چطور از پاور بانک خود درست نگهداری کنیم؟

چطور از پاور بانک خود درست نگهداری کنیم؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پاور بانک ‌ها به محصولی ضروری برای کاربران گوشی‌های هوشمند تبدیل شده اند. چند سال پیش، پاوربانک‌ها از شارژ ساده USB ۱ آمپر استفاده می‌کردند و شاید چندان جذاب نبودند اما امروزه، جدیدترین پاوربانک‌های دارای فناوری‌های شارژ سریع مانند شارژ سریع یا USB-C PD کیفیت بسیار خوبی دارند و انتظارات کاربر را برآورده می کنند.

باتری‌های لیتیوم پلیمری یا لیتیوم یونی در پاوربانک‌ها دارای چرخه عمر ثابتی از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ چرخه شارژ هستند و پس از آن باتری‌ها شروع به افت عملکرد می‌کنند.

در این مقاله، ما درباره اینکه چگونه از پاور بانک ‌های خود به خوبی نگهداری کنیم صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

چگونه عمر و کارایی پاور بانک را افزایش دهیم

بسیاری از کاربران اغلب پاور بانک ‌های خود را پس از تخلیه شارژ پاوربانک یا آن را به طور کامل شارژ کرده و بدون استفاده قرار می دهند یا به همان صورت بدون شارژ کنار می گذارند. هر دو روش موجب فرسودگی شدید باتری‌های Li-ion/Li-Po می‌شود و همیشه باید از آن اجتناب کرد.

بسیاری از کاربران پس از سفر، پاور بانک‌های تخلیه شده را بدون شارژ نگه می دارند و فقط قبل از سفر بعدی پاور بانک‌ها را شارژ می‌کنند. از این کار نیز باید کاملاً اجتناب شود، زیرا نگه داشتن پاوربانک در حالت خالی برای مدت طولانی، به طور موثری باتری آن را طی چند ماه از بین می‌برد.

میزان شارژ بهینه برای ذخیره‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری مدرن حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است. بنابراین باید سعی کنید پاوربانک‌ها را برای مدت طولانی زیر این سطح خالی از شارژ نگه ندارید.

در بازگشت از سفر، اگر می‌بینید که پاوربانک شما خالی شده است، بهتر است آن را تا نیمه پر (دو چراغ چشمک زن در نشانگر وضعیت باتری که دارای چهار چراغ برای حالت فول شارژ است) شارژ کنید، قبل از اینکه آن را برای مدت طولانی بلا استفاده نگهداری کنید.

به طور مشابه، اگر پاوربانک شما تقریباً کامل شارژ شده است، باید با شارژ کردن گوشی تا زمانی که نشانگر وضعیت باتری حدود ۵۰ درصد شارژ را نشان دهد، مقداری از شارژ را تخلیه کنید.

 

پاوربانک‌ها را در حین استفاده و ذخیره‌سازی خنک نگه دارید

پاور بانک ‌ها از طریق واکنش‌های شیمیایی برای تولید بار الکتریکی کار می‌کنند و مانند همه واکنش‌های شیمیایی دمای بالاتر منجر به واکنش‌های سریع‌تر می‌شود.

تخریب پاوربانک نیز به دما بستگی دارد و نگه داشتن پاوربانک‌ها در مکانی گرم به سرعت آن‌ها را تخریب می‌کند.

به طور ایده آل پاوربانک‌ها را در دمای اتاق (۲۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد) نگهدارید. همچنین همیشه از نگهداری پاوربانک‌ها در محفظه‌های شیشه‌ای سرپوشیده و در معرض نور خورشید یا در محل کار بسیار گرم خودداری کنید.

قانون خنک نگه داشتن در هنگام استفاده از پاوربانک نیز اعمال می‌شود. پاوربانک داغ خیلی سریع شارژ تخلیه می کند.

خنک نگه داشتن پاوربانک‌ها به این معنی نیست که آن‌ها را در یخچال یا در محیط سرد نگهداری کنید. دمای انجماد پاوربانک را به کلی غیرفعال می‌کند. یک پاوربانک خیلی سرد نیز بسیار طول می‌کشد تا شارژ شود.

