معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان
زمان مطالعه: 7 دقیقه

موسسه The 500 به عنوان یک مجموعه گردآورنده اطلاعات در خصوص قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان فعالیت می کند و لیست اعلامی توسط این موسسه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. به طور معمول لیست این موسسه در بازه زمانی مشخص هر 6 ماه یکبار (ماه ژوئن و ماه نوامبر سال میلادی) مورد به روز رسانی قرار می گیرد. در این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات فنی 10 غول پردازشی جهان می پردازیم.

ابتدا قصد داریم تا آمار مربوط به تولید کنندگان و کشور های دارای ابر کامپیوتر در جهان را ارائه دهیم که نشان دهنده روند پیشرفت شرکت های بزرگ جهان و کشورهای پیشرفته است. دو کشور چین و آمریکا در سال های اخیر در حال رقابت بر سر تصاحب جایگاه اول از نظر قدرت پردازشی هستند، اما اختلاف میان این دو از نظر عملکرد بسیار زیاد بوده و دو سوپر کامپیوتر قدرتمند در کشور آمریکا در آمار مربوط به ماه ژوئن به عنوان رتبه های برتر در لیست The 500 مشاهده می شوند و غول پرداشی کشور چین نیز جایگاه سوم را در اختیار دارد.

با ساخت یک ابر کامپیوتر جدید به نام Fugaku در کشور ژاپن، همه چیز رنگ و بوی دیگری گرفته و این بار چشم بادامی های عاشق فناوری، به جایگاه اول دست یافتند. اختلاف میان Fugaku و سوپر کامپیوتر آمریکایی Summit به حدی زیاد است که می توان باز پس گیری جایگاه اول توسط آمریکایی ها را در ماه های اخیر غیر ممکن دانست.

در حال حاضر کمپانی Lenovo به عنوان برترین تجهیز کننده ابر کامپیوتر در سطح جهان شناخته می شود، اما از نظر عملکرد کمپانی Fujitsu جایگاه اول را در اختیار دارد که بخش قابل توجهی از این دستاورد به ساخت و تجهیز Fugaku ارتباط دارد. در رتبه بندی کشور ها نیز، چینی ها از هر دو جنبه بیشترین تعداد و بهترین عملکرد، جایگاه اول را در اختیار دارند و در مکان دوم نیز آمریکایی ها حضور دارند.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

10- ابر کامپیوتر مستقر در عربستان سعودی که با نام DAMMAM-7 شناخته می شود، با قدرت پردازشی 22.4 پتافلاپ در جایگاه دهم قرار دارد. در این غول پردازشی که در مجموعه آرامکو مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد 672520 هسته پردازشی از نوع Xeon Gold 6248 که هر کدام از آنها دارای 20 هسته پردازشی هستند، به کار رفته است. البته این تنها کامپیوتر قدرتمند موجود در مجموعه آرامکو نیست و در سال 2020 یک ابر کامپیوتر دیگر به نام Unizah-II نیز در این مجموعه آغاز به کار کرده است. قدرتمندترین کارت گرافیک جهان با کاربرد مخصوص دیتاسنتر ها به نام NVIDIA Tesla V100 SXM2 در ابر کامپیوتر عربستانی به کار رفته و برقراری ارتباط میان اجزای مختلف و Node ها توسط سیستم ارتباطی InfiniBand HDR 100 انجام شده است. غول پردازشی جدید مجموعه آرامکو در حالت Peak می تواند قدرت پردازشی 55.4 پتافلاپ را ارائه دهد.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

9- جایگاه نهم در اختیار ابر کامپیوتر Frontera مستقر در دانشگاه و مرکز محاسباتی تگزاس آمریکا قرار دارد که با قدرت پردازشی 23.5 پتافلاپ به فعالیت می پردازد. برای راه اندازی این مجموعه از سرور های Dell C6420 به همراه پردازنده های Xeon Platinum 8280 مجهز به 28 هسته پردازشی با فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز و سیستم ارتباطی Mellanox InfiniBand HDR استفاده شده است. در مجموع تعداد 448448 هسته پردازشی در Frontera به کار رفته و در حالت Peak می توان به قدرت پردازشی 38.7 پتافلاپ دست یافت.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

