پیش پا افتاده است و پارامترهای بسیار مهم تری برای انتخاب یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه وجود دارد. در این مقاله کوتاه و مفید به معرفی پارامتر های متعدد CPU می پردازیم.

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟

اینتل یا AMD

در میان دو تولید کننده پردازنده کامپیوتر، دو کمپانی اینتل و AMD فعالیت طولانی مدت دارند و کاربران باید یکی از محصولات این دو برند را انتخاب کنند. در حال حاضر اینتل و ای ام دی هر ساله محصولات جدیدی را تولید و روانه بازار می کنند و با وجود تمام محدودیت ها، شاهد ورود جدیدترین دستاورد های این دو کمپانی به بازار داخلی هستیم. هر چند در برخی موارد این اتفاق با تاخیر طولانی مدت رخ می دهد و از همه مهم تر، انتخاب قیمت بسیار بالاتر در مقایسه با قیمت دلاری سبب دور شدن کاربران از خواسته های خود می شود.

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟

معماری، لیتوگرافی و سوکت

هر نسل از پردازنده های اینتل و AMD دارای سه پارامتر بسیار کلی و اصلی هستند که مهم ترین آنها معماری ریز پردازنده است. معماری ساخت پردازنده می تواند سایر پارامترها را از جمله لیتوگرافی و سوکت تعیین کند. در حال حاضر کمپانی اینتل به تولید پردازنده های نسل دهم Comet Lake مبتنی بر سوکت LGA 1200 و لیتوگرافی 14 نانومتری می پردازد. در نقطه مقابل اما کمپانی AMD با حضور پردازنده های نسل سوم RYZEN مبتنی بر سوکت AM4 و لیتوگرافی 7 نانومتری، تمام محاسبات شرکت رقیب را بر هم زده است.

اینتل به دلیل مشکلات فراوان در سال های اخیر، همچنان در حال تولید محصول بر پایه معماری و لیتوگرافی چند نسل گذشته بوده و با توجه به اخبار جدید منتشر شده، آنها حداقل تا پایان سال 2020 یا ابتدای سال 2021 نمی توانند یک CPU با لیتوگرافی جدیدتر روانه بازار کنند. در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که شما باید بر اساس معماری و سوکت پردازنده خود، نسبت به انتخاب چیپ ست مادربرد مورد نظر و مناسب اقدام کنید.

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟

تعداد هسته و رشته پردازشی

مهم ترین پارامتری که به طور معمول توسط کاربران مورد توجه قرار می گیرد، تعداد هسته و رشته های پردازشی است. با قطعیت و با دانستن نام یک CPU نمی توان تعداد Core و Thread را مشخص کرد و برای این موضوع باید به وب سایت شرکت سازنده مراجعه کنید. در حال حاضر هر دو تولید کننده CPU به افزایش تعداد هسته و رشته روی آورده اند و به همین دلیل محصولات جدید از این نظر به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتند. تعداد هسته پردازشی به تفکیک کردن پروسه های بزرگ و رشته های پردازشی نیز به تفکیک کردن آنها به پروسه های کوچک تر به منظور اتمام سریع تر عملیات منجر می شود.

به این ترتیب هر چه تعداد هسته و رشته پردازشی بیشتر باشد، قدرت پردازشی CPU نیز افزایش می یابد، اما در این میان باید به فرکانس کاری پردازنده نیز توجه کرد. ممکن است یک CPU نسبت به محصول دیگر از تعداد هسته و رشته بیشتری برخوردار بوده، اما به دلیل فرکانس کاری کمتر، از نظر قدرت پردازشی در سطح پایین تری قرار می گیرد. به هر حال برای انتخاب CPU مناسب باید پارامتر های مختلف را در کنار یکدیگر قرار داده و همه آنها را با هم سنجید.

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟

فرکانس کاری

هر کدام از هسته های پردازشی بر اساس فرکانس کاری مشخصی فعالیت می کنند و بر اساس واحد گیگاهرتز (یا مگاهرتز) مورد سنجش قرار می گیرند. فرکانس کاری پردازنده به مواردی مانند سری ساخت و کاربرد بستگی دارد، هر چند به طور قطعی نمی توان در مورد عوامل موثر در تعیین فرکانس اظهار نظر کرد، اما در مقام مقایسه میان دو محصول مشابه، یک پارامتر تعیین کننده به شمار می رود. بسیاری از پردازنده های امروزی دارای یک فرکانس پایه با سرعت کمتر و یک فرکانس بوست با سرعت بالاتر برخوردارند و مورد دوم در مواردی مانند درگیر شدن تمام هسته ها و رشته های پردازشی به افزایش سرعت کار منجر می شود.

تمامی پردازنده ها در حالت عادی با فرکانس پایه فعالیت می کنند و فقط در صورت فعال سازی فناوری توربو بوست یا پشتیبانی از آن، می توانند به فرکانس بالاتری دست یابند. در محصولات جدید اینتل شاهد به کارگیری فناوری جدیدی به نام Thermal Velocity Boost هستیم که فرکانس بوست پردازنده را بر اساس دمای کاری تعیین می کند. هر چند تفاوت میان فرکانس بوست عادی با TVB چندان متفاوت نیست و اختلاف در حدود 200 مگاهرتز است!

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟ - فرکانس کاری

Cache یا حافظه نهان

حافظه نهان در پردازنده می تواند داده هایی که پیش از این پردازش شده و احتمال استفاده مجدد از آنها وجود دارد را ذخیره کند و این داده ها تا زمان خاموش کردن یا راه اندازی مجدد کامپیوتر شخصی نیز در سطوح مختلف حافظه نهان حفظ می شوند. به طور کلی در یک CPU سه سطح از حافظه نهان وجود دارد که کمترین حجم و بالاترین سرعت مربوط به سطح اول یا L1 Cache و بیشترین حجم و کمترین سرعت مربوط به سطح سوم یا L2 Cache است. به هر حال کاربران برای انتخاب یک مغز متفکر، به سطح سوم توجه بیشتری دارند و به نوعی L3 Cache به عنوان یک پارامتر بسیار مهم تبدیل شده است.

چگونه یک پردازنده مناسب با کاربرد و بودجه خود خریداری کنیم؟ - کش Cache یا حافظه نهان

توان طراحی حرارتی یا TDP

حداکثر توان قابل تحمل در سیستم خنک کننده پردازنده که به آن TDP گفته می شود، به کاربران هشدار می دهد که چه نوع خنک کننده ای برای CPU خود انتخاب می کنند. شرکت های تولید کننده کامپیوتر های دسکتاپ آماده، آل این وان ، مینی پی سی و لپ تاپ بر اساس TPD پردازشگر مرکزی و واحد گرافیکی نسبت به انتخاب نوع خنک کننده اقدام می کنند. عدد عنوان شده برای TDP به نوعی یک میانگین از توان طراحی حرارتی بوده و احتمال افزایش آن در حالت توربو بوست وجود دارد. به این ترتیب توصیه می شود در کامپیوتر شخصی خود از یک خنک کننده با TDP بالاتر از مقدار اعلام شده برای CPU استفاده کنید.

در انتها علاوه بر موارد بالا می توان به فناوری Hyper Threading (مدیریت تفکیک پروسه ها در رشته های پردازشی) و فناوری Virtulization (مجازی سازی) به عنوان پارامترهای موثر اشاره کرد.


برای اطلاع بیشتر در ارتباط با محصولات سازمانی بهین تکنولوژی مثل مینی پی سی، آل این وان، مانیتور و زیرو کلاینت از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.