 

۴ روش برای خراب نشدن پاور بانک

۱) از شارژر اصلی پاور بانک استفاده کنید

بیشتر اوقات، عملکرد پاوربانک به این علت که با شارژر متفاوتی نسبت به شارژر اصلی خود شارژ شده، افت پیدا می کند. عدم استفاده از شارژر اصلی باعث کاهش کارایی پاوربانک به مرور زمان می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، باید مطمئن شوید که یک شارژر اصلی پاور بانک دارید. همچنین سعی کنید از شارژرهای نوع A برای این منظور خودداری کنید، زیرا آن‌ها معمولاً ارزانتر از شارژرهای اصلی هستند و کیفیت پایینی دارند.

در نتیجه، شارژرهای نوع A ممکن است منبع ولتاژ ناکافی را فراهم کنند و منجر به شارژ کند پاور بانک شود. چنین کارهایی در صورت تکرار مکرر می‌تواند به پاوربانک آسیب برساند.

 

۲) هنگام شارژ دستگاهی به آن وصل نکنید

افراد گجت‌های خود را برای شارژ به دستگاه پاوربانک متصل می‌کنند که از قبل در حالت شارژ است. مردم فکر می‌کنند که این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در واقعیت، این فعالیت ممکن است تأثیر جدی بر عملکرد کلی پاوربانک داشته باشد.

این به این دلیل است که پاوربانک در حال حاضر در حالت گرم است و اتصال یک دستگاه برای شارژ دمای آن را بیشتر افزایش می‌دهد.

با افزایش دما، احتمال سوختن اجزای مدار داخلی دستگاه پاور بانک وجود دارد. این می‌تواند آسیب بیشتری به پاوربانک وارد کند و منجر به کاهش عملکرد کلی گجت شود.

 

۳) سازگاری با دستگاه

امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید دستگاه‌های پاوربانک فعالیت می‌کنند. برخی از این پاوربانک‌ها، طیف وسیعی از دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کنند، در حالی که برخی به طور خاص برای نوع خاصی از محصولات طراحی شده اند.

خرید پاور بانکی که از گجت شما پشتیبانی نمی‌کند چیزی است که نمی‌خواهید چون با این خرید فقط پول خود را هدر داده اید.

بنابراین، بررسی مشخصات پاور بانک قبل از خرید ضروری است. اما حتی برای آن، موارد زیادی وجود دارد که باید رعایت شود.

به عنوان مثال، دستگاه‌های کوچک‌تر مانند تلفن‌های همراه می‌توانند به راحتی با پاوربانکی که جریان ۱ آمپر را ارائه می‌کند، شارژ شوند.

از سوی دیگر، چنین پاوربانکی برای گجت‌های بزرگ‌تر مانند تبلت‌ها که برای شارژ صحیح به حداقل ۲.۱ جریان برق نیاز دارند، کارآمد نخواهد بود.

در کنار این، اکثر پاوربانک‌ها دارای پورت‌های شارژ متعدد با خروجی‌های ولتاژ متفاوت هستند. در چنین حالتی، بسیار مهم است که بفهمید آیا پاوربانک دارای اسلات شارژ برای ابزاری است که شما دارید یا خیر. در غیر این صورت پاور بانک هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

 

۴) اجتناب از آب

این چیزی است که نه تنها در پاوربانک‌ها بلکه در همه دستگاه‌های الکترونیکی رایج است. پاور بانک‌ها دستگاه‌های بسیار حساسی هستند که به راحتی تحت تاثیر آب قرار می‌گیرند. اگر به نحوی پاوربانک با آب تماس پیدا کند، به احتمال ۱۰۰ درصدی پاوربانک آسیب می‌بیند.

همچنین، توجه داشته باشید که اگر پاوربانک در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین در یک محیط مرطوب نگهداری شود یا کار کند، این احتمال وجود دارد که آب یا رطوبت ایجاد شده به پاوربانک آسیب برساند. این به نوبه خود منجر به کاهش کارایی گجت می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کیف محافظ پلاستیکی یا چرمی برای پاوربانک خود بخرید.

