قطعی برق و تعطیلی کارخانه ها در چین

قطعی برق و تعطیلی کارخانه ها در چین
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بازار سخت افزار و قطعات الکترونیکی در سال های اخیر به دلایل مختلفی دچار آشفتگی بوده و عمده مشکلات آن مربوط به تامین مواد اولیه و مسائل حمل و نقل بوده است. هر چند ایالات متحده آمریکا نیز با وضع تحریم ها سعی در جلوگیری از روند رو به رشد صنایع در چین را داشته، اما مشکلات صنایع در کشور پهناور و پر جمعیت قاره آسیا، فراتر از وضع تحریم و مسائل این چینی بوده است. در تازه ترین خبر شوکه کننده نیز دولت چین به قطعی برق و تعطیلی کارخانه ها در شهر های صنعتی اشاره کرده که مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

تولید برق به روش های مرسوم سبب آلودگی زیست محیطی می شود و با توجه به نیاز بسیار بالا و شدید صنایع و حتی مصارف خانگی و اداری در کشور پر جمعیت قاره آسیا، دولت چین چاره ای به جز قطعی برق و مدیریت مصرف آن ندارد. دولت چین با دو معضل تامین نیروی برق مورد نیاز و همچنین مسائل زیست محیطی دست به گریبان بوده و به همین دلایل اقدام به قطعی برق به صورت محدود و در برخی موارد به صورت سخت گیرانه کرده است.

فشارهای همه جانبه از سوی سازمان های محیط زیست در چین به نتیجه مطلوب آنها رسیده و دولت چین به ناچار برنامه هایی را برای کنترل مدیریت مصرف در صنایع به کار گرفته است. با توجه به اینکه چین بزرگترین تامین کننده کالا به خصوص در حوزه الکترونیک در سطح جهان به شمار می رود، مشکلات مربوط به قطعی برق و تعطیلی کارخانه ها سبب کاهش توان تولید شده و در نتیجه شرکت های تولید کننده در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خود به محدودیت مواجه شده اند.

اولین بار، پس از افزایش تب و تاب ماینینگ در سراسر جهان و تقاضای فراتر از انتظار برای قطعاتی مانند مادربرد، کارت گرافیک و منبع تغذیه، شرکت های تولید کننده قادر به تامین تعداد مورد نیاز نبوده و مشکلاتی در بازار های جهانی به وجود آمد. پس از آن نیز با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های وضع شده در سراسر جهان که بیشتر آنها شامل عدم تولید کالا با حداکثر تعداد نیرو و همچنین مشکلات حمل و نقل بین کشور ها بود، وضعیت وخیم تری در حوزه تامین کالا به وجود آمد.

بسیاری از مواد اولیه صنایع الکترونیکی توسط کارخانه های تولید نورد و فلزات صورت می گیرد که مصرف برق در آنها به شدت بالاست و در بسیاری از موارد نیز امکان تعطیلی آنها وجود ندارد. از این رو سران کشور های صنعتی با اولویت بندی صنایع، پروسه مصرف برق را مدیریت کرده و اجازه نمی دهند که قطعی برق شامل حل صنایع اساسی و پایه شود، با این حال به نظر می رسد که وضعیت در چین به حدی وخیم شده که حتی صنایع پایه نیز از مشکلات تامین توان الکتریکی در امان نیستند.

گزارشات اولیه نشان می دهند که چندین تامین کننده محصولات شرکت اپل دچار مشکل شده و تا کنون ۲۳ نفر نیز به دلیل قطع سیستم های تهویه و مسمویت گازهای صنعتی در بیمارستان بستری شده اند. در ماه فوریه ۲۰۲۲ نیز شاهد برگزاری المپیک زمستانی در چین خواهیم بود که فشار مضاعفی را به صنعت برق این کشور اعمال خواهد کرد و احتمال بروز مشکلات بیشتر وجود دارد. به هر حال سران کشور پر جمعیت چین در حال برنامه ریزی برای حفظ تعادل میان تولید برق مورد نیاز و کاهش مخاطرات زیست محیطی هستند که در گام اول، نتیجه خوشایندی در پی نداشته است.

به دلیل افزایش قیمت ذغال سنگ و دشواری های متعدد در استفاده از این ماده پر دردسر، صنایع سراسر جهان تمایل کمتری به استفاده از آن نشان می دهند. از سوی دیگر، شرکت ها و صنایع چینی بدون برنامه ریزی و کسب اجازه از دولت، قادر به افزایش قیمت محصولات نیستند و به این ترتیب امکان جبران افزایش هزینه های ناشی از تبدیل انرژی برق به ذغال سنگ وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.