نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در صفحه نمایش چیست؟

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در صفحه نمایش چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate که در چند سال اخیر به عنوان یک پارامتر مهم برای انتخاب صفحه نمایش تبدیل شده، موضوع جذابی برای کاربران به شمار می رود و از این رو قصد داریم تا در یک مقاله کوتاه و کاربردی به معرفی این اصطلاح بپردازیم. نرخ تازه سازی از زمان پیدایش صفحه نمایش های اشعه کاتدی رواج یافته بود، اما در آنها سالها از اهمیت چندانی برخوردار نبود.

به عبارت ساده، نرخ تازه سازی یا Refresh Rate به معنی تعداد دفعات به روز رسانی حافظه بافر سخت افزار صفحه نمایش در هر ثانیه است. باید به این نکته اشاره کنیم که این پارامتر با نرخ فریم در بازی ها متفاوت بوده و ساختار متفاوتی با یکدیگر دارند. نرخ تازه سازی شامل ترسیم مکرر فریم های یکسان است، در صورتی که نرخ فریم در ثانیه به معنی تعداد فریم قابل نمایش توسط سخت افزار گرافیکی یک کامپیوتر شخصی و ارسال آنها به صفحه نمایش است.

در صورتی که نرخ تازه سازی در یک مانیتور بالاتر از مانیتور دیگر باشد، به معنی نمایش سریع تر فریم ها و تصاویر در مانیتور دارای Refresh Rate بالاتر است. برای درک بهتر این موضوع باید اشاره کنیم که بیشتر پروژکتورهای فیلم از هر فریم به دیگری در هر ثانیه 24 بار پیش روی می کنند، اما قبل از اینکه قاب بعدی با استفاده از دیافراگم در جلوی لامپ خود پیش بینی شود، هر فریم دو یا سه بار روشن می شود. در نتیجه، پروژکتور فیلم با سرعت 24 فریم در ثانیه اجرا می شود، اما سرعت تازه سازی برابر با 48 یا 72 هرتز است.

یکی از مهم ترین کاربرد های نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در مانیتور های اشعه کاتدی است که با افزایش آن شاهد کاهش میزان لرزش تصویر خواهیم بود. در نتیجه خستگی چشم کاربران کاهش می یابد، اما پیش از افزایش آن باید به بالاترین مقدار توصیه شده توسط شرکت تولید کننده صفحه نمایش توجه کنید. افزایش نرخ تازه سازی به بیشتر از سطح توصیه شده توسط شرکت سازنده، سبب بروز آسیب جدی به صفحه نمایش می شود.

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در صفحه نمایش چیست؟

Refresh Rate  در صفحه نمایش CRT

نرخ تازه سازی در مانیتور های CRT با استفاده از یک نشانگر عمودی به صورت چشمک زن کنترل شده که دستور نحوه فعالیت آن توسط کارت گرافیک ارسال می شود. زمانی که نشانگر عمودی در بالای سمت چپ قرار می گیرد، مانیتور CRT آماده نمایش فریم یا تصویر بعدی است. مقدار Refresh Rate در مانیتور های اشعه کاتدی به بالاترین نرخ اسکن افقی و میزان وضوح تصویر محدوده شده است. از این رو با افزایش میزان وضوح تصویر به خطوط اسکن بیشتری نیاز خواهید داشت.

نرخ تازه سازی در صفحه نمایش های CRT عامل بسیار مهمی برای تولید و برنامه نویسی بازی های ویدئویی بودند و به طور کلی یکی از اصول مهم در برنامه نویسی بازی ها، جلوگیری از تغییر بافر کارت گرافیک کامپیوتر است. کنترل این پارامتر برای جلوگیری از مشکل سوسو زدن یا تکه تکه شدن تصویر ضروری است. در طول تاریخ نیز برخی از کنسول های بازی مانند Nintendo Famicom امکان تغییر در بافر ویدئویی را ندادند و این اتفاق فقط در زمان بازخوانی تصاویر رخ می داد.

در صورتی که فرکانس اسکن کردن افقی در یک صفحه نمایش برابر با 96 کیلو هرتز بوده و وضوح تصویر نیز 1024×1280 پیکسل است، نرخ تازه سازی یا Refresh Rate از طریق فرمول زیر به دست می آید:

89 هرتز (1.05×1024)÷96.000

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در صفحه نمایش چیست؟

Refresh Rate  در صفحه نمایش LCD

مانیتور های LCD برخلاف تصور عموم از مشکل سوسو زدن یا تکه شدن تصویر رنج می بردند و برای جلوگیری از این حالت نیز روشی وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل ضروری است که از تغییر داده های گرافیکی در حالت ردیابی فاز جلوگیری به عمل آید و در چنین شرایطی از سوسو زدن یا تکه تکه شدن تصویری در شرایطی تصاویر با نرخ فریم بالاتری رندر می شوند، جلوگیری می شود.

نرخ تازه سازی یا وضوح زمانی یک صفحه نمایش LCD، تعداد دفعات در ثانیه است که در آن نمایش داده های ارسال شده را ترسیم می کند. از آنجا که پیکسل های فعال شده LCD بین فریم های مختلف روشن و خاموش نمی شوند، این نوع از صفحه نمایش ها هیچ لرزشی ناشی از تازه سازی را نشان نمی دهند. باید به این نکته اشاره کرد که مهم نیست که سرعت تازه سازی صفحه نمایش چقدر پایین است. با این حال، Refresh Rate بالا ممکن است به مصنوعات بصری منجر شود که تصویر را به روش های ناخوشایند تحریف می کنند، اگرچه این مسئله برای نمایشگرهای جدید به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

نرخ تازه سازی یا Refresh Rate در صفحه نمایش چیست؟

در حال حاضر با برطرف سازی مشکلات پیشین، شاهد تولید صفحه نمایش هایی با نرخ تازه سازی تا 240 فریم بر ثانیه به صورت انبوه و حتی بالاتر از آن به صورت خاص و محدود هستیم. سیستم عامل های مختلف میزان Refresh Rate پیش فرض را به طور متفاوتی تنظیم می کنند. مایکروسافت ویندوز 95 و ویندوز 98 این میزان را به بالاترین رقم قابل پشتیبانی توسط صفحه نمایش تعیین می کنند. سیستم عامل های مبتنی بر ویندوز NT مانند ویندوز 2000، ویندوز XP، ویندوز ویستا و ویندوز 7 نرخ تازه سازی پیش فرض را به میزان محافظه کارانه که معمولاً 60 هرتز است، تنظیم می کنند.

همانطور که پیش از این اشاره شد، در صورت افزایش نرخ تازه سازی به میزان بیش از حد مجاز در صفحه نمایش های قدیمی، شاهد بروز مشکل خواهیم بود. هر چند بسیاری از آنها پیغامی منبی بر عدم پشتیبانی از Refresh Rate مد نظر را نمایش می دهند و بازگرداندن تنظیمات آن به حالت قبل نیز بسیار دشوار است.


خرید مانیتور ایرانی یونیوو

برای کسب  اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  مانند مینی پی سی، آل این وان، مانیتور و زیرو کلاینت از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات با شماره 88177895 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.