یک کیس محافظ خوب به حفظ پاور بانک شما در برابر هر نوع محیط نامناسبی کمک کرده و عمر طولانی‌تر پاوربانک شما را تضمین خواهد کرد.

 

نکات و دستورالعمل‌های مهم موقع استفاده از پاور بانک

برای اینکه از هر پاور بانکی بهترین استفاده را داشته باشید، چند دستورالعمل وجود دارد که به شما کمک می‌کند بهترین عملکرد را از پاوربانک به دست آورید.

 

پاوربانک را در صورت‌عدم استفاده برای مدت زمان طولانی، شارژ کنید

باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری دوست ندارند برای مدت طولانی در حالت دشارژ باقی بمانند.

از آنجایی که باتری‌ها همیشه با گذشت زمان کمی شارژ از دست می دهند، بهتر است پاوربانک‌ها را زمانی که مدتی از آن‌ها استفاده نشده‌اند، به‌صورت دوره‌ای شارژ کنید. این بدان معناست که آن‌ها برای استفاده آماده هستند و باتری در حالت اولیه نگهداری می‌شود.

 

فقط از پاور بانک به روشی که برای آن مشخص شده استفاده کنید

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما یک پاور بانک فقط باید برای شارژ نوع دستگاهی که برای آن در نظر گرفته شده، استفاده شود.

برخی از دستگاه‌ها ممکن است ولتاژهای متفاوتی داشته باشند، اگرچه اگر اتصال USB داشته باشند اینطور نیست.

همچنین دستگاه‌های بزرگ ممکن است جریان زیادی را از یک پاور بانک کوچک و موارد مشابه بگیرند.

 

پاوربانک را از رطوبت دور نگه دارید

پاوربانک‌ها دستگاه‌های الکترونیکی هستند و بنابراین آب یا حتی رطوبت به آنها آسیب می زند. یکی از توصیه‌های کلیدی، هنگام استفاده از پاور بانک‌ها این است که آن‌ها را همیشه خشک نگه دارید. رطوبت می‌تواند آسیب قابل توجهی به توان و کارایی پاوربانک بزند.

 

شارژر همراه را با اشیاء فلزی در جیب یا کیف قرار ندهید

با توجه به مقدار برق موجود در پاور بانک‌ ها و احتمال اتصال کوتاه، یکی از جنبه‌های بسیار مهم استفاده از پاور بانک‌ها این است که مطمئن شوید که هرگز به آن‌ها اتصال کوتاه نمی‌شود.

اگرچه پاوربانک‌ها معمولاً دکمه‌ای دارند که برای فعال کردن منبع تغذیه در خروجی باید فشار داده شود، اما بهتر است همیشه مراقب باشید و مطمئن شوید که هرگز در موقعیتی قرار نگیرند که اجسام فلزی بتوانند اتصال کوتاه ایجاد کنند. قرار دادن آن‌ها در یک جیب در کنار کلیدها یک «نه» قطعی است.

 

آن را رها نکنید

پاور بانک‌ها دارای برد مدار و همچنین باتری هستند. مانند هر مورد دیگر از تجهیزات الکترونیکی، آن‌ها باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند.

انداختن آن‌ها می‌تواند به کیس، برد مدار یا حتی خود عنصر باتری قابل شارژ لیتیومی آسیب برساند.

 

هنگام دست زدن به آن‌ها مراقب باشید

نگهداری از باتری‌های قابل شارژ پاور بانک بسیار آسان است. با چند اقدام احتیاطی معقول، آن‌ها واقعاً با دستگاه های شما سازگار می شوند و زمانی که در حال سفر هستید و به برق دسترسی ندارید، امکان شارژ کردن آنها را برای شما فراهم می آورند.

یکی از نکات اصلی که باید به خاطر بسپارید، شارژ نگه داشتن آن‌ها است. گفتن این کار گاهی راحت‌تر از انجام آن است، اما برای حفظ و نگهداری بهتر از پاوربانک باید این نکته را رعایت کنید.