8- کمپانی تولید کننده پنل های خورشیدی و راه انداز پروژه های انرژی خورشیدی که در کشور ایتالیا فعالیت می کند، در سال 2020 اقدام به خریداری و راه اندازی یک غول پرداشی 35.4 پتافلاپی با استفاده از 669760 هسته پردازشی کرد تا جایگاه هشتم را در انتهای سال میلادی جاری کسب کند. بهره گیری از پردازنده های 24 هسته ای Xeon Gold 6252 که با فرکانس 2.1 گیگاهرتز فعالیت می کنند و حضور کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Tesla V100 نشان می دهد که ابر کامپیوتر HPC5 متعلق به مجموعه Eni S.p.A می تواند به خوبی نیاز مشتریان کمپانی ایتالیایی را برطرف سازد. البته قدرت پردازشی HPC5 در حالت پیک می تواند به 51.7 پتافلاپ افزایش یابد.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

7- موسسه تحقیقاتی FZJ (مخفف Forschungszentrum Jülich) که در حوزه تحقیقات در کشور آلمان فعالیت می کند، ابر کامپیوتر جدید خود را به نام JUWELS Booster Module را با بهره گیری از پردازنده های AMD EPYC 7402 مجهز به 24 هسته و فرکانس 2.8 گیگاهرتز و همراهی سیستم کمک پردازشی NVIDIA A100 موفق به ارائه قدرت پردازشی 44.1 پتافلاپ در حالت استاندارد و قدرت 70.98 در حالت Peak می شود. تعداد کل هسته های پردازشی در این مجموعه برابر با 449280 هسته است. هر چند تعداد هسته های آن در مقایسه با HPC5 کمتر بوده، اما قدرت پردازشی FZJ آلمانی به دلیل بهره مندی از پردازنده های قدرتمندتر، به مراتب بالاتر است.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

6- ابر کامپیوتر Tianhe-2A که در مرکز ملی سوپر کامپیوتر گوانگژو چین به فعالیت می پردازد، با بهره گیری از پردازنده های 12 هسته ای Intel Xeon E5-2692V2 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز و چیپ شتاب دهنده Matrix-2000 می تواند قدرت پردازشی 61.44 پتافلاپ را فراهم سازد. در صورتی که قدرت پردازشی این مجموعه به حالت Peak افزایش یابد، می توانید به قدرت 100.67 پتافلاپ دست پیدا کنید. تمام قطعات ذکر شده که شامل 4981760 هسته پردازشی می شود، درون مجموعه ای از سرور های TH-IVB-FEP نصب شده اند. توان مصرفی Tianhe-2A به صورت دقیق برابر با 18482 کیلو وات به ثبت رسیده است.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

5- کمپانی انویدیا که در سال های اخیر فعالیت های قابل توجهی در زمینه تولید چیپ های شتاب دهنده انجام داده، اکنون عنوان پنجمین سوپر کامپیوتر قدرتمند جهان را با ابر کامپیوتر Selene در اختیار دارد. در این مجموعه قدرتمند از چیپ یکپارچه NVIDIA DGX A100 استفاده شده که در قالب آن می توانید ردپای پردازنده مرکزی AMD EPYC 7742 دارای 64 هسته پردازشی با فرکانس کاری 2.25 گیگاهرتز و چیپ شتاب دهنده NVIDIA A100 مشاهده می شود. در مجموع تعداد 555.520 هسته پردازشی بسیار قدرتمند در Selene به کار رفته و ارتباط میان آنها نیز توسط سیستم ارتباطی Mellanox HDR Infiniband صورت می پذیرد. قدرت پردازشی ابر کامپیوتر انویدیا در حالت استاندارد برابر با 63.46 پتافلاپ بوده که در حالت Peak به 79.215 پتافلاپ افزایش می یابد. توان مصرفی این مجموعه به صورت دقیق برابر با 2646 کیلو وات بوده که نشان دهنده حجم بهینه سازی انویدیا برای ارائه قدرت پردازشی بی نظیر در کنار توان مصرفی ایده آل است.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

