هر آنچه که باید درباره پورت Thunderbolt 3 بدانیم.

هر آنچه که باید درباره پورت Thunderbolt 3 بدانیم.
زمان مطالعه: 2 دقیقه

پورت Thunderbolt به عنوان یک رابط سخت افزاری برای انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالا شناخته می‌شود. Thunderbolt برای اولین بار توسط شرکت اپل به دنیای فناوری معرفی شد و پس از ثبت نام تجاری آن، به شرکت اینتل واگذار گردید. پورت Thunderbolt معمولا به صورت Thunderbolt TM نوشته می‌شود که در اینجا حروف TM مخفف کلمه TradeMark به معنای علامت تجاری یا نماد بازرگانی آن است.
 پورت سخت افزاری Thunderbolt در سال 2011 و جهت اتصال دستگاه‌های جانبی به لپ‌تاپ یا رایانه طراحی شده است. شرکت اپل و اینتل بیشترین استفاده را از این پورت دارند. در حال حاضر Thunderbolt بر روی دستگاه‌های مک بوک ایر و مک بوک پروهای شرکت اپل به کار گرفته می‌شوند. همچنین جدیدترین مادربوردهای ساخت شرکت اینتل نیز به این پورت مجهز شده و در به ‌روزترین لپ‌تاپ‌های تولیدی شرکت‌های مختلف از جمله لنوو به کار گرفته می‌شوند.

 
   

Thunderbolt
  

 
 در حال حاضر تعداد بسیار کمی از مادربوردهای لپ‌تاپ در دنیا وجود دارند که به پورت Thunderbolt مجهز می‌باشند. لنوو یکی از شرکت‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود که همزمان با طراحی نسل سوم تادربولت (Thunderbolt 3)  از این فناوری استفاده می‌کند. همچنین در آینده ای نزدیک قرار است. کابل Thunderbolt 3 همانند پورت USB Type-C تبدیل به یک استاندارد لازم برای تمامی دستگاه‌های رایانه‌ای شود.
 
 نحوه انتقال اطلاعات توسط پورت و کابل Thunderbolt 3  
 Thunderbolt به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت همزمان اطلاعات، ویدئو و برق را منتقل نماید. اطلاعات و ویدئو در کابل Thunderbolt به صورت سریالی جابجا می‌شوند و بعد از عبور از کنترلر Thunderbolt ، به دو سیگنال مجزا تقسیم‌بندی می‌شوند. در شکل ذیل این موضوع به راحتی قابل درک است:
  
 Thunderbolt دارای سه نسل 1 و 2 و 3 است. در Thunderbolt 1 و 2 سیگنال‌های دیتا و ویدئو به طور همزمان و به ترتیب توسط استاندارد PCI Express و DisplayPort ارسال و دریافت میشوند. اما در Thunderbolt 3 علاوه  بر استانداردهای مذکور، استاندارد USB 3.1 نسخه دوم و اترنت 10 گیگابایتی هم اضافه شده است.
  

Thunderbolt 3

 
 با استفاده از Thunderbolt 3 به راحتی می‌توانید دو مانیتور با رزولوشن 4K با ریت 60 کیلوهرتز و یا یک مانیتور 4K با 120 هرتز را به یکدیگر وصل نمایید و از کیفیت بالای تصاویر ارائه شده لذت کافی را ببرید.
 همچنین پورت Thunderbolt 3 از قابلیت توان شارژدهی 100 وات بهره‌مند شده است که میزان زیادی است و برای شارژ کردن بسیاری از دستگاه‌های جانبی دیگر کاربرد دارد.
 در شکل ذیل تفاوت بارز پورت Thunderbolt 3 با نسل‌های قبلی خود و سایر پورت‌های دیگر به نمایش در آمده است:
 
 اما پنج دلیلی که حتما شما را به استفاده از پورت Thunderbolt 3 سوق می‌دهد:
 • قابلیت پشتیبانی از صفحات نمایش بزرگ با کیفیت 4K
 • بالا رفتن سرعت انتقال دیتا تا ۷۹۰ مگابایت بر ثانیه
 • فراگیر شدن پورت Thunderbolt 3 در لپ‌تاپ‌های نسل جدید
 • اتصال دستگاه‌های جانبی مختلف به لپ تاپ
 • کابل Thunderbolt 3؛ کابلی همه کاره برای انتقال دیتا، ویدئو و برق.

 
  

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.