راهنمای خرید بهترین پاور بانک

هنگام خرید پاور بانک باید به نکات مختلفی توجه کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

قبل از خرید پاوربانک به چه مواردی دقت کنیم؟

مطابقت با ظرفیت‌های شارژ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید یا انتخاب پاوربانک باید به آن توجه کرد، ظرفیت مورد نیاز است.

به این فکر کنید که چه چیزی باید شارژ شود، زیرا یک تبلت بیشتر از یک گوشی هوشمند و غیره به شارژ نیاز دارد.

همچنین، برخی از گوشی‌های هوشمند نسبت به سایرین شارژ بیشتری نیاز دارند. برای اینکه متوجه شوید به مشخصات گوشی هوشمند خود نگاهی بیندازید. ظرفیت باتری در زیر قسمت باتری داده می‌شود.

 

جریان شارژ خروجی پاور بانک

هنگام خرید پاور بانک، مهم است که به سرعت شارژ آن نیز فکر کنید چون روی زمان شارژ تاثیر می‌گذارد.

می‌توانید از شارژرهایی که همراه دستگاه ارائه می‌شوند، ایده‌ای در مورد آنچه لازم است به دست آورید.

بسیاری از دستگاه‌های USB کوچک فقط جریان شارژ حدود نیم آمپر نیاز دارند، گوشی ها ممکن است شارژر حدود یک آمپر و تبلت‌ها حدود ۲.۵ آمپر نیاز داشته باشند.

اگر پاوربانکی دارای قابلیت شارژ سریع باشد، جریان بیشتری مصرف می‌کند، احتمالاً ۳ آمپر. دستگاه‌های که این قابلیت را دارند، ارزش توجه را دارد.

برای پاوربانک‌ها مشخص است چه جریانی را می‌توانند ارائه دهند. هرچه حداکثر جریانی که یک پاوربانک می‌تواند ارائه کند کمتر باشد، شارژ دستگاه بیشتر طول می‌کشد.

با این حال، توجه داشته باشید که اگر دستگاهی چند خروجی داشته باشد، ممکن است نتواند حداکثر جریان را به طور همزمان به همه خروجی‌ها برساند.

 

اندازه و وزن

اندازه و وزن یکی از نکات مهم در هنگام خرید پاوربانک است، به خصوص اگر قرار است در سفر از آن استفاده کنید. هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد بزرگتر و سنگین‌تر خواهد بود.

 

معرفی بهترین پاوربانک

یکی از بهترین پاوربانک‌های موجود در بازار ایران پاوربانک یونیوو مدل UN10W می‌باشد که قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع و فناوری شارژ وایرلس به همراه امکان شارژ همزمان سه دستگاه و قابلیت شارژ سریع (PD) تا ۱۸ وات را دارد.

یکی دیگر از بهترین پاوربانک‌های موجود در بازار پاوربانک یونیوو مدل UN10PD است که دارای پورت ورودی/خروجی تایپ سی پشتیبانی از شارژ سریع (PD) تا ۱۸ وات باریک و سبک را دارد.

این دو مدل پاور بانک را می‌توانید از سایت بهین تکنولوژی خریداری کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله، برخی از دلایل اصلی کاهش عمر کلی پاور بانک را مورد بحث قرار داده ایم. علاوه بر این، ما همچنین راه حل‌های قابل قبول برای غلبه بر آن مشکلات را مورد بررسی قرار داده ایم.

اقدامات ذکر شده در بالا برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پاوربانک شما ضروری است و باید به طور جدی در نظر گرفته شود تا طول عمر دستگاه شما افزایش یابد.

لازم به ذکر است که نکات ذکر شده در بالا تنها روش‌های دستیابی به عملکرد خوب و طول عمر بیشتر در دستگاه پاوربانک شما نیستند.

مشکلات عمده‌ای که اکثر مردم با آن مواجه هستند در بخشی از این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. اکنون که مراحل نگهداری و مراقبت از پاور بانک ‌های خود را مطالعه و درک کرده اید، زمان اجرای این نکات نیز فرا رسیده و با استفاده از نکات فنی یک پاوربانک خوب که موقع خرید کردن باید به آن توجه داشته باشید، می‌توانید یک پاوربانک عالی خریداری کرده و به بهترین شکل از آن نگهداری کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.