4- ابر کامپیوتر چینی Sunway Taihulight که در مرکز ملی SuperComputing در ووکسی راه اندازی شده، به تعداد قابل توجه 10.649.600 هسته پردازشی از نوع Sunway SW26010 مجهز شده که هر کدام از این پردازنده ها دارای 260 هسته با فرکانس کاری 1.45 گیگاهرتز هستند. قدرت کلی این مجموعه حدود 93 پتافلاپ بوده که در حالت Peak به 125.435 پتافلاپ افزایش می یابد. توان مصرفی سوپر کامپیوتر چینی که جایگاه چهارم را در جهان در اختیار دارد، به صورت دقیق برابر با 15371 کیلو وات اعلام شده است.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

3- ابر کامپیوتر Sierra که در سال 2018 در موسسه تحقیقاتی LLNL آمریکا مورد بهره برداری قرار گرفته، با برخورداری از پردازنده های IBM POWER9 به جایگاه سومین سوپر کامپیوتر قدرتمند جهان دست یافته است. پردازنده های 22 هسته ای آی بی ام با فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز و حضور شتاب دهنده های NVIDIA VOLTA GV100 سبب ایجاد یک غول پردازشی مجهز به تعداد 1572480 هسته پردازشی شده و قدرت قابل توجه 94.64 پتافلاپ را ارائه می دهند. قدرت پردازشی این مجموعه که از سیستم ارتباطی Dual-Rail Mellanox EDR Infiniband بهره می برد، در حالت Peak می تواند به 125.712 پتافلاپ افزایش یابد. توان مصرفی Sierra در حالت استاندارد برابر با 7348 کیلووات اعلام شده است.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

2- ابر کامپیوتر Summit که در آزمایشگاه ملی Ridge در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد، هم اکنون جایگاه دوم را از نظر قدرت پردازشی در اختیار دارد. وجود 2414529 هسته پردازشی از نوع IBM POWER9 که مشابه با همان نمونه به کار رفته در Sierra است، قابلیت ارائه قدرت پردازشی برابر با 148.600 پتلافلاپ در حالت استاندارد و قدرت شگفت انگیز 200.794 پتافلاپ را در حالت Peak فراهم می سازد. همانند سوپر کامپیوتر Sierra شاهد به کارگیری شتاب دهنده های کمپانی انویدیا از نوع Volta GV100 هستیم. در حقیقت می توان گفت که Sierra و Summit از ساختار مشابهی برخوردارند، اما با این تفاوت که در سامیت شاهد به کارگیری تعداد هسته های پردازشی بیشتر هستیم.

معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان

1- چشم بادامی های صنعت فناوری سرانجام به جایگاهی که سال ها در انتظار آن بودند، دست یافتند و هم اکنون ابر کامپیوتر Fugaku که در مرکز RIKEN برای علوم محاسباتی مورد استفاده قرار می گیرد، با قدرت پردازشی حیرت آور 442.010 پتافلاپ در حالت استاندارد به عنوان قدرتمندترین سوپر کامپیوتر جهان شناخته می شود. وجود 7630848 هسته پردازشی از نوع A64FX مجهز به 48 هسته با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و به کارگیری 5087232 گیگابایت حافظه رم که به طور حتم چشمانتان را تا نهایت توانایی باز کرده! می تواند قدرت Peak به میزان 537.212 پتافلاپ را ارائه دهد. توان مصرفی این غول ژاپنی که توسط کمپانی Fujitsu راه اندازی شده، برابر با 29899 کیلووات اعلام گردیده است.


خرید مینی کامپیوتر و آل این وان ایرانی یونیوو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی  محصولات سازمانی بهین تکنولوژی  ، خرید مینی کامپیوتر و خرید آل این وان از صفحات مربوطه بازدید کنید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع کامپیوتر یکپارچه یونیوو با شماره 88177895 و 8850045 تماس حاصل فرمایید. صفحه رسمی اینستاگرام بهین تکنولوژی را دنبال کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.